Forum

Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Generelt snak om Playstation og services.

Hvad synes du om pre-orders?

Pre-orders er udelukkende positivt
4
9%
Pre-orders er overordnet set positivt, men udviklingen med pre-order DLC er negativt
15
33%
Pre-orders giver alene mening digitalt, hvor man kan pre-loade spil
9
20%
Pre-orders er negativt, da udviklerne kan tilbageholde DLC til dette formål
14
31%
Ved ikke/ingen af ovenstående
3
7%
 
Afgivne stemmer : 45

Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf tue69 » søn 27 jul 2014 19:27

Et element indenfor spilbranchen, der har udviklet sig massivt over de seneste konsolgenerationer er pre-orders. Vi har med hastige skridt bevæget os væk fra den tidsalder, hvor forventningsfulde gameres eneste måde at sikre sig en nyudgivet titel på var, at stille sig i kø foran den lokale elektronikforhandler og idag er der nærmest ingen grænser for, hvordan vi kan sikre os vores spil.

Pre-orders eksisterer i de fysiske butikker, i netbutikker og endda også digitalt, og alle forhandlere har deres helt egen måde, at forsøge at sælge en pre-order, da alle vil have en bid af kagen, når den er allermest frisk (læs: dyrest for forbrugeren). Digitalt er salgsargumentet eksempelvis Sonys nye pre-load funktion kan sikre os, at vi er klar til at spille vores nyudgivede titel præcis når nedtællingen til releasedagen slutter. I butikkerne lokkes vi med tilbud om, at hvis vi indbytter ét eller flere spil i forbindelse med vores pre-order, så får vi spillet til nedsat pris, og nogle gange næsten gratis. I onlinebutikkerne, og nogle gange også de fysiske spilbutikker, lokkes vi med eksklusivt indhold til dem, der forudbestiller deres spil hos den enkelte forhandler.

Pre-orders er selvsagt et attraktivt område for såvel udgiver som udgiverens distributionsnet, da det netop er ved de spritnye udgivelser, at prisen er højest og indtjeningen størst, og derfor ser vi netop den ovenstående kreativitet fra såvel udviklere som salgsled. Alle forsøger at skabe deres eget unikke incitament, og eksempelvis unikt pre-order DLC indikerer, at udviklerne også er sprunget med på denne vogn.

Spørgsmålet er dog, om pre-orders på spil er overflødigt på dagens spilmarked, måske endda skadeligt? I en tid, hvor nyudgivede titler sjældent bliver udsolgt, så kan det virke overflødigt at lægge billet ind på et spil, som man, såfremt der ikke gives indbytningsrabatter, alligevel er tvunget til at betale fuld pris på. Herudover giver det forøgede antal pre-orders og salgsleddets jagt på samme et incitament for udviklerne til at lave særskelt pre-order DLC, som er unikt for den enkelte forhandler. DLC, som måske ellers ville have været en del af den fulde pakke.

Omvendt set kan pre-orders netop være medvirkende til, at udgiverne har et overblik over, hvor mange enheder der skal produceres, så man dermed undgår at løbe tør for spil undervejs. Og med hensyn til det unikke pre-order DLC, så ses det jo ofte, at indholdet alligevel bliver sat til salg kort tid efter udgivelsen.

Der findes argumenter for og imod pre-orders og udviklingsretningen på disse. Spørgsmålet er, hvad synes du?
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Bab » søn 27 jul 2014 20:20

Jeg laver meget sjældent pre-orders. Det bliver aldrig vigtigt for mit, at få et spil på en bestemt dag. Spillet er lige så spændende for mig, selvom det er en måned gammel. Det vil jo stadig være nyt for mig.

Hvis jeg finder nogle gode tilbud, så kan jeg godt finde på at pre-order. Eller hvis jeg skal have brugt mine kredit i Gamestop, fra dengang jeg indleverede mine PS3 spil til en pre-order på en PS4.

Om det er positivt eller negativt, tager jeg ikke stilling til. Jeg tror ikke, at udviklerne tilbageholder DLC, bare fordi der er pre-orders. Jeg tror, at det bliver udviklet sideløbende.

Bab

EDIT: Du kan vælge op til 5 muligheder. Det vil sige, at man kan sætte kryds i dem alle ;)
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Erroneus » søn 27 jul 2014 20:46

Pre-orders giver super meget mening til digitale ting, hvor man kan pre-loade ting. Til fysiske ting giver det ikke voldsom meget mening, medmindre det er en speciel udgave, som er begrænset, men det er sjældent at de udgaver er så begrænset de ikke kan fås efter lanceringen.

Jeg har altid pre-ordret meget, men inden for det seneste år, har jeg besluttet mig for at gøre det meget mindre, da jeg alligevel ofte ikke har tid til at spille spillene når de kommer ud og så er det bare pjattet at give fuld pris for et spil på det tidspunkt og det er meget sjældent at spil bliver helt udsolgt og man ikke kan finde det nogle steder, et par uger efter udgivelsen.

Ang. DLC., så syntes jeg det er negativt, men det svinger meget fra spil til spil. De typer spil, hvor man får forskellig DLC, alt efter hvad butik man køber fra, det syntes jeg er dybt latterligt. F.eks. Far Cry 4, der svinger det meget i hvad salgs pre-order DLC du får, alt efter hvad butik du vælger og man kan stå med følelsen af, at den butik man gerne vil købe fra, der får man den DLC med som ikke lige passer til en.

Men hvis det stod til mig, så var der ikke noget pre-order DLC overhovedet, da det giver fornemmelsen af man ikke har det komplette spil, hvis man får en udgave uden noget DLC, men igen det svinger meget fra spil til spil. Jeg kan godt leve med det, men så lav det ens for alle udgaver. Det har vi set med nogle spil, at den første produktion af et spil var en "limited edition" eller "day one edition", som havde DLC med og så fik man det, indtil første produktion var udsolgt. Det er ikke perfekt, men det er acceptabelt.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf tue69 » søn 27 jul 2014 21:49

Bab skrev:EDIT: Du kan vælge op til 5 muligheder. Det vil sige, at man kan sætte kryds i dem alle ;)


Jeps, jeg ville egentligt gerne give muligheden for at stemme flere gange, og ville ikke gøre mig til dommer over hvor mange muligheder man kunne stemme på, så helgarderede :D
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Vreki » søn 27 jul 2014 22:40

Problemet er vel ikke så meget pre- orders, som hele det cirkus med DLC og andet eksklusivt som det er en del af.
Det er dybest set tåbeligt at jeg skal vælge forhandler efter hvad bonus indhold jeg vil have, istedet for at kigge på pris og service.

Jeg har aldrig preodret noget i en fysisk butik. Enten køber jeg det online og har det alligevel med posten på dagen eller før. Eller også køber jeg det digitalt.

Mange af de nye PC spil består alligevel kun af en kode der skal aktiveres I steam eller Origin, så der kan man flere steder helt legalt købe spillene og så kun få sendt den indskannede nøgle.
Det kombinere fordelene ved digital kopi og billige online butikker.

De her preodre bonus er et forsøg på at bremse de almindelige markedskræfter, det er jo meget typisk at det altid er gamestop herhjemme der har det som samtidigt har landets ringeste priser.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Erroneus » søn 27 jul 2014 23:31

Vreki skrev:De her preodre bonus er et forsøg på at bremse de almindelige markedskræfter, det er jo meget typisk at det altid er gamestop herhjemme der har det som samtidigt har landets ringeste priser.

Og så tænker man, gad vide hvor mange penge Gamestop bruger på at købe sig til de rettigheder af pre-order og hvor meget de tjener på at have sådan udgaver. Hvis butikkerne ikke havde speciel pre-order, så kan de kun konkurrere på pris, hvilket fra vores synspunkt, kun kan være godt, men sådan er det jo desværre ikke.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Bab » man 28 jul 2014 06:54

Jeg synes nu ikke, at det kun er Gamestop, som har bonusser. Det gælder stort set dem alle, inkl. Elgiganten og Coolshop. Hvis vi snakker om standard udgaverne, så er bonussen som regel noget ligegyldigt, som ikke giver noget ekstra til spillet. Et kostume, en bil eller som f.eks. til GTA V, en flyvetur i Blimp, som de færreste sikkert har prøvet alligevel.

Jeg køber altid den billigste udgave, fordi bonussen ikke er noget værd.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Erroneus » man 28 jul 2014 08:11

Det sker andre butikker end Gamestop har det, men det sker desværre ofte, at det kun er Gamestop som har det herhjemme, om det så er DLC eller en speciel udgave.

Men det svinger meget fra spil til spil, f.eks. på Far Cry 4, som det kun er Gamestop der får pre-order bonus på herhjemme, der er det ekstra våben og ekstra mission som pre-order bonus. Amazon UK har også pre-order bonus på Far Cry 4, det er så andet våben og en anden bonus mission. Det er ikke særligt optimalt.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Bab » man 28 jul 2014 08:32

Et våben er som regel ligegyldigt, fordi det intet er værd, når man først er et stykke inde i spillet Bonus missionen kan dog være god nok. Men hvordan ved du, at Elgiganten ikke får bonus DLC på Far Cry 4? De har den ikke i pre-order endnu.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Erroneus » man 28 jul 2014 12:36

De har den på deres side og der står intet om pre-order DLC, så det ser sådan ud og så vil det langt fra være første gang. Det er også derfor, jeg fortrækker at de laver hele første oplag som limited edition / day one edition, hvis de absolut skal lave pre-order DLC.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Vreki » man 28 jul 2014 12:36

Apropos pre-ordre bonus våben, er der nogen der kan huske BF2142?
Der var nogen der endte med en pre-ordre bonus der erstattede deres standard våben med en der fyldte 1/3 af skærmen :lol:

Billede

Billede
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Erroneus » man 28 jul 2014 13:09

Haha, det kan man da kalde en negativ effekt på pre-order DLC :P
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf tue69 » man 28 jul 2014 13:16

Ha ha ha - oh my god hvor er det dumt! Fremragende eksempel :D
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Søndagsdebat: Er pre-orders positivt eller negativt?

Indlægaf Redman DK » man 28 jul 2014 14:51

Der er intet i vejen med preorders, det er en god måde at sikre sig at få spillet på udgivelsesdagen. Hvis jeg ikke husker helt forkert, mindes jeg at The Last Of Us faktisk var udsolgt ret mange steder da det udkom sidste år. Og der er jo heldigvis ingen der tvinger en til at preorder.

Men det der tilgengæld er negativt er, som allerede nævnt, butiks eksklusiv dlc. Så hvis man vil have det fulde spil bliver man nødt til at købe fem kopier af spillet. Preorder dlc kan også være lidt irriterende, men jeg kan godt forstå hvorfor det er der.
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster