Grim Fandango Remastered

Anmeldt af: Hoder Jensen - 14. februar 2015 - kl. 21:26
4 0

For over 15 år siden udkom en af de største klassikere i eventyrspilgenren, og nu er Grim Fandango tilbage i en remastered udgave til PlayStation 4 og PlayStation Vita.

Eventyrspil havde sin storhedstid i 90’erne, og en af de mest populære spiludviklere fra dengang var Tim Schafer, der stod bag eventyrspil som Indiana Jones and the Last Crusade, The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle og ikke mindst Grim Fandango. Eventyrspil har siden sin storhedstid ikke været en genre, vi har set mange spil fra, men spil som The Walking Dead fra Telltale Games, en moderne fortolkning af genren, har genoplivet folks interesse for eventyrspil. Tim Schafer’s firma Double Fine har også selv reddet med på denne bølge med spil som Broken Age til PC, hvilket blev vel modtaget. Broken Age er nu også på vej til PlayStation 4 og PlayStation Vita, hvilket er sket i samarbejde med Sony, som har vist tydelig interesse i Tim Schafer’s spil. Fornyligt blev to af hans klassiske titler annonceret til PlayStation 4 og PlayStation Vita i form af Day of the Tentacle Special Edition og netop Grim Fandango Remastered.

Grim Fandango Remastered er den første titel af de to annoncerede klassikere, som er blevet klar til PlayStation 4 og PlayStation Vita. Der er ingen udgave til PlayStation 3, og Tim Schafer har udtalt, at de ikke arbejder på en pt., men at de ser gerne Grim Fandango Remastered ude til PlayStation 3, så muligheden er åben. Grim Fandango kommer med support for cross-buy samt cross-save, og jeg udnyttede cross-save fuldt ud. Jeg startede spillet på PlayStation Vita og forsatte på PlayStation 4 for så at hoppe frem og tilbage et par gange. Dette gik næsten uden nogle problemer, men en enkelt gang oplevede jeg, at mit spil fra PlayStation 4 fik Grim Fandango på PlayStation Vita til at fejle, men ved at spille lidt videre på PlayStation 4 blev problemet løst.

Grim Fandango Remastered er, som navnet antyder, en opdateret udgave af Grim Fandango og for dem, som ikke kender det klassiske spil, er det et eventyrspil, der forgår i Land of the Dead. Her spiller man Manuel "Manny" Calavera, en rejseagent der prøver at guide døde sjæle videre til den niende underverden, hvor man opnår evig frelse og hvile. Men rejsen til den niende underverden er ikke simpel og bestemt ikke for alle. Dem, der har levet et godt liv, kan rejse med tog, skib eller bil og nå dertil på kort tid. Men dem, der har syndet, må gå den lange tur selv, hvilket kan tage mange år og som samtidigt er en farefuld tur. Vores hovedperson Manny har selv syndet fra tid til tid inden han døde og prøver derfor at arbejde sin tid af, så han også en dag kan komme sikkert til den niende underverden.

Men Manny har ikke meget succes i hans arbejde som rejseagent, og i et forsøg på at skyde genvej til en mere lukrativ kunde falder han over et større konspirationsplot, som afslører at ikke alt går helt efter reglerne i de dødes verden. Herefter kastes Manny ud i en farefuld rejse for at redde en dame i nød, sin egen sjæl og opklare mysteriet bag den store konspiration.
Historien i Grim Fandango er velskrevet, og man kommer hurtigt til at holde af vores uheldige helt. Samtidigt er hele den verden, som Grim Fandago forgår i, bizar nok til at holde ens interesse hele vejen igennem spillet. Det er ikke alle klassiske spil, som holder til tidens tand, men Grim Fandago’s historie kan sagtens måle sig med moderne spil.

Som forventet indeholder Grim Fandango Remastered forbedret grafik over den originale udgave. Noget man let selv kan få syn for, da man kan skifte imellem de to udgaver direkte inde i spillet, men forskellen imellem de to udgaver er ikke voldsom stor. Man ser mest forskellen på figurerne og desværre ikke så meget på baggrundene, der dog har fået nogle små forbedringer. Lyset i spillet har til gengæld fået en pæn forbedring, hvilket igen er tydeligst på de opdaterede figurer, og det er bestemt en velkommen opdatering af lyseffekterne, som stort set var ikke eksisterende i det originale spil. Grafikken i Grim Fandango var meget imponerende i 1998, men i dag står den ikke særligt pænt på et stort tv. Derfor er spillet også flottest på PlayStation Vita, da den lille skarpe skærm bedre skjuler den aldrende grafik. Ud over valg af klassisk grafik og opdateret grafik, kan man også vælge om det skal vises i spillets originale 4:3 opløsning, hvor det så vises med rammer omkring, eller om det hele skal strækkes til 16:9 opløsning. 16:9 opløsningen virker ganske fint selvom figurerne bliver lidt bredere over skulderne.

