Trine 3: The Artifacts of Power

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. december 2015 - kl. 13:30
3 1

Vi har brugt juleferien på at sætte de små grå hjerneceller på overarbejde med Trine 3: The Artifacts of Power til Playstation 4 og du kan læse vores vurdering af spillet her.

Lige som de to foregående spil i Trine-serien, kommer Trine 3: The Artifacts of Power fra finske Frozenbyte og er et action-platformspil, krydret med masser af hjernevridende opgaver og eventyr. Igen er de tre velkendte helte; ridderen Pontius, tyven Zoya og troldmaden Amadeus, som er hovedpersonerne i et af de smukkeste eventyr jeg nogensinde har spillet.

Pontius er en formidabel kriger bevæbnet med blandt andet et stort sværd og han er i stand til at udslette store mængder af fjender. Han kan bruge sit skjold til at beskytte sig mod projektiler og ildkugler og han kan også bruge det som en slags faldskærm, så han kan svæve over kortere afstande. Den kvindelig tyv Zoya, kan med hendes bue og pil samt reb og krog, ramme fjender fra lang afstand og bruge rebet til at trække platforme til sig og nå steder hen, ingen af de andre figurer kan. Endelig er der troldmanden Amadeus. Han har tre børn, er gift med Margaret og er lidt af en piveskid. Hans evner er dog ganske brugbare, da han på lang afstand er i stand til at flytte rundt på kasser, som kan bruges til at aktivere trykfølsomme plader i gulvet eller lave trapper, så han kan nå højtliggende platforme – alt dette, alene ved hjælp af magi.

Gameplayet er fyld med puzzles som skal løses, mange af dem fysikbaseret. De kan virke noget uoverskuelige første gang man møder dem, men ved at tænke sig godt om og forsøge forskellige løsninger med de tre heltes forskellige egenskaber, viser løsningen sig dog for det meste hurtigt. Spiller man alene, kan man løbende skifte mellem de tre helte og spiller man sammen med et par venner i lokal co-op, har hver spiller kontrol over hver sin figur. Det er en fornøjelse at spille sammen med andre spillere og kan man finde ud af at samarbejde, kan der komme nogle kreative løsninger på spillets udfordringer ud af samarbejdet. Det er tydeligt, at Trine 3 er lavet med fokus på co-op, selv om det da også virker fint når man spiller alene.

Den største nyhed i Trine 3 er, at spillet nu er i 3D med et fast kamera og ikke i 2D som de forrige. Det betyder at der er kommet mere dybde i de forskellige levels, men det skaber også nogle problemer. Det kan nogle gange være svært at bedømme om platforme eller andet, er over for hinanden – og da kameraet er fast placeret, kan man ikke bevæge det, for at få en bedre vinkel. Det kan betyde, at man hopper fra den ene platform til den anden, for derefter at styrte direkte i afgrunden. Det viser sig så, at de to platforme ikke var lige over for hinanden, så man skulle have hoppet en smule på skrå, hvilket dog som sagt kan være svært at se.

De forskellige baner er fyldt med små lysende pyramider, som skal indsamles, da disse åbner op for nye baner. Foruden spillets otte hovedmissioner, indeholder det også ti såkaldte solo challenges, som er små baner, hvor man kun kan spille med en af de tre helte og så er banen skræddersyet til denne. De er meget kortere end hovedmissionerne, virker lidt malplaceret og bidrager ikke med ret meget til oplevelsen, men det er da fint, at de er der.

Jeg var lidt skeptisk omkring hoppet til brugen af 3D grafik, specielt om det ville gå ud over den meget flotte 2D grafik, som man tydeligt husker fra de første spil. Min bekymring viste sig dog at være helt ubegrundet, da Trine 3 ikke har fået et trist 3D look over sig. Grafikken er stadig helt fantastisk smuk, specielt en bane, som foregår inde i en gammel eventyrbog, er intet mindre end fremragende. Det er måske et af de flotteste eventyrspil, jeg har haft fornøjelsen af at spille og fra start til slut bombarderes man med fantastisk detaljerede, stemningsfulde og levende baggrunde og mange gange stopper man op, blot for at nyde den smukke grafik inden man begiver sig videre. Det hele bakkes op af en god lydside med fine lydeffekter, gode stemmer og et flot og eventyrligt soundtrack.

Helt overordnet, er Trine 3: The Artifacts of Power et rigtigt fint puzzle- og action-platformspil, hvor de små grå kommer godt på arbejde. Specielt sammen med et par venner i sofaen, er det underholdende. Når det er sagt, virker det også mere skrabet end forgængeren. For eksempel er det ikke muligt at opgradere de tre heltes egenskaber, som var en stor del af Trine 2 og spillet indeholder som sagt kun otte hovedmissioner, hvor af tre af dem er en slags introduktion til de tre helte. Spillet kan gennemføres på omkring 5-6 timer hvilket egentlig er okay, men så skulle prismærket ikke have vist knap 170 kr.

Noget af forklaringen af spillets længde ligger i, at Frozenbyte er en lille uafhængig udvikler, som selv finansiere deres spil. De har udtalt, at de blev overrasket over mængden af arbejdet og hvor dyrt det var, at udvikle et spil i fuld 3D. Trine 3 har kostet 5,4 millioner dollars at lave, hvilket er mere end tre gange så meget som Trine 2 kostede, som endda var længere og indeholdte flere features end Trine 3. Skulle udviklerne have lavet det spil, som de havde forestillet sig med Trine 3, ville prisen have nærmet sig de 15 millioner dollars, penge som den lille udvikler ganske enkelt ikke havde. Problemet var bare, at de for sent opdagede at budgettet var løbet løbsk. Derfor er Trine 3 ikke nær så langt som forgængeren og historien slutter meget pludseligt, med en kraftig cliffhanger.

På trods af alle udfordringerne og at resultatet er blevet en smule kort, så er Trine 3: The Artifacts of Power et ganske vellykket spil, som er underholdende at hygge sig med en regnfuld weekend. Det er vanvittigt flot, sjovt at spille og hvis du er til spil, hvor de små grå skal have lov til at lave lidt, er det her bestemt et spil du bør overveje. Det er virkelig bare en skam, at prisen er i den noget høje ende, for vi håber da ikke, at Trine 3 er det sidste spil i serien fra den lille talentfulde finske udvikler, selv om det ser ud som om, at de har brændt fingrene en smule på det her spil.
+ Virkelig smuk grafik, godt udtænkte puzzles, velfungerende gameplay
Til tider upræcis styring i 3D, ingen opgradering af de tre helte
Grafik:9.5