Forum

Søndagsdebat: Overlever PS Vita?

Generelt snak om Playstation og services.

Hvad vil der ske med PlayStation Vita?

PlayStation Vita er på vej væk fra markedet
21
36%
Sony vil fortsat blive ved med at støtte op omkring PlayStation Vita
38
64%
 
Afgivne stemmer : 59

Søndagsdebat: Overlever PS Vita?

Indlægaf Andreas Ladegaard » søn 29 jun 2014 08:46

Søndagsdebat: Vil PlayStation Vita blive Sonys sidste håndholdte konsol?

Nu er PlayStation Vita Slim endelig kommet til Danmark. Dette er noget mange har ventet på, lige siden annonceringen af den i efteråret 2013. Spørgsmålet er hvor aktuel/relevant håndholdt gaming bliver de kommende år, efterhånden som smartphones bliver større og kraftigere.

Det håndholdte gamingmarked har ændret sig radikalt, siden det først opstod. Da Nintendos originale Gameboy blev udgivet i 1989, var det revolutionerende og spændende at det nu var muligt at spille spil på farten. Spillet Tetris blev hurtigt et stort hit blandt Gameboy spillerne og siden da har Nintendo og sidenhen også Sony udgivet flere eksempler på håndholdte spillekonsoller.

I dag ser det håndholdte marked noget anderledes ud. PlayStation Vita er næsten på højde med en maskine som PlayStation 3, og mulighederne med konsollen er mange. Konsollen har nu fået to thumb-sticks, den kan spille ethvert PlayStation 4 spil via remote play, den er i stand til at fortsætte et allerede begyndt spil på PlayStation 3 eller PlayStation 4 via cross-save og så er det muligt at spille online mod alle sine PlayStation venner. Kort sagt, så er det håndholdte svar på gaming, ret tæt på hvad vi oplever når vi tænder vores stationære konsol derhjemme.

En anden konkurrent er dog begyndt at true de sidste par år, nemlig smartphonemarkedet. De fleste smartphones har en lige så stor skærm som PlayStation Vita eller større, smartphones er begyndt at blive ret kraftige, så de for eksempel ikke har problemer med at køre store og komplekse spil, som før typisk var tiltænkt deciderede håndholdte konsoller.
Endnu en fordel ved en smartphone er at man altid har den med sig, så uanset om man har lyst til at spille i 5-10 min eller et par timer, så er den lige ved hånden.

Hvad tror I? På hvilken måde vil det håndholdte konsolmarked udvikle sig?

Der er mange ting at vende i sådan en diskussion. Nogle af spørgsmålene kunne lyde:

-Er Sonys tilbud med PlayStation Plus (to "gratis" spil til PlayStation Vita om måneden) en god nok måde at fastholde kunder til deres PlayStation Vita?

-Gider den almindelige gamer at slæbe en decideret håndholdt spillekonsol med, når ens smartphone lige er ved hånden?


-Hvad er dit bud på hvad Sonys planer er for det håndholdte marked?


-PlayStation Now kommer til både PlayStation Vita og en række Sony smartphones. Vil PlayStation Now være en fordel eller en ulempe for PlayStation Vita?

Find selv på flere og kom med glæde med dit bud på hvordan det håndholdte gamingmarked vil udvikle sig i løbet af de kommende år. Stem samtidig gerne på hvad du tror der vil ske med PlayStation Vita – er den på vej ud, eller vil Sony fortsat blive ved med at lave nye håndholdte konsoller?
Senest rettet af Andreas Ladegaard tors 03 jul 2014 15:58, rettet i alt 2 gange.
Andreas Ladegaard
Skribent
 
Indlæg: 218
By: Aarhus


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf FuNkY » søn 29 jun 2014 09:24

Hvis deres remoteplay funker godt, så tror jeg på den kan fortsætte en rum tid endnu. Ihvertfald så længe der ikke lignende styrings muligheder på tablets og mobiler.
men på sigt forestiller jeg mig at mobilen vil overtage gamingen på den transportable marked.
FuNkY
Niveau 0
 
Indlæg: 41
By: Føllenslev


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf Morten Rask » søn 29 jun 2014 09:41

Det ærgrer mig at der ikke var større fokus på PlayStation Vita ved E3 2014, så jeg håber at de har tænkt sig at bruge noget tid på den ved Gamescom 2014 i stedet. Siden udgivelsen er PlayStation 4 er den nærmest blevet markedsført som en forlængelse af den nye konsol, og ikke en konsol i sig selv. Det er bare en skam, da den virkelig indeholder en masse potentiale.

Mobiltelefonen kan dog ikke erstatte min PlayStation Vita. Med cross-buy, fysiske knapper og integrationen til PlayStation Network, er det den komplette "PlayStation-oplevelse" på farten.

Det er svært at sige om mobilmarkedet kommer til at presse markedet for håndholde konsoller fuldkommen ud, men jeg tvivler på det.
Morten Rask
Niveau 7
 
Indlæg: 3407


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf Vreki » søn 29 jun 2014 10:02

Jeg tror at markede for dedikerede håndholdte vil være for lille i fremtiden til at det kan finansere udviklingen af ny hardware.
Måske kan nintendo stadigt få det til at løbe rundt da de har godt fat i en gruppe der er for unge til at have dyre smartphones, men jeg tror ikke der er det store potientale ellers.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf 5tranqer » søn 29 jun 2014 10:05

Når man ser på hvor lidt der er fokus på Vita fra Sony, virker det som om de har droppet den. De er godt nok lige udkommet med en ny version, men det er vidst mere for at spare penge ved produktionen end en decideret opgradering.
Tror at vi ser Remote-Play på tablets og smartphones indenfor et par år, og så er Vitaen på ingen måde eftertragtet.
Nintendo har klaret sig godt på det håndholdte marked, men der er også utroligt mange børn som har dem, allerede i børnehaven. Deres line-up af spil med Super Mario i spidsen er svært at slå, og Sony har haft problemer med at finde deres målgruppe - hvor målgruppen her til sidst er blevet dem med en PS4.
5tranqer
 


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf tue69 » søn 29 jun 2014 10:21

Vreki skrev:Jeg tror at markede for dedikerede håndholdte vil være for lille i fremtiden til at det kan finansere udviklingen af ny hardware.
Måske kan nintendo stadigt få det til at løbe rundt da de har godt fat i en gruppe der er for unge til at have dyre smartphones, men jeg tror ikke der er det store potientale ellers.


Jeg tror at du har ret, Vreki. Årsagen til, at den håndholdte konsol, specielt Gameboy, klarede sig så fantastisk flot var, at der ikke var noget alternativ. Jeg kunne forestille mig, at det samme sker for lav-pris digitalkameraet, som i nogen grad er overtaget af mobiltelefonernes egenskaber hvorfor producenterne istedet kigger efter high-end markedet. Historien er den samme med det fysiske musikmedie, den dedikerede mp3-afspiller m.m. Mobiltelefonerne tager virkeligt en stor bid af kagen.

Personligt har jeg ikke behovet for en håndholdt konsol. Min mobiltelefon gør det fint for mig - der er nogle små minispil, og så kan jeg altid bruge min PS4 når jeg rigtigt skal game.

Jeg tror dog, at Sony vil supportere Vitaen noget tid endnu, så ser den ikke som værende gående væk fra markedet. Jeg kan dog godt frygte, at man kæmper en ulige kamp.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf D_Hofgaard » søn 29 jun 2014 10:21

Smartphones går stadig kun i en retning. Mere og mere skærm og færre og færre knapper. Derfor tror jeg på ingen måde at mobilspil kommer til at slå håndholdte konsoller af banen foreløbigt.

Jeg synes det ville være interessant med en undersøgelse af hvor folk bruger deres håndholdte konsoller. "På farten" er ved at være et forældet udtryk, som høre tiden til hvor alt håndholdt var nyt.

Personligt har jeg aldrig min "Vita" med på farten. Jeg bruger den derhjemme eller hvis vi er afsted i flere dage. Tager den aldrig med for at spille i bussen eller bilen.

