Forum

Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Generelt snak om Playstation og services.

Er lokal multiplayer døende?

Ja - online multiplayer er helt klart fremtiden
6
32%
Ved ikke - har ikke lagt mærke til det/er ligeglad
6
32%
Nej - der er stadig rigelig med mulighed for lokal multiplayer i nutidens udgivelser
7
37%
 
Afgivne stemmer : 19

Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf ChillingBreeze » søn 08 okt 2017 11:16

Siden at online blev standard indenfor gaming, har det givet mulighed for folk at dyste mod mennesker på den anden side af kloden, uanset tidspunktet på dagen og uden at rejse sig fra deres egen behagelige sofa. Men samtidig med at afstanden med hinanden online føles betydeligt mindre, så kan den fysiske afstand nu godt føles større. For vores egen sofa er den mest behagelige, og hvorfor skulle vi dog besøge hinanden for at spille lokal multiplayer (eller offline multiplayer, som det bedre er kendt som), når det kan gøres langt bedre hjemmefra? Med online multiplayer er udvalget af spil nemlig større og man behøver nemlig ikke at dele skærm.

Selvom at det er en fremragende mulighed at kunne spille online, som de fleste tager som en selvfølge den dag i dag, så var der alligevel noget specielt ved at sidde fysisk sammen.
I gamle dage, primært før at online nærmest var standard med PS3, så var man nødt til at være i samme rum for at få multiplayer oplevelsen. Det kunne hurtigt tage et par timer for at få samlet slænget, og først dér kunne man få tæv i et spil.
Jeg har varme minder omkring de kaotiske ræs i Burnout 3, eller at gennemføre Timesplitters 2 kampagnen sammen med en kammerat.
Man kan stadigvæk være hoverende overfor hinanden online over voice chats imens man spiller, men det er utrolig svært at give en fysisk high five over nettet, når man efter utallige forsøg endelig får besejret en svær boss.

Der udgives stadigvæk spil den dag i dag der understøtter lokal multiplayer, men selvfølgelig så ligger det største fokus på online delen. Hvorfor skulle udviklerne fokusere på en del af spillet som kræver at man sidder ved den samme konsol, når man i stedet kan finpudse online delen som de fleste bruger i forvejen?
Det er selvfølgelig stadig muligt at spille online mod hinanden under samme tag, men det kræver mere nu end før. Her skal man have to konsoller, to skærme, to aktive Playstation Plus brugere og to eksemplarer af det samme spil. Det meste af det førnævnte har man alligevel, men der bruges unægteligt mere tid på at få det hele sat op og køre, i stedet for bare at medbringe en ekstra kontroller og tilslutte den til en vens konsol.
Det er derfor mere praktisk bare at blive derhjemme, og game mod hinanden over nettet. Og selvom at der er mange fordele ved det, så savner jeg lidt de varme minder der blev skabt netop fordi online multiplayer ikke var en udbredt mulighed.

Men spørgsmålene er:
-Er lokal multiplayer døende?
-Føler du at muligheden for lokal multiplayer er en mangelvare i nutidens spil?
-Er det noget som spiludviklerne bør genoverveje, eller er lokal multiplayer forældet?


Fortæl også gerne om din bedste (eller værste) oplevelse med lokal multiplayer. :)
Senest rettet af ChillingBreeze søn 08 okt 2017 19:47, rettet i alt 1 gang.
ChillingBreeze
Niveau 0
 
Indlæg: 6


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf fuzzbeans » søn 08 okt 2017 11:34

Jeg har det fint med at man ser mere online coop/multiplayer da jeg ikke er til LANs mere.
Alle mine kammerater spiller jeg online med mens vi sidder på discord eller gennem PS4 party chat.
Så for mig, personligt, har det ikke rigtig noget at sige. Dog kan jeg nemt finde instanser hvor det ville være rart med lokal coop/multiplayer.
fuzzbeans
Niveau 2
 
Indlæg: 138
By: 7950 Erslev


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf SpookyPanda76 » søn 08 okt 2017 11:45

Selvfølgelig er lokal multiplayer, døende, for vi er jo mere og mere sammen online, og ikke som førhen, hvor man sad med kammierne og gamede sammen, og havde den her personlige kontakt.

Ok, fordelen ved online, er at man kan komme i kontakt med flere, men man mister jo den person til person kontakt, den får man ikke online.

så ja, lokal multiplayer døende, desværre.
SpookyPanda76
Niveau 0
 
Indlæg: 7


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf HrDanish » søn 08 okt 2017 13:35

Det er naturligt at det lokale ikke er omkring så meget mere grundet udviklingen, men jeg håber da på at nogle udviklere måske vil kigge på muligheden for det i nogle spil stadig.

Der var nu noget særligt ved at kunne samles med venner eller familie og spille sammen i den samme stue.

Jeg har utroligt mange gode minder og hører jeg om et spil der har et godt fungerende lokal mode så ender jeg næsten altid med at købe den, blot for at kunne genopleve lignende oplevelser igen.
HrDanish
Niveau 4
 
Indlæg: 300


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Volpi » søn 08 okt 2017 14:48

Det jeg forbinder mednlokalt netværk er et netstik imellem to computere og eks spille 1v1 i doom eller lignende:).
Lige inden jeg blev “voksen”, kunne vi nogle gange samle 6 gutter, med hver vores pc og en hub og så blev fredag lørdag og noget søndag brugt på Battlefield 1942.
Shit det var sjovt.
De næste mange år var i Football manager med et kabel imellem min kammerats pc og min og dermed kunne vi klare taktikker mm samtidigt istedet for at skiftes.
Idag kan vi stadig mødes på samme måde, men det er så reelt internet der er imellem os.

Idag har jeg snart 3 børn og skiftende arbejdstider, så uden online Gaming fik jeg aldrig spillet mere:).
Så sent som i fredags fik jeg en kammerat på besøg til en omgang fifa hvor han og jeg spillede på samme hold mod andre online spillere. Det er maks sjovt, men også 3 år siden vi sidst gjorde det.
Så for at svare på spørgsmålet, så tror jeg traditionelt lokal netværk er dødt, mens online multiplayer fortsat vil have en placering i vores samfund.
Så længe vi som mennesker har brug for social liv vil det forekomme:).
Men jo det er da nemmere at lige starte op hjemme og så er man igang.
Jeg tror dog på at folk stadig mødes og spiller når de kan - mens online spil bare gør det muligt at spille “sammen” langt mere end ellers:).
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Da Senzai » søn 08 okt 2017 19:43

For mig er lokal multiplayer 100 procent dødt.

Når jeg og mine venner samles lokalt og skal game/hygge, så bliver det altid over et gang brætspil eller et spil kort. Det er så meget federe.

Videospil kan man altid spille og er for mig noget, man spiller, når man er alene hjemme.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København

+2

Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf iaurdae » søn 08 okt 2017 22:15

Jeg har det for det meste meget modsat af alle andre. Jeg tror og håber på, at online delen i mange spil fremover vil blive neddroslet lidt. Der er flere grunde, men den største er, at jeg gerne ser gode single player oplevelser. For mig er et godt spil noget der kan hive mig helt ind, og give mig noget film, bøger, og andre ting ikke kan. Det kan en god historie, hvor jeg selv spiller hovedrollen - for mig giver det alt.

Til spørgsmålet om lokal multiplayer. Jeg spiller mange sportsspil, og der har jeg fået nok af feks. FIFA online, der er alt for meget der kan ødelægge oplevelsen for mig, som jeg ikke selv kontrollerer, så jeg mødes stadig en gang imellem med mine venner og tager et par spil - det er for mig den mest reelle måde at få multiplayer delen på, og derfor kommer online multiplayer aldrig til at tage mig helt ind.
Billede
iaurdae
Niveau 3
 
Indlæg: 205


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Vreki » man 09 okt 2017 12:05

Local Multiplayer er stort set det eneste sted hvor konsollerne kan noget som PCen ikke kan.
Online er fint nok, og jeg bruger det meget mere end local coop.

Men det er slet ikke det samme som at sidde i sofaen med venner eller familie.

Heldigvis så er der stadig mange gode spil med local coop, det eneste sted jeg rigtigt savner det er bilspillene.
indtil videre har jeg ikke kunne finde et ordenligt bilspil med spiltscreen.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Erroneus » man 09 okt 2017 16:53

Døende ja Dødt nej :)

Jeg tror dog ikke det dør helt ud, da nogle spil bare passer perfekt til lokal multiplayer og generelt syntes jeg mange spil stadigvæk tilbyder det, men det er ofte større spil, hvor man ikke ser det mere, fordi online er blevet så god en erstatning.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10983
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Rytteren » man 09 okt 2017 21:08

Jeg syntes det er fint, når man for begge muligheder eller bedst fra begge verdener. Online splitscreen. F.eks rocket league og PWZ:GW2 osv.
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Vreki » tirs 10 okt 2017 02:09

Rytteren skrev:Jeg syntes det er fint, når man for begge muligheder eller bedst fra begge verdener. Online splitscreen. F.eks rocket league og PWZ:GW2 osv.


Garden Warfare er et godt eksempel.
Min datter syntes det er sjovt at spille det splitscreen med andre familiemedlemmer, men solo eller online har det ikke den store interesse.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf Andreas Ladegaard » tirs 10 okt 2017 21:56

Jeg ville ikke synes om hvis lokal multiplayer forsvinder. Det er desværre noget der i meget mindre grad er at finde i nyere spil, end tidligere. Jeg synes det er meget federe at spille med nogle venner der sidder lige ved siden af en, i stedet for at spille online mod dem. Jeg har haft utroligt mange gode stunder hvor lokal multiplayer har været omdrejningspunktet og det er også hovedårsagen til jeg den dag i dag har en spillekonsol og ikke en gamer PC.
Andreas Ladegaard
Skribent
 
Indlæg: 218
By: Aarhus

+1

Re: Søndagsdebat: Er lokal multiplayer døende?

Indlægaf BingoDK » tors 12 okt 2017 15:06

Det er sjovt, jeg spiller normalt ikke andet lokal multiplayer end FIFA, men i weekenden kastede vi os over That's You, som er ret sjovt og ikke kræver, at man er ferm med en PS4-controller, da det kører via smartphonen. Det tror jeg, kan være med til at øge interessen for lokal multiplayer.

Jeg sad så også i weekenden og tænkte tilbage på de gamle dage med TimeSplitters-spillene, som i min optik var et af de bedste lokal multiplayerspil til Playstation.
Billede
BingoDK
Niveau 4
 
Indlæg: 606



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron