Uncharted: The Nathan Drake Collection

Anmeldt af: Hoder Jensen - 19. oktober 2015 - kl. 23:00
7 0

Den storslåede Uncharted serie, der havde sin succes på PlayStation 3, er nu tilbage i en opgraderet udgave, og det er ikke kun et nyt lag sminke, de tre actionspil har fået lagt på, der er også bleve

De tre Uncharted spil fra Naughty Dog er af mange anset som nogle af de bedste spil til PlayStation 3, og personligt var det første Uncharted spil et af de første PlayStation 3 spil, jeg fik fingrene i. Men det er langt fra alle PlayStation 4 ejere, som har prøvet Uncharted spillene, og med Uncharted 4 på vej til PlayStation 4 er denne samling en oplagt chance for at prøve de populære spil af.

Samlingen indeholder som sagt de tre Uncharted spil, dog kun deres kampagnedel, så der er ingen multiplayer fra Uncharted 2 og Uncharted 3 med - dog får man adgang til Uncharted 4 beta til december. Med tre spil i en samling skulle man mene, at der er nok værdi for pengene, men det er naturligvis kun, hvis de ældre spil stadigvæk er sjove og fungerer ordentligt på PlayStation 4. Lad os bare afsløre med det samme, at det gør de tre spil og meget mere til, fordi Bluepoint, som har stået for opgraderingen, har tydeligvis lagt mange kræfter i Uncharted: The Nathan Drake Collection.

Alle tre spil i samlingen er blevet opgraderet til at køre i fuld HD opløsning 1080p og med 60 FPS, modsat 720p med 30 FPS, som de oprindelige spil kørte på PlayStation 3. Opgraderingen af opløsningen har den tydelige effekt, at grafikken står meget mere skarpt, og i sammenspil med bedre grafiske filtre er slørede modstandere og grafiske fejl ved hurtige bevægelser væk. Opdateringen til 60 FPS har også en stor betydning for styringen, som er meget mere flydende, og det er nu betydeligt lettere at ramme de mange modstandere man skal nedlægge, modsat i de gamle udgaver.

Men det er ikke kun højere opløsning og bedre afvikling de tre spil har fået, der er også blevet opdateret grafiske elementer i spillene, alt lige fra modellerne af figurerne til de mange omgivelser har fået et massivt løft. Den nye grafik ser man tydeligst i Uncharted 1 og Uncharted 2, men også i Uncharted 3 er der blevet plads til opdateret grafik. Uncharted 1 har også fået fornøjelsen af bedre håndtering af granater og massiv opdatering af våbenhåndtering, hvilket vil sige, at brugen af våben har samme fornemmelse som i Uncharted 2 og Uncharted 3. Det er også værd at bemærke, at effekter fra eksplosioner er blevet kraftigt forbedret, ligesom lyssætningen, effekter fra vand og vejret i spillet er forbedret.

Den opdaterede grafik er meget imponerende, og Bluepoint skal have stor ros for deres sans for detaljer samt glimrende teknisk udførsel af de tre opdaterede spil. Som sagt er de største ændringer at se i Uncharted 1 og Uncharted 2, og selvom de to spil ikke kommer til at ligne et moderne PlayStation 4 spil, så er grafikken god nok til, at de sagtens kan nydes også her i 2015. Uncharted 3 derimod, som i forvejen var et meget flot spil til PlayStation 3, kunne sagtens i sin opgraderede udgave gå som et PlayStation 4 spil, og spillet nyder virkelig godt af den høje opløsning og forbedrede grafiske filtre.

Bluepoint har ikke kun lavet store opgraderinger til grafikken og styringen af spillet men har også tilføjet en del nye funktioner. I samlingen finder vi således to nye sværhedsgrader, en brutal og en explorer sværhedsgrad. Brutal er for dem, som vil have en ekstra udfordring over den allerede kendte crushing sværhedsgrad, der i forvejen var meget svær. Explorer er i den anden ende af skalaen for dem, som ingen modstand vil have men bare nyde historien. Jeg har spillet de tre udgaver på hard, og selvom den bestemt giver god modstand, så husker jeg det som at være mere svært fra mine gennemspilninger på PlayStation 3. Alt tyder derfor på, at opdateringen af styringen og 60FPS i de opgraderede udgaver gør spillene lidt lettere, da man nu har bedre kontrol.

Der er også blevet plads til en speedrun funktion, hvor man kan konkurrere med venner og hele verden om at gennemføre de tre spil på korteste tid. Undervejs bliver man sammenlignet med sine venner, og man konkurrerer på de mange statistikker, der er i spillet, f.eks. flest headshots, flest dræbte fjender, flest stealth drab osv. Når man passerer en ven eller en ven passerer en selv i en af de mange kategorier, får man en notifikation om det, hvilket er en sjov lille funktion, som giver lidt ekstra at spille om. Hvis man ikke bryder sig om sådan nogle afbrydelser, kan det slås fra og man kan tjekke statistikkerne manualt i stedet for via spillets menu.

