FIFA 14

Anmeldt af: Hoder Jensen - 6. oktober 2013 - kl. 21:50
14 0

Det er igen blevet efterår og tid til en ny udgivelse af FIFA, men er der noget nyt i FIFA 14, eller er der gået lidt for meget genbrug og mikrotransaktioner i verdens mest populære fodboldspil?

EA Sports har igennem de sidste 21 år udsendt deres fodboldspil FIFA, og år efter år bliver FIFA flået ned af hylderne, når det udkommer, grundet dens store fanbase og det faktum, at fodbold er en populært sport. Vi har taget et kig på årets FIFA, der som noget ganske specielt udkommer til hele 4 PlayStation konsoller; PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita og PlayStation 2. Netop udgivelsen til PlayStation 2 er lidt speciel, da det bliver det sidste udgivet spil til trofaste PlayStation 2, men vi har dog holdt os til PlayStation 3 udgaven i denne anmeldelse.

FIFA spillene har altid lidt under, at der ikke sker meget forandring fra år til år, men ved første øjekast bliver man modtaget af et noget anderledes menusystem, som virker hurtigere, lettere at navigere i og meget pænere, end de tidligere udgaver. Men nu er det jo selve spillet, som er det vigtigste, og desværre er skuffelsen til stede allerede ved første fløjt fra dommeren. FIFA 14 ligner de tidligere udgaver meget, der er grafisk stort set ingen forskel, og spilmotoren er da også den samme, der benyttes fra sidste år. FIFA 14 til de nuværende konsoller får nemlig ikke fornøjelsen af den nye Ignite spilmotor, der skal vi frem til eksempelvis PlayStation 4 udgaven.

Men efterhånden som man spiller, mærker man hurtigt, at der nu er en forskel fra de tidligere udgaver til trods for, at det er svært at se en forskel. Tempoet i spillet er betydeligt langsommere, da EA har forsøgt at rette op på et problem, som har været til stede i de tidligere udgaver af FIFA, nemlig at hastigheden på spillerne blev en for afgørende faktor, da man ofte kunne spurte sig til store chancer. Ændringen er ikke helt lykkedes 100%, da man stadigvæk kan udnytte hurtige spilleres evner lidt for meget, for eksempel med en stikning til en hurtig mand. Men det mere langsomme opspil kræver helt sikkert, at man bruger mere tid på at gennemtænke sit spil, og når man først har lært det, fungerer denne ændring ganske godt.

En anden forbedring i FIFA 14 er hele afslutningsdelen som nu går under betegnelsen "Pure Shot", hvor spillerne afslutter mere realistisk og med mere varierede skud. Man kan derfor se flere yderside-skruet skud, skud der dykker i luften og skud der knækker, alt efter hvilken spiller som afslutter og deres egenskaber. Et af de mest tydelige eksempler på dette er Gareth Bale fra Real Madrid, som kan fyre bolden mod mål med et dykkede skud, som nogle gange snyder selv de bedste målmænd.

Der er også ændret på indkast i FIFA 14. Man kan nu tage dem betydeligt hurtigere end førhen i samme stil som med frispark, hvilket virker ganske godt, da man nogle gange kan få sat spillet i gang hurtigt og overraske modstanderen. Den nye behandling af indkast betyder dog, at man nogle gange skal vente på, at spillerne løber ned til bolden, og nogle gange når de den ikke. Sker det, skal man efterfølgende vente på, at spillet nulstiller scenen, og man tager et almindeligt indkast. Det er et meget lille irritationsmoment, men man bider mærke i det.

Hvis vi kigger på hvilke spiltyper, der er i FIFA 14, så er antallet som i de tidligere år imponerende, og antallet af ligaer er endda udvidet, så der nu er ligaer fra Argentina, Brasilien, Chile og Colombia. Fra Danmark er der dog stadigvæk kun blevet plads til Superligaen, så Hobro-fans må håbe på oprykning, hvis de vil se deres helte i FIFA, da det næppe vil ændre sig næste år.

En af de mest populære spiltyper igennem de mange sidste år har været FIFA Ultimate Team, og det har EA godt bemærket, så det får i FIFA 14 meget opmærksomhed og kan som i de tidligere udgaver spilles både offline og online. Selve grundprincippet i Ultimate Team har ikke ændret sig, så man prøver stadigvæk at bygge et hold op af spillere, som man får fra kortpakker til forskellige priser, både ”falske” og rigtige penge. I år er der endnu mere fokus på kemien imellem ens spillere, der nu bliver påvirket af loyalitet til holdet, som først opnås efter 10 spillede kampe, hvis spilleren er købt på transfermarkedet, og alt efter hvilken kemitype ens spillere har. Alle spillere starter nu ud med en basis kemitype, men man kan tilpasse dem alt efter hvilken type hold, man gerne vil have, med over 20 forskellige kemityper. For eksempel kan man forbedre en spillers evner i skud og hovedstød ved brug af afslutter kemistilen, hvilket kan være nyttigt, hvis man er typen, der har baseret sit hold meget på skud udefra og indlæg fra siderne.

Af andre ændringer i Ultimate Team kan nævnes, at der nu er 10 divisioner, hvilket naturligvis forlænger holdbarheden betydeligt, og der er flere formationer til dit hold. Men modsat de tidligere år, så har spillerne ikke længere yndlingsformationer, som påvirker deres kemi. Dette er en velkommen ændring, da den fjerner en unødvendig kompleksitet, som ikke virkede særligt godt.

I det hele taget er Ultimate Team nok den mest interessante spiltype, og årets ændringer i FIFA 14 er vellykket, ligegyldig om man spiller det offline, online eller begge dele.

En anden spiltype, som også indeholder en række ændringer, er karrieredelen, der ikke længere indeholder en spillende trænerkarrieredel, så tilbage er en ren trænerkarriere eller en ren spillerkarriere. Man skal dog i begge spiltyper naturligvis stadigvæk spille kampene for sit hold. Der er ikke mange spillende trænere i den virkelig verden, og derfor har EA nok valgt at skære den del væk, men det er langt fra den største ændring.

Transferdelen i trænerkarrieren har ændret sig en del, hvor man i de tidligere versioner kunne søge efter spillere og se deres ratings, så er det ikke muligt mere. Man kan stadigvæk godt søge efter spillere, men man får ikke deres ratings at vide, før man sætter en talentspejder til at tage et nærmere kig på spilleren. Og her kommer ”Global scouting network” ind som en ny funktion. Det er netop her, man sender talentspejdere ud i forskellige områder for at finde spillere, som de mener er værd at kigge på. Når en talentspejder har fundet en spiller, vender han tilbage med en rapport, men man skal bede selvsamme talentspejder om at kigge dybere for at få mere præcise detaljer om spilleren. Dette betyder, at det at finde nye spillere er noget mere udfordrende og en mere langsommelig affære, da man skal afvente sine talentspejderes rapporter, og det kan let tage flere uger i spillet, så man skal ikke spilde noget tid, når transfervinduet åbner.

Om man kan lide den nye ændring er meget personligt, jeg har ikke været særlig glad for det, fordi jeg syntes, at det sløver hele transferdelen for meget, men kan da godt se, at den nye metode er mere realistisk, men det er bare nødvendigvis ikke sjovere.

Som tidligere nævnt er der masser af spiltyper i FIFA 14, og spiltyper som ”Be a pro”, hvor man bygger sin egen spiller op, er også stadigvæk til stede, men der er ikke rigtig sket nogle ændringer på det område. Det samme er tilfældet med online sæsoner, hvor man selv vælger hvilket hold, man vil spille med og så prøver at rykke op igennem 10 divisioner ved at vinde kampe mod andre FIFA spillere, hvilket virker præcis lige så godt som det har gjort de sidste par år. Der er dog blevet plads til, at man nu kan spille 2 sammen i online sæsoner, som en co-op spiltype.

Men inden man går i gang med at spille de mange spiltyper, kan det for nogle være en god ide at få pudset sine FIFA evner af med færdighedstræning, som første gang blev introduceret i FIFA 13. Færdighedstræningen er en rigtig god måde at forbedre ens evner på, da den dækker alt lige fra simple afleveringer til skud, målmandspil og ja også forsvarsspil. Netop forsvarsspil virker til at være den sværeste del i FIFA, da det kræver tålmodighed og præcise indgreb, hvilket kan være svært, når man i panik kan se modstanderen aflevere bag om ens spillere i høj fart mod målet.

Men færdighedstræningen lader dig prøve mange forskellige evner af og på forskellige niveauer, så man starter let ud, men hurtigt bliver det avanceret og noget, der hurtigt kan tage en del tid, specielt hvis man sætter sig i hovedet, at man skal slå sine venners resultater, da man naturligvis sammenligner sine færdigheder med ens FIFA venner.

Som tidligere nævnt er der ikke sket meget på den grafiske side i FIFA 14, faktisk er der stort set ikke sket noget, og det er tydeligt at se, at EA ikke kan rykke mere ud af spillet på den nuværende motor. Til gengæld er menuerne i spillet blevet forbedret, men det knager noget i kanten. Når man kommer lidt dybere ned i menuerne, har musikken det med at hakke, og nogle sektioner af menuerne er desværre så hakkende, at man nærmest slås med at kunne navigere rundt. Dette problem viste sit ansigt, specielt i karrieredelen, under holdopsætning og talentspejderrapporterne, hvor det faktisk var så slemt, at jeg oplevede flere nedbrud i FIFA 14, heldigvis uden nogle datatab, men stadigvæk til stor irritation.

Nu hvor vi er ved de negative sider, er det stadigvæk værd at bemærke, at spillet til tider føltes som om man spiller på en omvendt tallerken, hvor bolden altid lige triller ud af banen, og visse situationer virker meget indøvede og kunstige, hvor der er for langt imellem de tilfældige situationer, som man kender fra ægte fodbold.

FIFA spil er kendt for et godt soundtrack, men soundtracket i FIFA 14 er bestemt ikke det stærkeste, vi har set, det er udmærket sat sammen, men ikke helt på højde med tidligere år. Kommentatorerne er som altid noget man enten elsker eller hader, og selv om de har fået nye linjer i år, hvor de bl.a. snakker om transfer-nyheder, spillere som vil stoppe deres karriere og debutanter, så minder det meget om de tidligere år. Der er desværre stadigvæk ikke blevet plads til danske kommentatorer, så man må leve med de engelske kommentatorer, som ikke altid har det helt let med at udtale danske navne.

FIFA 14 er et godt og sjovt fodboldspil med masser af holdbarhed samt nogle små fine forbedringer i forhold til den forrige udgave., specielt til Ultimate Team, men det var FIFA 13 også. FIFA 14 er helt sikkert ikke en revolution, det kæmper nok endda lidt med at kunne få stemplet evolution, og hvis man kigger objektivt på det, så er der ikke nok nyt i FIFA 14 til at retfærdiggøre et køb, hvis man allerede ejer FIFA 13 udgaven, hvis det ikke lige var fordi man gerne vil have opdaterede transferlister, trøjer og hold. Man kan så diskutere, om noget så simpelt som nye transferlister og lidt småforbedringer har stor nok værdi, hvilket er en meget personlig sag. Men der er ingen tvivl om, at for FIFA fans, så er FIFA 14 det bedste FIFA spil til dags dato, i hvert fald indtil PlayStation 4 udgaven udkommer.
+ Ultimate Team forbedret, god holdbarhed, god online og mange spiltyper.
Teknikken knager lidt, grafisk ingen forbedringer og meget lidt nyt under solen.
Online:9.5