Forum

Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Snak om trofæer/trophies til Playstation-spil i dette forum.

Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Allanb » man 18 apr 2011 21:50

Kunne man evt. tilføje tidsforbrug på spillet, under karateren ? Det vil jo give lidt af et hint om anmelderens heleheds vurdering.. Men jeg tror nu, at en mere struktureded karakter uddeling ville gavne.

Et eksempel kunne være Test Drive 2 det får 3,5 pga. online delen, imens COD Black OPS, der var mindst ligeså ødelagt online, høster karateren 9,5.. Det giver jo ingen mening..
Er også aktiv på Xboxlife.dk med samme bruger navn
Allanb
Niveau 7
 
Indlæg: 3156
By: Slangerup


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Core » man 18 apr 2011 22:54

Morten Skou skrev:Meget crazy alligevel, lige at hive en anmeldelse op fra 2007 8)

Hvorfor? Det var en (og den eneste) lignende situation jeg kunne referere til.

Vinterbird skrev:Debugs bruges ikke kun til previews. Der er også final gold/green discs der bliver sendt til debug, da det er nemmere at sende en green disc.

Men de vil altid være en forløber for en "fuld" version, da selv green/gold-discs kan afvige mellem regioner og lande. Et (ret gammelt - det ved jeg godt) eksempel kan være Resident Evil Outbreak 1 & 2, der var i de "færdige debug-versioner" onlinedel i alle regioner, hvilket der ikke var i den europæiske retail-version. Situationer som den, er ikke ude af billedet den dag i dag, og en debug (både regulær debug og de farverige discs) vil altid kun kunne fungere som en forløber for den "helt færdige version".

Vinterbird skrev:Med henhold til Tenchu anmeldelsen jeg skrev: Så har dårlig AI ikke noget med en stigende sværhedsgrad at gøre.

A'hva' har det ikke? Det er da set tusindvis af gange at fjenders AI eller andre kræfter øges i takt med at spilleren får nye upgrades eller våben, for slet ikke at snakke om nye typer fjender med højere/bedre AI. Det både kan og er, en typisk brugt måde at hæve sværhedsgraden på. Og det er da SLET IKKE uset, at et spils første tiendedels fjender har langt ringere AI, end de fjender du møder senere i spillet har.

Vinterbird skrev:og anmelder er ALTID ALTID ALTID subjektive. Det er indiskutabelt, og er fuldkommen naivt og tosset at sige andet

Det er SÅ FORKERT på alle plan det der, og det siger mere om dig som anmelder, end det gør om alle os andre som læsere.

Det er en anmelders allerfineste bedrift at vurdere et spil objektivt, og skrive artikler/anmeldelser med udgangspunkt i om spillet rummer et acceptabelt kvalitetsniveau/godt håndværk. En subjektiv mening er ikke forbudt, men denne sørger man selvfølgelig for er understreget som en personlig mening. Hvis du forholder dig subjektivt hele vejen igennem, vil du aldrig være i stand til at anmelde et spil som genremæssigt ikke falder i din smag, og kan man ikke det som anmelder, kan man lige så godt lade være med at prøve.

Ville du bashe et børnespil for at være for let, overfladisk og med fesen dialog? Det ville være subjektivt. Eller ville du vurdere det ud fra om håndværket er i orden, om det respekterer målgruppen i form af tilgængelighed, sprogbrug og sværhedsgrad, uanset om det er noget du selv ville spille eller ej? Det ville være objektivt.

Mener du seriøst at det er naivt og tosset at forvente sidstnævnte eksempel fra PS- og Xbox-life? For det ville da være rart at få sat på plads.

Jeg spiller ikke bilspil,og syntes ikke at de er sjove, men jeg er da aldrig et sekund i tvivl om at Forza 3 er pissegodt håndværk, og skulle det være, ville jeg også sagtens kunne anmelde spillet ud fra det.

Vinterbird skrev:Men det sjove er, at hvis man læser denne tråd. Så er det vidt forskelligt når man har "nok" trofæer til at kunne retfærdiggøre en anmeldelse.

Jeg tror ikke på at nogen her kigger på antallet af trophies. Kun de "rigtige" trophies, altså dem i spil hvor de tydeligt indikerer hvor langt du er kommet i spillet o.l.

Vinterbird skrev:Det er subjektivt hvornår man vurderer, at man har spillet nok til at anmelde spillet. Nogle mener at kapitel 6 i FFXIII er nok, mens andre siger kap 8, nogle siger 4.

Du kan ikke anmelde et spil, før du har set alle aspekter. I FF's tilfælde har du indenfor spillets første 5 timer, fået ret godt indblik i gameplay, grafik og kampsystem, og kan som sådan sagtens anmelde det ud fra det, men du vil aldrig kunne udtale dig om historien, dennes fortælling og dens udvikling. Det kan man godt undlade at nævne, men man kan ikke samtidig forvente at målgruppen (som FF's tilfælde er ret velbevandret i både serie og genre) lader sig spise af med det. I F.eks. FFVII skal du ca. 15 timer ind i spillet før nye gameplay-elementer som motorcykeljagten, snowboarding og gambling i Golden Saucer viser sig, endnu længere før free-roaming-delen viser sig og endnu længere før du har rigtig fat i historien og universet. Så kan man ikke forvente at blive taget seriøst, hvis man anmelder det 10 timer inde. Et nyere, lignende eksempel er Nier, der også viser helt nye gameplay-elementer mange timer inde i spillet.

Et sidste eksempel kunne være inFamous. Det spil du ser i spillets første tredjedel/halvdel er en flad og mangelfuld oplevelse, som der til fulde kompenseres for i spillets anden halvdel. Kommer man aldrig til den anden bydel, får du aldrig set hvad spillet har at byde på, hverken i gameplay eller historie-udvikling, og en vurdering heraf, vil aldrig kunne blive hverken positiv eller berettiget.

Et andet site anmeldte i sin tid Juiced 2, og bashede pink-slip-delen helt vildt som værende en ubrugelig gimmick, men anmeldelsen kom aldrig omkring onlinedelen da anmelderen ikke var på Live. Og gæt hvor pink-slip-delen rigtig foldede sig ud...

Så få alle aspekter med, så tror jeg ikke at nogen vil slå ned på hvor lang tid man har spillet spillene.

Bottomline: Anmeldelser bør altid være objektive. Alternativt mister du din troværdighed, og anmeldelsen mister sin værdi. En subjektiv anmeldelse er jo bare en blog om et spil en eller anden dude har spillet.
Spiller for tiden:
AC4: Black Flag (PS4), Battlefield 4 (PS4), Killzone: Mercenary (Vita)
Core
Niveau 4
 
Indlæg: 312


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Vinterbird » tirs 19 apr 2011 11:11

@Core

Jeg ved ikke lige hvor gammel du er, eller uddannelsesbaggrund. Men hvis du snakker med nogen som helst med en journalistisk eller bare en eller anden form for respektiv uddannelse større end gymnasiel. Så vil de sige at anmeldelser altid er subjektive.

Det du gerne vil have er, at anmelder er neutral og ser på spillet uden forudindtagede holdninger eller agendaer. Der er en STOR forskel mellem objektivtiet og neutralitet.


(for god ordens skyld - jeg har intet med Xboxlife eller PSlife at gøre, og mine holdninger er mine egne, og derfor ikke noget der repræsenterer den nuværende redaktion på nogen af de sider)
Vinterbird
Niveau 4
 
Indlæg: 341


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Core » tirs 19 apr 2011 11:59

Hvad er det for noget pladder? Er det er desperat forsoeg på at dodge at skulle modargumentere, eller har du ikke selv forstaet ordene subjektiv, objektiv og neutrals betydning?
Spiller for tiden:
AC4: Black Flag (PS4), Battlefield 4 (PS4), Killzone: Mercenary (Vita)
Core
Niveau 4
 
Indlæg: 312


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Vinterbird » tirs 19 apr 2011 13:09

Core skrev:Hvad er det for noget pladder? Er det er desperat forsoeg på at dodge at skulle modargumentere, eller har du ikke selv forstaet ordene subjektiv, objektiv og neutrals betydning?


Hvis jeg har overset noget eller ikke diskuteret et bestemt emne, må du gerne lige påpege det, så jeg kan svare på det. Prøver ikke at undgå noget, ville bare lige fremhæve den del af diskursen jeg fandt vigtig.

Men.

Objektivitet er en endegyldig sandhed. Det stammer fra den matematisk verden, og bruges i forhold til at det er en endegyldighed og ufejlbarlig sandhed.

Hvilket en anmeldelse jo aldrig kan være. Idet at det er en persons mening om et spil, og det kan ikke være en objektiv analytisk diskurs omkring et spil, idet det er en person der siger "jeg kan godt lide det her spil rigtig meget, og jeg ville personligt vægte det til at få et 9 tal, fordi jeg synes elementer a, b og c fungerer godt i konteksten af element d".

Men fordi en person ville vægte det itl 9, så kan andre derimod godt mene, at det burde få 7, 10 eller sågar 1. Det er alt sammen op til individet og dets holdning til et produkt. Derfor kan en anmeldelse meget lidt falsificeres idet, at en person kan komme og sige "jeg synes dette i stedet".

Dermed kan en anmeldelse ikke være objektiv, idet det er en persons egen private holdning om et produkt.


Det er dog meget muligt, at du mener det er noget andet. Men jeg vil bede dig om at slå op i en ordbog eller bruge to minutter på at snakke med en der har gået på en journalistuddanelse før du prøver at modargumentere. En anmelder kan godt se på tingene neutralt i den subjektive optik, men en anmelder kan aldrig være objektiv.

Jeg var foreksempel dybt uenig med en anmelder over en koncertanmeldelse for noget tid siden, og det var fordi anmelderne havde én subjektiv holdning, mens jeg havde en anden. Men ingen af os havde ret i den universielle definition af hvad objektivitet var. Vi havde hver især ret i vores egen subjektivitet, og forforståelse af hvad oplevelsen indebar.
Vinterbird
Niveau 4
 
Indlæg: 341


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Bab » tirs 19 apr 2011 13:32

Imens i diskuterer nydansk ordbog, så kan det være, at vi andre kan vende tilbage til emnet.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Core » tirs 19 apr 2011 19:51

Vinterbird skrev:Hvis jeg har overset noget eller ikke diskuteret et bestemt emne, må du gerne lige påpege det, så jeg kan svare på det. Prøver ikke at undgå noget, ville bare lige fremhæve den del af diskursen jeg fandt vigtig.


OK. Here goes:

Core skrev:
Ville du bashe et børnespil for at være for let, overfladisk og med fesen dialog? Det ville være subjektivt. Eller ville du vurdere det ud fra om håndværket er i orden, om det respekterer målgruppen i form af tilgængelighed, sprogbrug og sværhedsgrad, uanset om det er noget du selv ville spille eller ej?


Core skrev:
Mener du seriøst at det er naivt og tosset at forvente sidstnævnte eksempel fra PS- og Xbox-life? For det ville da være rart at få sat på plads.

Tilpasset nutiden, kan du bare erstatte "PS- og Xboxlife med "Vinterbird anmeldelser/artikler"

Vinterbird skrev: Men jeg vil bede dig om at slå op i en ordbog eller bruge to minutter på at snakke med en der har gået på en journalistuddanelse før du prøver at modargumentere.


Done.

Gyldendals store danske encyclopædi skrev:Objektivitet, upartiskhed. Kravet om objektivitet forstås normalt som et krav om, at en person og hans udsagn skal være kendetegnet af saglighed og uafhængighed af personlige (subjektive) forhold. Normalt kaldes en antagelse derfor objektiv, hvis den er uafhængig af tilstand, beskaffenhed, ønsker og bestræbelser hos den, der hævder den.


Og hvis de journalist-mennesker du nævner, er de samme som dem der hævder at indblik i en tiendedel af et produkt er research nok, til at skrive anmeldelser/artikler ud fra. Så tilgiv mig at jeg ikke har den store tiltro til dem.

