af Da Senzai » søn 13 jul 2014 18:53
Mulighed for patches synes jeg er superfedt. Ikke kun fordi, at der kan rettes fejl i spil, men især fordi, at det giver mulighed for balance-patches.
En ting er, når et studio playtester et spil internt og mener, at de har fået lavet et spil, hvor alle figurer er omtrent lige stærke. Det er noget helt andet, når spillet først bliver udgivet til masserne, og tusinder af nørder for adgang til spillet. Der er først der, man rigtigt kan se om balancen er iorden. Patches giver mulighed for at balancere spillet og rette eventuelle nueancer der blevet overset.
Noget helt andet er DLC.
Det er ikke et simpelt Ja-nej spørgsmål. Det kommer helt an på, hvordan det bliver håndteret. Wizards og Stainless har netop skiftet dlc-strategi i deres seneste udspil af deres udmærkede Duels of the Planeswalkers serie.
I den nyeste udgave - duels 2015 - får de med rette så mange tæsk for på deres officielle forum. Selve Duels 2015 spillet koster 10 dollars ligesom tidligere års udgaver. For de 10 dollars får du ca. 250 kort.
Som noget nyt indeholder spillet også en premium card-pool bestående af ca 50 kort, der alle er stærke. Der er bare lige det, at for at få adgang til disse kort skal du betale 28 dollars ekstra, hvilket er helt forrykt. Det er decideret svineri. De 50 gode er ikke dlc, der kommer senere. Nej, de blev frigivet sammen med spillet på release, og du er næsten nødt til at købe dem, hvis du vil være kompetitv. Essentielt har de valgt at have prisen med 30 dollars...bare "fordi". Spillet er hverken større eller bedre end de sidste par år.
Den type DLC, som jeg elsker, og gerne vil se mere af, er tilgengæld i spil som Zen Pinball FX. Hvor de med et par måneders mellemrum tilbyder nye pinball borde til et beskedent beløb. Det er superfedt, da jeg godt kan lide spillet, og jeg ved, hvad jeg får, og jeg føler, at det er god value.
Guardians of Middle-Earth, det fremragende konsol-moba, havde også en kanon DLC-plan. Der kom nemlig en ny spilbar-figur om måneden, igen til et lille beløb. Denne nye figur, var hverken bedre eller dårligere end de andre figurer. Han havde bare nogle nye moves. Det synes jeg er en rigtig god måde at blive ved med at holde spillet nyt og frisk på.
Noget der er lidt fjollet, det er DLC, der bare er kosmetiske forbedringer, som nyt tøj til din helt. Den slags synes jeg burde være med i spillet bare som unlocks, når man f. eks havde gennemført historien, eller spilles et hvis antal kampe. Især i fuld-pris 500 kroners spil, synes jeg det er plat.
Det er dog lidt anderledes i små billige PSN-titler. Hvis det er et spil, jeg godt kan lide, så kan jeg godt finde på at smide 25 kroner efter nyt tøj til min figur. Både fordi, at jeg gerne vil støtte spillet, men også fordi, at der er det næsten så åbenlyst, at jeg bliver snydt, at jeg synes, at det er okay.
Det jeg hader allermest er dog day one on disc dlc. Hvor jeg reelt bare betaler for en 52 kb unlock key, for at få adgang til noget på disken. Det synes jeg er plat. F.eks i spillet Monster-Madness, hvor jeg allerede på Xboxlive kunne købe en ny multiplayer on-disc bane, før spillet overhovedet havde release.
Det er er som om, at I gamle dage gjaldt det for udviklerne om at presse så meget indhold ned på dvd´en som overhovedet muligt for at give rigtig god value for pengene, så folk ville købe deres spil. Nu om dage virker det som om, at der ofte bliver spekuleret i, hvor meget indhold de kan fjerne for med fordel at sælge det senere.
Jeg spillede også Chromehounds på klan-niveau. Det var kongen! Der var dog bare lige det, at ca. et halvt år efter release blev der udgivet nye våben via DLC. Våbene gjorde nøjagtigt det samme som dem, der var i spillet fra start af - dog med den ene forskel, at de havde en lille-smule bedre stats, og derfor gav en lille smule mere i skade.
Det er altså også superplat i en online-shooter, at udgive våben et par måneder efter release, der er bedre end dem i grundspillet, så man er tvunget til at købe dem, hvis man ikke vil have en disadvantage online. Især, fordi at våbene ikke havde nye effekter, der gjorde vildt eller sejt in-game. Nej, nej. De havde bare en smule bedre tal end de gamle.