Afsløring af Battlefield 4

Skrevet af: Morten Rask - 27. marts 2013 - kl. 17:52
Del denne artikel:
0 0
Vi var nok blandt de første journalister der ankom til Radisson Blu Waterfront Hotel i Stockholm ved 11-tiden, og der var ingen Battlefield-planer før kl. 17:30, så vi havde en del tid at fordrive, alt imens vi blev mere og mere utålmodige over aftenenes arrangement. Nogle af os spiste frokostbuffet på hotellet, sammen med folkene fra EA Danmark, mens andre valgte at gå på udforskning i Battlefield-hovedstaden. Timerne gik, og snart var klokken 16:30, som betød at det var tid til at drage af sted mod den arrangerede præsentation.

PSlife Share!

Vi ankom til Skandia Teatern, en klassisk biograf fra 1923, beliggende midt i Stockholm, som var pyntet lidt op med Battlefield 4 plakater, i dagens anledning. Vi blev budt på velkomstdrinks, og efter en halv times utålmodig venten blev dørene endelig åbnet op til den storslåede sal, hvor vi desværre ikke måtte tage billeder eller filme dens indhold.

Præsentationen gik i gang. Helt sort billede til at starte med, og så kom der lyd til det sorte lærred. Introen af sangen ”Total Eclipse of The Heart” af Bonnie Tyler begyndte langsomt at spille i baggrunden, og det frembragte naturligvis en del latter blandt publikum, men så tog det ellers så sjove indslag sig en mere seriøs drejning. Der kom billede på det store lærred, og vi kunne se at vi befandt os i en bil under vandet, sammen med tre andre soldater. Den ene sad fastklemt i hans sæde, imens de andre kæmpede for at få ham frigjort. Det så særdeles sort ud, bilen sank dybere og dybere ned i vandet, og til sidst valgte den fastklemte soldat at overrække sin pistol til hovedpersonen, så han kunne skyde glasset ud og redde sig selv og de andre. Der blev affyret ét skud, og billedet gik i sort igen.

Herefter tonede billedet sig over i et flashback, 14 minutter før den indledende episode finder sted. Vi befinder os nu i byen Baku, hovedstaden i Azerbaijan. Allerede her er der ingen tvivl om at dette er Battlefield, og ikke hvilken som helst first-person shooter. Det ligger hektisk ud fra start af, med hovedpersonen Recker, og hans hold bestående af Irish, Pac og Dunn, som må kæmpe sig ud af et tilflugtssted, for at levere den intel de har opsamlet. Undervejs støder de på hård modstand, både af soldater på jorden, og en helikopter i luften. Efter en større omgang strabadser med de overtallige tropper, bliver de hen mod slutningen presset op mod toppen af et højhus, som efter angreb af helikopteren styrter sammen.

PSlife Share!

Detalje-graden af denne sammenvæltende ruin var nærmest uvirkelig, og formåede at virkelig imponere, blandt andet undertegnede. Hovedpersonen Recker vågner op blandt murbrokkerne lettere desorienteret, og finder Dunn med hans ben fastklemt under en murbrokke. Knoglerne er knuste, og der er ingen anden udvej end at skære ham fri. Utrolig overbevisende præsentation fra karakterne i spillet, som jeg endnu ikke før har set i en first-person shooter. De flygter fra stedet i en civil-bil i kraftig regnvejr, jagtet af den helikopter, der lagde højhuset i ruiner omkring deres ører, og formår at nå frem til en strand, hvor bilen skrider af vejen og ender ude i vandet. Nu er vi tilbage ved begyndelsen.

