Forum

Battlefield 1 - andet indtryk

Generelt snak om spil til PlayStation konsollerne.

Battlefield 1 - andet indtryk

Indlægaf johnnid87 » tors 20 okt 2016 16:04

Jeg tænker det er et passende at komme med endnu en anmeldelse her 8 timer inden at folk kan spille det.

Jeg vil fortsat holde min anmeldelse fritaget fra jokes bygget op omkring analogier til alt muligt der intet har med spillet at gøre.

Jeg anbefaler at man læser min første anmeldelse inden man læser denne da der er en direkte kobling i mellem dem.

Jeg har haft mit klare fokus på multi player-delen. Det er på denne baggrund at følgende anmeldelse består.

Det første jeg har noteret mig er at jeg gerne vil nævne noget om er vejrændringer i løbet af et spil. som jeg husker det var der ganske lidt i Battlefield 4 - og man kunne nærmest stille sit ur efter dem. Dette er ikke tilfældigt her. De kan opstå i starten af spillet, de kan komme midt i spillet og høre op, og de komme til sidst i spillet. Dette ændrer især i de åbne baner da det tvinger scoutsene frem da de ellers vil blive ubrugelige for holdet. Det skal dog siges at som i mange andre spil så er mange fokuseret på deres egne frags frem for holdets sejr. Vejrændringerne sker oftes i form af tåge. Og det er eminent godt lavet. Nu højere op man kommer - jo tykkere bliver tågen. Og det giver en hel anden bane. smukt lavet.

I banerne er der lagt forskellige kits ud. Disse er i form af flamekastere, og 2 forskellige maskinegevære. Hertil hører en uniform som gør en noget mere hårdføre. Som jeg lige har oplevet så healer man ikke automatisk op når man har dette grej på. Banerne er på ingen både plastret til med det - og det gør heller ikke en uovervindelig. Hvis man ellers rammer så vinder man alle skuddueller ved fuldt liv. Det er en lille fed ekstra ting som man skal benytte klogt - de har deres klare fordele på under 10 meter - men er nærmest ubrugelige over 15. Denne klassebeskrivelse leder mig videre til at jeg skal rette mig selv fra tidligere opslag. Der er ingen engineerklasse. Den er slået sammen med assault - hvor medic har sin egen klasse nu. For at ridse det kost op: Assualt er eminent imod tanks (de kan give typisk 17-22 i skade), og så er de gode "på low range" - assualtvåbene er oftes hurtigere end supoortklassen. Supportklassen er gode på midt-range og kan naturligvis give ammo til dit hold. Dette er vigtigere end før hvis man overlever et par skuddueller eller bare skal skyde fjenden på lidt lang afstand. Fjenderne skal have lidt flere skud og det er blevet lidt sværere at ramme på længere afstand - og man bruger i sagens natur derfor mere ammo. Supportklassen er altså uhyre vigtig. Supportklassen har ligesom assualt fuldautomatiske våben. Medic skal naturligvis være medic, der er intet nyt under solen her - denne klasse har semiautomatiske våben der er bedst på midt-range. Scoutklassen giver sig selv. Nu når denne er nævnt så er de måske lidt overpowered. Jeg blev ramt af ét dræbende skud på 300m afstand. Jeg tvivler på dette kunne lade sig gøre for 100 år siden. Når man er scout kan man ydermere dreje 360 grader liggende omkring sig selv uden problemer - faktisk nærmest som man står op.

Apropos klasserne så er DICE kommet op med en lille genistreg. Igennem spillet vinder man noget der hedder warbounds. Dette er en credit du kan unlocke våben for -man bestemmer altså selv hvad man vil unlocke. Inden man unlocker en bestemt ting eller bare vælger den - så er der en lille film af hvad objektet gør på slagsmarken - smart!. Disse warbounds er også lidt irriterende at få under et spil. Det er opstået flere gange hvor jeg fik et warbound og derfor en information om det på skærmen hvor det lige dækker meget nok af skærmen til at man enten misser en fjende eller det der er værre.

Jeg er desværre nødt til at komme med flere sure opstød. Hestene i spillet er alt for hårdføre. Et scoutskud selv inden for 50 m giver en hest under 20 i skade. Der skal altså i hvert fald seks scoutskud til at dræbe en hest. Hvis en hest løber ind i tank så flytter tanken sig - i hvert fald hvis man er på samme hold.

Når man har færdigspillet et spil kan man ikke gå ud i hovedmenuen for at vælge noget andet at spille. Nej, man skal vente til næste spil går i gang - og så kan man quitte.

Og så lige sidste sure opstød for denne gang: Deploy er stadig ikke godt nok. Det er for tit hvor man bogstavligt talt deployer lige oven i fjenden selvom man ikke deployer på et squadmedlem. Som tidligere sagt så virker deploy virkelig random i alle spillemods! Med mindre man deployer på et squadmedlem.

Men nu til alt det positive: Som tidligere nævnt så var man virkelig fucked hvis man var alone wolf i mod et hold kun bestående af squads med intern kommunikation. Dette har spillet ikke været ret meget præget af siden da. Dette har også gjort det langt sjovere at spille alene. Jeg spillede en del squads med koms i går - og selvom vi ikke brillerede så var det virkelig sjovt. Hvis man har en scout liggende til at pege fjenderne ud og enten ramme dem med et dødeligt skud, give 80-90 i skade eller tvinge dem til at løbe rundt så kan et par assault og et par supports virkelig lave ravage omkring et objektiv. Hvis en dør så er der jo altid en at deploye på.

Mapsene er bare så forskellige er man (lige nu) ikke behøver flere maps. De minder på ingen måde om hinanden. Man går virkelig fra den ene yderlighed til den anden. Man har også fornemmelsen af at man gøre en forskel ved sit klassevalg an på hvordan spillet skrider frem - mere end i Battflefield 4. Mapsene er fra tidligere slagsmarker fra WW1 - hvilket er med til at give en helt bestemt stemning. Inden hvert spil får man samtidig et par historiske facts - hvilket bare er med til at få en 100 år tilbage.

Man vil også hurtigt opdage at man klarer dig bedre med en klasse i en bane frem for en anden - og andre igen klarer sig bedre med helt andre klasser.

De forskellige "lande" får støtte i nogle af mapene. Det kan være i form af et tog (som er helt utroligt hårdført), luftskib og battleships. Om det er med til at ødelægge spilet ved jeg endnu ikke. Og jeg har fornemmelsen af at de kommer når der er brug for balance i spillet. Alt, hvad der hedder fartøjskrig er SÅ godt! tanksene er ikke overpowered - det er ikke et køretøj som bare er langt bedre (man har i øvrigt muligheden for selv at vælge hvad for en af de 4 tankstyper man vil have når man deployer - præcis som klassen. Det samme gælder for fly. De er til at skyde ned men de har også muligheden for "repair" hvis de får tid nok.

Jeg er nødt til at vende tilbage til den helt fantastiske lyd som er bakket op af en helt fantastisk stemningsmusik. Lige fra menuerne til selve spillet når man deployer. Det er alt lige fra en granet der sprænger ved siden af de, til lyden på tanks, til lyd når du er skudt tom og en bygning der falder sammen. Så endnu engang - spil med ordentlig lyd! Det forbedrer fornøjelsen mere end hvad man umuligt tror. Jeg har aldrig oplevet lyden være så vigtig for et spil før.

Og igen find nogle at spille sammen med - det er bare fedt når man har lagt en slagplan om at tage en fjende fra sin vej, dække et objectiv af, heale hinanden op - have mulighed for at deploye og derved være i overtal. Og så er det også bare meget mere hyggeligt. Hvis man har en af hver klasse så er det så fordelagtigt - ligesom i BF4! Når man kører i tank kan man virkelig også have fordel - da tanksenes kanoner ikke kan dreje hele vejen rundt. Igen med koms - så kan man gøre fatale ting ved modstanderen.
Det er ikke altid sjovt og samtidig lidt ensomt at være scout. Og det er ikke sikkert man får mange point - men i et squad hvor man har en slagsplan så kan det lede til den direkte sejr. Som tidligere nævnt så har man et deploypunkt ret tæt på der hvor man gerne vil angribe og man har en til at spotte fjender og guide en rundt. Og eftersom man stadig taler med hele holdet - så er det ikke så ensomt endda. En opgave jeg i hvert fald gerne påtager mig.

