Astro’s Playroom preview + DualSense første indtryk

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 28. oktober 2020 - kl. 15:51
Del denne artikel:
0 6
Astro’s Playroom er pre-installeret på din PlayStations 5 og det er formentlig det første spil du vil kaste dig over, mens dine andre PlayStation 5 spil downloader - og det er en glimrende introduktion til din nye konsol.

PSlife Share!

Astro’s Playroom er en sjov lille platformer, som mest af alt fungerer som en tech-demo, der skal demonstrere alt det, det nye DualSense joypad er i stand til - og det er ikke småting. Det joypad kan gå hen og blive en game changer, hvis det bruges optimalt.

Astro’s Playroom udspiller sig inde i en PlayStation 5, hvor spillets fire områder er forskellige områder i din PlayStation 5. Vi har spillet Cooling Springs, som er fire baner, der udspiller sig i PS5’s kølesystem - et meget omtalt område de sidste mange måneder. Hele stilen i spillet er let og underholdende og hvis du har spillet Astro Bot Rescue Mission på PlayStation 4, vil du med det samme føle dig hjemme her.

PSlife Share!

Gameplayet er varierende, let at gå til og ret underholdende. Det er tydeligt, at hele spillet er bygget op omkring DualSense controlleren og spillet gør heftig brug af både haptisk feedback, de adaptive triggere, bevægelsessensoren, touch pad’en og mikrofonen. Det resulterer dog også i et par levels, hvor man for eksempel hopper rundt som en fjeder og det er ikke de mest velfungerende levels og dem ville man nok ikke have inkluderet i spillet, hvis ikke lige de var perfekte til at demonstrere de adaptive triggere med. Dem vender vi tilbage til om et øjeblik.

Det første man bemærker når man starter spillet, er den haptiske feedback. Det er noget helt andet end den klassiske rumble i andre joypads og det er meget mere afbalanceret og forfinet og man kan næsten mærke hver eneste bevægelse man laver. Astros skridt kan mærkes skiftevis højre og venstre side af joypaddet når han går og går man på hårde overflader kan man mærke hans fodtrin tydeligere end hvis man går på sand. Trækker han i et tov for at afsløre gemte ting, kan man tydeligt mærke i controlleren hvordan han anstrenger sig for at trække.

PSlife Share!

Haptisk feedback er rigtigt fint, men det jeg var mest imponeret over, er uden tvivl de adaptive triggere, eller skulderknapper, som sidder på forsiden af joypaddet. Det er virkelig utroligt hvordan man kan skabe så meget modstand i dem, så man trykke hårdere for at få dem i bund - for eksempel når man skal trykke den førnævnte fjeder sammen. Der er også andre gange, hvor de ligesom “knækker over” og giver et “klank”, så man tror man har ødelagt dem. Det føles helt uvirkeligt og virker fantastisk godt.

Rent grafisk ser Astro’s Playroom rigtigt fint ud, men der er ikke det store visuelle spring fra lignende PlayStation 4 spil. Grunden ligger nok gemt i den simple grafiske stil i denne slags platformere, så den store oplevelse er ikke at se på spillet, men helt klart at spille det og mærke den DualSense i fulde omdrejninger.

PSlife Share!

Astro’s Playroom er et fint lille platformspil og en hyldest til PlayStation gennem historien, da det er fyldt med sjove små hentydninger og easter eggs, som vi ikke skal afsløre her. Det er også en fremragende tech-demo, som på overbevisende manér viser os hvad DualSense controlleren er i stand til.

Nu krydser vi fingre for, at andre udviklere også vil gøre brug af DualSense controllerens unikke features, for den kan helt sikkert noget hvis den bliver brugt på den rigtige måde. Lige præcis det, tydeliggøre Astro’s Playroom til perfektion.
Log ind og stem
6
Der er 6 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her