Forum

Tyndt af Playstation...

Generelt snak om Playstation og services.

Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Vreki » søn 23 nov 2014 12:33

Bab skrev:Husk at tjekke, at det ikke er nogen i din omgangskreds inden du begynder at politianmelde.

Bab


Vi kan nok udelukke at det er en del af hans hustand, medmindre de gemmer deres PS4 i skabet hver gang han er hjemme.
Og hvis der er nogen i hans omgangskreds der er villige til at stjæle 800+ kroner fra ham for at købe spil, så er det da bare godt at få afsluttet det venskab før det er bilnøglerne der mangler.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Bab » søn 23 nov 2014 12:59

Jeg har da ikke læst nogen steder, at hans venner ikke har en PS4. Og ja, venskabet er røget, men jeg vil nok tage den personligt i stedet for med politiet.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Scoring » tirs 02 dec 2014 21:51

Puha, jeg tror lige at jeg går ind og sletter mine kreditkortoplysninger - jeg forstår egentlig ikke at jeg ikke har gjort det før, da jeg tidligere er blevet brændt på at gemme oplysningerne hos shopto.net
Scoring
Niveau 7
 
Indlæg: 2258


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf rekir76 » tirs 02 dec 2014 23:54

Update 2/12-14
Tak for alle jeres kommentarer - jeg har været lidt travlt optaget med arbejde, så har ikke lige fået givet en melding :)
Jeg har bedt min bank om at igangsætte indsigelsessag. Overvejer lige om jeg orker en tur i Forbrugerombudsmandens trædemølle.

Generelt vil jeg anbefale alle at få slettet kortoplysninger hos Playstation Network. Hvordan nogen skulle have fået fat i min adgangskode til PSN, det har jeg ingen anelse om. Kodeordet var ikke benyttet andre steder på nettet og jeg har ingen 'Playstation-venner' - så ingen venner der har kunnet få adgang til køb.

Det lugter SÅ langt væk af at Sony godt ved de har et sikkerhedsbrist, men forsøger at undgå eksponering af dette. Men det er da allerede godt igang på de sociale medier. Gad egentlig vide hvor mange penge Sony tjener på hackere, der køber ting fra andres PSN-konti? Måske sidder der en masse hackere i kælderen under Playstations hovedkontor...ansat af Sony :)
rekir76
Niveau 0
 
Indlæg: 2


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Erroneus » ons 03 dec 2014 00:23

Hvis det var er sikkerhedsbrist, så havde vi nok hørt mere om det, men der er ingen rapporter om folk som mystisk vis er blevet hacket. Nogle har gættet din kode eller fået den ændret via en gang social engineering. Sony's håndtering af sagen er ikke optimal, når de selv kan se at indkøbene er ikke er fortaget af dig, men der er intet som tyder på en teknisk sikkerhedsbrist og derfor har jeg heller ikke noget problem med at have mine kort oplysninger på PlayStation konto.

De overståede links har intet med PlayStation at gøre, det er Sony Pictures som er et helt andet afdeling og som ikke deler netværk.

Jeg håber du gider at tage den en tur med forbrugerombudsmanden, fordi det er en interessant problemstilling, held og lykke med det :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Vreki » ons 03 dec 2014 08:37

Men hvad med den politi anmeldelse? Ud fra din beskrivelse virker det da som ganske gemen kriminalitet.
Det er ikke anderledes end hvis nogen har afluret din kreditkort info og bruger det til at shoppe med.

Indsigelsessagen står sikkert også stærkere hvis der er indgivet anmeldelse.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Krede1972 » ons 03 dec 2014 12:18

848 kroner er nok ikke lige det der får politiet til at tænde det blå blink og tilkalde rejseholdet.
Ud fra hvad man ellers hører om politiets prioriteringer, så skal der mange andre anmeldelser til mod samme mistænkte før de overhovedet begynder at overveje at bruge tid på det.
Det rigtige er selvfølgelig at anmelde det, men beløbet er så bagatelagtigt i den store sammenhæng at det bliver ligegyldigt for politiet.
Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt for den det er gået ud over, men for politiet er det en ligegyldig sag.
Det burde ikke være sådan, men det er desværre nok tilfældet.
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf EvilNinjaMoby » ons 03 dec 2014 12:30

Anmeld det - så er det registreret i politiets database. Skulle en masse andre anmelde noget tilsvarende, så har politiet noget at arbejde på...

Men ja, isoleret set, så sker der intet med din anmeldelse så længe den står alene. Det har Krede utvivlsomt ret i.
Billede
EvilNinjaMoby
Moderator
 
Indlæg: 2074
By: 6800 Varde


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Vreki » ons 03 dec 2014 12:36

Nej, jeg er godt klar over at nu til dags er det vigtigere at skrive rapporter og mandsopdække topmøder end det er at løse almindelig kriminalitet.
Men det bliver jo bare værre hvis vi helt giver op og ikke engang anmelder forbrydelserne. Nu må de i det mindste vedkende sig en stak af uopklarede forbrydelser.

Så jeg syntes som sagt ikke at det er Sonys skyld at en kriminel har misbrugt hans konti,medmindre at info er stjålet fra Sony.
Dog syntes jeg måske godt de kunne stramme op på sikkerheden. Jeg har i andre systemer været ude for at jeg fik en mail hvis jeg forsøgte at købe noget via en ny IP-adresse, og så skulle jeg først godkende den adresse. Et sådan løsning ville stoppe en stor del af tyverierne.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf EvilNinjaMoby » ons 03 dec 2014 12:42

Vreki skrev:Men det bliver jo bare værre hvis vi helt giver op og ikke engang anmelder forbrydelserne. Nu må de i det mindste vedkende sig en stak af uopklarede forbrydelser.

Netop - også der jeg ville hen med min kommentar... :)
Billede
EvilNinjaMoby
Moderator
 
Indlæg: 2074
By: 6800 Varde


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf morfar » ons 03 dec 2014 15:32

Selvfølgelig skal det anmeldes. Politiet arbejder på den måde, at man kigger på "forbrydelsen" og sætter det op imod hvad det kræver af arbejde og hvor stor sandsynlighed der er for at få en person/virksomhed sigtet og efterfølgende dømt.

En enlig svale imod et firma som Sony, har ikke mange chancer. Mange anmeldelser omkring det samme firma, så er politiet nødt til at tage affære, uanset beløbenes størrelse.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Vreki » ons 03 dec 2014 20:31

Uden at være advokat, så kan jeg kan ikke se hvordan tyveri, kreditkortsvindel og vel også identitetstyveri kan blive et civilt søgsmål.

Det er jo netop politiet der har mulighed for at få Sony til at udlevere IPadresser, og derefter få den tilsvarende fysiske adresse fra en ISP.

Fra https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... r/hacking/

Hvad er hacking?
Hacking er omfattet af Straffelovens § 263 og er, når nogen uberettiget skaffer sig adgang til andres it-systemer, sociale profiler herunder mailkonti og programmer. Personen, der skaffer sig uberettiget adgang, kan enten slette, ændre eller kopiere data eller blot gøre sig bekendt med oplysningerne.

Efter straffelovens § 263 stk. 2 straffes den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, og under skærpende omstændigheder med fængsel op til 6 år.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf thomsen83 » ons 03 dec 2014 22:21

Det er jo helt til grin, flere PSN kreditkort, brugerinfo osv har jo af flere gange været lækket på nettet og så smider Sony den over på forbrugeren igen. Det er fanme da til at lukke op og skide i. Så skulle de måske bruge noget mere tid på at sikre folks informationer en kende bedre end de gør - de er da hacket hver 2-3 dag pt.

Kan du ikke få banken til at trække betalingen tilbage, og bede Sony fremvise IP/Timestamp for købet?
thomsen83
Niveau 4
 
Indlæg: 367


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf Erroneus » ons 03 dec 2014 22:41

thomsen83 skrev:Det er jo helt til grin, flere PSN kreditkort, brugerinfo osv har jo af flere gange været lækket på nettet og så smider Sony den over på forbrugeren igen. Det er fanme da til at lukke op og skide i. Så skulle de måske bruge noget mere tid på at sikre folks informationer en kende bedre end de gør - de er da hacket hver 2-3 dag pt.?


Nej det er så ikke sandt. Da PlayStation Network blev hacked i 2011, blev der lækket info om brugerne i form af emails, navn, adresser osv., men ikke kreditkort info. Der gik naturligvis meget snak om at kreditkort info skulle være lækket, men det vidste sig ikke at være sandt, da de data var krypteret hos Sony og efterfølgende har der ikke været nogle beviser eller rapporter på at kreditkort info var lækket fra det hack.

Så ja, PlayStation Network blev hacket i 2011, hvor bruger oplysninger blev lækket, men ikke kreditinfo. Siden har der ikke være noget hack, heller ikke hver 2-3 dag og der er intet som tyder på de er blevet hacket igen, så ned med høtyven.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Tyndt af Playstation...

Indlægaf thomsen83 » tors 04 dec 2014 00:44

Der er da jævnligt historier om hacks, som Sony nok klogeligt benægter. Men de har da været hacket mere end i 2011 så meget kan jeg da huske.

Men bruger infoen er vel egentlig osse nok, til at kunne komme ind og købe ting på hans konto. Eftersom at data bliver gemt centralt.
thomsen83
Niveau 4
 
Indlæg: 367


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster