Forum

Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Generelt snak om Playstation og services.

Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Cena » fre 10 feb 2017 11:49

Jeg har for nyligt købt en PS4 Pro, da jeg gerne ville have en ekstra PS4 i hjemmet og allerede nu kunne se fordelene ved en PS4 pro selvom jeg kun har en 1080p monitor uden HDR - men planer om en 4K monitor med HDR i efteråret.

Spil som BF1 fik en bedre framerate online i de store spil, Tomb Raider havde forskellige modes med 30 FPS med pænere grafik, 60 FPS mode. Uncharted 4 kørte bedre på Pro og et spil som Horizon Zero Dawn også ville understøtte bedre udnyttelse på PS4 Pro. Det var nok til jeg købte en PS4 Pro.
Jeg er blevet endnu mere tilfreds med mit køb nu hvor jeg kan se at PS4 får et boost mode i næste firmware hvor spil der ikke har fået en PS4 Pro patch alligevel kan få mulighed for at benytte de ekstra resourcer i maskinen - om end ikke i samme opfang som flere nye spil åbner op for.

Jeg læste forleden Palles anmeldelse af Nioh, som åbner for brugeren kan vælge forskellige modes alt efter om man vægter performance over grafik eller omvendt. Noget jeg syntes er MEGA fedt og som jeg håber på et tidspunkt bliver et krav til udviklerne.

Har saket nedenstående ud af anmeldelsen:


PS4:

Movie Mode
1080p opløsning ved stabile 30 frames i sekundet

Action Mode
720p opløsning ved stabile 60 frames i sekundet

Movie Mode (Variable Frame Rate)
1080p opløsning med variabel frame rate, der kan bevæge sig over 30 frames i sekundet.


PS4 Pro 1080P skærm:

Movie Mode

Fuld 1080p opløsning med høj anti-aliasing ved stabile 30 frames i sekundet.

Action Mode

Fuld 1080p opløsning ved stabile 60 frames i sekundet.


PS4 Pro 4K Skærm:

Movie Mode
Fuld 4K opløsning ved stabile 30 frames i sekundet.

Action Mode
Fuld 1080p opløsning ved stabile 60 frames i sekundet.



Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i syntes om denne mulighed? Og hvilket mode i personligt ville vælge?

Personligt vil jeg any day vælge 60FPS og "dårligere" grafik på min PS4 pro og 1080p monitor. For mig er grafikken ikke alt afgørende for hvad jeg syntes om et spil. Det er vigtigere for mig at det kører flydende og føles responsivt hvilket jeg ikke altid syntes f.eks. 3rd person shooters gør i 30 FPS.
Personligt håber jeg på at nogle af eksklusiverne senere kommer til at køre 4K i 60 FPS om end det måske er ambitiøst i denne konsol generation. Men med de skridt vi har taget de sidste måneder med PS4 Pro er håbet der fra min side :)
Senest rettet af Cena fre 10 feb 2017 13:09, rettet i alt 2 gange.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf weissmuller » fre 10 feb 2017 12:34

jeg vil også altid vælge 60fps som i f.eks Nioh. Men hvis det er en action mode "op til 60 fps" hvor den ligger mellem 40 og 60, så foretrækker jeg locked 30 fps.
weissmuller
Niveau 4
 
Indlæg: 531


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 09:32

Det var ikke mange der har en holdning til dette? :) Personligt syntes jeg ellers selv det er et interessant emne at diskutere.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Vreki » fre 24 feb 2017 09:43

Jeg er selv fra den generation hvor 30 FPS var meget, så på PC har jeg altid gået efter maksimal opløsning og 20-30 FPS.
Der har egenligt ikke været noget spil hvor jeg har tænkt over om det kørte 30 eller 60.

På den anden side så kan jeg også have svært ved at se forskel på spil i HD og 4k hvis jeg ikke sidder med næsen i et screenshot.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 09:53

Vreki skrev:Jeg er selv fra den generation hvor 30 FPS var meget, så på PC har jeg altid gået efter maksimal opløsning og 20-30 FPS.
Der har egenligt ikke været noget spil hvor jeg har tænkt over om det kørte 30 eller 60.

På den anden side så kan jeg også have svært ved at se forskel på spil i HD og 4k hvis jeg ikke sidder med næsen i et screenshot.


Jeg syntes tydeligt jeg kan mærke forskel på 30 og 60 fps. Især i skydespil, bilspil mm. Det giver en meget mere smooth feeling og styring.

Jeg syntes det er fedt nok at konsollerne kan levere 4K, men fra mit synspunkt burde 1080p 60 FPS være det første mål for udviklerne at ramme, fremfor for 4K. Men nu spiller jeg også selv på én 1080p monitor med lav input lag og størstedelen af de spil jeg spiller kræver hurtig reaktion. Hvis man har betalt mange penge for et 4K tv kan det være man sidder med en anden holdning :)
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Muppetmilker » fre 24 feb 2017 11:12

Cena skrev:
Vreki skrev:Jeg er selv fra den generation hvor 30 FPS var meget, så på PC har jeg altid gået efter maksimal opløsning og 20-30 FPS.
Der har egenligt ikke været noget spil hvor jeg har tænkt over om det kørte 30 eller 60.

På den anden side så kan jeg også have svært ved at se forskel på spil i HD og 4k hvis jeg ikke sidder med næsen i et screenshot.


Jeg syntes tydeligt jeg kan mærke forskel på 30 og 60 fps. Især i skydespil, bilspil mm. Det giver en meget mere smooth feeling og styring.

Jeg syntes det er fedt nok at konsollerne kan levere 4K, men fra mit synspunkt burde 1080p 60 FPS være det første mål for udviklerne at ramme, fremfor for 4K. Men nu spiller jeg også selv på én 1080p monitor med lav input lag og størstedelen af de spil jeg spiller kræver hurtig reaktion. Hvis man har betalt mange penge for et 4K tv kan det være man sidder med en anden holdning :)


Kunne ikke være mere enig. 1080p med 60 fps burde være målet. Jeg spiller også selv på monitor og forstår ikke hvordan folk kan holde den inputlag som tv har ud, men det er nok bare et spørgsmål om at være vandt til det :)
Muppetmilker
Niveau 2
 
Indlæg: 158
By: Esbjerg


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 11:56

Muppetmilker skrev:
Kunne ikke være mere enig. 1080p med 60 fps burde være målet. Jeg spiller også selv på monitor og forstår ikke hvordan folk kan holde den inputlag som tv har ud, men det er nok bare et spørgsmål om at være vandt til det :)


Jeg kan sagtens sidde og hyggespille SP spil med inputlag på 30-40 ms på mit TV, men når jeg skal spille MP games som COD og BF1 kan jeg heller ikke leve med det. Det er helt vildt så meget forskel der er!
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Grafik/Performance - Hvad ville du vælge?

Indlægaf BizzyVaping » fre 24 feb 2017 16:39

Ville helt klart også mene 60fps burde være det absolutte minimum. Om det er single eller multiplayer vil alt under 60 altid være generende.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster

cron