af rekir76 » lør 22 nov 2014 13:42
Nogen herinde der har oplevet noget lignende?
Hændelsesforløb som følger:
3. november 2014:
Jeg opdager at der d. 1. november 2014 er trukket DKK 848,00 på min bankkonto via mit kreditkort til Playstation Network.
Jeg tjekker min PSN-konto og kan se at der via mit kreditkort er tilføjet DKK 848 og efterfølgende købt 2 PS4-spil. (JEG EJER KUN EN PS3).
Jeg skriver til Playstation Support at der må være sket en fejl eller at min konto må være blevet hacket, da jeg intet kender til købet af spillene.
4. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support og taler med 'Owen', som sidder i Edinburgh. Han kigger sagen igennem, sætter mig på 'vent' et godt stykke tid og vender tilbage med information om at de kan se at der er blevet tilføjet en PS4 til min PSN-konto. Han fortæller desuden, at de kan se at PS4 er en 'banned' PS4, som tidligere har været benyttet til at hacke ind på andre PSN-konti.
Han fortæller at sagen sendes til Playstations 'hovedafdeling' og at der vil være en responstid på ca. 5 dage.
Owen beder mig desuden om at sende min PS3's serienummer ind til dem.
5. november 2014:
Jeg indsender pr. e-mail min PS3's serienummer.
10. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support telefonisk, da jeg ingen respons har fået. Her taler jeg med Malene, som blot kan fortælle at hun kan se at hovedkontoret d. 7. november 2014 har efterspurgt serienummeret. Jeg forklarer hende at det allerede blev indsendt d. 5. november 2014 - hun kigger sit system igennem og finder min mail - og siger hun videresender til hovedkontoret. Hun siger til mig at jeg kan forvente respons inden ugens udgang pr. e-mail.
14. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support telefonisk igen og taler denne gang med Jimmy. Han fortæller at han kan se sagen ligger i finansafdelingen hos en medarbejder og der blot er at vente på at få respons fra ham - svartid afhænger af den pågældende medarbejders 'kø' af sager.
Jeg spørger hvorfor jeg bliver lovet svar indenfor 5 dage, når der rent faktisk ikke kommer respons - Jimmy fortæller at det forstår han ikke at der er blevet lovet og at Malene ikke længere er ansat. Jeg beder om at tale med Jimmy's overordnede, som hedder Sanni (eller lign.) og får svaret at 'Sanni vil sige det samme til dig som jeg har sagt til dig'. Jeg insisterer på at tale med Sanni alligevel, men Jimmy siger blot at det kan jeg ikke og at Sanni ikke vil tale med mig. Samtalen ender ud I at Jimmy konkluderer at vi ikke kommer videre og at han bliver nødt til at lægge på. Jeg udtrykker min frustration over at blive behandlet på denne måde som kunde og at jeg jo må afvente.
21. november 2014:
Jeg modtager nedenstående mail fra Playstation Support:
Hej René
Tak for din henvendelse ang. din Sony Entertainment Network (SEN)-konto.
Som det er beskrevet i PlayStation Networks servicevilkår kan vi ikke tilbyde en refusion for køb foretaget på PlayStation Store, medmindre at indholdet viser sig at være defekt.
Vores servicevilkår kan findes her:(link til vilkår)
Vi kan desværre ikke tage ansvaret for at nogen får adgang til din PSN konto. Vi vil anbefale at du skifter koden til din PSN konto til noget mere sikkert, samt koden til den tilknyttede E-mail adresse.
Jeg vil også anbefale dig at aktivere [Kræv adgangskode ved bestilling]. Dette kan gøres enten på din konsol under [PSN]> [Kontohåndtering] eller på Kontohåndterings menuen på:(link til min konto) ved at klikke på [konto] og derefter [Wallet].
Jeg håber at dette besvare dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at kontakte PlayStation Support ved hjælp af kontaktoplysningerne nedenfor eller ved at besvare denne e-mail.
Med Venlig Hilsen
Owen
PlayStation Support
Opsummering:
Jeg er mildest talt rystet over at må konkludere at Playstation ingen ansvar tager for at deres systemer hackes af 3. part. Det er jo tydeligt at der er tale om et sikkerhedsbrud. I forbindelse med mine PSN-data, har jeg ingen kontakt haft til andre, har ikke spillet online og mine adgangskoder PSN og e-mailkonti imellem har ingen synergi.
Playstation Support medarbejderne har virket inkompetente og responstiden på en fraud-sag som denne, har været alt for lang.
Sagen betyder at jeg er færdig med at benytte/købe Playstations produkter og betragter desværre Playstation Network som en kynisk pengemaskine, som ikke tager ansvar overfor deres kunder – på trods af mangelfuld sikkerhed i PSN-systemet. Man bliver i stedet affærdiget med et e-mail-standardsvar, hvor der mere eller mindre står at PSN kun refunderer i forhold til defekt indhold og at PSN ingen ansvar tager for hacking (man kan så kun undre sig over at en allerede kendt hacket PS4 alligevel kan tilegne sig adgang til andre PSN-konti).
Ydermere ender det jo så også med at jeg gør indsigelse overfor transaktionen og at min bank annullerer indbetalingen til PSN.
Det er jo så også endt med en anmeldelse på Trustpilot, såvel som på andre fora. Og Playstation har så også mistet en ’ambassadør’. Men hva’, jeg får mine DKK 848,00 tilbage…og goddag til Xbox.