Jeg holder utrolig meget af både film og spil, og af den form for afslapning de har at tilbyde.
Hvis man bare har brug for at læne sig tilbage og få lidt let underholdning, så kan man sætte en film hvor alt er forudbestemt på forhånd, og ens eneste opgave er at nyde det. Hvorimod at spil gør tilskueren til en aktiv process af handlingen, hvordan hovedpersonen skal håndtere sagerne i de givne situationer, og hvis man har lyst til at stirre ind i en interessant mur i en time, så kan man gøre det.
De to medier er blevet mikset før, og der er blandt andet en del skydespil der har store cinematiske øjeblikke, som var det taget ud af en fed Hollywood blockbuster.
Men for et par måneder tilbage så landede Late Shift på Playstation Store, som i bund og grund er en rigtig film, hvor du foretager en række valg, og filmen skifter retning alt efter hvilken vej du tager.
Der har været tidligere lignende eksempler hvor man ikke direkte styrede hovedpersonen i spillet så frit.
F.eks. i arkadespillet Dragons Lair fra 1983, der til trods for dens lettere barnlige tegnefilms udtryk, skabte frustrationer blandt mange, når man gang på gang styrtede i døden.
Men her er det alligevel lidt anderledes, da der ikke er fokus på quick-time events men hvor gameplayet er kogt ned til at et par valg dukker op undervejs, og der som sådan ikke er et forkert valg.
Konceptet med en interaktiv film er interessant, men hvornår kan man tillade at kalde sig selv et spil?
Det er selvfølgelig mere end blot et par deleted scenes man ser i ekstra materialet efter filmen, da man selv har mulighed for at forme historiens gang. Men hvor meget gameplay er der egentlig i det?
Hvis der er for lidt gameplay, og man derfor godt kan føle sig lidt inaktiv, så ville det måske have været bedre at holdet bag filmen havde bestemt sig for én retning, og blot udgivet den som en direkte film, fremfor at man skal sidde klar med en controller, for at trykke på en knap i ny og næ. Eller gør det alligevel hele affæren mere personlig og sjovere, at man selv føler man er en del af beslutningerne?
Spørgsmålet er:
Er interaktive film en interessant idé du vil se mere af i spilmediet, eller er det noget man helst ikke skal blande mere sammen, da oplevelsen bliver for inaktiv?
Eventuelt kom med et par bud på den bedste form for interaktive film, og hvilke hvor det har fungeret rigtig godt.
Det er forresten ikke for at sætte Late Shift i dårligt lys, men blot for at bruge dens form for gameplay som eksempel.