Forum

Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om PS3?

Generelt snak om Playstation og services.

Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om PS3?

Indlægaf Andreas Ladegaard » søn 16 nov 2014 12:41

Søndagsdebat: I hvor mange år endnu skal udgiverne fortsætte med at udvikle spil til den tidligere generation?

Det er snart et år siden PlayStation 4 udkom herhjemme i Danmark. Det betyder også vi ser spil nu, som ikke kommer til PlayStation 3, men stadigvæk ser vi mange spil til den aldrende konsol, specielt blandt de store spilserier. Et godt eksempel er Assassin’s Creed: Rouge. Man må forvente der går mange år inden spil som Fifa ikke udkommer til PlayStation 3, da PlayStation 2 f.eks. var med helt indtil Fifa 14. Sony lovede de ville understøtte PlayStation 3 10 år frem, fra dens udgivelse. Det vil sige PlayStation 3 mindst bliver understøttet indtil 2016, men som vi så med playStation 2 blev den understøttet med spil i hele 13 år. Nogen vil nok føle sig snydt hvis ikke PlayStation 3 bliver understøttet i mindst 10 år, nu hvor Sony har lovet det.

Hvor mange år endnu mener I udgiverne bør have fokus på PlayStation 3?
Andreas Ladegaard
Skribent
 
Indlæg: 218
By: Aarhus


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Bab » søn 16 nov 2014 12:54

Min personlige holdning er, at udviklingen skal stoppe den dag, næste generation udkommer. Så laver man det færdig, som man er i gang med og så fokuserer man 100% på næste generation. Det kommer nok aldrig til at ske og jeg forstår ikke Sonys udmelding om, at man vil støtte den gamle generation i en årrække. Produktion af PS3 kan overtages af nicheproduktion, som ikke har så store ressourcer som dem, som bør gå foran i produktionen af nyeste generations spil

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Reinke » søn 16 nov 2014 13:04

Sålænge der er et marked for tidligere generationer så skal de da udnytte det. Andet er da håbløst.
Reinke
Niveau 0
 
Indlæg: 30
By: Odense


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Da Senzai » søn 16 nov 2014 15:12

Udgiverne bør absolut ikke have fokus på de tidligere konsoller - ihvertfald set fra en gamers synspunkt.

De gamle konsoller har et enormt bagkatalog af spil, og der behøver ikke komme nye spil til dem efter den nye generation af konsoller er landet.

Jeg er enormt kræsen, når det kommer til video-spil og der er stadig massere af spil til min gamle maskine som jeg mangler at få spillet. F. eks har jeg Deadly Premonition, Binary Domain, Majin and the Forsaken Kingdom med flere stående i folie på min DVD-Reol.

Hvis man spiller så meget videospil, at man har spillet alt, hvad der er af godt til den gamle maskine, så er man alligevel in so deep, at man også køber næste generations konsol.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Vreki » søn 16 nov 2014 17:24

Reinke skrev:Sålænge der er et marked for tidligere generationer så skal de da udnytte det. Andet er da håbløst.


Helt enig, det er ren forretning. Så længe det kan betale sig vil vi se spil til de game konsoller.
Det er kun konsol producenterne som har en interesse i at der kun kommer nye spil til next gen.

Noget andet er så at som next-gen ejer kunne jeg godt ønske mig at de droppede de gamle konsoller så vi ikke bliver ramt af laveste fællesnævner i spil design.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Krede1972 » søn 16 nov 2014 17:50

Vreki skrev:
Noget andet er så at som next-gen ejer kunne jeg godt ønske mig at de droppede de gamle konsoller så vi ikke bliver ramt af laveste fællesnævner i spil design.


Man kan da hurtigt ryste nogle titelnavne ud af ærmet som kun er udgivet på nextgen/PS4 hvis standard mildest talt ligger under PS3 niveau - så jeg ser ikke den store sammenhæng mellem fortsatte udgivelser til PS3 og lavere kvalitet af spil til PS4.
Når jeg siger standard så hentyder jeg både til kode, afvikling af spillet og grafisk udtryk/indtryk...
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Rytteren » søn 16 nov 2014 18:14

Læste på et tidspunkt at Sony san diago lavede mlb the show til ps2, fordi den udgave STADIG kunne sælge så meget at det dækkede omkostningerne for ps2, psp og ps3 på engang. Det er selvfølgelig et sportspil, og har lidt mig fortælle at det ofte ikke er voldsomt dyrt at lave 'næste udgave'.
Så hvis det er tilfældet.. Så skal de da bare forsætte så længe der er et marked for det.
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Vreki » søn 16 nov 2014 20:28

Krede1972 skrev:Man kan da hurtigt ryste nogle titelnavne ud af ærmet som kun er udgivet på nextgen/PS4 hvis standard mildest talt ligger under PS3 niveau - så jeg ser ikke den store sammenhæng mellem fortsatte udgivelser til PS3 og lavere kvalitet af spil til PS4.
Når jeg siger standard så hentyder jeg både til kode, afvikling af spillet og grafisk udtryk/indtryk...


Ah, sådan kan du ikke vende logikken. Jeg siger jo kun at multi-generations spil holder next-gen tilbage, ikke at det er roden til alt ondt. Kodefejl og generel inkompetence er selvfølgeligt uændret.

Det er jo typisk at den eneste forskel på de to generationer (i samme spil) er lidt bedre grafik, fordi det kan man nemt skalere op mellem versioner. Fuldstændigt ligesom PC spil, der er det kun grafikken der varierer mellem en netbook og et helium-kølet monster.

Men i virkeligheden kunne de jo også have brugt next-gen kræfterne på f.eks. større og mere dynamiske baner, bedre AI osv. Det syntes jeg bare aldrig man ser, og på den måde mener jeg at next-gen bliver holdt tilbage af multi-platform.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Krede1972 » søn 16 nov 2014 21:19

Prøvede bare at drysse lidt mere krydderi ud over diskussionen :P

Men jeg tror nu stadigt ikke at nye spil til den gamle generation på nogen måde resulterer i ringere spil til den nye generation.

Jeg tror simpelthen ikke at der er nogen nævneværdig sammenhæng.
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf gilucz » tirs 18 nov 2014 00:15

Alt fokus fra PS3 skal fjernes. Man laver heller ikke spil til Atari 2600 længere. Kom så med nogle gode PS4-spil, det er det alle rationelle mennesker vil ha'!
gilucz
Niveau 1
 
Indlæg: 82
By: København K


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Capperdude » tirs 18 nov 2014 03:30

Der er kun 1 ting at svare.

Lad bundlinjen bestemme. Kan Sony tjene penge på ps3 stadigvæk, så ja, kan de ikke, så nej :)

I sidste ende er det pengene der bestemmer.
GGMU <3
Capperdude
Niveau 7
 
Indlæg: 2765

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Erroneus » tirs 18 nov 2014 08:42

At bundlinien skal bestemme, er hvad der har rykket gaming hen i en retning de sidste par år, som ikke altid er super positivt. Det er fair nok, de pumper nye sports spil ud, så de får opdateret spillere, selv om det jo nok burde klares med DLC eller de nye udgaver burde have en meget nedsat pris. Eller så den nye Disney Infinity og Just Dance også laves til de ældre platforme, pga. der er mange brugere af den typer spil på de ældre platforme. Men nu hvor vi går ind i andet år for de nye konsoller, så skal fokus ligge på de nye konsoller, så spil kan optimeres til dem og så spil firmaer ikke skal bruge mandskab på at lave spil til den ældre platform. Kigger man på Unity, så virker det da til, at de godt kunne have brugt det mandskab som var sat på AC:Rouge til at lave noget Q&A på AC:Unity.

Med f.eks. AC: Rouge, som helt sikkert har sin berettigelse i år og som har fået oki anmeldelser, men vil vi virkelig gerne se en AC:Rouge2 næste år til PS3? AC:Rouge i år er jo bare AC4,5, altså AC:Black Flag, bare med andre missioner og ingen fornyelse. Hvad så næste år, så bliver det mere af samme skuffe, er det ikke at presse appelsinen.

Jeg vil se udviklere sige, fuck den gamle generation, det her spil har en stjerne vild AI, som kræver flere GB ram at styre og hele spillet er bygget op over den super vilde AI, så det kan overhovedet ikke lade sig gøre til den gamle generation. Lad os se udviklere som skubber spil til den nye generation ikke bare på grafik, fordi den slags kan nedskaleres, men også på AI, spiltyper og nytænkning.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Bab » tirs 18 nov 2014 09:38

Diskussionen ender som altid med at blive tvetydig, selvom spørgsmålet sådan set var klart nok. Jeg udtaler mig selvfølgelig om, hvad JEG mener. Jeg er i den sammenhæng ret ligeglad med, hvad der er bedst for spiludviklerne og Sony. Det handler jo ikke om, hvem der skal tjene penge, men om hvor man mener, at fokus skal være.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Vreki » tirs 18 nov 2014 09:58

Erroneus skrev:At bundlinien skal bestemme, er hvad der har rykket gaming hen i en retning de sidste par år, som ikke altid er super positivt. .


Jeg er sådan set ikke uenig i at vi får en masse lort der praktisk talt har planned obsolescence.
Men fakta er, at når den slags give resultater på bundlinjen så er det fordi folk køber lortet.

Nøjagtigt ligesom sladderbladene og reality-shows. Det er nærmest negativ kvalitet, men det er det folk vil have.


Som Bab siger, så er spørgsmålet tvetydigt. Hvis jeg skulle vælge så var det ud med alt andet end PS4. Og jeg ville også dumpe COD, FIFA whatever osv som jeg ikke interessere mig for.

Men objektivt set så tror jeg det giver god mening at understøtte PS3 et stykke tid endnu.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Skal udgiverne stadig koncentrere sig om P

Indlægaf Erroneus » tirs 18 nov 2014 13:22

Tvetydige spørgsmål er gode, fordi de ligger op til debat. Begge sider af sagen er interessante :) I har helt ret i, at hvis folk stadigvæk køber, så bliver der lavet spil til de forbrugere, men man da håbe at udviklerne alligevel har fokus på den nye generation og de kræfter der bruges på den ældre generation, er begrænset.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster

cron