Forum

Tyndt af Playstation...

Generelt snak om Playstation og services.

Tyndt af Playstation...

Indlægaf rekir76 » lør 22 nov 2014 13:42

Nogen herinde der har oplevet noget lignende?

Hændelsesforløb som følger:

3. november 2014:
Jeg opdager at der d. 1. november 2014 er trukket DKK 848,00 på min bankkonto via mit kreditkort til Playstation Network.

Jeg tjekker min PSN-konto og kan se at der via mit kreditkort er tilføjet DKK 848 og efterfølgende købt 2 PS4-spil. (JEG EJER KUN EN PS3).

Jeg skriver til Playstation Support at der må være sket en fejl eller at min konto må være blevet hacket, da jeg intet kender til købet af spillene.

4. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support og taler med 'Owen', som sidder i Edinburgh. Han kigger sagen igennem, sætter mig på 'vent' et godt stykke tid og vender tilbage med information om at de kan se at der er blevet tilføjet en PS4 til min PSN-konto. Han fortæller desuden, at de kan se at PS4 er en 'banned' PS4, som tidligere har været benyttet til at hacke ind på andre PSN-konti.
Han fortæller at sagen sendes til Playstations 'hovedafdeling' og at der vil være en responstid på ca. 5 dage.
Owen beder mig desuden om at sende min PS3's serienummer ind til dem.

5. november 2014:
Jeg indsender pr. e-mail min PS3's serienummer.

10. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support telefonisk, da jeg ingen respons har fået. Her taler jeg med Malene, som blot kan fortælle at hun kan se at hovedkontoret d. 7. november 2014 har efterspurgt serienummeret. Jeg forklarer hende at det allerede blev indsendt d. 5. november 2014 - hun kigger sit system igennem og finder min mail - og siger hun videresender til hovedkontoret. Hun siger til mig at jeg kan forvente respons inden ugens udgang pr. e-mail.

14. november 2014:
Jeg kontakter Playstation Support telefonisk igen og taler denne gang med Jimmy. Han fortæller at han kan se sagen ligger i finansafdelingen hos en medarbejder og der blot er at vente på at få respons fra ham - svartid afhænger af den pågældende medarbejders 'kø' af sager.
Jeg spørger hvorfor jeg bliver lovet svar indenfor 5 dage, når der rent faktisk ikke kommer respons - Jimmy fortæller at det forstår han ikke at der er blevet lovet og at Malene ikke længere er ansat. Jeg beder om at tale med Jimmy's overordnede, som hedder Sanni (eller lign.) og får svaret at 'Sanni vil sige det samme til dig som jeg har sagt til dig'. Jeg insisterer på at tale med Sanni alligevel, men Jimmy siger blot at det kan jeg ikke og at Sanni ikke vil tale med mig. Samtalen ender ud I at Jimmy konkluderer at vi ikke kommer videre og at han bliver nødt til at lægge på. Jeg udtrykker min frustration over at blive behandlet på denne måde som kunde og at jeg jo må afvente.

21. november 2014:
Jeg modtager nedenstående mail fra Playstation Support:

Hej René

Tak for din henvendelse ang. din Sony Entertainment Network (SEN)-konto.

Som det er beskrevet i PlayStation Networks servicevilkår kan vi ikke tilbyde en refusion for køb foretaget på PlayStation Store, medmindre at indholdet viser sig at være defekt.

Vores servicevilkår kan findes her:(link til vilkår)

Vi kan desværre ikke tage ansvaret for at nogen får adgang til din PSN konto. Vi vil anbefale at du skifter koden til din PSN konto til noget mere sikkert, samt koden til den tilknyttede E-mail adresse.

Jeg vil også anbefale dig at aktivere [Kræv adgangskode ved bestilling]. Dette kan gøres enten på din konsol under [PSN]> [Kontohåndtering] eller på Kontohåndterings menuen på:(link til min konto) ved at klikke på [konto] og derefter [Wallet].

Jeg håber at dette besvare dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at kontakte PlayStation Support ved hjælp af kontaktoplysningerne nedenfor eller ved at besvare denne e-mail.


Med Venlig Hilsen


Owen
PlayStation Support

Opsummering:
Jeg er mildest talt rystet over at må konkludere at Playstation ingen ansvar tager for at deres systemer hackes af 3. part. Det er jo tydeligt at der er tale om et sikkerhedsbrud. I forbindelse med mine PSN-data, har jeg ingen kontakt haft til andre, har ikke spillet online og mine adgangskoder PSN og e-mailkonti imellem har ingen synergi.
Playstation Support medarbejderne har virket inkompetente og responstiden på en fraud-sag som denne, har været alt for lang.
Sagen betyder at jeg er færdig med at benytte/købe Playstations produkter og betragter desværre Playstation Network som en kynisk pengemaskine, som ikke tager ansvar overfor deres kunder – på trods af mangelfuld sikkerhed i PSN-systemet. Man bliver i stedet affærdiget med et e-mail-standardsvar, hvor der mere eller mindre står at PSN kun refunderer i forhold til defekt indhold og at PSN ingen ansvar tager for hacking (man kan så kun undre sig over at en allerede kendt hacket PS4 alligevel kan tilegne sig adgang til andre PSN-konti).
Ydermere ender det jo så også med at jeg gør indsigelse overfor transaktionen og at min bank annullerer indbetalingen til PSN.
Det er jo så også endt med en anmeldelse på Trustpilot, såvel som på andre fora. Og Playstation har så også mistet en ’ambassadør’. Men hva’, jeg får mine DKK 848,00 tilbage…og goddag til Xbox.
rekir76
Niveau 0
 
Indlæg: 2


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf tue69 » lør 22 nov 2014 14:13

Hvordan dælen kan man få adgang til andre PS-konti via en anden konsol? Det lyder godt nok ikke særligt betryggende og er (desværre) endnu en grund til aldrig at have nogen betalingskort tilknyttet på netkonti. Hele sagen lyder lidt som en farce og jeg håber ikke at det er standarden for, hvordan der arbejdes i Sony. Der må da alt andet lige kunne/skulle kastes mere lys over sagen, før at man kan placere en skyld?