Styringen har også fået sig en opdatering, så ud over den klassiske tank-styremetode, der var populær i 90’erne, så er der den mere moderne styringsmetode, hvor ens figur går den vej man styrer sin analog styrepind. På PlayStation Vita er der også mulighed for at styre med berøring, hvilket fungerer ganske fint, specielt hvis man er til en anden klassisk styremetode; peg og klik.

Lydsiden i Grim Fandango Remastered er uden nogle problemer og bærer ingen tegn af, at det oprindeligt er fra et ældre spil. Dialogen er indtalt af skuespillere, hvilket godt kan mærkes på kvaliteten, som er i den høje ende. Musikken er blevet genindspillet af Melbourne Symphony Orkester, og hele musikken er kraftigt inspireret af sydamerikansk jazz og folkemusik, hvilket passer godt ind i spillet, der i forvejen har en sydamerikansk stemning.

En anden ting på lydsiden, der også fungerer rigtigt godt, er det ekstra kommentarlydspor, som er lagt ind oven på spillet. På udvalgte steder kan man aktivere kommentarer fra dem, som har været med til at lave spillet, bl.a. med Tim Schafer, Peter Mcconnel, Bret Mogilefsky, samt mange flere. Hele to timers kommentarer er der lagt ind i spillet, og hvis man er fan af Grim Fandango eller interesseret i spiludvikling, så er det en glimrende tilføjelse. Kommentarerne, der kommer undervejs, er ikke bare tørre detaljer bag teknikken til spillet men charmerende og små sjove fortællinger om udviklingen. Der fortælles om de udfordringer, der var ved at udvikle spil i 90’erne samt de mange innovationer, som de fandt på, hvilket dengang var med til at gøre Grim Fandango til et stort hit og noget nyskabende.

Som tidligere nævnt er Grim Fandango et eventyrspil og i klassisk eventyrspilstil skal man løse gåder for at komme videre i historien. Man styrer Manny rundt, undersøger sine omgivelser og sammensætter ting, som han samler op, for at løse gåderne. F.eks. har Manny i starten af spillet brug for at skræmme nogle fugle væk, og det gør han med en ballon og noget brød, som han har samlet op tidligere i spillet. Disse små gåder svinger i sværhedsgrad og her kan man godt mærke, at Grim Fandango er et ældre spil. Nogle af gåderne er ganske komplicerede og kræver mange genstande til at løse dem - endda genstande, som man kan have stødt på tidligere i spillet, hvor man måske ikke har lagt mærke til vigtigheden af en genstand eller helt overset den nødvendige genstand. Moderne spil har ofte en form for markering af ting, man kan samle op eller udforske, men dette har Grim Fandango ikke ud over at Manny nogle gange udviser en interesse for en genstand ved at kigge på den. Derfor skal man være meget opmærksom på sine omgivelser i spillet, om de har ændret sig og have en stor fantasi til, at selv de mindste ting skal bruges på de mest obskure måder for at løse gåderne. Denne sværhedsgrad er et tveægget sværd, fordi ofte er moderne eventyrspil for lette, men nogle gåder i Grim Fandango er lige kryptiske nok, og når man samtidig bevæger sig langsomt igennem nogle scener med Manny, så kan det blive frustrerende til tider.

Når man løser en gåde, er der dog til gengæld en stor tilfredsstillelse ved, at man selv har løst problemet, men undertegnende måtte nu en enkelt gang eller to ud på internettet for at finde hjælp. Ud over at sammensætte genstande med andre ting for at løse gåder, skal man også snakke sig ud af problemer eller opklare gåder ved at interviewe personer, og denne del forekommer mere naturlig.

Grim Fandango er et glimrende eventyrspil, historien er underholdende, personerne i historien er charmerende, og det hele er sat sammen med gode skuespillere og et godt soundtrack. Gåderne i spillet svinger meget i kvalitet, og selvom man finder tilfredsstillelse når man har løst de svære gåder, så skal man sætte pris på kryptiske gåder for at kunne sætte pris på Grim Fandango.

Den opdaterede udgave af Grim Fandango er ikke helt så stor en opdatering, som man kunne håbe på, da grafikken stadigvæk er meget gammeldags og utydelig til tider. Styringen føles også langsom til tider, og selvom den er blevet opdateret, så er det ikke spillets højdepunkt. Til gengæld er kommentarsporet en suveræn tilføjelse, den opdaterede musik er en fornøjelse, og en klassiker som Grim Fandango på PlayStation 4 og PlayStation Vita med cross-save er en vidunderlig ting.

Hvis man er fan af Grim Fandango eller udfordrende eventyrspil med en god historie, så må man ikke snyde sig selv for denne opdaterede charmerende klassiker. Men er man fan af moderne, til tider lidt for lette eventyrspil, så skal man nok dreje uden om Grim Fandango.
+ Charmerende verden, glimrende historie, godt skuespil, dejligt soundtrack, cross-save support, masser af udfordring og et glimrende kommentarspor.
Langsom styring, lidt skuffende opdatering af den grafiske side og til tider for udfordrende gåder.
Grafik:5.0