Plants vs. Zombies: Garden Warfare

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 11. september 2014 - kl. 19:55
3 0

Kan man gå fra tower-defense til tredjepersonsskydespil uden at gå på kompromis med grundkoncepterne i et spil? Popcap har forsøgt netop dette med Plants vs. Zombies: Garden Warfare.

Plants vs. Zombies blev lidt af et megahit på de bærbare platforme. Flere mobilejere har muntret sig med det syrede spilsetup, hvor en bred vifte af forskellige planter har hjulpet deres ejer med at nedkæmpe blodtørstige zombier, som kæmper for at trænge ind på planternes områder. Nu har Popcap med hjælp fra EA bragt fortsættelsen, Plants vs. Zombies: Garden Warfare, ind på PlayStation 4-platformen, og der er tale om et spil med langt større appelværdi end først antaget.

Popcap kunne have gjort det nemt og lavet endnu et tower-defense spil blot med et større figur- og fjendegalleri, men i stedet prøvede udvikleren noget helt nyt og derfor spilles Plants vs. Zombies: Garden Warfare som et tredjepersonskydespil. Dette stiller nogle massive krav til en udvikler, fordi man skal sørge for at bibeholde det første spils specielle og barnlige charme samtidigt med at man sørger for at holde en fornuftig balance. Begge dele klarer Popcap glimrende.

Først og fremmest skal man, som i Call of Duty og Battlefield, vælge sin klasse. Der er fire forskellige at vælge imellem på hvert hold og disse har hver sine egenskaber. Nogle er bedst i ildkampe, andre har til formål at holde holdkammeraterne i live og nogle kan bygge installationer på banerne. Samtlige klasser kan opgraderes både på egenskaber og udseende, og man får også mulighed for at kunne bladre imellem flere varianter af klassernes tre forskellige superegenskaber, som eksempelvis er sticky-bombs, raketkastere, gatlin-maskinpistoler og hurtighed. Der findes flere forskellige varianter af klasserne, så reelt set er figurgalleriet enormt.

Måden hvorpå man låser op for de nye egenskaber, udseender og varianter af klasserne er ikke - som i andre skydespil - at man stiger i rank. I stedet bliver spillerens ageren i kampene vekslet til mønter, som kan bruges på at købe pakker med indhold. Indholdet af pakkerne er som i Ultimate Team varianten i FIFA tilfældig, så man kan ikke vide sig sikker på, at man får netop det ønskede indhold. Der er dog mulighed for at stige i rank, hvilket gøres ved at løse opgaver såsom ”dræb 10 fjendtlige soldater med specialangreb 1”. Belønningen for dette er, at man først og fremmest låser op for samtlige tre specialangreb, men herefter er belønningen alene, at man får gratis pakker med klassespecifikt indhold.

Plants vs. Zombies: Garden Warfare er et online-only spil, og det er desværre også et krav, at din PlayStation 4 er koblet til internettet. Der er ingen singleplayerdel i spillet, men lokal co-op er muligt, dog ikke i spillets onlinemodes. Man kan spille i flere forskellige gamemodes, herunder Team Vanquish, som er en almindelig deathmatch variant, Vanquish Confirmed, som er inspirered af Kill Confirmed fra Call of Duty, Garden Ops, som er online co-op, Gnome Wars, som minder om Search and Destroy samt Gardens and Graveyeards, som i meget høj grad minder om Battlefields conquest mode.

Det er klart sidstnævnte gamemode, der er bedst, for her får man mulighed for at bruge taktik og kløgt, ligesom man også kan bruge de belønninger, man har optjente i spillets pakkebutik, til sin fordel. Planterne skal forsvare syv forskellige områder på banen, og zombierne skal indenfor fem minutter indtage disse. Foruden muligheden for at skifte mellem klasser og specialangreb, kan zombierne hidkalde assistance i form af forskellige zombievarianter, som angriber fjenden, mens planterne i tomme plantekummer kan vælge imellem et væld af forskellige forsvarsværker med hver sin funktion. Det fungerer glimrende, og det er her at det bliver synligt, at spillet er noget nært perfekt balanceret.

Der er ikke voldsomt mange baner, men der er til gengæld en rigtig fin variation. Golfbaner, piratskibe, små boligområder og andre tegnefilmsinspirerede miljøer sætter scenen for de voldsomme tegnefilmsslagsmål mellem planter og zombier, og det hele afvikles ganske fornuftigt grafisk. Grafikken er barnlig og meget farverig, og det passer perfekt til spillets setup. Det samme kan siges om spillets lyddesign, og modsat andre skydespil er der ikke mange ordrer eller bandeord i luften, når planterne klukker deres vej gennem banerne.

Desværre lider spillet i øjeblikket af en række udfald online. Serverne virker ustabile, og jeg har oplevet at blive smidt ud af kampe, uanset om jeg spiller i spiller-mod-spiller kampe eller i co-op, noget jeg ikke oplever i andre titler. Endvidere kan det undre mig, at man ikke har en partymulighed i spillet. Man kan invitere folk direkte ind i kampene, men man kan ikke entrere kampene som hold, hvilket er en skam.

Når det så er sagt, er Plants vs. Zombies: Garden Warfare et overraskende balanceret, overraskende dybt og overraskende godt bekendtskab, og man kan sagtens klemme timevis af underholdende ud af den tegneserieagtige shooter, som på bedste vis viser, at militærrealisme og milliardbudgetter ikke nødvendigvis er et must, hvis man skal kunne begå sig på shooterscenen.
+ Sjovt at spille, meget balanceret, fornuftige banedesigns, god spildybde.
Udfald på serverne, manglende mulighed for at inddrage partyspil.
0