Jeg håber at sagen ender nogenlunde godt for dig Rekir. Desværre er en indsigelse i banken ikke noget vidundermiddel, og du skal nok forvente dig endnu et slagsmål, hvis der bliver anerkendt, at der er sket en fejl i den anden ende.

God vind!
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Erroneus » lør 22 nov 2014 14:33

Nu spiller jeg lige djævlens advokat her, fordi der er altid 2 sider af samme sag.

Ud fra det du skriver her, så har nogle fået adgang til dit PSN login. Kunne det tænkes, at nogle kunne have gættet din kode eller den kode du brugte til PSN, den har du også brugt andre steder?

Og så fra den anden side af sagen:
Det virker jo til, at de godt selv kan se, at de køb ikke er foretaget af dig, men af en anden, specielt ud fra følgende sætning "Han fortæller desuden, at de kan se at PS4 er en 'banned' PS4, som tidligere har været benyttet til at hacke ind på andre PSN-konti."

Så det store spørgsmål er så, har man selv det fulde ansvar når sådan noget sker eller hvad siger købeloven. Det kunne være interessant at få forbrugerklagenævnet ind over.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf jimmidlx » lør 22 nov 2014 14:34

Deres support er ligegyldig i bedste tilfælde.
Nordisk film med deres komplet inkompetente medarbejdere burde aldrig have direkte kunde kontakt.

Alle fejl som meldes ind, forsvinder i deres bunke af usammenhængende mundfiarré
Billede
jimmidlx
Niveau 6
 
Indlæg: 1362
By: 7470 Karup (midtjylland)


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Slimjay DK » lør 22 nov 2014 18:15

tue69 skrev:Hvordan dælen kan man få adgang til andre PS-konti via en anden konsol?


Det kan man vel ved at havde brugerens email samt kode, mere skal der jo ikke til. :wink:
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf runni1399 » lør 22 nov 2014 18:18

Jeg har valgt at slette mine kortoplysninger hver gang jeg har købt noget. Det er ærgerligt det skal være sådan...
runni1399
Niveau 4
 
Indlæg: 329
By: Aalborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf tue69 » lør 22 nov 2014 18:27

Slimjay DK skrev:
tue69 skrev:Hvordan dælen kan man få adgang til andre PS-konti via en anden konsol?


Det kan man vel ved at havde brugerens email samt kode, mere skal der jo ikke til. :wink:


Ha ha, ja... Jeg tænkte via konsollen om der var en nemmere adgangsmetode.

Det gik stærkt :P
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf jimmidlx » lør 22 nov 2014 18:30

Jeg kan ik engang tilføje mit da de kæmper med den fejl så det er ikke dét der er min hovedpine :-/
Billede
jimmidlx
Niveau 6
 
Indlæg: 1362
By: 7470 Karup (midtjylland)


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Jake242 » lør 22 nov 2014 18:36

Såvidt jeg husker så blev playstation network hacket på et tidspunkt? hvis man ikke har ændret koder/email siden da så er der vel en teoretisk mulighed for at disse info flyder rundt I cyberspace og kan bruges nu?

Jeg vil også mene det er for dårligt at sony ikke vil gøre noget/tage det alvorligt
Jake242
Niveau 3
 
Indlæg: 236


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Erroneus » lør 22 nov 2014 19:30

Jake242 skrev:Såvidt jeg husker så blev playstation network hacket på et tidspunkt? hvis man ikke har ændret koder/email siden da så er der vel en teoretisk mulighed for at disse info flyder rundt I cyberspace og kan bruges nu?


Nej, alle konto's fra den gang blev tvunget til password skift.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Vreki » søn 23 nov 2014 01:20

PS support lyder ganske vist noget inkompetente, men dybest set er det her vel en sag for politiet og ikke dem?
https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... r/hacking/

Det er selvfølgeligt fint nok at pudse forbrugerombudsmanden på dem, de kan jo have lidt svært ved at stå fast på at du selv har mistet passwordet når de allerede er blevet hacket een gang.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Rechain » søn 23 nov 2014 02:24

Lige skrevet, men hvor ny er denne information egentlig?

> http://www.joystiq.com/2014/11/22/sony- ... _truncated <

/Rechain
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Allanb » søn 23 nov 2014 09:09

Du skal lave en indsigelse i banken. Sony har jo trukket pengene ulovligt og uden din samtygge.
Og som der skrives, tag du forbruger klage nævnet / politiet med ind over. (Selvom politiet nok ikke gider røre sagen)
Er også aktiv på Xboxlife.dk med samme bruger navn
Allanb
Niveau 7
 
Indlæg: 3156
By: Slangerup


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Erroneus » søn 23 nov 2014 11:32

Rechain skrev:Lige skrevet, men hvor ny er denne information egentlig?

> http://www.joystiq.com/2014/11/22/sony- ... _truncated <

/Rechain

Der er intet i den sag. Folk har tjekket, om de oplyste PSN logins var i brug og ingen af dem fra listen var faktisk i brug... :lol:

Det er en flok unger, som troller og syntes det er fedt, at nogle sider gider bruge tid på dem. Af samme årsag, har der ikke været en nyhed om det herinde, de skal ikke have den opmærksomhed de søger her fra.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Bab » søn 23 nov 2014 12:22

Husk at tjekke, at det ikke er nogen i din omgangskreds inden du begynder at politianmelde.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron