Forum

Ny HDD til PS3 Super Slim

Generelt snak om Playstation og services.

Ny HDD til PS3 Super Slim

Indlægaf Mogwai » søn 27 jul 2014 17:31

Hej folkens

Jeg troubleshootede min Super Slim lidt da jeg ikke kunne forstå hvorfor Uncharted 3 hakkede og generelt kørte dårligt. Det ser dog ud til, at Hitachi HDD'en i Super Slims ofte giver problemer da den er noget møg.

Er der nogen anbefalinger på nogle gode HDD replacements i forhold til performance/pris? Jeg er lidt tilbageholde med at købe en SSD da PS3 alligevel ikke understøtter SATA 3.0 - Jeg tænker noget 7200RPM/500GB.
Mogwai
Niveau 1
 
Indlæg: 88


Re: Ny HDD til PS3 Super Slim

Indlægaf Erroneus » søn 27 jul 2014 20:27

Det har jeg ikke lige hørt om, har selv en Hitachi i min PS3 uden problemer, det er godt nok en 7200rpm model. (HGST Travelstar 7K1000 - HTS721010A9E630 ).

Men der findes masser af 7200rpm drev derude og ellers findes der SSHD ( hybrid drev) som virker rigtig fint.
Hvis du ikke vil Hitachi / HGST, så kan du få en Wester Digital Black series 750 GB - WD7500BPKX for omkring 450 kr. Det er i hvert fald et kvalitets drev. 500GB modellen WD5000BPKX koster omkring 400 kr., så der er ikke meget at spare :)

Seagate Laptop Thin SSHD 500 GB ligger i ca 480 kr., hvor 1TB modellen (Seagate Laptop SSHD 1 TB) ligger i ca. 675 kr. Jeg bruger 1TB modellen til min PS4.

En SSD vil heller ikke være optimal i længden, da PS3 ikke har TRIM support og så vil din SSD blive langsom med tiden.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Ny HDD til PS3 Super Slim

Indlægaf Mogwai » søn 27 jul 2014 21:02

Erroneus skrev:Det har jeg ikke lige hørt om, har selv en Hitachi i min PS3 uden problemer, det er godt nok en 7200rpm model. (HGST Travelstar 7K1000 - HTS721010A9E630 ).

Men der findes masser af 7200rpm drev derude og ellers findes der SSHD ( hybrid drev) som virker rigtig fint.
Hvis du ikke vil Hitachi / HGST, så kan du få en Wester Digital Black series 750 GB - WD7500BPKX for omkring 450 kr. Det er i hvert fald et kvalitets drev. 500GB modellen WD5000BPKX koster omkring 400 kr., så der er ikke meget at spare :)

Seagate Laptop Thin SSHD 500 GB ligger i ca 480 kr., hvor 1TB modellen (Seagate Laptop SSHD 1 TB) ligger i ca. 675 kr. Jeg bruger 1TB modellen til min PS4.

En SSD vil heller ikke være optimal i længden, da PS3 ikke har TRIM support og så vil din SSD blive langsom med tiden.

Det link jeg fandt om problemet vedrørende Uncharted 3 var løst ved at sætte en hurtigere HDD/SSD. Der var i hvert fald et par folk som kunne confirme at det ikke hakkede mere. Måske hjælper det også, at dit drev kører 7200RPM? Jeg har altid været lidt WD fanboy af uvisse årsager, så de drev du linker til ser interessante ud. Jeg er i hvert fald positiv ved, at prisen holder sig under de 500 dask.

Interessant med TRIM. Jeg var faktisk ikke klar over at PS3 ikke kunne håndtere dette. Så er pengene jo ikke specielt godt givet ud på længere sigt. Gælder samme problem hvis man sætter en SSHD i PS3'en?

Edit: Fandt en test af Hitachi Travelstar Z5K500 og det er tydeligt at drevet simpelthen bare er super langsomt til at skrive, hvilket Uncharted-spillene jo gør konstant, med mindre man kører fuldstændigt digital. Lidt sølle af Sony at inkludere et så dårligt drev.
Mogwai
Niveau 1
 
Indlæg: 88


Re: Ny HDD til PS3 Super Slim

Indlægaf Erroneus » søn 27 jul 2014 23:28

Spil skriver ikke konstant, de læser konstant.

Det er dog ikke en ukendt ting, at nogle spil yder dårligere når de er digitale, pga. fra blu-ray udgaverne, der kan data læses både fra skive og hdd samtidigt. GTA V led også under det problem, både på PS3 og Xbox 360.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Ny HDD til PS3 Super Slim

Indlægaf Mogwai » man 28 jul 2014 21:08

Nu skal jeg ik' kunne sige hvordan Uncharted spillene præcis virker i disk-udgaven. Min teori er, at spillene skriver i en cache på HDD'en løbende. Uncharted 3 kræver eksempelvis 1GB plads. Men om denne 1GB er til cache eller noget specielt data kan jeg ikke sige.

Anyways, WD Black 750GB'en er bestilt nu. De tests jeg kunne finde viste også, at den var en smule hurtigere end 500'eren :)
Mogwai
Niveau 1
 
Indlæg: 88



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster