PlayStation 4 hands-on

Skrevet af: Hoder Jensen - 16. september 2013 - kl. 20:46
Del denne artikel:
0 0
I mandags var PSlife et smut i Berlin hvor den årlige IFA messe blev afholdt, en messe der har fokus på forbrugerelektronik som tv’er, mobiltelefoner, computere, men ikke så meget på selve spil branchen. Men nu hvor Sony var til stede, med deres egen hal på messen, havde de fundet plads til at fremvise PlayStation 4 og et par spil til maskinen, samt Gran Turismo 6 til PlayStation 3 og lidt forskellige spil til PlayStation Vita.

PSlife Share!

Selve PlayStation 4 konsollen stod sikkert placeret i en glasmontre, men man kunne dog komme forholdsvis tæt på maskinen, som blev fremvist sammen med diverse tilbehør. Selve konsollerne som trak de fremviste spil, var gemt bag en væg, men vi kunne naturligvis få testet den nye DualShock 4 controller af.

Vi har allerede set masser af videoer og billeder af PlayStation 4 konsollen, og på den måde fået vores egen ide om dens størrelse, men det er først når man ser den i virkeligheden, at man ser hvor lille den egentlig er og hvor elegant designet er, hvilket Sony nok skal høste et par design-priser for.

PSlife Share!

Men nu er selve spillene og styringen af spillen det vigtigste, så det var med stor interesse at vi fik DualShock 4 controlleren i hånden, hvor man hurtigt kunnen mærke at der er tale om en reel videreudvikling af DualShock 3 controlleren. Dette er også tydeligt i designet, der holder det klassiske DualShock design. Men Sony har nu ændret en del på controlleren, der er kommet længere håndtag og fordybninger i analog-pindene, hvilket fungerer glimrende, da man ikke længere risikerer, at de smutter ud af ens fingre. Grundet det faktum at størrelsen på controlleren er vokset, så risikerer man heller ikke længere at ens tommelfingre støder sammen når man spiller. Det er ikke kun analog-pindene som er blevet forbedret, skulder-knapperne har fået et lille ”flyvehop” på sig, så ens fingre ikke glider af, noget man godt kunne opleve på DualShock 3. Til sidst er det værd at nævne, at overfladen på bagsiden af håndtagene har fået en mere ru overflade, som gør man har meget bedre fast i controlleren.

Den nye touch-flade, der også fungerer som en knap, kunne vi desværre ikke rigtig teste af, ud over at selve knapdelen i overfladen er let at trykke ned. På D-pad’en var der ikke den store forskel at spore, men det har også været et element som DualShock controlleren altid har haft godt styr på.

PSlife Share!

Sony havde taget 4 spil med til messen som alle er klar ved lanceringen af PlayStation 4; Driveclub, Knack, Resogun og Hohokum, som vi naturligvis fik prøvet af.

Driveclub er et bilspil, hvor man kan lave klubber og ræse sammen med vennerne imod andre klubber. Vi fik afprøvet en tids-prøve bane fra Canada, som Sony også tidligere har fremvist på E3 og Gamescom. Selve gameplayet fungerer rigtig fint, man har en god fornemmelse af bilen, den reagerer hurtigt og spillet ligger sig rent genremæssigt et sted mellem simulator og action. Så hvis man syntes Gran Turismo var lidt seriøst og Need for Speed er lidt for pjattet, så er Driveclub værd at tage et kig på.

Selve den grafiske kvalitet, er ikke noget der blæser én væk. Det er skam et flot spil og man godt se på detaljerne, at det ikke kunne lade sig gøre på den nuværende generation, men nogle kæmpe revolution er det ikke. Det skal dog bemærkes at den fremviste version var en alpha udgave og at spillet stadig er under udvikling.

PSlife Share!

Til Driveclub blev det nye Eyebar brugt, dog kun til at tage ens billede, som så bliver brugt til at vise en ansigt når man ræser online og til rankings.

Knack var næste spil der blev afprøvet og det virker meget lovende. Det er et klassisk platform spil, hvor man bevæger sig rundt i kuperet baner, som kræver man hopper fra platform til platform, i mens man tager sig af fjender der prøver at stoppe en på vejen. Figuren Knack, som man styrer, fungerer rigtig fint og i bedste Katamari stil, bliver man større og større, som man får indsamlet flere træ bjælker. Ens skiftende størrelse udgør også ens liv, da man skrumper i størrelse, hvis man bliver ramt af fjenderne.

Når man hører om Knack, kunne man mistænke spillet for, at være til de mere barnlige sjæle og noget de mere erfarne PlayStation ejere kan gå igennem med lukkede øjne, men det var bestemt ikke det indtryk vi fik, fra vores korte tid med spillet.

PSlife Share!

Grafisk er Knack rigtig flot, det hele fremstår meget klart, med masser af detaljer og selve Knack, som er bygget op af mange elementer, er imponerende at se bevæge sig flydende igennem landskaberne. En af de mest imponerende effekter i spillet, er et af Knack’s superangreb, hvor de mange dele som udgør hans krop bliver splittet op i en kæmpe trykbølge, der fylder hele skærmen og nedlægger alle fjender som kommer i nærheden.

De 2 sidste spil vi afprøvede var Hohokum og Resogun. Det var dog meget svært at danne sig en ide af Hohokum, der simpelthen manglede en guide til hvordan spillets mekanismer virkede, så derfor vil vi ikke sige så meget andet, end det virker til at være en spændende indie titel, som tydeligvis har fokus på afslapning og udforskning, selve spillet virker som en blanding af Flower, Noby Noby Boy og Katamari.

PSlife Share!

Resogun derimod, var meget lettere at danne sig et indtryk af og det blev meget hurtigt et positivt bekendtskab. Resogun kommer fra Super Stardust udvikleren Housemarque, hvilket man straks mærker, og præcis som Stardust spillene til de forskellige PlayStation konsoller er det en visuel fornøjelse at spille. Der er knald på farverne, der er store eksplosioner med partikler over hele skærmen, ja man kan trygt sige at spillet bruger løs af hardwaren i PlayStation 4 , og det er uden tvivl et spil, man aldrig vil kunne opleve PlayStation 3.

Resogun er som Stardust en shooter, men hvor man i Stardust bevægede sig i alle retninger, så er ens skib i Resogun låst til at kunne gå frem og tilbage, på en roterende cylinder, hvor fjenderne kommer fra begge retninger. Dette skaber et meget hektisk, men sjovt gameplay, som vi allerede kender fra Stardust spillene.

Resogun bliver en rigtig spændende titel og som Driveclub, er det en titel alle PlayStation 4 ejere med PlayStation Plus medlemskab får fingrene i ved lanceringen den 29 november af PlayStation 4, da begge titler kommer gratis til PlayStation 4 med PlayStation Plus.

PSlife Share!

Det var en positiv oplevelse at prøve de førnævnte PlayStation 4 spil af og ikke mindst, få en ”hands-on” oplevelse med DualShock4 controlleren, som virker til at være en gennemtænkt og glimrende opdatering af DualShock 3. Vi kunne desværre ikke afprøve det nye menu system til PlayStation 4 eller f.eks. ”Share” knappen, da opsætningerne var låst ned til de fremviste spil, men en ting er sikkert, vi ser bestemt ikke mindre frem til den 29 november, efter at have brugt et par timer i selskab med PlayStation 4.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her