En dag i selskab med PlayStation 4 - Hardware

Skrevet af: Morten Rask - 12. november 2013 - kl. 17:54
Del denne artikel:
0 0
Efter præsentationen fra Nordisk Film blev vi sluppet løs i en mindre bygning fyldt med PlayStation 4 konsoller, og her fik vi rig mulighed for at kigge nærmere på konsollerne og den nye controller.



Ved første øjekast på konsollen kan vi konstatere, at det er et rigtigt lækkert lille stykke hardware. Overraskende nok var det ikke det indtryk vi fik, da konsollen for første gang blev fremvist ved E3 2013, det er først når man ser den i virkeligheden, at det går op for én, hvor lille og elegant den egentlig er i dens design. Konsollen er meget mindre end den første PlayStation 3, der udkom i 2006, og en lille smule tyndere og lavere end den andensidste PlayStation 3 Slim, der udkom i 2009. Det er et slående, men alligevel enkelt design, med den skrånende front- og bagside. Opdelt i tydelige sektioner udgør de fire tynde kantede blokke et samlet slank design med en tynd stribe plads i midten, som giver adgang til en disksprække og to USB-porte foran samt ventilationshuller bagved. Farven på konsollen er den såkaldte ”Jet Black” udført i en stilfuld mat overflade, med undtagelse af sektionen med PlayStation logoet, som er udført i glans. Tværs henover midten af konsollen er der en lækker lille detalje i form af en lysstribe, som indikerer konsollens nuværende tilstand med forskellige farver, alt efter om den starter op, er i standby eller er slukket. I modsætning til Xbox One kan PlayStation 4 konsollen både anvendes stående og liggende, både uden at det skader spillene, og imens den stadigvæk ser flot ud.

Man køber nok ikke en PlayStation 4 for udseendet på den, men det er ingen skam, at der er blevet lagt så meget arbejde i at opretholde den lille størrelse, vi er blevet vant til med PlayStation 3 Slim og samtidig introducere et nyt lækkert design til det seneste medlem i PlayStation familien.



Når det kommer til selve spiloplevelsen, så er controlleren det vigtigste bindeled mellem spilleren og spillet, og vi fik naturligvis også rig mulighed for at prøve den nye DualShock 4 controller og teste den sammen med en lang række spil.

Man kan med det samme se, at Sony har valgt at bibeholde det populære design, de har haft med fra begyndelsen af den første DualShock controller til den første PlayStation konsol. Der er ikke blevet foretaget mange ændringer i formularen imellem de første tre generationer af PlayStation konsoller, men det er der til gengæld blevet denne gang. Der er foretaget en del fysiske forbedringer, blandt andet er håndtagene i bunden blevet forlænget, controlleren er blevet lidt tykkere i størrelsen, og derfor føles den også meget mere ergonomisk korrekt at have imellem hænderne. Analogpindene har fået fordybninger, så tommelfingrene kan hvile behageligt i dem, og de føles nu også mere stramme og præcise, end de lidt mere løse analogpinde på DualShock 3. Skulderknapperne bagpå buer nu lidt ud af, så fingrene ikke så nemt glider af og er ligeledes blevet mere følsomme, så man ikke længere skal trykke særligt meget ned på dem, før det bliver registreret i spillet. Vi ved, at udviklerstudierne Evolution Studios og Guerilla Games, skaberne bag henholdsvis DriveClub og Killzone: Shadow Fall, har været med i udviklingen af DualShock 4 controlleren, og det kan tydeligt mærkes i blandt andet bil- og skydespil, at præcisionen er blevet forhøjet, imens svartiden er blevet reduceret.



Som man nok har bemærket, hvis man har set billeder af den nye controller, så er Select- og Start-knapperne blevet udskiftet med en Options- og Share-knap. Options-knappen tjener det samme formål som Start-knappen gjorde førhen, men med Share-knappen er man nu i stand til at tage screenshots, optage video eller livestreame sine spil enten til de sociale medier Facebook og Twitter eller streaming-services som uStream og Twitch. Vi fik dog desværre ikke mulighed for at teste Share-funktionaliteten, da den endnu ikke var implementeret i de konsoller, vi afprøvede.

I midten af controlleren sidder der nu en touchpad, der også fungerer som knap, som vi fik mulighed for at teste i spillene Killzone: Shadow Fall, Assassin’s Creed IV og War Thunder. I Killzone: Shadow Fall er man udstyret med en drone, som man blandt andet kan beordre til at angribe fjender, scanne områder eller opsætte et midlertidigt skjold, og disse forskellige kommandoer kan man vælge ved at køre fingeren i forskellige retninger på touchpadden alt efter, hvilken kommando, man vil udsende, og ved at trykke touchpadden ned kan man frembringe en menu, som viser hvilke muligheder man har. I Assassin’s Creed IV: Black Flag er anvendelsen af touchpadden lidt anderledes, da den kun bliver brugt til kortet over spilverdenen. Ved at trykke på touchpadden kan man fremkalde kortet og derefter køre sin finger henover overfladen for at navigere rundt på kortet. I War Thunder, som oprindeligt udkom på PC, kan man anvende touchpadden som mus til menuerne, men også til styringen af selve flyet. Det er i sidste ende op til de enkelte udviklere at beslutte, hvordan de vil anvende touchpadden i deres spil, men de bud vi har set på det indtil videre har fungeret rigtig godt, og styringen er meget præcis.



Ud over touchpadden er controlleren også blevet udstyret med en lille højttaler mellem analogpindene, en lysbar mellem skulderknapperne og en udgang til headset i bunden. Det var ikke muligt at teste den lille højttaler, da der var en del larm fra de mange spil og journalister, men ifølge Nordisk Film bliver den eksempelvis anvendt i Killzone: Shadow Fall til afspilning af lyddagbøger. Lysbaren, som controlleren er udstyret med, fik vi dog rig mulighed for at teste i PlayRoom, som er en teknisk demo alle PlayStation 4 konsoller kommer forudinstalleret med. Her var det tydeligt, at der var hurtigt og præcist samspil mellem controllere og kammeraet, som følger lysbaren, og anvender den i PlayRoom til at projektere objekter ud, som bliver gengivet på skærmen midt i rummet, hvor man befinder sig. Det kræver dog et PlayStation kamera for at få fuldt udbytte af lysbaren.

Vi har ikke en eneste negativ ting at skulle have sagt om den nye controller, den er på alle måder en bedre videreudvikling af det efterhånden gamle DualShock-design, og vi ser meget frem til at få den mellem hænderne igen. Det bliver også spændende at se, hvordan de forskellige udviklere har tænkt sig at anvende den nye touchpad i deres spil, for det virker som en meget interessant og velfungerende mulighed for input, som vi hidtil kun har set på PlayStation Vita. Efter at være hjemvendt fra pressearrangementet måtte vi konstatere, at det i hvert fald var en trist fornøjelse at skulle anvende en DualShock 3 controller igen.

Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her