FIFA 12 Preview event

Skrevet af: Morten Skou - 3. juni 2011 - kl. 03:31
Del denne artikel:
0 0
Nogle gange i løbet af året får spilpressen mulighed for at se og teste spil, som endnu ikke er offentliggjort. Dette giver os mulighed for at skrive om spillene, før de i det hele taget er i nærheden af butikshylderne.

Fredag den 27. maj 2011 satte jeg mig i et fly – en alt for tidlig morgen – på vej til London. Målet var Electronic Arts, og formålet var FIFA 12 og MADDEN NFL 12. Da jeg ankom til London, blev jeg mødt af en hyggelig chauffør, som ønskede mig velkommen. Jeg var den eneste han skulle hente, og jeg følte mig meget vigtig, da han åbnede bagdøren til Jaguaren, så jeg kunne sætte mig ind. Efter en times kørsel på en utrolig kedelig motorvej, var vi fremme i Guildford, hvor Electronic Arts har kontor. Guildford er forresten en by, der ligger 43 km syd for London og har ca. 70.000 indbyggere.





Vel inde på EAs kontor fik vi lidt vand og wienerbrød, før vi efter et stykke tid blev vist ind i presselokale for at høre lidt om de næste fodboldspil fra EA.

Producenten for FIFA 12, David Rutter, vist en del klip fra spillet og fortalte om nyhederne og forbedringerne i spillet. Han viste også klip fra FIFA 11 for at vise, hvad de havde forbedret i forhold til sidste års spil.

Efter ca. en times pressekonference blev vi bedt om at vende os om mod skærmene, som stod bag os. Der var 10-12 skærme med FIFA 12 og 2 skærme med MADDEN NFL 12. Vi fik at vide, at der var tale om en tidlige alfa-udgave af spillet, så vi skulle ikke forvente for meget, og vi ville komme til at opleve mange fejl. Men sandt at sige, så oplevede jeg ikke særlig mange fejl, så alfaen var faktisk meget god.

Dem, som er vant til FIFA spillene, vil kunne se forskelle i FIFA 12 med det samme, de starter en kamp – alt ser bedre ud. Jeg tror også, at de fans, som var utilfredse med FIFA 11, vil opdage, at EA endelig har hørt på dem, for efter at have læst en del blogs og forummer de sidste dage, har jeg set, hvad fansene var utilfredse med, og meget af dette er fikset i FIFA 12.





Vi kan starte med hele fysikken i spillet, som er drastisk forbedret. Den er fortsat ikke 100%, men det nærmer sig. De har lavet en ny fysikmotor i spillet for at forbedre effekterne, som faktisk er meget vigtige i fodbold. I tidligere spil har det ofte været sådan, at når en spiller falder, så falder han på nogenlunde samme måde hver gang, men det gør han ikke længere. Der er nu forskellige fald alt efter, hvor spilleren bliver ramt af en modstander eller for den sags skyld af en medspiller. For det er nemlig sådan, at hvis du kikser en tackling og i stedet rammer en af dine medspillere, så ryger han en tur i græsset.

Løber du hurtigt uden bolden og skubber til en medspiller eller modstander, vil begge spillere bide i græsset på den ene eller anden måde, og ofte ser disse kollisioner ud som om der er taget fra NFL eller rugby. Spillet bliver dermed mere levende ved at tilføre fysik. I FIFA 11 skete det ofte, at når to spillere kæmpede om bolden, ville den enes hånd gå igennem den andens krop. Disse fejl vil man ikke længere opleve i FIFA 12.

En anden ting, som er blevet forbedret i FIFA 12 er, at man vil få ægte skader på spillerne. Udfører du en glidende tackling, der ikke går helt som planlagt, og modstanderen falder lidt uheldigt, vil han kunne brække foden eller vride i knæet osv. Man har jo set i rigtige fodboldkampe, hvordan disse skader udvikler sig, og sådan bliver det også i FIFA 12. En anden ting i forbindelse med skader er, at man kan skade sine egne spillere ved ikke at skifte dem ud med nyt blod en gang i mellem. Hvis man løber i fuld fart frem og tilbage på banen et stykke tid, så vil spilleren pludselig stoppe op, fordi han har fået en forstrækning eller har ødelagt et ledbånd eller lignende. Skaderne man pådrager sig kommer an på, hvad man gør med sin spiller, og når man skader andre spillere kommer det også an på, hvordan man rammer dem. Når alt dette sættes sammen får man et spil, som er meget tættere på virkeligheden, men det er også meget sjovere, da man har større mulighed for variation i spillet.





Når det kommer til dribling, har de også forbedret dette i FIFA 12. I FIFA 10 og 11 havde man også ganske gode dribleegenskaber, men dette er nu gjort bedre, da man kan lave hurtige sving og udføre mere præcise vendinger end tidligere. Man har også indført flere driblemåder, og det er blevet lettere at udføre dem. Endnu en ny ting i FIFA 12 er noget, som heddet Tactical Defence, hvor du holder modstanderen foran dig og følger alle hans bevægelser. Man kan selv vælge, om man vil nærme sig spilleren eller om man vil holde sig lidt på afstand, når man udfører denne type forsvar. Det virkede ikke helt så godt for mig, men øvelse gør mester, vil jeg tro. En måde at beholde bolden på kan være at holde modstanderen tilbage, mens man flytter sig tværs over som en slags skjold.

Når det kommer til den kunstige intelligens i spiller, er denne også drastisk forbedret med noget, som hedder Pro Player Intelligence. Det vil sige, at spillerne har de samme egenskaber, som spillerne har i virkeligheden. Tag f.eks. Kaká fra Real Madrid, han vil have meget større chance for at lave en lang aflevering end en dårlige spiller vil. Holdene vil også udføre forskellige angreb baseret på styrken af dem, der spiller, men også i forhold til modstandernes svagheder, og på den måde vil man få et mere varieret spil. Jeg havde et par kampe, hvor jeg spillede alene mod den kunstige intelligens, og jeg kan sige, at den absolut er forbedret, og det er ikke lige så let som tidligere at gennemskue, hvilken taktik den vil bruge. Det er faktisk ret vanskelig, men så har man jo mulighed for at sætte sværhedsgraden ned.

Når det kommer til kameravinkler, når man spiller, så har de nu tilføjet Tele Broadcast i stedet for Broadcast, som det har været i de tidligere spil. Efter hvad jeg kan finde frem til, har de ikke haft Tele Broadcast siden FIFA 2006. Dette er noget, som fansene har ønsket tilbage, og det har EA nu gjort noget ved. Dette betyder, at man nu kan se kampen længere væk fra end tidligere og på den måde se mere af banen. En anden ting, som de har hentet fra FIFA 2006, er introen til hver kamp, hvor man starter med at se spillerne komme på banen, derefter panoreres fra reklamerne over til banen, hvor de skal spille. Der er også tilføjet bedre og mere professionel belysning, tilskuerne ser bedre ud, og jeg må sige, at når det sner eller regner, ser det helt fantastisk ud.





Menuen er også forbedret og gjort mere enkel i forhold til de to sidste spil i serien. Der er nu blot en linje, som man bevæger sig ind over, som har enkle valg som Play Naw, Xbox Live, Virtual Pro osv. Man har stadigvæk mulighed for at skyde på mål, mens spillet loader.

FIFA 12 kommer med over 500 officielle licenserede klubber og mere end 15.000 spillere.

Udgivelsesdatoen er endnu ikke fastsat, men det kommer til sommer, og skal man tro på rygterne, udkommer det den 30. august 2011 til Xbox 360 og Playstation 3.

Original tekst af Espen Xandrius Leinæs, Xboxlife Norge.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her