Mit indtryk, med chance for at lyde dum, så har mobilspil toppet i den form vi kender nu. Husker da selv hvor meget jeg spillede forskellige apps da jeg fik min første smartphone. Der blev prøvet og spillet rigtig mange. Nu virker det mere til at folk lige hiver den frem i bussen til er kort spil CandyCrush eller WordFeud. Personligt kan jeg ikke huske hvornår jeg selv har spiller på min telefon.

Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men jeg tror der skal meget til at den målgruppe der køber Vita idag for st få en bedre oplevelse end på en smartphone, den målgruppe skal der meget til for at hive over på udelukkende mobilspil
D_Hofgaard
Niveau 5
 
Indlæg: 934
By: København


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf Vreki » søn 29 jun 2014 10:39

Hofgaard85 skrev:
Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men jeg tror der skal meget til at den målgruppe der køber Vita idag for st få en bedre oplevelse end på en smartphone, den målgruppe skal der meget til for at hive over på udelukkende mobilspil


Det er sikkert rigtigt at eksisterende Vita brugere er glade for platformen. Men hvis ikke der løbende kommer nye brugere til så svinder kundegrundlaget ind, indtil platformen ikke længere kan betale sig.

Og jeg tror altså det bliver mere og mere vanskeligt at overbevise folk om at de har brug for en dedikeret håndholdt.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf Jb » søn 29 jun 2014 10:44

Enig med Hofgaard.

Den nye LG G3 ser fantastisk ud, 5,5" skærm med QuadHD opløsning men manglen på fysiske knapper gør at jeg aldrig ville spille andet end Rayman Junglerun eller lign.

Vitaen giver en anderledes oplevelse end en smartphone, fysiske knapper og sticks, samt spil som er i en anden genre.
WRC3/4 har jeg brugt mange timer på. hvor at jeg forsøgte med diverse bilspil på smartphone men det føles akavet.

Jeg bruger heller aldrig min Vita "på farten" men primært i sofaen når konen skal se et eller andet crap i tv. eller jeg ved vi skal et sted hen med lang ventetid, eller i sommerhuset.

Markedet er presset for håndholdte konsoller, men salget af feks Nintendo 3DS er stadig massivt. de har så tilgengæld et stort marked i børne målgruppen, der er utallige DS'ere fremme henne i ungernes børnehave når de har "spilletid" og vores børn spiller en del Ipad osv. men 2DS'en bliver stadig brugt flittigt i hjemmet grundet Mario.

Det europæiske marked vil aldrig forblive stort for dette i forhold til Japan, hvor PSP'en klarede sig rigtig godt.

Men jeg forstår godt hvorfor den er svær at sælge, markedsføring har en stor del at sige. derudover ser vi få retail udgivelser efterhånden og rigtig mange casual gamere foragter digital content, selvom det er samme folk som køber apps og musik til dagligt på deres iphones og android telefoner.

for mig er vitaen kanon, specielt med plus, den vil dog aldrig kunne fungere som en primært konsol i en gamers liv.

Men behovet for håndholdt gaming er nok mindre nu end det var for 5-10 år siden, folk bruger deres "spildtid" ved busture mm. feks på at facebooke, blogge osv. hvor at der før i tiden med gameboys ikke var den mulighed.
PSN: JB_dk // Xbox live: FyrstJB // Nintendo Switch friend code: SW-5059-3134-7520
Jb
Skribent
 
Indlæg: 3082
By: Hinnerup


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf D_Hofgaard » søn 29 jun 2014 10:58

Vreki skrev:
Hofgaard85 skrev:
Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men jeg tror der skal meget til at den målgruppe der køber Vita idag for st få en bedre oplevelse end på en smartphone, den målgruppe skal der meget til for at hive over på udelukkende mobilspil


Det er sikkert rigtigt at eksisterende Vita brugere er glade for platformen. Men hvis ikke der løbende kommer nye brugere til så svinder kundegrundlaget ind, indtil platformen ikke længere kan betale sig.

Og jeg tror altså det bliver mere og mere vanskeligt at overbevise folk om at de har brug for en dedikeret håndholdt.

