PlayStation 5 anmeldelse

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 6. november 2020 - kl. 14:00
Del denne artikel:
0 10
Nu har vi haft PlayStation 5 konsollen mellem hænderne i små to uger og nu er det tid til at komme med vores første indtryk. Læs anmeldelsen her.

PlayStation 5 nærmer sig med hastige skridt og selv om der er en del vi endnu ikke må snakke om, så er her vores første indtryk af maskinen og ikke mindst DualSense controlleren. Hvordan er konsollen at leve med i dagligdagen? Hvordan håndterer den PlayStation 4 spil? Og ikke mindst, hvor meget larmer den?

PSlife Share!
Man har i de sidste mange uger hørt meget om størrelsen på PlayStation 5, så derfor var min forveninger måske også blevet slået lidt skæve, men det første indtryk jeg fik da jeg trak den nye PlayStation 5 op af kassen var, at den var ikke så stor som frygtet. Den ER stor, meget større end PS4 Pro, men jeg synes ikke at størrelsen i sig selv er et problem. Designet derimod...

Selve konsollen virker solidt bygget og den har nogle lækre designdetaljer rundt omkring. For eksempel er der massevis af mikroskopiske firkanter, krydser, cirkler og trekanter i overfladen på indersiden af casen. Hvis man ikke vidste det, ville man aldrig opdage det, så det er en af de dyre men lækre designdetaljer.

PlayStation 5 Hardware video

Designet er lidt spacey og mere larmende end både Xbox Series X, Xbox Series S og PlayStation 4 og Xbox One. Det er en maskine gæsterne vil få øje på, når de kommer ind i ens stue og vender blikket mod ens tv-møbel. Om det er en god ting eller ej, må være op til den enkelte. Nu har jeg et hvidt tv-møbel og der passer den hvide PlayStation 5 sådan set fint ind, og jeg har vænnet mig lidt til både udseendet og størrelsen. Jeg kan dog godt blive bange for, at det over tid er en man måske bliver lidt træt af, ganske enkelt fordi den er så dominerende - og fordi de fleste af ens gæster nok vil sige noget i retningen af “Hold da op, du har dig da en PlayStation 5, hva´?”

PSlife Share!
Der følger en stander med maskinen, som skal bruges både når PlayStation 5 skal stå op og ligge ned. Det er ikke svært at sætte foden på, men det er lidt omstændigt, da man skal have fat i en skruetrækker for at spænde den fast (når maskinen skal stå oprejst). Når maskinen ligger ned, klikker man blot foden på. Nu er det jo ikke sådan at man vender og drejer ens maskine flere gange om ugen, så det er ikke det store problem. Maskinen er efter min mening klart pænest når den står op - det er som om, at flowet i designet er skabt til at den skal stå op.

Når man booter maskinen op første gang, bliver man ledt igennem en opsætningsproces. DualSense skal opdateres med den nyeste firmware og efter en 15 minutters tid, er man klar til at bruge ens nye PlayStation 5. Jeg kunne dog forestille mig, at der også er en større firmware opdatering klar til maskinen, når retail udgaven kommer, så opsætningsprocessen kan måske være lidt mere tidskrævende end det jeg oplevede. Men det hele virker let og helt upåklageligt.

PlayStation 5 Teardown

I de første to uger har vi haft mulighed for at prøve maskinen med to PlayStation 5 spil (Astro’s Playroom og Spider-Man: Miles Morales) og så naturligvis med en del PlayStation 4 spil. Lad os få det store emne ud af verden med det samme; hvor meget larmer den? Jeg vil sige det sådan, at jeg har ikke på noget tidspunkt hørt maskinen overhovedet. Hvis man går hen og lægger øret til den, vil man kunne høre en svag susen, men den er virkelig lydløs og det er jo dejligt for os der har en PS4 Pro “Jet Engine Edition” stående ved siden af. Også drevet er forholdsvis lydløst - naturligvis kan man høre disken spinne rundt derinde, men det er ikke noget der generer.

PSlife Share!

Jeg har aldrig været stor fan af Sonys måde at navigere på og PlayStation 5 menuerne er en videreudvikling af menuerne fra PlayStation 4, så jeg er stadig ikke helt solgt. Når det er sagt, så er menuerne flotte og meget hurtige. Der er en del områder af menuerne vi endnu ikke må tale om, da de ikke virker færdige endnu. Helt overordnet virker menuerne allerede nu ret gennemførte og polerede, og der er bestemt lækre nye tiltag på vej kan vi se.

Se mere til PlayStation 5’s nye menuer her

Der har været meget tale om den nye DualSense controller her op mod udgivelsen. Det lyder jo spændende med haptisk feedback og adaptive triggere, men jeg vil sige det sådan, at lige meget hvor meget man har læst, og hvor mange YouTube videoer man har set, så har man ingen idé om hvad det er, før man har prøvet det selv. Jeg tror at Sony bander den her Corona pandemi langt væk, for de ville nok gerne have stået ude i storcentrene og i butikkerne og have stukket den her DualSense controller i hænderne på folk, så de kunne opleve den selv.

Det mest spændende ved PlayStation 5 er i min optik nemlig DualSense controlleren. Den gør, at man kan mærke spillet langt mere end tidligere. Den haptiske feedback er noget helt andet end den klassiske rumble i andre joypads, da den er meget mere afbalanceret og forfinet, og man kan mærke hver eneste bevægelse man laver. Det mest imponerende er dog de adaptive triggere, eller skulderknapper, som sidder på forsiden af joypaddet. Det er virkelig utroligt hvordan man kan skabe så meget modstand i dem, så man skal trykke hårdere for at få dem i bund - for eksempel når man skal trykke en fjeder sammen eller spænde en bue. Det føles helt uvirkeligt og virker fantastisk godt.

PSlife Share!

DualSense ligger fint i hånden, den minder lidt mere om en Xbox controller (hvilket er en god ting i min bog) og den er lidt tungere end en DualShock 4. En DualShock 4 vejer 215 gram, mens DualSense vejer 280 gram. Når alle funktionerne i controlleren bliver brugt (haptisk feedback, de adaptive triggere, mikrofonen og andre ting) så bruger den en del strøm, men det er ikke så voldsomt, at man bliver tvunget til at stoppe med at spille efter et par timer.

Bagudkompatibilitet har aldrig været Sonys styrke, for nu at sige det mildt, så hvordan håndterer PlayStation 5 så PlayStation 4 spil? Vi prøvede at spille PS4 spil som Assassin’s Creed Valhalla, Star Wars: Squadrons, Mafia: Definitive Edition, Watch Dogs: Legion, Ghostrunner og Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy på PlayStation 5, for at teste hvad den blandt andet gjorde ved indlæsningstiderne og hvordan spillene ville virke med DualSense.

Først indlæsningstiderne. Der var typisk en nedsættelse på indlæsningstiderne på 25% - 40% alt efter spil. Der var en del at hente på Star Wars: Squadrons, der i boot up sekvens gik fra 1 min 35 sekunder på PlayStation 4 til 1 min 03 sekunder på PlayStation 5. Mafia: Definitive Edition og Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy blev også forbedret, men ikke i samme omfang. Vi er slet ikke dernede hvor Spider-Man: Miles Morales, som er opdateret til PlayStation 5, er med hensyn indlæsningstider, men der er mærkbare forbedringer.

PSlife Share!Spillene virkede alle fint med DualSense, og her oplevede vi ingen problemer. Spillene understøtter naturligvis ikke haptisk feedback, så det er almindelig rumble, men den er alligevel mere forfinet og afbalanceret end med en DualShock 4. Der var ikke de store visuelle opgraderinger at spotte, nogle af spillene kørte mere flydende end på vores PS4 Pro og hastigheden var nok den største forbedring på PlayStation 4 spillene, når de bliver kørt på en PlayStation 5. Hvis man er super teknisk, vil man måske nok opleve små forbedringer her og der, men den almindelig gamer vil opleve, at deres PlayStation 4 spil kører rigtigt fint på den nye PlayStation 5. Måske har Sony endelig fået taget det første seriøse skridt ud i bagudkompatibilitet?

Så hvordan har PlayStation 5 været at leve med? Maskinen i sig selv er en man skal vænne sig lidt til, for den ER stor og den har et design der larmer og er svær at overse. Spillene er som man kunne forvente af de første spil i en ny generation. Der er de visuelle forbedringer som man regner med, dog viser SSD’en tænder i Spider-Man: Miles Morales, hvor indlæsningstiderne er lynhurtige. Den store stjerne er DualSense controlleren, med dens haptiske feedback og de adaptive triggere. Her to uger efter, kan man stadig få den her “for pokker, hvor virker det her altså bare godt” og jeg tror, at den controller er Sonys helt store trumfkort overfor Xbox Series X. Lad os bare håbe, at udviklerne tager den til sig og vil bruge den tid det tager, at udvikle spil som gør brug af dens mange muligheder.

PSlife Share!
PlayStation 5 er et stykke lækkert hardware. Om den får succes, afhænger jo i høj grad af de spil der kommer til den, men på det punkt er vi nu ikke så bekymret. Jeg tror, at Sony har endnu en succes på hånden og det er godt at se, at de ikke bare kører den sikkert hele vejen. Det kunne de have gjort, for de kommer fra PlayStation 4, som er en af verdens bedst sælgende konsoller, så de kunne have kørt videre i samme spor. Det gør de også et stykke hen ad vejen, men specielt DualSense controlleren tilfører noget nyt og lækkert til den her konsol-generation.

Nok er lanceringsspillene måske ikke de mest interessante, men den kommende spil-lineup ser stærk ud og som noget morsomt, er det måske bedste spil når maskinen rammer gaden her den 19. november, Astro’s Playroom, som følger gratis med konsollen.

Indtrykket er, at Sony er kommet godt fra land med PlayStation 5. Vi byder i hvert fald PlayStation 5 velkommen og glæder os til mange timer med den “lille” ny i fremtiden.

De fulde PlayStation 5 specs:

CPU:
x86-64-AMD Ryzen Zen 8 Cores / 16 Threads at 3.5GHz (variable frequency)

GPU
Ray Tracing Acceleration:
Up to 2.23 GHz (10.3 TFLOPS)

GPU Architecture:
AMD Radeon RDNA 2-based graphics engine

Memory/Interface:
16GB GDDR6/256-bit

Memory Bandwidth:
448GB/s

Internal Storage:
Custom 825GB SSD

IO Throughput:
5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)

Expandable Storage:
NVMe SSD Slot

External Storage:
USB HDD Support

Optical Drive (optional):
Ultra HD Blu-ray (66G/100G) ~10xCAV
BD-ROM (25G/50G) ~8xCAV
BD-R/RE (25G/50G) ~8x CAV
DVD ~3.2xCLV

PS5 Game Disc:
Ultra HD Blu-ray, up to 100GB/disc

Audio:
"Tempest" 3D AudioTech

Video Out:
HDMI Out port
Support of 4K 120Hz TVs, VRR (specified by HDMI ver 2.1)

Dimensions:
PS5 - 390mm x 104mm x 260mm (width x height x depth)
PS5 Digital Edition - 390mm x 92mm x 260mm (width x height x depth)

Weight:
PS5 - 4.5kg
PS5 Digital Edition - 3.9kg

Power:
PS5 - 350W
PS5 Digital Edition - 340W

Input / Output:
USB Type-A port (Hi-Speed USB)
USB Type-A port (Super Speed USB 10Gbps) x2
USB Type-C port (Super Speed USB 10Gbps)

Networking:
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
Bluetooth 5.1
Log ind og stem
10
Der er 10 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her