Spelunky

Anmeldt af: Morten Rask - 20. september 2013 - kl. 22:20
1 0

Vi er draget på en mystisk opdagelsesrejse fyldt med farer i håbet om at komme ud på den anden side med en masse skatte og en god anmeldelse.

Spelunky udkom tilbage i 2008 på PC og har siden dengang fået et større ansigtsløft, en tidseksklusiv udgivelse på Xbox Live Arcade, og nu er turen så endelig kommet til PlayStation 3 og PlayStation Vita.

Spillet er en hyldest til platformeren Spelunker, der udkom på Atari 400 og 800 tilbage i 1983, og på mange punkter også en kæmpe forbedring af den gamle klassiker. Den nye version til PlayStation 3 og PlayStation Vita understøtter både cross-buy, cross-save og cross-play, hvilket vil sige, at det kan købes til begge platforme for samme pris, fremgang i begge versioner bliver båret over automatisk, og så er det muligt at konkurrere og samarbejde på PlayStation 3 og PlayStation Vita samtidig.

I Spelunky indtager man rollen som en unavngiven opdagelsesrejsende, der er på eventyr efter rigdom og berømmelse. På sin færd kommer han forbi en hule, og i den finder han en nøgle og en dagbog skrevet af en mand ved navn Yang. Han skriver, at han har fundet en mystisk underjordisk hule i ørkenen, der rygtes at være fyldt med skatte. Men der hersker en forbandelse over stedet, som ændrer hulens layout, hver gang han besøger den, og han er endda blevet dræbt dernede adskillige gange, men vågner op ved hulens indgang hver gang. Han håber, at en anden opdagelsesrejsende vil være i stand til at nå til enden af hulen, og har derfor efterladt nøglen til hovedindgangen, og det er så her vores eventyr begynder.

Spelunky er en 2D platformer, hvor målet er at nå udgangen af hver hule med så mange opsamlede skatte og andre hjælpemidler, som man kan finde undervejs. Men det er ikke bare ligetil, Spelunky er først og fremmest et meget svært spil. Massevis af fjender og fælder venter rundt omkring næsten hvert eneste hjørne, og det eneste man har at beskytte sig selv med er - til at starte med - en lille pisk, fire bomber og fire reb. De skatte, man opsamler undervejs, kan bruges til at købe nyt udstyr og våben, men man kan kun bære et våben ad gangen, og hvis man eksempelvis finder en særdeles stor skat, så bliver man nødt til at vælge mellem de to ting. Der er mange valg at træffe undervejs i spillet, og hvis man træffer det forkerte, så leder det oftest til døden.

Man er kun udstyret med fire liv, men har mulighed for at opnå flere undervejs ved at redde skønjomfruer i nød. Hvis man mister alle de liv, man har opsamlet, så ryger man helt tilbage til begyndelsen af spillet. Dette lyder umiddelbart uretfærdigt, men det er det slet ikke. Man kommer til at dø massevis af gange i spillet, men man lærer af de fejltagelser, man begår undervejs. Det, som man oprindeligt troede var en del af scenariet, kan vise sig at være en fælde, og næste gang man kommer på tværs af den fælde, ved man, hvordan man skal tackle den. Det er én stor læringsoplevelse. Enhver kan kaste sig ud i spillet, men det tager tid at mestre. Det er virkelig ubarmhjertig god underholdning.

Et af de mest interessante aspekter ved spillet er dets evne til at skabe varierende og udfordrende terræn for hver enkel bane. Når man dør, og det kommer man til masser af gange, så bliver banerne genereret på ny, hvilket gør, at man ikke bare kan lære layoutet udenad. Det er et rigtig godt tiltag, som sørger for at holde én oppe på dupperne hele tiden. Hulesystemet er opbygget af fire områder, med fire baner i hver, som aldrig er de samme. De kan både blive sværere, men også nemmere, men aldrig umulige at gennemføre.

På overfladen virker Spelunky meget simpelt, men når man først begynder at grave dybere og eksperimentere med visse elementer, så finder man et dybere spil, end man lige have regnet med. Der gemmer sig mange overraskelser og hjælpemidler rundt omkring i spillet, og at finde dem på egen hånd er helt klart et af de sjoveste aspekter, jeg savner fra dengang, hvor spilbranchen endnu var ung, og man ikke bare kunne finde al information på internettet. Andre spil ville nok holde dig i hånden, hjælpe dig på vej og irettesætte dig, hvis du gør noget forkert, men sådan er Spelunky ikke. Der er kun én måde at lære på, og det er på den hårde måde.

Spelunky kan både spilles på egen hånd eller ved hjælp af op til fire andre spillere. Som sagt understøtter spillet cross-play, så hvis man både har en PlayStation 3 og en PlayStation Vita, så kan den ene spiller bruge sin PlayStation 3 til at spille på, imens den anden kan anvende sin PlayStation Vita. Der er også blevet plads til en såkaldt ”Deathmatch mode”, hvor op til fire spillere kan kæmpe for deres overlevelse på en række udvalgte arenaer fyldt med våben og fælder. Begge spiltyper har dog det til fælles, at de kun kan spilles lokalt på samme netværk, og det virker desværre lidt som en forspildt chance af det, der kunne have været en underholdende multiplayerdel.

Nostalgi er temaet for både det grafiske og lydmæssige udtryk i Spelunky. Detaljerede sprites i høj opløsning giver spillet en old-school fornemmelse, men er på samme tid både farverigt, skarpt og formår at fremhæve de forskellige objekter i omgivelserne. Soundtracket er en seriøs ørehænger, der også leder tankerne hen på de gammeldags konsoller, mens lydeffekterne er klare og af høj kvalitet. Det er et rigtig godt mix af moderne og gammeldags kvaliteter, som gør spillet til en fornøjelse at se på og lytte til.

Spelunky er nok en af de bedste old-school platformere der er tilgængeligt på PlayStation Network, og et perfekt match til den håndholdte PlayStation Vita. Det er lige til at samle op og spille i små portioner, men for at mestre og gennemføre det, kræver det mange forsøg. Hvis man søger et udfordrende og vanedannede spil, så er Spelunky et af de bedste på markedet, og det kan varmt anbefales.

+ Stærkt vanedannende, udfordrende gameplay, fremragende soundtrack, masser af genspilningsværdi, fyldt med nostalgi
Kan til tider være frustrerende svært, kan kun spilles lokalt med andre
0