Jeg er i øvrigt gået fra at have en K/D på noget der lignede 0.70 fra 1. anmeldelse til plus 1. Man kan faktisk ikke umiddelbart se det i menuen - så det er kun et estimat. Det skylden primært større kendskab til spillet - men også at jeg har brugt meget af min tid i en tank eller bag et scope. Jeg har fundet ud af at det den del af spillet der ligger bedst til mig. Det er ikke altid bare at ramme med kanonen på en tank - man skal regne med kuglens bane over længere afstande plus når et mål flytter sig. granaterne fløj noget langsommere den gang. Men det er jeg ved at have ret godt styr på. Det sidste spil endte spillede jeg i en tank og fik 20-5. Ved scout ligger jeg altid i plusscore - det handler dog om at finde sweetspots. og så have nogen til at være omkring en til at holde øje med et baghold. Det er risikabelt og hamrende sjovt at flanke ned til fjendens linjer med en assault, medic og support. Gerne to assualts hvis man nu møder en tank. Igen det med at tale sammen gøre spillet så meget sjovere - der er så mange strategier der er mulige i dette spil. Måske fordi våbene er så realistisk - måske pga mapene, måske pga en sammenblanding af det hele. Man kommer i hvert fald ikke til at kede sig - der er altid noget nyt at finde på. Og så kan man bare udrette meget mere 3-4 mand end når man er alene.

Jeg har prøvet alle spilmods - og alle sammen er sjove på hver deres måde. Det er meget fedt at man lige pludselig ikke skal tage hensyn til tanks - det er også meget fedt når man har muligheden for at tage en heavy tank og fylde den op så man har en kanon og 5 maskingevær. Så slagter man bare et objectiv. Det er samtidig sjovt at se hvordan store åbne baner i conquest bliver til bykampe i TDM. Operations er stadig bare noget af det sjoveste - man angriber eller forsvarer i 3 omgange - så man lige hurtigt kan få pulsen ned - for den skal nok komme op. Der er virkelig tryg på!

Mange har talt om yndlingsmaps og yndlingsklasser osv. Det har jeg ikke rigtig. Jeg har klaret mig ret godt med scout - og det er det fedeste i verdenen at skyde hjelmen af en på 75m der er i bevægelse. Men at give en tank den sidste granat er også anledning til stiv p..! Netop pga lyd, stemning og den lykkedes taktik. Assualt kan have antitank-granater OG antitank rockets. Det er nok ammo til at man destruere den på under 30 sekunder. Det er derfor man skal have en fyldt heavy tank :) Og så er medic og supoort altså bare nogle uhyre vigtigere klasser - for en fjende komme sjældent alene.
johnnid87
Niveau 2
 
Indlæg: 108


Re: Battlefield 1 - andet indtryk

Indlægaf Volpi » tors 20 okt 2016 16:45

Jeg var faktisk lidt lunken ift bf1. Jeg glædede mig dog over skiftet tilbage i tiden, for jeg tror på det giver ww2 et nyt skud i bøssen.
Men jeg har ind over de seneste uger med video osv virkelig set frem til det spil her. Glæden er kun større da jeg ikke hoppet mafia, men alligvel nok ps4 pro.
Banerne ser alt for vilde ud og giver mig et kærligt deja vu til 1942 spillet - bare med lyd og grafik i særklasse. Der skal spilles imorgen, så må barnedåb og job sgu komme i anden række;).

Og fede feedback du har givet på spillet. Der er guld værd
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: Battlefield 1 - andet indtryk

Indlægaf johnnid87 » fre 21 okt 2016 21:50

Hvad har din oplevelse selv været af spillet?
johnnid87
Niveau 2
 
Indlæg: 108



Tilbage til Spil snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster