Dying Light

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. februar 2015 - kl. 23:36
6 0

Polske Techland, der nok er bedst kendt for Dead Island spillene, er nu tilbage med deres nyeste bud på et zombie survival-horror spil, nemlig Dying Light.

Dying Light er et zombie survival-horror sandkassespil, med stor fokus på nærkampe og bevægelse. Jamen, er det ikke bare Dead Island om igen, vil nogen måske spørge? Nej, det er det ikke, for selv om der er visse ligheder mellem Dying Light og Dead Island, så virker Dying Light som en naturlig videreudvikling af Dead Island serien og det er der kommet et helt nyt spil ud af.

Spillet udspiller sig i en mellemøstligt-udseende by som hedder Harran. Byen er overrendt af tusindvis af zombier og organisationen GRE, Global Relief Effort, hjælper løbende de få tilbageværende overlevende i byen med nødpakker, som bliver smidt ned fra fly. Man tager rollen som Kyle Crane, der indsættes i Harran som agent for GRE, med opgaven at finde en meget følsom og skadelig fil fra en afhoppet agent ved navn Kadir Suleiman. Allerede ved indsættelsen i byen går tingene helt galt, og vi finder os omringet og på hælene overfor en gruppe zombier. Heldigvis kommer en gruppe overlevende os til undsætning og tager os med til deres tilholdssted, et gammelt nedlagt lejlighedskompleks, kaldet The Tower. Ingen hjælp uden forventninger, og det bliver da også ret hurtigt tydeligt, at beboerne i The Tower, forventer at tjenesten bliver gengældt.

Spillets opbygning er ret traditionel, uden de store overraskelser. Man spiller igennem en række historiebaserede missioner og undervejs får man adgang til lang række forskellige sidemissioner, hvor man skal gøre tjenester for de karakterer man møder undervejs. Det er ganske underholdende at spille igennem og selv om missionerne under overfladen mere eller mindre er ens, så gør indpakningen af dem, at man aldrig keder sig.

Som nævnt tidligere, er der stor fokus på bevægelse, da man er udstyret med evnen til at udføre parkour hen over byens tage og broer - og det er en meget vigtig del af spillet. I dagtimerne er zombierne mest på jorden og den bedste måde at undgå dem på, er ved at bevæge sig oppe i højderne, på hustage, i lysmaster og på togvogne. Om natten er det dog en helt anden snak og det kan være livsfarligt at bevæge sig ud om natten. Her kommer nemlig særlige typer af zombier, og monstre, frem, som er langt hurtigere og mere adrætte end de zombier man støder på om dagen. Det er mildest talt dødsensfarligt at bevæge sig rundt i byen om natten, men guleroden er, at man om natten optjener dobbelt XP, så har man mod på det, bliver man rigeligt belønnet hvis man bevæger sig udenfor The Tower eller de safe zones, som er rundt omkring i byen om natten.

Styringen kræver en lille smule tilvænning, men efter kort tid, sidder den i fingrene og man hopper hen over hustage, som om man aldrig har gjort andet. Det fungerer ret godt og at bevæge sig hurtigt oppe i højderne, bliver ens stærkeste våben til overlevelse. Med sig, har man naturligvis også en række våben, men man skal tænke over, at høje lyde tiltrækker særlig aggressive zombier, så man gør klogest i at bruge de våben, der laver mindst lyd.

Dying Light indeholder et craftingsystem, hvor man med ting som man finder i kister, i skabe eller på døde kroppe, kan lave sine egne våben. Man finder alt fra søm, benzin og snor til kemikalier, savklinger og gazebind og med disse ting, kan man lave for eksempel molotovcocktails, kastestjerner og medkits. Finder man nogle såkaldte plantegner, kan man lægge ekstra effekter på våbnene, som for eksempel strømførende effekt eller brændende effekt. Alle våben bliver slidt og skal repareres og de har en begrænset antal reparationer.

Man kan også spille Dying Light i co-op, men der er ikke som sådan, en særskilt co-op del i spillet. Man kan i stedet hoppe ind og ud af hinandens spil og derved spille op til fire spillere sammen i co-op. Hvis man vil passe sig selv kan det nemt deaktiveres i spillets indstillinger. Samtidig med, at man spiller sammen, kan man også med jævne mellemrum udfordre hinanden til forskellige konkurrencer undervejs. Jeg prøvede nogle enkelte co-op spil, som fungerede rigtigt godt, hvis man altså er enige om, hvordan spillet skal spilles.

I en ekstra spilfunktion, som hedder Be the Zombie, kan en spiller vælge at invadere andre spilleres spil i form af en særlig farlig zombieart, kaldet Night Hunter. Når ens spil bliver invaderet stopper alle andre ting i spillet og som Night Hunter har man til opgave at udrydde alle spillerne inden de ødelægger ens reder, hvor man har sit afkom under udklækning. Night Hunteren kan bevæge sig lynhurtigt ved brug af lange tentakler, der kan gribe fat i hustage og andet, ligesom den kan slå mennesker ihjel på brutal og effektiv vis med forskellige evner. Til at beskytte sig har menneskene deres UV-lys, som vil dræne Night Hunteren for energi, hvorefter den kan slås ihjel. Det er meget spøjst, at der udkommer to spil på stort set samme tid, nemlig Dying Light og Evolve, hvor fire spillere skal slås imod en anden spiller i form af monster. Jeg har ikke haft fornøjelsen af Evolve endnu, så jeg kan ikke sige, om de to spil minder om hinanden på dette punkt.

Grafisk er Dying Light et rigtigt fint spil at se på. Byen er badet i flot lys og skygger og effekter er helt i top. Tidligere har Techlands spil haltet en smule på den tekniske side, men med den nyeste opgradering af deres spilmotor til de nye konsoller, har de fået skruet et ganske stabilt og flot spil sammen. Om natten er der mørkt - meget mørkt og hele spilverdenen ændre sig. Der er stadig elektricitet i byen, men kun få gadelygter virker, så der er meget mørkt i byen og det er virkelig ikke et sted, man ønsker at opholde sig på denne tid af dagen.

Med til at skabe den gode stemning, som spillet har, er en glimrende lydside. Soundtracket er ikke noget specielt men lydeffekterne fra både eksplosioner og våben, men også fra tordenvejr når et sådan trækker ind over byen, er fremragende. Man sidder også ofte og får dårlige nerver bare af lyden af en eller anden hidsig zombie, man kan høre lure i nærheden, uden lige at kunne se hvor præcis den befinder sig, og om den har tænkt sig at komme tættere på. Lydsiden er altså bestemt mere end godkendt.

Alt i alt er Dying Light er glimrende spil og jeg kan godt forstå, at Techland på et tidspunkt i udviklingen valgte at droppe Xbox 360 og Playstation 3 versionerne, for jeg har svært ved at se, hvordan de skulle have overført den detaljerede og flotte verden ned på de to gamle konsoller. Craftingsystemet er rigtigt fint skruet sammen, det samme er parkour elementerne og det hele virker sammentømret og velfungerende. Er der en ting, som man skal sætte en finger på, er det fast-travel systemet, som glimrer ved sit fravær. Det betyder, at man kommer til at bruge meget tid på, at løbe rundt i byen, på steder man har set mange gange før. Det er også med til, at der er mange timers spil gemt i Dying Light og man skal nok have hang til zombier, for at man kan blive rigtigt bidt af det. Er du til gengæld det, så kan du roligt kaster dig over Dying Light, som vil underholde dig i mange timer.
+ Flot spilverden, velfungerende crafting- og parkour system, mange timers spil
Ikke et spil for alle, manglende fast-travel system
0