Forum

Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Generelt snak om Playstation og services.

Loot boxes vs season pass?

Afstemning sluttede søn 26 nov 2017 15:13

Loot boxes
5
31%
Season pass
11
69%
 
Afgivne stemmer : 16

Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Erroneus » søn 29 okt 2017 15:13

Igennem mange år har store spil været prissat til 60$, hvilket her i Danmark betyder en pris på omkring 4-500 kr. Igennem årene har spilfirmaerne da også forsøgt at få det beløb op, men branchen har holdt fast i 60$, så derfor prøver spilfirmaerne at finde pengene et andet sted, til dels pga. det er firmaer som skal tjene penge, men også fordi at udviklingen af spil er blevet dyrere, efterhånden som spil er blevet større og mere komplekse.

DLC er naturligvis ikke nyt og har igennem mange år, været en måde for et firma at få flere penge ud af et spil, men en mere direkte metode tilbage i sidste generation var online passes, der dog dødede ud efter et par år, men i den her generation af konsoller har det uden tvivl været season passes. Kvaliteten af season passes har været meget svingende, hvor specielt season pass til singleplayer spil ikke altid har leveret nok indhold kontra prisen og season passes til multiplayer spil, har den kedelig effekt at det laver en opdeling af brugerbasen.

Så da EA gik ud at annoncerede at der ikke vil være et season pass i Star Wars Battlefront II og nye maps til mutiplayer delen vil være gratis, blev det godt modtaget, fordi det betyder på bundlinjen at man ikke skal ud og bruge 300 kr på et season pass. Men EA er et firma som skal tjene penge, så de giver ikke noget gratis væk uden at have en alternativ kilde til at tjene de penge ind, hvilket har vist sig at være Loot boxes.

Loot boxes er ikke noget nyt koncept, det har eksisteret i et stykke nu og vi har også set flere eksempler på hvordan loot boxes godt kan fungere et spil, uden det ødelægger balancen eller giver unfair fordele, f.eks. i Blizzards Overwatch eller 2017's helt store hit PlayerUnknown's Battlegrounds, som forventes ude til PlayStation 4 i 2018.

Men loot boxes som kun tilbyder kosmetiske ændringer, har ikke den samme tiltrækkende kraft, som f.eks. loot boxes der giver direkte fordele i spillet. Så da Star Wars Battlefront II betaen landede her i efteråret kunne man til rædsel se at spillet loot boxes kunne give adgang til nogle store fordele, men man skulle åbne mange af dem, hvilket betød at folk der vil bruge mange penge på loot boxes, kunne købe sig til fordele over andre spillere, også kendt under betegnelsen Pay2Win.

Nu er Star Wars Battlefront II ikke udgivet dags dato og EA lover at balancen imellem loot boxes og hvad man får, bliver anderledes i det endelige spil, men det ændrer ikke ved at i tilfældet med Star Wars Battlefront II har vi fået loot boxes i stedet for et season pass.

Så derfor stiller vi spørgsmålet og ligger op til debat:
Loot boxes eller Season Pass, hvad foretrækker man?
Og er der en anden mellemvej og her skal man tage højde for at det ikke er alle spil som kan ramme Overwatch eller PlayerUnknown's Battlegrounds popularitet, hvor kosmetiske loot boxes godt kan bære økonomien.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10983
By: Nyborg

+1

Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Vreki » søn 29 okt 2017 15:29

Erroneus skrev:Så derfor stiller vi spørgsmålet og ligger op til debat:
Loot boxes eller Season Pass, hvad foretrækker man?
Og er der en anden mellemvej og her skal man tage højde for at det ikke er alle spil som kan ramme Overwatch eller PlayerUnknown's Battlegrounds popularitet, hvor kosmetiske loot boxes godt kan bære økonomien.


Forkert Dilemma, efter min mening er spørgsmålet season pass og loot boxes versus traditionel DLC

Begge de to muligheder er dårlige.
Season Pass er forudbetaling for indhold som man ikke har nogen anelse om kvaliteten af, og som bliver leveret på et tidspunkt i fremtiden hvor man måske har mistet interessen for spillet.
Destinys Season Pass DLC er efter min mening et godt eksempel på noget der aldrig ville have kunne sælge hvis ikke rigtigt mange havde betalt for det på forhånd. Som selvstændig DLC ville det have været en joke.

Loot boxes er endnu værre. Ren spilmæssigt er det frustrerende at være så afhængigt af held for at få noget udstyr man kan bruge, og ofte er det meget tydeligt at gameplayet er centret om at man skal føle behovet for at få bedre udstyr for at komme videre. Det gør spillet til et frustrerende grind for at få lootboxes, i stedt for at spillet er målet i sig selv.
Men der er en endnu mørkere side til det. Dybest set er det rent hasard spil, som skrabelod og roulette. Ludomani er et alvorligt problem for mange, og her rammer man lige en i en målgruppe hvor mange er unge og uerfarne.
Det skulle ikke undre mig om hele konceptet sanrt bliver ramt af noget lovgivning.

Jeg foretrækker DLC i form af udvidelser som man køber når de kommer frem, og kosmetiske ting som skins, taunts osv. Hvis spillet er godt så er det ikke usædvanligt at jeg er villig til at bruge lidt ekstra på den slags.
Men betale en 40-50 kroner for at få et tilfældigt item? Det kan de godt glemme.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Erroneus » søn 29 okt 2017 15:44

Vreki skrev:Forkert Dilemma, efter min mening er spørgsmålet season pass og loot boxes versus traditionel DLC

Begge de to muligheder er dårlige.

Ja kosmestiske loot boxes / DLC, hvis det kunne være nok, men det er bare ikke tilfældet, at det er nok for spil firmaerne. Derfor har vi også set så mange season passes til spil, fordi "gammeldags DLC" simpelthen ikke har givet nok indtjening og lige meget hvordan vi vender og drejer den, så er det bundlinjen som er vigtig for de her store udviklerhuse.

Så ja det er et spørgsmål om pest eller kolera :D Men desværre er det bare den vej det udvikler sig, så derfor spørgsmålet, hvad er bedst af de 2 muligheder.

Er der en mellemvej? Måske, men hvad? Fordi hvis man kigger på f.eks. Battlefield 1, der har man et season pas og stadigvæk loot boxes, dog med kosmetiske ting, så den blanding virker ikke til at være en gyldig mellemvej.
Der er naturligvis også muligheden, at det bare er firmaer som EA som prøver at presse citronen og løsningen ud af det her, er som forbruger, at sige nej til begge dele.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10983
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Redman DK » søn 29 okt 2017 16:03

Vreki skrev:
Forkert Dilemma, efter min mening er spørgsmålet season pass og loot boxes versus traditionel DLC

Begge de to muligheder er dårlige.
Season Pass er forudbetaling for indhold som man ikke har nogen anelse om kvaliteten af, og som bliver leveret på et tidspunkt i fremtiden hvor man måske har mistet interessen for spillet.
Destinys Season Pass DLC er efter min mening et godt eksempel på noget der aldrig ville have kunne sælge hvis ikke rigtigt mange havde betalt for det på forhånd. Som selvstændig DLC ville det have været en joke.

Loot boxes er endnu værre. Ren spilmæssigt er det frustrerende at være så afhængigt af held for at få noget udstyr man kan bruge, og ofte er det meget tydeligt at gameplayet er centret om at man skal føle behovet for at få bedre udstyr for at komme videre. Det gør spillet til et frustrerende grind for at få lootboxes, i stedt for at spillet er målet i sig selv.
Men der er en endnu mørkere side til det. Dybest set er det rent hasard spil, som skrabelod og roulette. Ludomani er et alvorligt problem for mange, og her rammer man lige en i en målgruppe hvor mange er unge og uerfarne.
Det skulle ikke undre mig om hele konceptet sanrt bliver ramt af noget lovgivning.

Jeg foretrækker DLC i form af udvidelser som man køber når de kommer frem, og kosmetiske ting som skins, taunts osv. Hvis spillet er godt så er det ikke usædvanligt at jeg er villig til at bruge lidt ekstra på den slags.
Men betale en 40-50 kroner for at få et tilfældigt item? Det kan de godt glemme.


Men season pass udelukker jo ikke nødvendigvis dlc pakker. Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til et spil hvor man ikke har kunnet købe dlc udenom season pass'et.

Jeg synes begge muligheder er lidt noget røv lige nu, og det virker som om spilproducenterne ikke har fundet den gyldne vej endnu. Season pass/dlc pakker med maps deler spillerne op hvilket stinker, men loot boxes er sgu et svindelnummer uden lige. Betale for en random ting med chance for det er en duplicate er da at blive holdt for nar. Men så igen, så kommer jeg til at tænke tilbage på da jeg var barn og købte pokemon kort, hvilket er det samme random pis :D
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Vreki » søn 29 okt 2017 17:28

Redman DK skrev:Men season pass udelukker jo ikke nødvendigvis dlc pakker. Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til et spil hvor man ikke har kunnet købe dlc udenom season pass'et.

Det udelukker ikke, men det er ikke refunderbar forudbetaling af et helt års DLC
Hvis nok hopper på vognen så er der ikke noget pres for at levere værdi for pengene.
Redman DK skrev:Men så igen, så kommer jeg til at tænke tilbage på da jeg var barn og købte pokemon kort, hvilket er det samme random pis :D


Dengang kunne du i det mindste bytte kort med de andre suckers. :D
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Rytteren » man 30 okt 2017 11:29

Ja de to "shit mig i øret" muligheder, ja så er det season pass der fortrækkes. Er ikke til "heldbaseret" køb. Også derfor jeg kan være til polterabend uden at bruge penge på x,y og z (sandsynlighedsregning har selvfølgelig også indflydelse)
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf fuzzbeans » man 30 okt 2017 11:54

Rytteren skrev:Ja de to "shit mig i øret" muligheder, ja så er det season pass der fortrækkes. Er ikke til "heldbaseret" køb. Også derfor jeg kan være til polterabend uden at bruge penge på x,y og z (sandsynlighedsregning har selvfølgelig også indflydelse)

Enig.
Season pass er den mindre af de 2 onde. Men jeg synes stadig ikke det er en fed afstemning. :D
fuzzbeans
Niveau 2
 
Indlæg: 138
By: 7950 Erslev


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Da Senzai » man 30 okt 2017 20:22

Godt skrevet debatoplæg, Erroneus. Jeg kan godt lide alt den baggrundsinformation, du kommer med.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Da Senzai » man 30 okt 2017 20:39

Umiddelbart er min holdning, at Season Passes og Lootboxes sucks - medmindre, at det er lavet ordentligt.

Seasonpass har jeg faktisk ikke så meget forstand på og er ikke noget, jeg har brugt penge på. Tekken 7 har vist season pass, men giver ikke mening for mig at købe.

Lootbokses synes jeg faktisk er helt fint - ihvertfald i de spil, jeg spiller. Rocket League er et genialt spil, som jeg har spillet i nonstop i to år. Udvikleren lytter i den grad til brugerbasen og næsten, hver gang folk skriver til dem med forbedringsforslag, så er det næsten altid med i næste update.

Derudover, så er indholdet af lootboksene, så unødvendige. Det er ting som fjollede diskotekshjul eller boosts, der får din bil til at lyde som en jetjæger. Vigtigst af alt, måske, så kan man bytte items, med andre spillere, så det er supernemt og tager ingen tid at gå på reddit og finde det item, man skal bruge. En sidste detalje er også, at man kan unlocke virkeligt mange items i spillet uden at åbne lootbokses, så man føler ikke, at det er nødvendigt for at nyde spillet. Nå ja - og den bedste bil i spillet. Det er den, man starter med.

Så er også et spil som SMITE. I Smite er er lootbokses, så åbentlyst et scam og spild af penge - og de lægger ikke skjul på det, så det kan jeg godt acceptere :D. Især fordi, at Lootboksene ikke indeholder nogen items, der har noget med gameplayet at gøre. (edit: Altså, det er en god ting, at Lootboksene ikke indeholder ting, der påvirker gameplayet)

Smite er også et godt spil og jeg har brugt flere hundrede timer på det - hvilket også er grunden til, at jeg har det fint med at have brugt 75 kroner på et costume. Men det er ikke købt i en loot boks, da jeg ikke kan få mig selv til at købe dem .

Overwatch er et spil, jeg kun har spillet meget lidt, da jeg synes, at det er fesent. Men de lootbokses er helt væk synes jeg. Men det er mest fordi, at i modsætning til Rocket League og SMITE, så er der ikke noget fedt i dem. - men det er vel en smagssag.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København

+1

Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Redman DK » tirs 31 okt 2017 10:10

Vreki skrev:Det udelukker ikke, men det er ikke refunderbar forudbetaling af et helt års DLC
Hvis nok hopper på vognen så er der ikke noget pres for at levere værdi for pengene.


True, man betale lidt for katten i sækken med season pass. Dog har det en enkelt gang kunne betale sig (Uncharted Lost Legacy) ;)

Vreki skrev:Dengang kunne du i det mindste bytte kort med de andre suckers. :D


Hvis et trading system blev implementeret i alle spil med loot boxes ville det idet mindste hjælpe lidt på det, som i Rocket League.
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Vreki » tirs 07 nov 2017 13:06

Jeg har lige læst at Need for Speed Payback også vil inkludere microtransactions og lootboxes.
Og det skulle efter signede væreen langtrukken affære at skrabe penge sammen til opgraderinger uden at benytte lootboxes.

Så det er vist endnu et spil som jeg havde planlagt at købe, men som nu ryger af min liste. :(
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307

+1

Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Erroneus » tirs 07 nov 2017 13:45

Æv :( Jeg ved vi anmelder spillet, så er spændt på at se hvad Palle kommer frem til.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10983
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Loot boxes vs. Season Pass

Indlægaf Zieglers » tirs 07 nov 2017 14:52

Enig med Da Senzai. Lootboxes er helt fint med mig, da jeg kun spiller spil hvor det virker fornuftigt, igen rocket league. Fantastisk eksempel på at lootboxes ikke behøver være en dårlig ting.
Zieglers
Niveau 1
 
Indlæg: 80

+1


Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster