inFAMOUS: First Light

Anmeldt af: Andreas Ladegaard - 11. september 2014 - kl. 20:14
3 0

Sucker Punch har før givet sig i kast med små udvidelser til deres større spil. Vil denne udvidelse til inFAMOUS: Second Son blive en succes?

Sucker Punch har med inFAMOUS-serien skabt en populær serie, der startede med det første spil tilbage i 2009. Sidenhen kom en efterfølger, nemlig inFAMOUS 2, der om muligt var endnu mere populær. I forlængelse af inFAMOUS 2 kom sidenhen inFAMOUS: Festival of Blood, som var en enkeltstående udgivelse, som gav et anderledes syn på inFAMOUS 2, til en meget lavere pris. Denne gang er der kommet en enkeltstående udgivelse til inFAMOUS: Second Son ved navn First Light, som tager udgangspunkt i figuren Fetch, som også er en karakter man møder i inFAMOUS: Second Son. I inFAMOUS: Second Son var Fetch den spøjse figur med neonevnerne og havde en dyster fortid. Hendes dystre fortid blev ikke nærmere specificeret i inFAMOUS: Second Son, men i denne udgivelse vil de mange spørgsmål omkring Fetch blive besvaret og også Augustine, skurken fra inFAMOUS: Second Son, vil have en central rolle.

First Light fortæller historien om Abigail Walker, også kaldet Fetch, som har været hjemløs de sidste par år og overlever kun ved at begå forskellige forbrydelser sammen med sin bror Brent. For ikke at skabe for meget opmærksomhed har de to søskende indgået en kollektiv regel om, at Fetch ikke må bruge sine evner. Desværre vælger Fetch en aften at bryde deres aftale, da hun ikke er i stand til at klare sig ud af en situation på anden vis. Brent bliver kidnappet og det er nu op til Fetch at redde ham. Dette gøres ved at hjælpe en narkohandler ved navn Shane. Shane er i kamp mod byens største bande akuranerne og påstår at kunne finde Brent, hvis bare Fetch hjælper ham først.

Har man spillet inFAMOUS: Second Son, vil man hurtigt føle sig hjemme. Ligesom i sidste spil skal man i First Light kæmpe sig igennem historiemissioner, lave graffitioptegninger, samle Lumens (First Lights udgave af Blast Shards) for at opgradere sine kræfter, dræbe adskillige fjender osv. Meget ligner sidste spil til forveksling, men der er dog alligevel nogle markante forskelle. Selvom inFAMOUS: Second Son spillere har prøvet kræfter med neonevnerne hos Delsin i sidste spil, så har Fetch alligevel nogle enestående neonevner, der bygger ovenpå det man var i stand til som Delsin. Muligheden for at lave neonløb er blevet opgraderet til at man nu også er i stand til at lave et stort hop, og man kan også presse farten ekstra højt. Neonsuperangrebet og nærkampsangrebene er også blevet mere kraftfulde. Man føler bestemt, at udvidelsen er sin eksistens værd, da de omend små ændringer i styringen og forskellen på Delsin og Fetch virker nyskabende. Noget andet er gameplayet og byen Seattle som miljø. Gameplayet og Seattle var fedt i inFAMOUS: Second Son, men man har i forvejen brugt adskillige timer i Seattle og på nogenlunde samme gameplay, der er at finde i sidste spil. Lidt nyskabelse på den front ville være forfriskende.

En ting der dog er ny i dette spil, er den såkaldte challenge-mode. Fetch bliver på et tidspunkt fanget af Augustine, og imens hun er i hendes fangenskab bliver hun mødt med forskellige udfordringer, der har til hensigt at dygtiggøre hendes neonevner. Alt efter hvor hurtig og hvor præcis man er, får man en række point. Det er også muligt at sammenligne éns resultater med sine PlayStation Network venner.

Grafikken er der ikke ændret på siden sidste spil, hvilket kun er godt, for i inFAMOUS: Second Son var den fænomenal. Der er stadig samme detaljegrad og dybde, og enkelte gange kan man godt finde på at stoppe op bare lige for at nyde udsigten. Grafikken i First Light er absolut i orden.
Overordnet virker lyden troværdig, og ligesom inFAMOUS: Second Son gjorde det, så benytter First Light sig også enkelte gange af Dualshock 4’s højttaler. Det fungerer rigtig godt, da man f.eks. ved et telefonopkald i spillet får stemmen i modsatte ende af røret smidt direkte i hovedet.

Sucker Punch påstår, at der er 5 timers spilletid i First Light. Realiteten er dog en anden, for jeg formåede at spille spillet igennem på omkring 3-4 timer. Skal du have alle trofæerne, er du selvfølgelig nødsaget til at skulle gennemføre alle sidemissionerne, og er det éns plan kan man måske nok få 5 timers spilletid ud af First Light. Holdbarheden er ikke så lang, men prisen på 100 kr. taget i betragtning er det en meget fair spilletid. Den nye challenge-mode First Light introducerer giver dog en længere levetid, og tæller man den tid man reelt kan få ud af challenge-mode med, er spilletiden selvsagt længere end 5 timer.

Det gode gameplay, som serien er blevet kendt for, er intakt, og spilopsætningen ligner til dels inFAMOUS: Second Son. Der er steder hvor der godt kunne trænge til lidt nyskabelse, mens der andre steder intet mangler. Hvis man synes seriøsiteten manglede i de forrige inFAMOUS spil, bør man kigge på denne titel. Fetch er på mange måder en mere interessant hovedperson, og temaer som død, bedrageri og stofmisbrug er nogle af de ting historien i First Light omhandler. First Light er kort sagt en mere seriøs udgave af de forrige, og det klæder dette spil for resultatet bliver i sidste ende, at historien bliver mere dyb og man også selv engagerer sig mere i den. Snyd ikke dig selv for denne udgivelse, hvis du er inFAMOUS fan.
+ God grafik, challenge mode, billig.
For kort, mange af de samme gameplayelementer som inFAMOUS: Second Son.
0