Semispheres

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. februar 2017 - kl. 19:58
0 1

Semispheres er et hjernekrøllende lille puzzlespil, som nok skal få de små grå på arbejde.

Semispheres kommer fra Vivid Helix fra Canada og det er deres første spil til PlayStation 4. Semispheres var i august 2014 med i Ludum Dare 30, som er en såkaldt ”accelerated video game development competition”, hvor deltagere skal skabe et spil indenfor et forudbestemt tema (i dette tilfælde var temaet ”forbundne verdener”) og der skal laves en prototype på spillet indenfor to dage.

Spillet beskrives som et meditativt puzzlespil og målet er at guide to gopler til hver deres mål på hver deres del af banen. Banen er delt i to, som var det et split-screen spil, den venstre side er orange mens den højre side er blå. Tricket her er så, at man med den venstre styrepind styrer den orange gople til venstre og med den højre styrepind styrer den blå gople til højre.

På banen er der forskellige vagter, som omgående vil zappe ens gople tilbage til start, hvis man bliver opdaget. For at komme fordi disse vagter, skal man gøre brug af forskellige gadgets, som ligger placeret strategisk rundt omkring på banen. En af disse gadgets gør ens gopler i stand til at udsende en lyd, som vagterne så vil undersøge, mens andre gør det muligt at lave portaler til hinandens verdener, så den lyd man laver mens man er i portalen påvirker vagterne i den modsatte verden. Andre gadgets gør goplerne i stand til, enkeltvis, at zappe hinanden, eller sig selv, over i det modsatte spilområde eller zappe begge gopler til det modsatte område.

Nye gadgets introduceres undervejs og puzzles bliver naturligvis mere og mere kompliceret efterhånden som spillet skrider fremad og når der senere hen kommer både timing med i ligningen og at man i visse situationer skal lade sig fange at vagterne for overhovedet at kunne klare banerne, bliver det hele ret kompliceret og hjernekrøllende. Når det så er sagt, så bliver sværhedsgraden ikke helt så urimelig, som man oplever i andre spil i samme genre.

Gameplayet i Semispheres er nemt at lære og spillets nye features og gadgets introduceres løbende. Spillet indeholder lidt over 50 baner og de første 20 kan klares på en god halv times tid, hvorefter der bliver skruet op for sværhedsgraden mod slutningen.

Det undre mig en del, at spillet ikke indeholder en co-op del. Det er jo i princippet et split-screen spil, som blot spilles af en enkelt spiller. Det kunne sagtens have fungeret i co-op, hvor man skulle hjælpe hinanden og spilletiden kunne have været yderligere forlænget, hvis der havde været online ranglister, så man kunne have holdt ens egen tid op mod andre spilleres. Det virker som om, at Semispheres er tænkt som et meditativt spil, man sidder alene med og fordyber sig i – hvilket der i bund og grund ikke er noget galt med. En co-op feature kunne blot have tilført spillet noget mere.

Grafikken i Semispheres er simpel men funktionel. Som nævnt tidligere, er den ene halvdel af banen orange og den anden er blå. Desværre ændre grafikken sig ikke i løbet af spillet og derfor kan det godt blive en smule ensformigt at se på undervejs. På den anden side er lydsiden virkelig fremragende, med et meget afslappende soundtrack fra Sid Barnhoorn, manden bag musikken til The Stanley Parable og Antichamber. Også lydeffekterne og gode og ikke på nogen måde generende.

Semispheres er et spil, som er svært at beskrive, da jeg aldrig har prøvet noget som minder om det. Det får mig til at tænke på Brothers: A Tale of Two Sons, som dog er et helt andet slags spil, men her styrer man også to karakterer med hver sin styrepind. Det er et fint lille puzzlespil, som dog savner lidt afveksling og det virker som lidt af et selvmål, at der ikke er mulighed for co-op i netop et spil som dette.

Semispheres kan købes i PlayStation Store for 89 kr. – og i den næste uges tid, er der 10% at spare på prisen.
+ Velfungerende gameplay, god lydside
Lidt ensformig grafik, for hurtigt overstået, manglende co-op virker som selvmål