En anden ny tilføjelse er Photo mode, som efterhånden er standard i Sony’s egne spil. Med Photo mode kan man fryse spillet, dreje kameraet rundt, tilføje effekter hvis man ønsker det og tage screenshots. Til sidst er det værd at nævne, at musikken er blevet opdateret til højere kvalitet og der er nye trofæer, inklusiv et platintrofæ for hvert spil.

Der er ingen tvivl om, at Bluepoint har gjort et fantastisk arbejde med Uncharted: The Nathan Drake Collection, men de har ikke nogen indflydelse over selve spillene og deres historie. Man bliver derfor også nødt til at spørge sig selv, om de tre Uncharted spil stadigvæk er værd at spille her i 2015. For dem, som ikke kender de tre Uncharted spil, så bliver de ofte kaldt en blanding af Tomb Raider og Indiana Jones. Den mandlige hovedperson Nathan Drake er 50 % skattejæger, 50 % tyv og 100 % charmør. Hans eventyrlyst og jagten på skatte fører ham på masser af eventyr i varme jungler, forladte byer, gamle slotte, ja endda sneklædte bjerge og mange flere eksotiske steder.

Nathan Drake er dog ikke typen, som kommer let til sine skatte, og sammen med sine makkere, primært hans livslange ven og mentor Victor Sullivan, støder han på fjender rundt om alle hjørner og i alle kroge. Uncharted spillene er fuld af action, og tredjepersons-skydespillet byder på en god balance imellem en skydedel, der foregår i højt tempo enten med en masse forskellige våben eller med de bare næver, og med gåder, der skal løses. Gåderne er der ikke for mange af, men når de kommer, giver de et godt afbræk fra skyderiet og det samme gør den meget klatring, man kommer ud for i spillet, præcis som man kender fra de klassiske Tomb Raider spil. Det hele er dog meget lineært, der er plads til lidt udfordring, men banerne i spillene er forholdsvis små, og der er for det meste kun en vej igennem banerne. I Uncharted 3 er der dog flere momenter, hvor banerne åbner sig op og der er mange veje rundt om fjenderne, men start og mål er altid det samme i hver bane.

Den lineære stil har dog en kæmpe fordel, og det er, at Naughty Dog har styr på hvor spilleren befinder sig og derfor kan styre overraskelser og mindeværdige øjeblikke ned til mindste detalje. Forvent derfor store eksplosioner, bygninger der falder sammen, templer der kollapser, fjender der jagter én imens man prøver at slippe væk eller scener, hvor man hopper fra lastbil til lastbil eller hest til hest for at nedlægge fjender, imens kuglerne suser rundt om ørerne.

Uncharted spillene er kendt for de forudbestemte store actionscener, og selvom de sjældent er specielt udfordrende, så er de sjove og veludførte. Noget andet, som også er veludført i Uncharted spillene, er skuespillet og historien. Stemmeskuespillerne er af højeste klasse, også for helt moderne spil, og sammen med brug af motion capture, som dengang var meget nyt til spil, blev der dannet en standard for, hvordan stemmeskuespillere skulle bruges i spil. Nolan North, som spiller Nathan Drake, er charmerende og leverer linje efter linje med stor troværdighed og et smil på læben. Det er ikke kun Nolan North som brillerer, det gør også skuespillere som Emily Rose som er kendt fra bl.a. tv-serien Haven, Claudia Black som er kendt fra tv-serierne Stargate og Farscape, Richard McGonagle og Graham McTavish samt mange flere. Skuespillet er af så høj klasse og historien så velskrevet i alle tre Uncharted spil, at både den der spiller og dem der ser på, får en meget underholdende og sjov oplevelse, som kun få andre spil igennem tiderne har formået at levere i samme klasse.

Hvis man ikke har spillet Uncharted spillene før, så er Uncharted: The Nathan Drake Collection en fantastisk samling og en oplagt chance for at prøve tre af sidste generations bedste spil af, inden Uncharted 4 lander næste år. Hvis man har spillet Uncharted spillene er det naturligvis meget individuelt, om man har lyst til at spille dem igennem igen, men de opdaterede udgaver tilbyder uden tvivl en god oplevelse. Vi har set mange opdaterede udgaver af spil fra den tidligere generation, og nogle af de udgivelser har virket som hurtige opdateringer, men det er meget tydeligt, at Uncharted: The Nathan Drake Collection ikke falder i den kategori og er uden tvivl den mest imponerende samling af opdaterede spil, vi har set til PlayStation 4.
+ Flot opgradering af de 3 spil, nye gode tilføjelser og masser af spilletid.
Ingen multiplayer.
Gameplay:9.5