Super Stardust Ultra

Anmeldt af: Hoder Jensen - 22. februar 2015 - kl. 12:25
4 0

Arkadeskydespillet Stardust har manglet til PlayStation 4, men nu er det her endelig i en opdateret udgave, der dog minder meget om sin forgænger.

Den finske udvikler Housemarque er kendt for at levere solide arkadespil til PlayStation konsollerne, og vi har da også allerede fået det glimrende Resogun og Dead Nation: Apocalypse Edition til PlayStation 4 fra dem. Nu er tiden så kommet til deres tredje PlayStation 4 titel; Super Stardust Ultra.

Super Stardust Ultra er en opdateret udgave af Super Startdust HD, som var et af de mest populære arkadespil til PlayStation 3 og modtog igennem årene flere DLC pakker og opdateringer, som holdt liv i den ældre titel fra 2007. Den nye udgave til PlayStation 4 er tæt på en komplet kopi af Super Startdust HD, så for folk, der allerede ejer Super Startdust HD, er der ikke så meget nyt at hente, men nye ejere får adgang til et helt nyt fantastisk spil. Den nye udgave er naturligvis blevet optimeret til PlayStation 4, hvor grafikken er blevet forbedret i form af flere partikeleffekter, opdaterede modeller og flotte nye planeter. Der er også blevet plads til lidt ekstra nyt i form af den nye spiltype blokade og interaktiv streaming, hvilket vi vender tilbage til.

Super Stardust Ultra er et twin-stick arkadeskydespil, hvilket vil sige, at man styrer et lille skib, hvor kameravinklen er direkte over ens skib, som man så kigger ned på. Man kan bevæge sig i alle retninger ved at man rykker hele den underliggende planet mens ens skib forbliver i centrum, og man kan skyde i alle retninger. I de forskellige spiltyper skal man udrydde alle fjender og forhindringer, som for det meste er store meteorer af sten, guld eller is. Ud over et begrænset antal bomber, som man kan bruge, når man er i knibe, så kan man også booste igennem forhindringerne og ikke mindst har man tre forskellige våben. Ens skib besidder våbnene ”stenknuser”, ”guldsmelter” og ”issplitter”, der har hver sin styrke imod de 3 forskellige typer meteorer og fjender man støder på. Ens våben kan opgraderes ved at samle opgraderinger op, som man får ved at rydde planeterne for grøntlysende meteorer.

Det hele foregår på 5 forskellige planeter, hvor man skal igennem 5 bølger af fjender på hver planet, som til sidst sluttes af med en eller flere bosser. Jo bedre man klarer sig, og jo længere man holder sig i live, jo bedre score får man. På den første planet starter det hele roligt, men hurtigt kommer der flere og flere fjender på skærmen samtidigt, så ofte skal man booste sig ud af problemer og manøvre rundt om forhindringer, imens man prøver at udrydde mest muligt omkring sig. Jo længere man kommer ind i spillet, jo mere hektisk bliver det, men styringen er glimrende, så man er hele tiden i kontrol, og det er ganske enkelt utroligt underholdende at manøvre sig ud af problemer, imens man skyder vildt omkring sig i alle retninger. Når man dør, og det kommer man til, så føler man ikke, at spillet er snydt en. Man er aldrig i tvivl om, at det var ens egen fejl, hvilket er stort plus og skyldtes den førnævnte gode styring.

Der er ingen rigtig historie i Stardust, det hele går ud på at få den højeste score i de forskellige spiltyper, og de scores kan så sammenlignes med hele verden eller ens venner, som man også kan sende udfordringer til. De forskellige spiltyper giver god variation og ud over den traditionelle arkadespiltype, hvor man starter på den første planet og prøver at kæmpe sig igennem de 5 forskellige planeter, så er der også spiltyper som overlevelse, hvor man skal overleve så lang tid så muligt på en planet, der bliver bombarderet med meteorer konstant. Der er spiltypen bomber, hvor man kun har bomber, eller der er spiltypen uendelig, hvor spillet ikke stopper, før man er løbet tør for liv. Så er der den nye spiltype blokade, hvor man skaber en hale af dødbringende sten efter sig, som man skal undgå at flyve ind i - lidt i stil med det klassiske Snake spil kendt fra de gamle Nokia telefoner. Den nye spiltype er dog ikke den bedste spiltype i spillet, og er ikke en man bruger lang tid på.

Hvad der er mere interessant er en ny spiltype, hvor ens spil streames på Twitch eller Uplay, og hvor ens seere via afstemninger bestemmer hvad der skal ske i spillet. Desværre oplevede vi problemer med denne funktion, og da vi afprøvede det virkede funktionen ikke korrekt. Når funktionen virker korrekt skulle det ellers være en sjov måde at streame spillet på, men det kræver naturligvis, at man har seere, der gider se på og ikke mindst stemme på, hvad der skal ske ellers er der ikke meget ved det. Det kunne dog have været interessant hvis denne interaktive streaming funktion var indbygget i alle spiltyperne og ikke bare reserveret til en enkelt, men det er desværre ikke tilfældet.

Super Stardust Ultra kan spilles alene, og de 8 spiltyper tilbyder en pæn mængde spilletid, specielt hvis man jagter høje scores og prøver nogle af de mere udfordrende sværhedsgrader af. Hvis man ikke vil have at det skal være for svært, så er den lette sværhedsgrad tilpas justeret til, at de fleste kan være med, men stadigvæk får man den hektiske fornemmelse ved at være omringet af fjender og sten.
Hvis man ikke har lyst til at spille alene, så kan man spille det sammen med andre i co-op lokalt for 2 personer eller 4 personer co-op lokalt i splitskærm samt imod hinanden lokalt op til 4 spillere.

Super Stardust Ultra er tæt på teknisk perfekt udført, det hele kører perfekt i 1080p med 60 frames, hvilket også var tilfældet med PlayStation 3 udgaven. Opløsningen falder dog til 720p, hvis man skifter til 3D, som ellers virker rigtigt godt. 3D tilfører ikke voldsomt meget, men det står rigtigt pænt, og styringen virker lige så godt i 3D som det gør i 2D.

Det hele bliver fulgt op af et glimrende soundtrack, der dog ikke har ændret sig fra PlayStation 3 udgaven, men det er nu engang heller ikke nødvendigt. Lyden er som man kan forvente fra et arkadeskydespil, men dog bliver Dualshock 4 controllerens højttalere brugt til speakerens stemme, når der oplyses om man har samlet bomber, ekstra liv, skjolde, våbenopgraderinger osv. op, hvilket virker rigtigt fint.

Super Stardust Ultra er uden tvivl et af de bedste arkadespil til PlayStation 4, lige præcis som det var det til PlayStation 3. Hvis man allerede ejer PlayStation 3 udgaven, så er der ikke meget nyt at hente ud over at spillet bestemt også virker glimrende på PlayStation 4. Hvis man derimod ikke ejer PlayStation 3 udgaven eller bare savner Stardust på PlayStation 4, så er Super Stardust Ultra tæt på at være en titel, der kan anbefales til alle PlayStation 4 ejere, da det ganske enkelt er super sjovt og veludført.

Problemerne med den interaktive streaming, at 3D stadigvæk kun er i 720p og at spillet ikke er cross-buy trækker naturligvis ned, men det ændrer ikke på, at Super Stardust Ultra får store anbefalinger herfra.
+ Glimrende gameplay, gode sværhedsgrader, perfekt styring, vanedannende og teknisk næsten perfekt udført.
Ikke meget nyt fra HD udgaven, problemer med interaktiv streaming og manglende cross-buy.
Gameplay:9.5