--------------------------------------------------------------------------------------

Det der adskiller anmelderen fra den almindelige bruger (ud over den pris de hver især betaler for spillene), er et kendskab til formater, genrer, franchises, teknologi og branche. Dette kendskab gør ham i stand til at vurdere spillene, med alt hvad der er kommet før og samtidig som sammenligningsgrundlag. Derfor bør han altid være i stand til objektivt at vurdere teknologien bag spillet, spillets indhold, gameplay, historie og originale samt ikke originale elementer. Dette er der intet subjektivt over, overhovedet.

Eksempel: Spillet er udviklet ved brug af Unreal engine'n, og kører med en stabil framerate uden at tabe pusten. Det er klart flottere end "Kaptajn Hat Part 4" , og spillets varighed er meget længere end dets nærmeste konkurrent "Rod i konkylierne".
Eftersom dette er teknisk fakta, vil det aldrig kunne være subjektivt, da dette ikke er noget som anmelderen syntes, men derimod har erfaret.

Hvad der i stedet ville være subjektivt, er hvis anmelderen f.eks. basher Uncharted 2, for at indeholde for lidt action, for meget kravleri, for farverige omgivelser og egentlig bare være lort i forhold til Gears of War 2, som til gengæld er fantastisk. Ham her skriver hvad han selv syntes. Han er subjektiv, og burde derudover forbydes adgang til et spilsite som anmelder.

Anmelderen har fat i læserne ved at byde på det førnævnte kendskab, og udviser han først manglende evne til at se på et spil med andres øjne end hans egne, mister han sine læseres tillid, hvis det han skriver ikke passer. Den fiktive subjektive anmelder (fra ovenstående afsnit) kunne meget vel finde på at kalde Lego Star Wars, for et gentagende makværk på en gammel licens, men læserne ved jo at fra start af, at Lego: SW-spillene er produkter af vanvittig høj kvalitet og at de er enormt appellerende til børn (den primære målgruppe). Så er de sådan set ligeglade med at anmelderen hellere ville have spillet Call Of Duty, og måske derfor er mavesur på Lego-klodserne fra start af, og så er hans anmeldelse ubrugelig fordi at han ikke evnede at forholde sig subjektivt til spillet.

Faktisk anmeldte jeg selv for nogle år siden et Morten Skildpadde-spil til PS2. Selvfølgelig var det enormt let, og grænsende til det kedelige for mig. Men al dialog var på dansk, ingen spilelementer var for svære for en 5/6-årig, og fortælleteknik, historie og gameplay var som snydt ud af TV-serien. Både TV-serie og spil henvender sig til de 5/6-årige. Ville du seriøst mene at jeg skulle anmelde det dårligt for ikke at appellere til mig selv, eller burde jeg anmelde det godt fordi at det gør alting rigtigt i forhold til den målgruppe det henvender sig til? En af mulighederne er subjektiv, hvilken tror du at det er?

Jeg gav det i øvrigt vist nok 8.
Spiller for tiden:
AC4: Black Flag (PS4), Battlefield 4 (PS4), Killzone: Mercenary (Vita)
Core
Niveau 4
 
Indlæg: 312


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Vinterbird » ons 20 apr 2011 13:24

Core:

Du skriver:

"Derfor bør han altid være i stand til objektivt at vurdere teknologien bag spillet, spillets indhold, gameplay, historie og originale samt ikke originale elementer. Dette er der intet subjektivt over, overhovedet. "

Og hvis du oprigtigt. Helt uden pis eller sarkasme mener det. Så synes jeg vitterligt ikke vi skal fortsætte diskussionen, for det er det mest forkerte og strider imod alt hvad resten af verden mener. Det er komisk, vitterligt, at du oprigtigt er overbevist om det er tilfældet, at en historie kan anmeldes objektivt, da det er så vidt forskelligt.

Jeg synes Heavy Rain havde en ok historie, andre synes den er var lort og andre igen synes den var sublim. Her er vi tilbage til, at dette er subjektive holdninger, ingen har ret, intet er objektivt i den kontekst.

Så hvis du oprigtigt mener det du har skrevet ovenover, så vil jeg lade dig have din forkerte holdning, og glæde mig til du en dag hopper ind på et universitet eller får den opfattelse af ord, som resten af verden har. Men do enjoy din opfattelse af det, og det faktum at dine tekster så bliver påvirket af, at du skal retfærdiggøre tingene for dig selv ved at lege objektiv, selvom det er en umulighed, så snart der er tale om en mening.
Vinterbird
Niveau 4
 
Indlæg: 341


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf LarsGL » ons 20 apr 2011 14:17

Ren objektivitet er svær at ramme for anmelderen, og ret uinteressant for læseren. Den perfekte anmeldelse er en velunderbygget meningstilkendegivelse, hvor anmelderen har haft spillets målgruppe for øje.

Jeg morer mig over Vinterbirds højtidelige omgang med de lange videregående uddannelser, og blinde tro på, at man først kan deltage i diskussionen når man er indregistreret på en sådan. Jeg læser selv journalistik, og er endnu ikke blevet undervist i noget, der som sådan kan hjælpe mig i mit anmelderhverv. Kom ned fra din highhorse, mand.
LarsGL
Niveau 5
 
Indlæg: 1081


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Bab » ons 20 apr 2011 14:19

I skal være velkomne til at diskuttere objektiv og subjekt alt det i vil. Gør det dog i en PM.

Og så kan jeg samtidig konstatere, at nogle anmeldelser på denne side må være skrevet af fra andre sider, da anmelderen overhovedet ikke har haft spillene i en PS3'er, og interessen for åbenhed er lige 0. Det bør alle tage op til overvejelse, næste gang de læser en anmeldelse her.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Morathi » ons 20 apr 2011 16:35

Vinterbird skrev:@Core

Jeg ved ikke lige hvor gammel du er, eller uddannelsesbaggrund. Men hvis du snakker med nogen som helst med en journalistisk eller bare en eller anden form for respektiv uddannelse større end gymnasiel. Så vil de sige at anmeldelser altid er subjektive.


Det er svært at tage folk seriøst, når de begynder at inddrage de andres alder og uddannelsesniveau i en diskusion. Det medbringer sjældent noget positivt til debatten.

Jeg tror vi er mange herinde, som er under uddannelse på meget højt niveau, men det gør ikke vores mening mere værd end andres.
Morathi
Niveau 1
 
Indlæg: 95


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Morten Skou » ons 20 apr 2011 17:49

Bab skrev:Og så kan jeg samtidig konstatere, at nogle anmeldelser på denne side må være skrevet af fra andre sider, da anmelderen overhovedet ikke har haft spillene i en PS3'er, og interessen for åbenhed er lige 0. Det bør alle tage op til overvejelse, næste gang de læser en anmeldelse her.


En ret hård beskyldning synes jeg. Selvfølgelig er der ikke nogen herinde der skriver anmeldelser af spillene uden at de har haft dem i deres konsol.

Hvad er det for nogle anmeldelser du hentyder til? :)
Morten Skou
Niveau 6
 
Indlæg: 1828


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Bab » ons 20 apr 2011 18:04

PB Sendt

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf cph_game_master » ons 20 apr 2011 18:37

Bab skrev:PB Sendt

Bab


Hvorfor pb? Jeg (og sikkert andre) vil også vide hvilke spilanmeldelser du hentyder til :)
Billede
cph_game_master
Niveau 5
 
Indlæg: 803
By: Kastrup


Re: Anmeldernes trofæer/anmeldelser

Indlægaf Bab » ons 20 apr 2011 18:49

Dig og sikkert andre kan selv se, om en anmelder har trofæer i et spil, som han har anmeldt ;) Jeg har ikke skrevet indlægget for at starte en hetz imod nogen, men mere som et ønske til forbedring og dybde i forhold til anmeldelsen.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


ForegåendeNæste

Tilbage til Trofæer

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster