Forum

Eve Valkyrie første indtryk

Generelt snak om spil til PlayStation konsollerne.

Eve Valkyrie første indtryk

Indlægaf Vreki » fre 21 okt 2016 15:25

Demoen var lidt kort, og vi har haft nogen diskussioner om der var "rigtige "spil til PSVR.
Så her er mit første indtryk af Eve Valkyrie (PSVR) efter 6-8 timers spil

Selve spillet kan bedst beskrives som zero-g dogfight. Det hele drejer sig om luftkamp, der er ikke bombemissioner eller andet udenomssnak
Jeg tror ikke at det er ægte zero-g fysik, rumskibene fortsætter på kursen selv om man drejer skibet, men jeg har alligevel en følelse af at man taber fart når motoren ikke kører.
Så resultatet er en meget god følelse af at man kæmper i rummet, men det er ikke en decideret simulation.

Rumskibene kommer i tre klasser
Fighter, der er den klassiske kampklasse, velbevæbnet og manøvredygtig
Heavy, der kan mind om et gunship. Velbevæbnet og godt armeret men til gengæld langsom
Support, der er hurtige skibe der heale allierede og strippe skjoldet af fjender

Desværre kan man ikke tilpasse sit skib individuelt, men inden for hver klasse er der en 6-7 varianter som man kan unlocke. De er meget forskelligt konfigureret med våben og udstyr, så selv inden for de specifikke klasser skulle det være muligt at finde en variant der passer til ens foretrukne spillestil.
Hvis man er iteresseret er der en meget detaljeret guide her: http://www.gamefaqs.com/pc/728014-eve-v ... faqs/73394
Selv benytter jeg for tiden det første skib i Support klassen. Det er udstyret med en heal-beam som man styrer med hovedet, en maserstråle med let målsøgning (aim assist) og "spidermines" der kan heale eller angribe dem der flyver ind i dem.

Kontrollen af rumskibene er besnærende simpel i teorien. Der er normalt flightstick på venstre thumbstick og roll kontrolleres valgfrit med højre thumbstick eller de to skulderknapper.
X er boost og O bremser. Kunsten er så at udnytte det i et 3D rum med inerti og begrænset boost. Jeg har set nogen der nærmest kan flyve cirkler om folk mens de stadigt har kanonerne rettet mod dem.

R2 er primært våben og L2 er sekundært. Afhængigt af varianten er den ene af dem genre et headtracket våben. Selve våbnene variere meget i type fra missiler over lasere til maskinkanoner. Hvis man som mig ikke er helt så skrapt til at ramme kan man med fordel vælge en variant der er målsøgende eller har aim-assists, men de skulle ikke være så kraftige som de helt uguideded våben
Til slut er der countermeasures på firkant og targetlock på trekant



Der er pt to gamemode i spillet. TDM er rimeligt indlysende, så det vil jeg ikke komme ind på. Det jeg spiller selv er Carrier Assault, hvor kampen i første omgang raser om tre kontrolpunkter mellem de to fløjes carriers.
Når een af siderne har fået kontrol falder skjoldet på modstanderes carrier, hvorefter man har ca et minut til at angribe den og eliminere nogle punkter. Skibet er selvfølgeligt heftigt forsvaret af modparten og det indbyggede antiluftskyts.
Scenarioet med kontrolpunkter og skjold kan godt gentage sig et par gange indtil den ene side får nedbrudt en carrier helt, hvorefter dens "core" bliver ubeskyttet og skal ødelægges i et trenchrun lidt i stil med starwars. Lykkedes det slutter
runden med en stor eksplosion.

Billede

Mit indtryk er at spillet et både simplet og kompleks på samme tid. Kontrollere er som sagt ganske simple, og gameplayet har ikke mere dybde en "dogfight"
Men man kan manuvere på forbløffende måder med de simple kontroller, og de foreskellige varianter af skibene giver også god mulighed for at specialisere sig eller varierer som det nu passer en.

Set fra et VR synspunkt, så er cockpittet i overbevisende 3D, mens ting længere væk ikke springer så meget ud. Spørgsmålet er om man måske forventer en overdreven 3D effekt der slet ikke findes i virkeligheden?
Headtracking som benyttes både til at orientere sig med og til at styre visse våben fungere rigtigt godt. Det er fedt at kunne flyve parallelet med en allieret og heale ham ved hjælp af headtracking.

Grafikken er funktionel, men det imponerende ligger helt klart i at men rent faktisk er inde i spillet.
Der er ingen der vil tro at man rent faktisk er inde i et ægte rumskib, men man føler virkeligt at man er i spilverdenen.

Billede

Til sidst skal lige nævnes at spillet har de frygtede Microtransactions, hvilket stinker i et fuldprisspil.
Men i det mindste er der ikke noget der ikke også kan købes med spillet interne, optjente valuta.
Det siges at det ikke er Pay2Win da alt der kan købes er kosmetisk, og det er så vidt rigtigt. Men de sælger altså de klassiske exp-boost, så een der er villig til at investere i dem vil hurtigere få unlocket det nye udstyr.
Ikke noget der kommer til at vælte balancen i spillet, men lidt usympatisk for et spil i den prisklasse.
Til gengæld lover udviklerne fortsat support og nyt DLC, der må vi jo se.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Tilbage til Spil snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster

cron