Dette var bare et kort uddrag af den 17 minutter lange præsentation af singleplayer-delen som vi fik fremvist på det kæmpe lærred i Skandia Teatern, som også nu også kan ses her. Det er tydeligt at DICE denne gang lægger stor vægt i singleplayer-kampagnen, som dog ikke just er kendt for at være den stærkeste side i Battlefield-serien, men det forsøger de at lave om på nu. Ved at inkorporere de såkaldte ”Only in Battlefield moments”, som vi kender fra multiplayer-delen af Battlefield 3, hvor spillerne har formået at imponere med overlegne manøvrer og dygtige nedlægninger af fjenderne, ved enten hjælp af omgivelserne eller de fartøjer som multiplayer-delen har stillet til rådighed, som nu bliver lige så tilgængelige i singleplayer kampagnen for Battlefield 4.

PSlife Share!

Med disse elementer, som har gjort multiplayer-delen i Battlefield så populært som det er, kombineret med en mere troværdig og overbevisende præsentation, fra både karakterne og historien i spillet, så er der lagt op til en fantastisk singleplayer oplevelse i Battlefield 4. Sagt med deres egne ord; de bygger en singleplayer-del, der holder sig tro til det oprindelige Battlefield-koncept, kendt fra multiplayer-delen.

Nogle af de nye funktioner vi kunne bide mærke i, under denne præsentation, var blandt andet muligheden for at uddelegere kommandoer til ens holdkammerater, eksempelvis kunne Recker kommandere Irish, Pac, Dunn og en assisterende helikopter til at presse og herefter nedlægge en større deling af russiske tropper. Man har to “sigtekorn” på ens gevær som kan anvendes forskelligt alt efter hvilket situation man befinder sig i og indarbejdede ”Challenges” i singleplayer-kampagnen som gør det muligt at dyste imod sine venner ved siden af multiplayer-delen.

Efter fremvisningen trådte General Manager ved DICE, Karl-Magnus Troedsson, frem på scenen, og lagde ud med at rose det hårdtarbejdende udviklerhold hos DICE for at gøre aftenens præsentation mulig. Vel fortjent. Han kunne fortælle, at DICE har bygget den nye Frostbite 3 engine, som er fundamentet for Battlefield 4, og som leverer meget mere, end hvad de hidtil har kunne præstere med Frostbite 2. Dette har stillet højere krav, både til udviklerholdets kreativitet og deres evner, hvilket de mener, kommer til at skinne tydeligt i gennem i Battlefield 4.

Ifølge Karl-Magnus, så handler det ikke længere om det antal polygoner, der kan eksistere samtidig på skærmen for at definere grundlaget i spillet, det handler om den overordnede visuelle oplevelse man kan overføre til spillerne, og med Frostbite 3 er der ikke længere noget der holder dem tilbage fra at levere en endnu mere overvældende og nærgående oplevelse. Spillet så simpelthen fantastisk ud på det store lærred, intet mindre, men det blev afviklet på en kraftig PC for øjnene af os, og det er nok ikke den kvalitet vi skal forvente den kommende PlayStation 3 udgivelse har. DICE havde umiddelbart ingen kommentarer til en udgivelse på næste-generations platformene, men det er mere eller mindre blevet bekræftet af Electronic Arts, at Battlefield 4 også udkommer på PlayStation 4.

PSlife Share!

Han rundede af med at takke os alle for at møde frem, og selvfølgelig det hårdtarbejdende udviklerhold hos DICE, som havde set meget frem til at vise deres arbejde frem. Showet blev afsluttet med annoncerings-traileren, som kan ses lige her.

Derefter drog vi ud af salen, blev samlet op i busser igen, og tog rejsen videre til Café Opera i Stockholm, en af byens mest hede natklubber, hvor der var arrangeret buffet, gratis drinks og fest i Battlefield-stil med udviklerne fra DICE. Alt i alt, det var en rimelig god aften, og både Electronic Arts og DICE formåede at levere en fuldendt oplevelse, samt en imponerende afsløring.

DICE har endnu meget at vise, endnu mere at fortælle om, men det må vi desværre vente med til senere på året. Det var alt for denne omgang, nu drager vi tilbage fra Battlefield-hovedstaden, Stockholm, til Danmark.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her