Jeg er ikke enig. Så længe konsollerne eksistere vil de fange en god del af brugerne over på de håndholdte, fordi de får en kvalitetsoplevelse med et genkendeligt produkt. RemotePlay, crosssave osv er kun starten. Med tiden vil funktionerne blive stærkere og oplevelsen og brugen af konsollen og dens håndholdte familiemedlem vil blive meget mere flydende. Jeg kunne sagtens se de håndholdte blive 100% forbundet med din konsol derhjemme (eller skyen). Det er godt på vej med RemotePlay, men ser det kun få større og større andel af den håndholdtes funktion.

Mobil er helt sikkert kommer for at blive, men efter min mening et rigtig fint produkt for almindelige mennesker der lige skal bruge noget tid i bussen, eller når de lige keder sig i 10 minutter hjemme på sofaen. Men så længe der findes gamere som går op i kvalitet, grafik og brugervenlighed, så vil de håndholdte bestå.

Til sidst, mobilspil har de sidste par år været på sit højeste, men alligevel har VITA solgt som aldrig før efter lanceringen af PS4. Fact.
D_Hofgaard
Niveau 5
 
Indlæg: 934
By: København


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf tue69 » søn 29 jun 2014 11:05

Hofgaard85 skrev:Til sidst, mobilspil har de sidste par år været på sit højeste, men alligevel har VITA solgt som aldrig før efter lanceringen af PS4. Fact.


Jeg tror bestemt ikke du skal regne med, at mobilspil har toppet. På ingen måde. Årsagen hertil er, at salget af smartphones ikke har toppet, og de to ting går hånd i hånd, trods alt.

Jeg er dog helt enig med dig i, at en mobiltelefon og en Vita udfylder to forskellige gamingbehov. Jeg tror simpelthen ikke på, at man pludseligt kan begynde at sælge grafiktunge spil på en mobiltelefon til kr. 2-300. Som du selv korrekt skriver herover, så sætter manglen på knapper nogle begrænsninger, som "rigtige" gamere ikke vil kunne gå på kompromis med.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf D_Hofgaard » søn 29 jun 2014 11:20

tue69 skrev:
Hofgaard85 skrev:Til sidst, mobilspil har de sidste par år været på sit højeste, men alligevel har VITA solgt som aldrig før efter lanceringen af PS4. Fact.


Jeg tror bestemt ikke du skal regne med, at mobilspil har toppet. På ingen måde. Årsagen hertil er, at salget af smartphones ikke har toppet, og de to ting går hånd i hånd, trods alt.

Jeg er dog helt enig med dig i, at en mobiltelefon og en Vita udfylder to forskellige gamingbehov. Jeg tror simpelthen ikke på, at man pludseligt kan begynde at sælge grafiktunge spil på en mobiltelefon til kr. 2-300. Som du selv korrekt skriver herover, så sætter manglen på knapper nogle begrænsninger, som "rigtige" gamere ikke vil kunne gå på kompromis med.

Jeg er enig med dig Tue, men det jeg mener med at mobilspil har toppet er st vi i starten så en masse forskellige slags spil. Alt fra Assassins Creed til tetris på mobilen. Idag har producenterne og markedet lært hvad der fungere på mobilerne. Det er de he 5-10 minutters spil som Candy Crush, WordFeud, Flappy Bird osv som hitter, og ikke større spil som kræver nogen videre fordybelse.
D_Hofgaard
Niveau 5
 
Indlæg: 934
By: København


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf tue69 » søn 29 jun 2014 11:21

Hofgaard85 skrev:
tue69 skrev:
Hofgaard85 skrev:Til sidst, mobilspil har de sidste par år været på sit højeste, men alligevel har VITA solgt som aldrig før efter lanceringen af PS4. Fact.


Jeg tror bestemt ikke du skal regne med, at mobilspil har toppet. På ingen måde. Årsagen hertil er, at salget af smartphones ikke har toppet, og de to ting går hånd i hånd, trods alt.

Jeg er dog helt enig med dig i, at en mobiltelefon og en Vita udfylder to forskellige gamingbehov. Jeg tror simpelthen ikke på, at man pludseligt kan begynde at sælge grafiktunge spil på en mobiltelefon til kr. 2-300. Som du selv korrekt skriver herover, så sætter manglen på knapper nogle begrænsninger, som "rigtige" gamere ikke vil kunne gå på kompromis med.

Jeg er enig med dig Tue, men det jeg mener med at mobilspil har toppet er st vi i starten så en masse forskellige slags spil. Alt fra Assassins Creed til tetris på mobilen. Idag har producenterne og markedet lært hvad der fungere på mobilerne. Det er de he 5-10 minutters spil som Candy Crush, WordFeud, Flappy Bird osv som hitter, og ikke større spil som kræver nogen videre fordybelse.


Ah okay, jamen jeg er 100 procent enig :)
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf Rytteren » søn 29 jun 2014 11:22

som jeg ser det, så er vitaen som stedet hvor man for eksklusive oplevelser der ikke fåes andre steder, slut. freedom wars bliver det sidste spil du KUN vil kunne opleve på vitaen. dog ser jeg en god mængde spil få cross-buy i fremtiden. Indies og psnspil vil benytte sig godt af dette.
sony skal fokusere på at second screen oplevelserne som udviklerne vil lave til mobil/tablet, også virker på vita, så skal der nok være et marked for maskinen med dens cross buy, analogsticks, remoteplay mm. og ikke mindst købekraften hos brugerne

fremtiden? ja her skal sony kigge på deres xperia play. kan de få smidt en specfyldt mobil på markedet, med deres lækker design OG have knapper+analogpinde (har ingen ide om hvordan det overhovedet skal kunne fungere) .. jamen så har du pludselig en maskine som kan nuppe samtlige mobil/tablet spil og der kan integrere playstation networked med dets trophys, online gaming og cross-buy funktioner. det vil kunne gøre sonys mobiltelefon den man skal have hvis man vil spille spil (japan). herefter kan de så arbejde videre med deres eksklusive aftaler på mobilfronten (f.eks havde xperia play et par 3måneders deals med EA).
hvorfor blev det aldrig en større succes? jamen de ville jo ikke kæmpe med deres egne håndholdte..

sådan ser jeg det
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdiskussion d. 29. juni 2014

Indlægaf TheisDanishPride » søn 29 jun 2014 11:32

Rytteren skrev:som jeg ser det, så er vitaen som stedet hvor man for eksklusive oplevelser der ikke fåes andre steder, slut. freedom wars bliver det sidste spil du KUN vil kunne opleve på vitaen. dog ser jeg en god mængde spil få cross-buy i fremtiden. Indies og psnspil vil benytte sig godt af dette.
sony skal fokusere på at second screen oplevelserne som udviklerne vil lave til mobil/tablet, også virker på vita, så skal der nok være et marked for maskinen med dens cross buy, analogsticks, remoteplay mm. og ikke mindst købekraften hos brugerne

fremtiden? ja her skal sony kigge på deres xperia play. kan de få smidt en specfyldt mobil på markedet, med deres lækker design OG have knapper+analogpinde (har ingen ide om hvordan det overhovedet skal kunne fungere) .. jamen så har du pludselig en maskine som kan nuppe samtlige mobil/tablet spil og der kan integrere playstation networked med dets trophys, online gaming og cross-buy funktioner. det vil kunne gøre sonys mobiltelefon den man skal have hvis man vil spille spil (japan). herefter kan de så arbejde videre med deres eksklusive aftaler på mobilfronten (f.eks havde xperia play et par 3måneders deals med EA).
hvorfor blev det aldrig en større succes? jamen de ville jo ikke kæmpe med deres egne håndholdte..

sådan ser jeg det


Med det du skriver, tænker jeg Nokia Ngage som floppede ret kraftigt, synes jeg at huske.
Billede: Sony KDL50W805BBN
Lyd: Audio Pro T14 & Sennheiser Momentum 2.0
Konsoller: PS4 Pro (500GB SSD) & Xbox One S (2TB HDD)
TheisDanishPride
Niveau 3
 
Indlæg: 253
By: Roskilde


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron