Surgeon Simulator: Anniversary Edition

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 18. august 2014 - kl. 08:41
2 0

PC-hittet Surgeon Simulator er nu landet i en samlet pakke på PlayStation 4, og det er lige så rablende vanvittigt, som på alle de andre platforme.

Narkosen begynder efterhånden at virke, og dine øjenlåg føles tungere og tungere. Sygeplejersken har bedt dig om at tænke positive tanker, inden du falder i en dyb søvn, og det sidste du når at opfatte, inden du overgiver dig til bedøvelsen, er, at jeg, din kirurg, vælter stort set samtlige operationsremedier ned på gulvet. Mit navn er Jesper Thuesen, jeg skal være din kirurg i dag og sandsynligheden for at du overlever er stort set lige så stor som for at jeg slipper igennem patientklagenævnet uden skrammer efterfølgende.

Surgeon Simulator har været lidt af et internetfænomen siden spillet, der er lavet af fire mand i det såkaldte Bossa Studios, udkom i foråret 2013. Specielt på YouTube har Surgeon Simulator gået sin sejrsgang, og YouTube-koryfæer som PewDiePie og Rage Quit duoen Gavin Free og Michael Jones har i utallige videoer skreget deres frustration ud, når endnu en operation er mislykket. Dette har været medvirkende til, at Surgeon Simulator har opnået en høj popularitet, det simple gameplay til trods.

Hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med Surgeon Simulator, så lad os hurtigt gennemgå gameplayet. Spillet befinder sig i samme kategori som eksempelvis Octodad og QWOP, forstået på den måde, at det er kontrolskemaet, der er den altafgørende gameplaymekanik. Du ser højre eller venstre hånd på kirurgen og styrer så fingre og højde med triggerknapperne, mens du kan bruge DualShock 4 controllerens bevægelsesfølsomme sensor til at styre, hvordan du vil vende og dreje hånden. Dette kan også gøres med en analog pind. Der er herudover også en lokal co-op funktion eksklusivt til PlayStation 4, hvor spilleren styrer hver sin hånd. Dette kan hurtigt blive vanvittigt blodigt og det er en rigtig god og morsom tilføjelse.

Din opgave består i at udføre fem vanvittige operationsforsøg, herunder transplantation af hjerte, nyrer, hjerne, øjne og tænder, vel at mærke uden at slå din patient ihjel. Dette er nemmere sagt end gjort, for det er noget af en opgave at udføre præcisionskirurgi, når selv den mindste berøring med de analoge styrepinde resulterer i, at kirurgens hånd flyver frem og tilbage over skærmen.

Grafikken er ganske simpel, og det er bestemt ikke her, at man skal eller kan forvente, at der er noget ekstraordinært i vente. Dine udskejelser i operationslokalet resulterer i et sandt blodbad, og dette kommer til syne på kirurgens arm, som langsomt men sikkert vædes af den stakkels patients blod. Lydsiden består af blodsplatter og ligegyldig musik, så det er tydeligt, at det ikke er her udviklernes vægt har ligget.

Det er netop spillets force, at man, ligesom i Octodad, kommer ud i nogle hysterisk morsomme situationer, hvor en simpel tandudtrækning hurtigt ender i et sandt blodbad. Dette skyldes, at hvis man taber operationsremedierne på gulvet, så kan man ikke gøre brug af dem, og tro mig, det gør man. Jeg endte eksempelvis i en situation, hvor jeg skulle fjerne en patients tænder med en økse, vel at mærke samtidigt med at jeg befandt mig i en kørende ambulance. Det er frustrerende, men samtidigt enormt morsomt, og de skiftende miljøer, som varierer fra et operationslokale til en rumstation, er medvirkende til, at operationerne får et twist, selv om det reelt set er det samme indgreb, man udfører.

Desværre er de skiftende miljøer ikke nok til at skjule det faktum, at det netop er de samme fem operationer, man gennemgår igen og igen, og Surgeon Simulator er derfor et spil, man spiller kort tid af gangen. Det er et hurtigt og billigt grin, men ikke mere end det, og konceptet er simpelt uden de helt store hemmeligheder. Der er dog enkelte hemmeligheder, som byder på ændrede gameplayforhold, herunder en helt ny patienttype, men dette skal ikke spoiles for nye spillere.

Foruden den relativt lille variation i spillet, er der nogle enkelte uheldige fejl, som medvirker til, at Surgeon Simulator går fra at være sindssygt udfordrende til sindssygt frustrerende. Genstande kan forsvinde ind i kirurgens hånd og resultere i, at man ikke længere kan samle ting op. Nogle gange glitcher spillet, hvilket betyder, at reserveorganer aldrig dukker op med den betydning, at man ikke kan gennemføre banen, og andre gange hænger genstande uløseligt fast i borde eller andre elementer i banerne, og det er irriterende at gennemgå en længere operation for til sidst at konkludere, at låget til reserveorganerne har glitchet sig fast.

Dette, sammenholdt med den lave variation gør, at jeg ikke overordnet set synes, at Surgeon Simulator er voldsomt godt. Det har sine momenter, når de optimistiske indgreb ender som en scene fra en splatterfilm, men gameplayvariation eller holdbarhed er ikke til mere end at Surgeon Simulator ligger sig i det bløde midterfelt. Man ved hvad man får, og det er på godt og på ondt, for Bossa Studios leverer det lovede, og deres trofæliste bevidner, at de har holdt øje med hele Surgeon Simulator konceptet, blandt andet på YouTube, men omvendt så får man altså ikke mere end det. Øjentransplantationen og tandudtrækningen er kærkomne nyheder, men det er ikke nok til at redde den samlede bedømmelse af Surgeon Simulator.
+ Vanvittig og mørk humor, udfordrende for det meste uden at være alt for frustrerende, co-op.
Ærgerlige glitches, manglende variation.
Grafik:4.0