Forum

Når konsollen er fortid

Generelt snak om Playstation og services.

Når konsollen er fortid

Indlægaf Volpi » man 13 mar 2017 22:21

Jeg faldt over et indlæg herinde under PS now, hvor der gættes på der non snart ikke kommer flere konsoller og at fremtiden er en store udelukkende. Jeg kan også huske den debat da ps4 Pro rygtedes.
Men hvordan vil det påvirke markedet? Ved godt det kun kan være gæt, men det er en interessant tanke.

Personligt håber jeg dog på der altid vil være en fysisk enhed af en art og tænker da også at det kan være en nødvendighed ift indtjening eller hvordan kan Sony tjene penge OG udviklere?
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Vreki » man 13 mar 2017 22:54

Som altid når vi taler Gaming as a Service, så er jeg skeptisk over for at det kan gøres med rimelig input lag.

Man skulle måske også lige kigge på hvem det er der forsøger at pushe konceptet.
De fleste softwarefirmaer har efterhånden opdaget at det er meget bedre at kunne sælge fok "services" i stedet for produkter.
Det er en stabil indtægt, og folk kan ikke vælge at blive hængende på deres gamle Windows XP frem for at bruge penge på den nyeste version.
Men jeg tvivler på at det er i forbrugernes interesse.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Krede1972 » man 13 mar 2017 22:57

Du bliver nødt til at have en fysisk enhed der kan køre spillene.
Om det så i fremtiden bliver et TV alene, en controller med indbygget modtager eller noget helt tredie har jeg svært ved at se.
Men en eller anden form for modtager-dims er man jo nødt til af have.
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad

+1

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf ikkNico » man 13 mar 2017 23:18

Jeg har troet på Gamings-as-a-Service (GaaS) er fremtiden for spil i en del år efterhånden, og jeg har en pæn sjat indlæg om emnet på samvittigheden efterhånden.

Hvis vi starter med intjening, så er det historisk ikke hardware man tjener penge på. Næsten alle konsoller er blevet solgt med tab i starten, og først når produktionen er strømlinet og delene er faldet i pris, tjener hardware producenterne lidt på sin hardware. Lidt.
De rigtige penge ligger i software og abonnement salg. Det er derfor DLC, online pass og season pass kom til verden. det er også derfor både MS og Sony indførte en online paywall. Det er her alle pengene ligger.
Når dedikeret gaming hardware på et tidspunkt fjernes helt, sparer alle konsol producenter en masse milliarder på udtænkning, prototyper, bygning og ikke mindst produktion og distribution af tunge kasser fuld af elektroder. Bevares det er ikke gratisk at vedligeholde en online infrastruktur, men den har man jo allerede for alle de store spilleres vedkommende.

Jeg tror ikke det er tilfældigt, at Sony annoncerer PS4 spil til PS now så kort tid efter, at MS afslørede sin gaming service Xbox game Pass. Selvom sidstnævnte ikke er en streaming service, så tror jeg det nok skal komme, og det tror Sony også. Derfor gælder det om at sætte sig så tungt på GaaS markedet som muligt, så tidligt som muligt.

Det interessante i spil streaming, er at vi bliver helt fri for hardware bundne eksklusiver, og fraktionerede spillerbaser, og begge dele er godt. I stedet for at Halo kun spilles af 12 millioner Xbox ejere, så kan det i stedet nydes af 30 millioner abonnenter. Hvorfor 30 millioner? Fordi det er billigere at leje spil i et par måneder, fremfor at skulle købe en konsol + spil til 2500kr. FIFA og COD vil ikke længere være opdelt af hardware kløfter, man køber bare et abonnement til EAs eller Activisions streaming service.

Ja, hvad var nu det?
Endnu et interessant aspekt i GaaS. Udgiverne vil ikke længere være bundet til eller af hardware restriktioner. De vil med fordel kunne køre deres egen service, fx. kun at skulle udvikle til en platform. Jeg forventer sådan et tiltag fra alle "de store" (Activision, Ubisoft, 2K, EA mfl.) EA har allerede sin Access service. Jeg tror kun det er et spørgsmål om tid, før denne bliver udviddet til at omfatte streaming.

For os forbrugere bliver det en veritabel buffet af spil services. En service til 500kr årligt ville tjene sig selv hjem, hvis man blot streamer et enkelt spil, og skulle en service have et begrænset eller kedeligt udvalg, så kan man hurtigt stoppe sit abonnement.

Når alt dette er sagt, så tror jeg der går en del år før streaming helt har overtaget. På musik og film siden har streaming godt nok overhalet de fysiske medier, men de er heller ikke lige så følsomme overfor latency, som spil er det. Lige nu kan man benytte en af flere gamings services med en 5Mbit linie, og et ping på under 50ms, men lægges multiplayer online oveni, så vil en twicth shooter som COD eller en fighter som Street Fighter lige plduselig ikke være så sjovt længere.
Så selvom udvalg og kvalitet af GaaS vil eksplodere over de næste par år, så tror jeg ikke det umiddelbart vil betyde døden for konsollen.

... Og så må jeg lige traditionen tro sende et shout-out til Tue; jeg kaldte den :mrgreen:
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar
+2

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Krede1972 » tirs 14 mar 2017 03:15

Spillene kan jo altså ikke bare flyve rundt i skyen, der skal jo altså et eller andet aggregat til at afspille softwaren og ligeledes en form for controller til at styre handlinger i spillet, så jeg har alt i alt ganske svært ved at se hvordan og hvorledes det skal ende ud i en verden hvor man ikke længere har en konsol.
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad

+1

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Vreki » tirs 14 mar 2017 07:44

ikkNico skrev:Det interessante i spil streaming, er at vi bliver helt fri for hardware bundne eksklusiver, og fraktionerede spillerbaser, og begge dele er godt. I stedet for at Halo kun spilles af 12 millioner Xbox ejere, så kan det i stedet nydes af 30 millioner abonnenter. Hvorfor 30 millioner? Fordi det er billigere at leje spil i et par måneder, fremfor at skulle købe en konsol + spil til 2500kr. FIFA og COD vil ikke længere være opdelt af hardware kløfter, man køber bare et abonnement til EAs eller Activisions streaming service.

Ja, hvad var nu det?
Endnu et interessant aspekt i GaaS. Udgiverne vil ikke længere være bundet til eller af hardware restriktioner. De vil med fordel kunne køre deres egen service, fx. kun at skulle udvikle til en platform. Jeg forventer sådan et tiltag fra alle "de store" (Activision, Ubisoft, 2K, EA mfl.) EA har allerede sin Access service. Jeg tror kun det er et spørgsmål om tid, før denne bliver udviddet til at omfatte streaming.

For os forbrugere bliver det en veritabel buffet af spil services. En service til 500kr årligt ville tjene sig selv hjem, hvis man blot streamer et enkelt spil, og skulle en service have et begrænset eller kedeligt udvalg, så kan man hurtigt stoppe sit abonnement.


Nå det tror du? :lol:
Lad mig komme på mit bud på hvordan det ser ud når de store spillere kommer på banen:

  • Der vil være 2-3 konkurrerende standarder for streaming
  • Pga licensrettigheder kan du ikke få en boks der understøtter alle formater
  • De store vil have hver deres service, og lader ikke andre distribuere deres spil
  • Monopol priser
  • De nyeste spil vil ikke kunne lejes det første halve år, men er eksklusive for dem der abonnere på en GaaS "Pakke"
  • Masser af shovelware og få enkelte flagskibstitler, da det nu gælder om at have en service med meget indhold, frem for at lade den enkelte titels succes afhænge af dens egen kvalitet.
  • Flere niveauer af "Pakker", hvis du vil have det nye FIFA så skal du have den store EA-pakke.

Med andre ord så bliver det lige som de glade dage for TV-selskaberne.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307

+1

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf ikkNico » tirs 14 mar 2017 08:47

Krede1972 skrev:Spillene kan jo altså ikke bare flyve rundt i skyen, der skal jo altså et eller andet aggregat til at afspille softwaren og ligeledes en form for controller til at styre handlinger i spillet, så jeg har alt i alt ganske svært ved at se hvordan og hvorledes det skal ende ud i en verden hvor man ikke længere har en konsol.

Jamen det eksisterer jo allerede i dag. Godt nok har Sony rullet PS now tilbage på en del appareter, men indtil for nylig skulle du blot have en DS4, et PS Now abonnement og en af flg. stykker hardware: TV (udvalgte Samsung eller Sony), PSTV, BR afspiller (udvalgte Samsung) eller PC.
Hvis du selv vil prøve at streame et spil, så prøv Just Dance Now 2016. Du skal blot bruge en smartphone og en chromecast. det understøtter 8+ samtidige spillere


Vreki skrev:Nå det tror du? :lol:
Lad mig komme på mit bud på hvordan det ser ud når de store spillere kommer på banen:

  • Der vil være 2-3 konkurrerende standarder for streaming
  • Pga licensrettigheder kan du ikke få en boks der understøtter alle formater
  • De store vil have hver deres service, og lader ikke andre distribuere deres spil
  • Monopol priser
  • De nyeste spil vil ikke kunne lejes det første halve år, men er eksklusive for dem der abonnere på en GaaS "Pakke"
  • Masser af shovelware og få enkelte flagskibstitler, da det nu gælder om at have en service med meget indhold, frem for at lade den enkelte titels succes afhænge af dens egen kvalitet.
  • Flere niveauer af "Pakker", hvis du vil have det nye FIFA så skal du have den store EA-pakke.

Med andre ord så bliver det lige som de glade dage for TV-selskaberne.

Det er jo det herlige ved GaaS. det er så nyt og meget lidt mainstream, at ingen af os ved hvad der sker med det. Jeg tror det bliver godt. Ligesom film markedet er i dag. Der har vi et rimeligt bredt udvalg af services, der hver i sær leverer at fint udvalg af film, serier og dokumentar til en fornuftig pris. Man kan tilmelde sig, og opsige med det samme.
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Vreki » tirs 14 mar 2017 09:26

ikkNico skrev:Det er jo det herlige ved GaaS. det er så nyt og meget lidt mainstream, at ingen af os ved hvad der sker med det. Jeg tror det bliver godt. Ligesom film markedet er i dag. Der har vi et rimeligt bredt udvalg af services, der hver i sær leverer at fint udvalg af film, serier og dokumentar til en fornuftig pris. Man kan tilmelde sig, og opsige med det samme.


Med film marked mener du streaming, ikke?
Det er rigtigt at hvis du ikke går efter et specifikt indhold, så kan du få det relativt billigt. Men lige så snart der er noget konkret du gerne vil se, så begynder det at knibe. Netflix har deres serier, HBO nogle andre, Viaplay noget helt tredje osv.
Det kan også variere noget med hvor hurtige de er til at få deres Apps ud til SmartTv og konsoller.

Lejemarked er heller ikke fint. Her i weekenden havde jeg f.eks. kig på en film fra 2015 på Viaplay. Men den var sørme kun tilgængelig for abonnementer, den kunne ikke lejes endnu :(

Selv hjemme ved mig hvor vi ikke er TVnarkomaner er vi alligevel endt med at have tre services for at kunne se nogle specifikke programmer. Netflix til film og serier, TV2Play pga ting som Vild med dans og deres nyheder, plus selvfølgelig det stats-obligatoriske abonnement på DR.

Og så er der selvfølgeligt regions-låsning, noget som vi ellers var ved at slippe for på konsollerne.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf ikkNico » tirs 14 mar 2017 09:58

Vreki skrev:Med film marked mener du streaming, ikke?
Det er rigtigt at hvis du ikke går efter et specifikt indhold, så kan du få det relativt billigt. Men lige så snart der er noget konkret du gerne vil se, så begynder det at knibe. Netflix har deres serier, HBO nogle andre, Viaplay noget helt tredje osv.
Det kan også variere noget med hvor hurtige de er til at få deres Apps ud til SmartTv og konsoller.

Lejemarked er heller ikke fint. Her i weekenden havde jeg f.eks. kig på en film fra 2015 på Viaplay. Men den var sørme kun tilgængelig for abonnementer, den kunne ikke lejes endnu :(

Selv hjemme ved mig hvor vi ikke er TVnarkomaner er vi alligevel endt med at have tre services for at kunne se nogle specifikke programmer. Netflix til film og serier, TV2Play pga ting som Vild med dans og deres nyheder, plus selvfølgelig det stats-obligatoriske abonnement på DR.

Og så er der selvfølgeligt regions-låsning, noget som vi ellers var ved at slippe for på konsollerne.

Jeps, jeg mener lige præcis streaming, og det du beskriver er det jeg håber vi ender med. Et stor tag-selv-bord af services. Der vil aldrig blive en altomfavnende service, og det skal der heller ikke være.

Hjemme hos os er benytter vi rigtig ofte DRs streaming service. Tidligere havde vi Netflix abonnement, skiftede til Viaplay, og her den 1/3 skiftede vi så tilbage til Netflix. Det er ikke fordi vi ser en masse TV, men vi kunne sagtens forsvare at have både Netflix og Viaplay samtidig. Den samlede udgift ville være omkring 160kr/md, så et par serier og en film, så har det den udgoft tjent sig selv hjem igen.

Det er sådan jeg ser spil services.
Tænkt eksempel: Jeg tegner et abonnement på activisons service i november for at spille COD. I januar bliver det kedeligt, men til gengæld kommer der et nyt Crash Bandicoot, så jeg tager januar med. I februar, lige i tid til suppens start, skifter jeg til EA for at spille noget FIFA. Jeg beholder EAs i marts, mens jeg samtidig også tager Ubisoft ind, da deres seneste militær skyder udkommer. I april dropper jeg EA og Ubisoft igen, og tager en måned med Sonys service for at spille det nyeste Uncharted ... og jeg er sikker på du kan se hvor jeg vil hen med det her :)

Enkelt månder koster mig muligvis 100kr/md per service, men 2-300kr er hvad jeg i forvejen ville smide efter et spil (og nogle gange mere). Alternativt kan der hentes en besparelse på et 12mdrs abonnement, så jeg kunne også tage PS Now, Xbox og EA til 400kr/stk per år, og så kun have brugt 100kr om måneden på spil. der vil altså være rigeligt med overskud til også tage enkelt måneder hos andre services.

Fordelen er at jeg ikke skal tænke brugtpris værdi på mine spil, eller betale for dyr hardware eller premiere titler ... det er i hvert fald sådan jeg forstiller mig GaaS fremtiden
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf Cena » tirs 14 mar 2017 11:29

ikkNico skrev:Jeps, jeg mener lige præcis streaming, og det du beskriver er det jeg håber vi ender med. Et stor tag-selv-bord af services. Der vil aldrig blive en altomfavnende service, og det skal der heller ikke være.

Hjemme hos os er benytter vi rigtig ofte DRs streaming service. Tidligere havde vi Netflix abonnement, skiftede til Viaplay, og her den 1/3 skiftede vi så tilbage til Netflix. Det er ikke fordi vi ser en masse TV, men vi kunne sagtens forsvare at have både Netflix og Viaplay samtidig. Den samlede udgift ville være omkring 160kr/md, så et par serier og en film, så har det den udgoft tjent sig selv hjem igen.

Det er sådan jeg ser spil services.
Tænkt eksempel: Jeg tegner et abonnement på activisons service i november for at spille COD. I januar bliver det kedeligt, men til gengæld kommer der et nyt Crash Bandicoot, så jeg tager januar med. I februar, lige i tid til suppens start, skifter jeg til EA for at spille noget FIFA. Jeg beholder EAs i marts, mens jeg samtidig også tager Ubisoft ind, da deres seneste militær skyder udkommer. I april dropper jeg EA og Ubisoft igen, og tager en måned med Sonys service for at spille det nyeste Uncharted ... og jeg er sikker på du kan se hvor jeg vil hen med det her :)

Enkelt månder koster mig muligvis 100kr/md per service, men 2-300kr er hvad jeg i forvejen ville smide efter et spil (og nogle gange mere). Alternativt kan der hentes en besparelse på et 12mdrs abonnement, så jeg kunne også tage PS Now, Xbox og EA til 400kr/stk per år, og så kun have brugt 100kr om måneden på spil. der vil altså være rigeligt med overskud til også tage enkelt måneder hos andre services.

Fordelen er at jeg ikke skal tænke brugtpris værdi på mine spil, eller betale for dyr hardware eller premiere titler ... det er i hvert fald sådan jeg forstiller mig GaaS fremtiden


Hvis vi ender ud i en model som du nævner, så ved jeg at jeg bliver den type som har 12 mdr's abonnement alle steder, fordi jeg ikke gider det bøvl med at til og framelde. Det positive ved denne model er jeg HELT SIKKERT vil komme til at prøve flere spil end i dag, fordi jeg ikke fysisk skal smide pengene hver gang jeg prøver et spil.

Jeg er ikke så negativt stillet overfor ovenstående model! Det jeg frygter er bare at månedspriserne hos feks EA vil blive rigtig høje, fordi de ved folk gerne vil spille FIFA, BF og andre af de store spil.
Det samme gør sig gældende ved Activision.
Activision er de største money grabbing bitches i branchen. At de vælger at sælge map pack DLC til MWR til 15$ til et spil som var bonus for at pre order - samtidig med de har tilføjet supply drops siger alt om det firma. Ja det er et firma og ja deres mål er at tjene penge. Men der er grænser for hvor meget man bør pisse på det community der har gjort dem til det de er i dag. Jeg kommer ikke til at købe det næste spil i COD serien - og jeg tror flere er i samme båd efterhånden. Activision har simpelthen pisset for meget på deres ellers loyale community denne gang.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599

+2

Re: Når konsollen er fortid

Indlægaf ikkNico » tirs 14 mar 2017 16:02

Cena skrev:Det jeg frygter er bare at månedspriserne hos feks EA vil blive rigtig høje, fordi de ved folk gerne vil spille FIFA, BF og andre af de store spil.
Det samme gør sig gældende ved Activision.

Det er absolut klassens slemmeste drenge du nævner der, og jeg er heller ikke i tvivl om, at de vil tage sig ekstra godt betalt for at malke de store franchises, fx FIFA hvor vi får adgang til de små landes ligaer i den billigste model, mens England, Spanien og Tyskland vil koste noget mere, eller BF dlc der også kun bliver tilgængeligt for de øverste lag ... eller der bliver en forskel i opløsning mellem de forskellige tiers (som Netflix har det i dag) ... eller en helt 3. mulighed: Konkurrencen bliver så hård, at ingen kan tillade sig at tage overpris.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ser GaaS lidt mere lyserødt end gennemsnittet (selvom jeg er lidt bekymret for latency), men mon ikke vi ender et eller andet sted mellem min perfekte GaaS verden, og Vrekis knap-så-rare ditto? :)
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar


Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster