Forum

Toldregler

Her har du muligheden for at dele dine erfaringer om diverse spilbutikker!

Toldregler

Indlægaf BassBendix » søn 04 jan 2009 00:21

Kopieret fra Xboxlife med tilladelse fra ophavsmanden: Sarbaek
Da det er et tilbagevendende fænomen angående bestilling af spil oa. fra udlandet har jeg valgt at lave en Told guide til bestilling over internettet.

Toldregler:
Købes varen indenfor EU vil du være garanteret ikke at skulle betale told (og dermed toldgebyr) af varen. Afhængigt af firmaet du bestiller fras eksport til Danmark, kan det være krævet at firmaet er momsregistreret i Danmark (eks. Amazon.co.uk) og du vil derfor automatisk betale dansk moms ved bestilling fra pågældende firma (det er derfor den pris der står på varen på amazons side ofter adskiller sig fra den pris der står i din indkøbskurv ved bestilling).

Købes varen derimod udenfor EU kan du risikere at skulle betale moms og told. Der er dog undtagelser (den såkaldte bagatelgrænse) som kan gøre varen enten told eller told og moms fri. Beløbsgrænserne er som følger (taget fra Postdanmarks hjemmeside):

Varens værdi:
Under 80 kr - Du skal hverken betale told, moms eller fortoldningsgebyr
80 - 1150 kr - Du skal betale moms og fortoldningsgebyr
Over 1150 kr - Du skal betale moms, told og fortoldningsgebyr

Fortoldningsgebyr er et gebyr der betales til Postdanmark som efter sigende udelukkende går til deres ekstra udgift ved toldbehandling. Hvis der istedet anvendes eksempelvis UPS eller DPD kan toldgebyret være anderledes (oftest lavere).

Toldsatsen for software på DVD er på nuværende tidspunkt 3,5% men der kan være forskel på om softwaren er et "Videospil, af den art der anvendes i forbindelse med en fjernsynsmodtager" (varekategori 9504.10.00.00). Den præcise toldsats kan slås op i Told og Skats tarif beregner hvis man er væbnet med store mængder tålmodighed (http://tarif.skat.dk kun Internet Explorer)

Lad os tage et relavant eksempel for forståelsens skyld. Lad os sige jeg har bestilt et spil fra gamehubs.com der sender varene fra et ikke eu-land. Jeg er så uheldig at blive snuppet i tolden og da mit spil har en værdi på 250 kr går det desværre ikke under bagatelgrænsen og jeg skal betale moms samt gebyr. Udregningen vil derfor se således ud:

Moms: 25% af varens værdi (250 kr) + porto (0 kr) = 64,69 kr
Fortoldningsgebyr: 150 kr
--------------------------------
Ialt: 214,69 kr

Så skulle jeg blive snuppet i tolden vil mit spil pludseligt koste 464,69 kr og som man kan se er det faktisk ikke tolden og momsen man skal være bange for, men derimod Postdanmarks voldsomt urimelige fortoldningsgebyr. En god tommelfingerregel er derfor at udregne det maksimale beløb du vil kunne komme til at betale for en vare og så sammenligne det med danske priser. Er der stadig en besparelse at hente kan det godt betale sige. Bliver du så ikke ramt af tolden er det jo blot endnu bedre


Jamen kan jeg ikke bare få det sendt som gave så jeg undgår told?

Både ja og nej. For at gå ind under kategorien "gave" skal både afsende og modtager være privatpersoner og der må desuden ikke have været penge indblandet. Men selv hvis dette er tilfældet vil man risikere at blive ramt af told og moms såfremt værdien af varen er 340 kr eller mere. Dog vil det i flere tilfælde (fx ved import af tøj) kunne betale sig da toldsatsen for gaver er fast på 3.5%. Fortoldningsgebyr vil også blive pålagt gaver over 340 kr.

Efter de nye regler (1/12 2008) er der ikke længere nogen højere grænse for ting sendt som gave.


Liste over spilbutikker hvor man kan risikere told:
--------------------------------------------------
Gamehubs.com
Play.com
Play-asia.com
Amazon.com
Sendit.com
hmv.com
thehut.com
muligvis cdwow.com + alle andre cdwow (.net, .biz, .ie, .dk, osv....).

Står en butik ikke på listen er det ikke ensbetydende med at du ikke kan risikere told, dette er blot en oversigt over butikker hvor du helt sikkert vil kunne risikere told.

Husk dog på at alt hvad jeg har skrevet her blot er vejledende da Told og Skats regler ændrer sig løbende og jeg er langt fra et omvandrende orakel udi reglerne for import og eksport. Gør mig endelig opmærksom på eventuelle fejl og jeg skal sørge for de bliver rettet.

Kopieret fra Xboxlife med tilladelse fra ophavsmanden: Sarbaek
BassBendix
Niveau 0
 
Indlæg: 9


Indlægaf Abildtrup » søn 04 jan 2009 12:20

Godt indlæg.


Desværre er PostDK's høje fortoldningsgebyr er blevet lidt højere pr 1. januar 2009.

Så nu koster det 155,- kroner at PostDK åbner din private post... :evil: :twisted: :( :?
Abildtrup
Niveau 6
 
Indlæg: 1372
By: Odense (helst London)


Indlægaf Bab » søn 04 jan 2009 12:23

Post DK åbner ikke nogens post. Det gør Toldvæsenet. Eller rettere. Det er en tolder, som bestemmer, hvilke pakker der skal åbnes.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Indlægaf Abildtrup » søn 04 jan 2009 12:32

Står der en tolder i Internationalt Postcenter i Kastrup og peger på de ting der skal åbnes ???

Fair nok.

Det forklarer måske hvrorfor jeg flere gange har oplevet at få pakker der har været åbnet
- og så er konstateret som værende uden indhold...


Ja beklager min mistillid til PostDK.
Jeg har haft så mange uheldige episoder med dem, at jeg snart tror på, at de er til for at ødelægge alting...
Abildtrup
Niveau 6
 
Indlæg: 1372
By: Odense (helst London)


Indlægaf SoulDecapitate » søn 04 jan 2009 12:44

ok det var jeg heller ikke klar over, så post DK skal ikke have skyld for alt
SoulDecapitate
Niveau 7
 
Indlæg: 2509

Brugeravatar

Indlægaf Bab » søn 04 jan 2009 13:37

SoulDecapitate skrev:ok det var jeg heller ikke klar over, så post DK skal ikke have skyld for alt


Udlandspakker kommer ind to steder. INC i Kastrup og TLP i Fredericia. Og jeg ved, at i TLP er der en tolder ansat, som er der hver dag, og udpeger de pakker, som skal gennemses. Jeg går ud fra, at det samme gør sig gældende for INC.

Post Dk ødelægger ikke folks pakker med vilje. Men du vil ryste på hovedet, hvis du ser, hvordan folk pakker deres ting ind.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Indlægaf Erroneus » søn 04 jan 2009 14:29

Det er meget muligt det er Told og skat som åbner de pakker, men det er stadigvæk PostDK der får de 155 kr, for deres "håndtering" af det... :roll:
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Indlægaf Bab » søn 04 jan 2009 14:36

Ja toldvæsenet får ikke noget, så de kan betale løn til Tolderne. De får heller ikke noget til administration af de ting, som de nu engang administrer.

Toldvæsenet holder 4 medarbejder igang på fuldtid alene i Fredericia. De medarbejdere skal vel have lidt løn, eller synes i, at det er helt urimeligt ??

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Indlægaf colaflaskeN » søn 04 jan 2009 14:37

Altså er ret sikker på det ikke kun er kastrup og fredericia pakkerne kommer ind :) For UPS feks. Så har de jo nogle andre steder deres pakker lander. Ved at de også kan blive kaldt tilbage af tolden selvom pakken er leveret, men også til udbringning. Men vi ser dog tit diverse sjove ting ryge igennem uden at blive rørt af tolden :) Det er en meget lille procent del der ryger i :) Dem der så har været i tolden bliver pakket igen med Told og Skat's tape.
colaflaskeN
Niveau 0
 
Indlæg: 37


Indlægaf hudhud » søn 01 nov 2009 00:23

hvad med shopto.net skal man også betale told når man køber derfra.
hudhud
Niveau 4
 
Indlæg: 760


Indlægaf Eriksen » søn 01 nov 2009 00:28

hudhud skrev:skal man betale told når man køber derfra fordi er blevet snydt engang.


Nej der er ikke risiko for told fra Shopto.net da de sender fra England
Eriksen
Community Manager
 
Indlæg: 1552


Indlægaf Asgerkhan » søn 01 nov 2009 01:31

Kan man ikke bare nægte af modtage en pakke vis pæsten og tolden finder den?
Billede

Få ting her i livet er gratis, stavefejl er en af dem, så brug det!
Asgerkhan
Niveau 4
 
Indlæg: 361


Indlægaf Cyrak » søn 01 nov 2009 08:32

Mange tak for dette indlæg BassBendix. Jeg handler en del over nettet, så denne lille guide har været meget nyttig :)
Cyrak
Niveau 3
 
Indlæg: 250


Indlægaf Kmikaz1991 » ons 10 feb 2010 15:52

Er der nogen der har et lille overslag om hvor mange procent af pakkerne (uden for de nævnte webshops tråden indeholder) der bliver snuppet?
"I was made for Liverpool and Liverpool was made for me"
Kmikaz1991
Niveau 2
 
Indlæg: 168


Indlægaf crockett » ons 10 feb 2010 16:54

Kmikaz1991 skrev:Er der nogen der har et lille overslag om hvor mange procent af pakkerne (uden for de nævnte webshops tråden indeholder) der bliver snuppet?


Det vil jeg påstå er en umulighed at udregne... Det kræver jo at du ved præcis hvor mange forsendelser der hver dag ankommer til DK fra lande udenfor EU, ikke kun med pesten, men også UPS, DHL, TNT, GLS osv. Samtidig får du nok ikke nogen inde fra etaten (Skat) til at oplyse dig hvor mange procent af de forsendelser de rent faktisk får kontrolleret, samtidig med at du helt sikkert heller aldrig får transportøren til at oplyse hvor mange pakker der aldrig bliver behandlet som toldpligtige.
crockett
Niveau 5
 
Indlæg: 1079


Næste

Tilbage til Shoperfaringer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron