Forum

Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremtid?

Generelt snak om Playstation og services.

Bagudkompatibilitet - fortid eller fremtid?

Fortid - Spild af ressourcer
9
28%
Ligeglad - Har ingen mening til det
4
13%
Fremtid - Forventer det er en del af PlayStation 5
19
59%
 
Afgivne stemmer : 32

Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremtid?

Indlægaf Erroneus » søn 02 jul 2017 12:51

Da denne generation af konsoller landede, var der ingen support for bagudkompatibilitet. Men efterfølgende har Microsoft fået tilføjet bagudkompatibilitet med udvalgte Xbox 360 spil helt gratis og senest annonceret at Xbox One også får support for udvalgte Xbox (den fra 2001) spil.

Sony's modsvar til bagudkompatibilitet er PlayStation Now, der giver adgang til over 500 spil, men PlayStation Now er hverken gratis, kører via streaming og vigtigst af alt, er ikke tilgængelig i mange lande, inkl. Danmark.

Men er bagudkompatibilitet vigtig eller er det spild af ressourcer og er det for sent for denne generation til at være relevant? Og hvad med næste generation, hvor arkitekten bag PlayStation 4 - Mark Cerny ikke har lagt skjul på at han bedst kan lide at nye generationer laver et "clean break" med helt nyt hardware der ikke er holdt tilbage af tidligere generationer, noget som vi netop har oplevet med Nintendo's Switch, som ellers har været kendt for at tilbyde bagudkompatibilitet. Forventer du at PlayStation 5 har fuld support for PlayStation 4 spil når den lander?

Kort fortalt: Bagudkompatibilitet, er det fortid eller er det stadigvæk relevant?
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf ikkNico » søn 02 jul 2017 13:48

Jeg er helt klart for b/c, men jeg er også blevet gammel og magelig. Jeg gider ikke multi konsol setup længere, så hellere betale ekstra for en maskine, der kan afvikle spil fra flere konsoller.

Hvis de næste par konsol generationer skal køre som den nuværende, dvs. med 3 år mellem konsollerne, så forventer jeg helt klart b/c med seneste generation. Jeg ved godt at XOX og Pro ikke er nye generationer som sådan, men med performance forskellen kunne de lige så godt være det (begge maskiner formår fx 4K men på samme arkitektur som basis maskinerne).

Selv hvis man forkorter konsol generationerne væsentligt ned til 5-6 år, så vil jeg stadig forvente b/c med minimum seneste generation. Ideelt set skulle konsol fabrikanterne adoptere smartphone konceptet, hvor flere år gammel hardware stadig kan afvikle de nyeste spil (forskellen er så at for smartphones kommer der nye modeller og revisioner en gang om året).

Hvad fremtiden bringer kan vi jo kun gisne om. De fleste ved vist efterhånden godt at jeg er varm fortaler for GaaS (stream) som PS Now. I en rent streamet gaming fremtid vil hardware ikke længere være en begrænsing, og derved forsvinder b/c konceptet helt.

GaaS (stream) har ikke haft helt så stor fremgang som jeg havde forventet. I stedet er der kommet et nyt service koncept på banen, hvor man også abonnerer på en service, men spillene downloades til konsollen; GaaS (download), ex. EA Access og Xbox Game Pass (jeg har hørt rygter om at Ubisoft og Activison også er på vej med lignende tiltag).
Dette er dybest set det online check koncept MS barslede med for 4 år siden, denne gang står man bare ikke som ejer af spillet (og kan derfor heller ikke videre sælge det). Jeg kan nu stadig godt lide konceptet, fordi det giver et væsentlig større spil bibliotek for færre penge

I GaaS (download) scenariet er b/c stadig relevant, og også her stemmer jeg ja.

Lang historie kort; ja, jeg forventer b/c som standard fremadrettet

... så mangler vi bare cross play på tværs af alle konsoller som standard i 3. part udgivelser, men det er en helt anden diskussion
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Erroneus » søn 02 jul 2017 16:45

Og jeg er i den anden lejr totalt.

Statistik fra Xbox One, viser at b/c kun fylder 1½ procent af brugt tid (tilføjelse: analyse uden bekræftelse fra Microsoft, der siger at tallet er højere, men ikke vil afsløre hvor meget højere), det syntes jeg viser hvor meget niece b/c er. Når der kommer en ny generation, så skal de ikke holde hardware tilbage, så det kan afspille sidste generationer.
For PS4 Pro og Xbox One X naturligvis, fordi det er ikke en ægte ny generation, men f.eks. PlayStation 5 skal bare have fuld skrue på hardwaren.

Det er oki hvis de holder samme arkitektur og så opdatere ældre spil, software og drivers, så de kan bruges. I stil med hvad Microsoft har gjort med Xbox One og 360 spil, men det skal ikke være noget de skal bruge mange ressourcer på, jeg gider ikke spille gamle spil :)
Senest rettet af Erroneus søn 02 jul 2017 21:00, rettet i alt 1 gang.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf wMikkel » søn 02 jul 2017 18:03

Erroneus skrev:Statistik fra Xbox One, viser at b/c kun fylder 1½ procent af brugt tid, det syntes jeg viser hvor meget niece b/c er.


Husk nu at være kildekritisk ..
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... patibility
wMikkel
 
Indlæg: 1513


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Erroneus » søn 02 jul 2017 20:58

wMikkel skrev:
Erroneus skrev:Statistik fra Xbox One, viser at b/c kun fylder 1½ procent af brugt tid, det syntes jeg viser hvor meget niece b/c er.


Husk nu at være kildekritisk ..
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... patibility

Jeg kendte godt til den udtalelse, hvor Microsoft sjovt nok ikke selv vil sætte procent på, men henviser til at 50% har startet det op, hvilket er et fuldstændig ligegyldigt tal, fordi det er forbrugstallet som er relevant. Når Microsoft ikke vil afsløre det præcise tal, så er det sandsynligvis ikke et nummer de har lyst til at blære sig med.

Har tilføjet en præcisering på mit indlæg.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Vreki » søn 02 jul 2017 22:06

Ud med det gamle lort :D

Jeg vil hellere have fornøjelsen af top-ydelse på den nye platform, end muligheden for at spille nogle gamle spil som jeg alligevel havde glemt jeg har.

Desuden plejer jeg at gemme mine gamle konsoller, så muligheden er der altid for at spille de gamle spil. Det er bare meget, meget, meget sjældent at jeg har trangen.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307

+1

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Rytteren » man 03 jul 2017 07:34

Har spillet 2 gamle spil (uden nogen forbedringer) gennem. Dette på vitaen. Dette er Suikoden 1+2.
MEN jeg ville spille mange spil gennem igen, med trofæer og forbedringer her og der. "speed" funktionen i FFVII var en fantastisk forbedring.

Så smid den slags små ting med, og sælg mig gerne spillet igen. Er det bare det samme gamle spil, som jeg allerede har, så brug tid og penge andre steder:)
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Vreki » man 03 jul 2017 09:05

Rytteren skrev:Har spillet 2 gamle spil (uden nogen forbedringer) gennem. Dette på vitaen. Dette er Suikoden 1+2.
MEN jeg ville spille mange spil gennem igen, med trofæer og forbedringer her og der. "speed" funktionen i FFVII var en fantastisk forbedring.

Så smid den slags små ting med, og sælg mig gerne spillet igen. Er det bare det samme gamle spil, som jeg allerede har, så brug tid og penge andre steder:)


Jo, men den slags er en konvertering af selve spillet, ikke understøttelse fra konsolens side.

Eksemplet med at bruge forrige generations konsolspil på denne generations håndholdte giver faktisk også fin mening, da de håndholdte typisk er en generation bagefter i ydelse.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Rytteren » man 03 jul 2017 09:08

Korrekt tue. Også derfor jeg stemte spild af tid. Da det uden tweeks KUN var to spil jeg er gået tilbage til.
Grunden til jeg nævnte trofæer, skyldes et patent fra Sony (kan finde det, når jeg lige er ved en pc), der omhandlede support til ps1 spil, via maskine og ændringer eller tweeks i spillet. Se det må de gerne bruge tid på. Gør de det, så bliver bc meget interesseret for mig
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Slimjay DK » man 03 jul 2017 09:47

"much requested, but not actually used much" :) <--- Jeg er enig.

Så vil jeg hellere betale for en Remaster, der er optimeret til det system jeg sidder med.
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Erroneus » man 03 jul 2017 10:19

Slimjay DK skrev:"much requested, but not actually used much" :) <--- Jeg er enig.

Så vil jeg hellere betale for en Remaster, der er optimeret til det system jeg sidder med.


Yup. Det var fantastisk at spille The Last of Us igen på PS4, fordi den var blevet tilpasset til systemet og det samme med Uncharted trilogien. Men havde jeg spillet de 4 spil igen, hvis det "bare" var PS3 udgaven, nope.

Det kan godt være det er fordi jeg ikke har skide meget fritid, men den tid jeg har, vil jeg heller bruge på nyere spil :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf ikkNico » man 03 jul 2017 10:51

Erroneus skrev:Når der kommer en ny generation, så skal de ikke holde hardware tilbage, så det kan afspille sidste generationer.

Vreki skrev:Jeg vil hellere have fornøjelsen af top-ydelse på den nye platform

Måske er det bare mig, der er gammeldags, men når jeg læser den slags kommentarer får jeg lidt hængemule.
Det er i min optik meget langt fra hvad konsoller historisk har stået for, og meget langt fra hvad de bør stå for. Det er pga af den slags holdninger at PS Pro og XOX er kommet til verden. Maskiner hvor fokus er på "eye candy" og ikke gameplay og innovation.

Konsoller er der hvor vi skal drive nye ideer og mekanikker frem, så kan PC får lov at savle over deres textures og 4K gaming. Tænk på hvor lyspistoler, handsker, VR, motion controllers, VMU, dansemåtter og meget andet startede. Jo noget flopper og noget bliver en succes, men fælles er at man hele tiden afsøger og afprøver nye featureas frem for blot at fokusere på grafik og opløsning.

Vib Ribbon, Parappa, Samba de Amigo, Space Station 5, Jet Set Radio, Duck Hunt, Crash Bandicoot, MGS, THPS er bare nogle få eksempler på konsolspil hvor man fokuserede på nye gameplay oplevelser og mekanikker og helt ignorerede wow effekten.

Jeg frygter at vi få færre og færre af de spil at se. Altså spil der prøver noget nyt. Især i en tid hvor microtransactions er blevet den nye goto forretningsmodel. Her skal der bare masseproduceres spil, og kommer der en enkelt frisk ide kopieres den lynhurtigt, fx Angry birds, Flappy Bird, Chicken Crossing eller subway runner (de 3 sidste er sjovt nok gamle arcade idder der er hentet frem til en ny generation).

For min skyld må de gerne lave 5-6 års konsol generationer, men de behøver ikke opfinde nye revolutionære chips hver gang, og de behøver heller ikke finde på en ny arktitektur hver gang. På konsoller børe oplæsning og grafik komme sidst. Genbrug er fint når det kommer til hardware, og så ville man kunne bibeholde b/c uden at det skulle koste en øre.
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Slimjay DK » man 03 jul 2017 11:17

Hvis man nu tager de gamle spil med gameplay og innovation og krydder dem med Eye candy, så har vi den Remaster, der i min optik er værd at kaste penge efter .. Det betyder ikke at alt er en Remaster værd, men Wipeout Omega collection samt Crash Bandicoot er gode eksempler på spil, jeg ikke ville havde spillet igen, hvis det bare var en BC... :)

både PS2 og PS3 kan spille PS1 spil, dog har jeg aldrig spillet mit Crash Bandicoot på nogle af de maskiner eller nogle andre PS1 spil .. Jeg har heller ikke spillet PS2 spil på min PS3 selvom den kan :mrgreen:
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf Vreki » man 03 jul 2017 11:20

ikkNico skrev:Konsoller er der hvor vi skal drive nye ideer og mekanikker frem, så kan PC får lov at savle over deres textures og 4K gaming. Tænk på hvor lyspistoler, handsker, VR, motion controllers, VMU, dansemåtter og meget andet startede. Jo noget flopper og noget bliver en succes, men fælles er at man hele tiden afsøger og afprøver nye featureas frem for blot at fokusere på grafik og opløsning.

<<<<<KLIP>>>>>>

For min skyld må de gerne lave 5-6 års konsol generationer, men de behøver ikke opfinde nye revolutionære chips hver gang, og de behøver heller ikke finde på en ny arktitektur hver gang. På konsoller børe oplæsning og grafik komme sidst. Genbrug er fint når det kommer til hardware, og så ville man kunne bibeholde b/c uden at det skulle koste en øre.


Jeg syntes du blander tingene sammen. Innovation er netop noget der kommer af nye muligheder, ikke fortsat understøttelse af det gamle. PSVR vil f.eks. ikke have været muligt hvis ikke PS4 var så kraftig som den er.

Tilsvarende betyder større kraft ikke bare grafik og FPS, men også mulighed for bedre AI, mere komplekse verdener, større baner osv.

B/c skaber ingen innovation. Hvis jeg er tilfreds med det gamle så har jeg ingen grund til at opgradere.

Forresten så har vi efter min mening set masser af innovation i denne generation. Indie spillene har bedre forhold end nogensinde før, det minder faktisk en del om de gamle dage hvor 3 mand og en hund kunne strikke et spil sammen til en C64. :D
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat - Bagudkompatibilitet - fortid eller fremti

Indlægaf wMikkel » man 03 jul 2017 12:25

Erroneus skrev:
wMikkel skrev:
Erroneus skrev:Statistik fra Xbox One, viser at b/c kun fylder 1½ procent af brugt tid, det syntes jeg viser hvor meget niece b/c er.


Husk nu at være kildekritisk ..
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... patibility

Jeg kendte godt til den udtalelse, hvor Microsoft sjovt nok ikke selv vil sætte procent på, men henviser til at 50% har startet det op, hvilket er et fuldstændig ligegyldigt tal, fordi det er forbrugstallet som er relevant. Når Microsoft ikke vil afsløre det præcise tal, så er det sandsynligvis ikke et nummer de har lyst til at blære sig med.

Har tilføjet en præcisering på mit indlæg.


Men den statistik du henviser til var kun baseret på 1 million brugere på Xbox Live, kontra de 26 millioner+ som der er:

Ars Technica's study was based on a sample of 1m Xbox Live users - a fraction of the 26m Xbox One units that have been sold worldwide, many of which may host multiple accounts. It is perhaps to be expected that more users will be playing Xbox One titles over their 360 predecessors, but it seems Microsoft is satisfied with the 508m hours already racked up
wMikkel
 
Indlæg: 1513


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster