Need for Speed: Rivals

Anmeldt af: David Danielsen - 15. december 2013 - kl. 19:53
6 0

Sidder du hjemme foran skærmen med en pludselig trang til at slippe din indre fartdjævel løs, så er Need for Speed: Rivals måske det spil, som du bør sætte i din PlayStation 4.

Need For Speed har efterhånden mange år på bagen. Det startede helt tilbage i 1994 med den første udgivelse ”The Need For Speed” og har derefter bare kørt derudaf med en voldsom fart og skabt en meget stor fanskare. Vi skal nu se nærmere på den 21. udgivelse i serien, nemlig ”Need For Speed: Rivals”, som var en af lanceringstitlerne til PlayStation 4.

Når spillet startes op for første gang, har Electronic Arts lavet det på en sådan måde, at det også er nemt for nye spillere. Man starter nemlig med en lille gennemgang af spillets funktioner, så man på den måde er sikker på at komme godt i gang. Til at starte med får du valget, om du vil være en af de lovløse racere, eller om du vil være lovens lange arm, og man skal efterfølgende gennemføre en række små tests – både som lovløs og som politi. Når man er færdig med introen i spillet, får man igen mulighed for at vælge side, og derefter går spillet for alvor i gang.

Nu sidder I måske og tænker: ”Jamen, nu har jeg valgt at spille som politi, skal jeg så starte spillet forfra igen, hvis jeg vil prøve den anden side af loven?” Der er svaret ganske kort nej. Spillet er bygget op, så man til enhver tid kan vælge, om man vil bryde loven eller være den, der håndhæver loven. Det er uden tvivl et rigtigt smart træk, for det giver en stor afveksling i spillet og gør, at man ikke kun ender med at spille på den ene side at loven – men det er selvfølgelig stadigvæk en mulighed bare at spille på den ene af siderne, hvis det er det, man er til.

Need For Speed: Rivals er, som mange andre spil, bygget op på den måde, at man skal gøre sig fortjent til at komme videre i spillet. Derved menes der, at du skal løse opgaver for at tjene til nye biler og opgraderinger til dem, og hver gang der er nye opgaver, har man et valg imellem 3 forskellige opgavetyper. Nogle gange er der dog en opgave, som man er tvunget til at gennemføre på grund af spillets historie.

Spiller man på de lovløses side, kan man ved at tjene Speed Points - pengene i spillet - sørge for at opgradere de biler, man får efterhånden som man kommer længere og længere ind i spillet. Man kan opgradere selve bilen ved at øge optrækket, topfarten og endda hvor meget bilen kan holde til rent skademæssigt. Ikke nok med det, så er der også mulighed for at få forskellige våben på bilen, såsom en shockwave, der skubber de andre biler lidt væk fra, hvor man kører. En mulighed er også at få miner og mange andre ting. Går man op i de mere kreative ting, som hvilken farve ens bil har, og hvad der står på nummerpladen, så er det også en mulighed i spillet. Dermed har man mulighed for at designe en bil, der skiller sig ud fra mængden.

Spiller man som politiet, er det bygget op på en helt anden måde. Her skal man ikke tune eller peppe ens biler op, for der går man udelukkende efter hvilke våben, der sidder på bilen. Man kan eksempelvis få sømbælter, elektronisk udstyr der kan lamme dine modstandere, tilkalde hjælp fra en helikopter og mange andre ting, som kan hjælpe dig med at fange de lovløse.

En vigtig ting i spillet, hvis man er lovløs, er også at huske, at når man har tjent godt med Speed Points, så skal man tilbage til sin garage og smide dem i banken. Gør man ikke det, og er man så uheldig at blive stoppet af politiet, så mister man alle de point, man ikke har nået at overføre til sin konto. Heldigvis tager de ikke den bil, som man har, så man er hurtigt tilbage på vejene for at give den gas igen.

Onlinedelen af spillet har de lavet ret smart, man er nemlig online hele tiden. Når man sidder og spiller, så finder man hurtigt ud af, at der er op til 5 andre spillere med på ens kort, hvilket er ret smart, for mens du er i gang med dine missioner i spillet, kan du lige tage en head to head mod andre rigtige spillere eller bedre endnu; hvis du er politi og ser en lovløs, der er godt i gang med at bryde loven, så kan du da lige bestemme dig for at jagte ham og sørge for, at han ikke tjener noget på det, han nu har gang i.

En ting der dog godt kunne laves lidt anderledes i onlinedelen er, hvis man gerne vil have et spil med sine venner, så skal man først finde hinanden ved at sætte spillet op, så man spiller med venner, og derefter vælge det spil, man har lyst til. Jeg kunne godt savne en form for mulighed for at sætte et ræs op og invitere vennerne til dette, for det andet kan godt virke lidt rodet for nye spillere. Igen skal der også tænkes lidt ud af posen en gang imellem, og alt i alt fungerer det faktisk helt fint med deres onlinedel. Jeg har dog været uheldig med et par forbindelsesfejl i spillet den ene dag, jeg spillede, og så mister man desværre også det man nu har optjent efter sidste gang, man var ved sin garage. Dette har jo nok også lidt at gøre med, at spillet er nyt, og der har været godt tryk på deres servere, så jeg lader tvivlen komme dem til gode og regner med, at det var en lille smutter fra deres side af.

Lydsiden af spillet fungerer også rigtigt godt, lyden fra biler kontra musikken i spillet virker rigtigt godt, uden at den ene part overgår den anden. Der er omkring 40 sange i spillets playliste, og den spiller rigtigt godt sammen med når man kører, og udvalget af sangene passer også ret godt på spilstilen.

Der er en meget stor levetid i spillet, da der hele tiden kommer nye missioner og nye løb at køre, efterhånden som man kommer længere ind i spillet. Grafisk set er spillet en stor fryd for øjet. Der er virkeligt kælet for detaljerne i spillet. Når man kommer kørende derudaf med langt over 200 kilometer i timen, så er der stadig en masse detaljer at se ude i horisonten. Udover det så kører spillet utroligt flydende på PlayStation 4 uden tendens til, at det vil hakke det mindste, så udvikleren Ghost Games har virkeligt fået en god start og har givet os en ordentlig omgang arkaderæs.

Kortet man kører på i spillet er meget stort, og det skifter også en del mellem, hvad underlag du kører på og vejrtyper. En fed ting er også, at mens du kører derudaf, så skifter det mellem nat og dag, og det fungerer rigtigt godt. Jeg syntes også, at grafikken er så utroligt godt gengivet i forhold til dag/natskiftet, at det også er lidt sværere at køre i tusmørket og værre endnu - hvis du kører når det lyner, så kan du godt få en følelse af, at du bliver blændet, hvilket giver en ret fed effekt, når man kører.

Er du en af dem, der sidder og ærgrer dig over, at du ikke fik DriveClub sammen med din PlayStation 4 til lanceringen, så skal du ikke tvivle det mindste med at købe Need For Speed: Rivals, for det vil helt sikkert give dig mange timers underholdning til de mørke vinteraftener.
+ God styring, flot grafik, kører generelt godt.
Online kunne godt være bedre.
0