Forum

Spørgsmål til Leje af en PS5

Generelt snak om Playstation og services.

Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » man 09 mar 2020 20:12

Hej,

Jeg håber i kan hjælpe mig her:

En hjemmeside som tilbyder leje af Ps5:
Lad os sige den nye PS5 kommer til at koste 4000kr. (jeg ved det kommer til at koste mere). men Lads os bare sige et random tal: 4000kr.

Første gangs betaling: 1200kr.
månedligt: 125kr.
Ingen binding

Er det attraktivt for dig ? at leje fremfor at købe ?
fidusen er at man kan aflevere den og leje den igen uden at skulle betale første gangs betaling igen.
og man får gratis swop ordning. dvs. man kan aflevere den og leje noget andet så som en xbox, Oculus VR briller hvis man har lyst til at leje sådan en i et par måneder (med en første gangs betaling som er omkring 25% af salgsprisen).

Ideen er at man ikke køber digitale produkter med instedet lejer dem. og når nyt kommer, udskifter dem til 25% af indkøbsprisen.

Hvor mange herinde ville finde det interessant at skulle leje fremfor at købe?

Noget feedback vil være godt.

ideen er at man formindsker e-waste. så man lejer og bytter og dermed får muligheden for at leje med flere konsoller, produkter mm. fremfor at man skal købe hvert produkt.

selvfølgelig vil det altid være lidt dyre end at man skal købe. men med swop ordning. burde det være billigere da man realiteten kun betaler 1 måneds beløb + 25% af produktets salgspris, men nyder af swop ordning hvor du kan prøve flere produkter af på samme tid. Og man mindsker e-waste.

Konstruktivt feedback er velkommen.
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Erroneus » man 09 mar 2020 20:36

Du skal nok forklare den swap ordning bedre, det tog mig et par gange før jeg lurede den og så alligevel ikke. Måske er det bare mig som er i mandags mode dog :)

Men ang. swap ordningen, hvor lang tid har man den så, fordi hvis man betaler 25% af salgsprisen og man ikke skal betale en månedlig lejepris, hvad vil så ikke afholde folk fra at beholde den store Index VR sæt, værdi 10k, som de har betalt 2500 kr til evig tid? Eller kan man kun bruge swap ordningen, hvis man lejer noget andet ved siden af?

Ang. ren leje, ingen interesse. En konsol som PS5 har man mere end 2 år og så det en dyrere løsning. Men selv hvis man kun har den et år, har man lige hældt 2700 kr ud af vinduet for hvad? Retten til at betale 125 kr. pr. måned for noget andet man så skal leje, det finder jeg overhovedet ikke interessant.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » man 09 mar 2020 21:30

Ja du har ret i det meste du siger:

første gang ydelsen for 1200kr er KUN for en PS5 til en salgspris på 4000kr (lidt over 25% ) .
også en månedlig udgift på 125kr/m


Men så kommer den nye Oculus VR headset, den vil du gerne prøve:
ordinær salgs pris er 5000kr.

du aflevere din PS4 tilbage:
og modtager en oculus quest.

du betaler:
engange beløb: 25% af salgs prisen
månedlig udgift på onkring 125kr.


Du vil nu efter et par måneder tilbage til din ps5.
du aflevere din oculus quest
og modtager din ps5 tilbage for 125kr. om måneden. (INGEN engangs betaling)


I din konto ejer du nu "digitalt" 2 produkter som du kan swop rundt med uden at skulle betale engangsbeløb for disse.


Mens du bruger din ps5 er der nok en anden bruger som har lejet oculus quest. dermed deler flere brugere den udgift som er forbundet med at købe et nyt produkt.


ideen er e-waste du har 3 konsoller der hjemme men kan kun spille 1 af gangen, de andre to laver ingen ting (de fylder). men denne ordning ejer du kun produkterne digitalt, og dermed deler flere brugere samme konsole.

OG det er jo utrolig billigt når man tager i betragtning at man ikke skal stå tilbage med en defekt PS5. for det står firmaet til ansvar for. og man kan lave en game udlejnings ordning at når man lejer ps5 lejer man spil, og når man aflevere tilbage har den næste bruger også adgang til de samme spil.

spil på cd bliver ridset defekt øødelagt over tid, alt dette koster penge som firmaet også skal stå til regnskab for ikke brugeren.

og brugeren kan nyde de nyeste produkter på markeret for kun 25% af handelsprisen.

HUSK NU, hvis du nu har haft din ps5 i 12 måneer og vil over til en xbox. så skal du ikke betale 1200kr i engangs betaling for den xbox da salgsprisen på den nye xbox efter 12 måneder vil jo falde, og i takt med det vil engangs beløbet også falde. til måske 600kr.

engangs beløbet følger ALTID salgs prisen, så hvis man ønsker en lavere engangspris, må man vente til salgs prisen falder.



det er lidt win win situation for begge sider , synes du ikke ?
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » man 09 mar 2020 21:47

og jo, hvis man har råd til en ps5, og man har tænkt sig at spille på en ps5 i mere end 3 år. så kan det nok betale sig at købe en, men hvis den bliver defekt har du mistet en ps5.

og hvis en ny konsole kommer ud efter 3 år , så selvom du godt kunne tænke dig en, vælger du at holde tilbage da du lige har købt en for dyre domme.

I dagens danmark, bliver elektronik hurtigt forældet og man bliver nærmest tvunget til at købe nyt for gamle spil ikke virke mm.

at blive en del at et nyt eco-system, koster måske lidt mere, men til gengæld nyder man mere.

det er lidt ligesom

5kr for 1 æble.
8kr for en pose æbler.

hvis man kan nøjes med et æble, så har du ret , ingen grund til denne ordning, men hvis man er den nysgerrige type som godt kunne tænke sig: the latest and the greatest. så er det her en billig måde at være end del af "trend".

Giver det mening ?
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Erroneus » man 09 mar 2020 23:09

Hvordan det virker giver mening.
Jeg kan måske godt se nogle, som kunne få glæde af det, som ikke kan ligge den mængde penge for ny tech og ikke ville arbejde i at sælge deres udstyr, men det er personligt ikke noget som passer til mig :)

Personligt hopper jeg imellem konsoller / udstyr inden for samme måned, og jeg sælger ofte min gamle konsoller inden den nye generation lander, og får på den måde en stor del af udgiften tilbage. Dem jeg ikke sælger, de bliver givet videre i familien. Ud over det, vil jeg nok finde en del irritation ved at skulle sætte ens PlayStation eller Xbox op igen, når man får en af dem tilbage på lejeperiode. Selv om hurtigt Internet er udbredt, så tager det alligevel lidt tid at hente de 60-70GB patches vi ser til spil i dag.

Jeg har igennem tiderne ejet 9 forskellige konsoller, ikke en eneste af dem er gået i stykker, men nu er jeg også typen der selv skifter kølepasta osv. i mine konsoller efter lidt tid, så det er ikke en problemstilling for mig med defekte konsoller. Men der er naturligvis familier, måske specielt med børn, hvor det er mere et problem.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Dasiima » tirs 10 mar 2020 11:29

Er det en hjemmeside/forretning, som du driver nils12? Det lyder lidt som 'skulle spørge fra "en ven" :- )

Jeg har tidligere prøvet en ordning, hvor man fik tilsendt spil med posten og efterfølgende sendte dem tilbage. Det blev noget rod. Primært fordi at spillende altid var udlejet, og man derefter stod på venteliste.
Der skal indkøbes en ordentlig bunke PS5'er og andet udstyr, hvis man vil drive en nogen lunde profitable forretning. Kunder på venteliste til en konsol vil hurtigt droppe fra, hvis man skal vente et par måneder.

Jeg er også lidt bekymret for transporten. Det er jo ikke en Nokia tlf, men et stykke elektronik som må forventes at være sårbar overfor for meget transport/bevægelse. Det er en dyr forretning at skulle sende 5-10kg ud, og jeg vil føle mig godt skuffet at tilslutte en PS5 bare for at opdage, at den ikke vil tænde pga transport skader.

Jeg kan ikke se, hvordan denne "hjemmeside" skal kunne sikre sig mod overstående. Jeg vil nok holde fra mig at smide penge efter sådan et projekt.
Billede
Dasiima
Niveau 2
 
Indlæg: 174
By: København

Brugeravatar

Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Maethiel » tirs 10 mar 2020 17:10

Det er ikke noget for mig, da jeg synes engangsydelsen er for høj.
Så ville jeg hellere undgå engangsydelsen, og have en større månedlig ydelse, på f.eks 299-399kr, da det i min verden ville give mere mening i forhold til leje.

Jeg køber som regel mine konsoller, med den intention at beholde dem til næste generation kommer (så når ps5 kommer, sælger jeg min 4 pro, og køber 5'eren).

Dog har jeg tit tænkt at det kunne være fedt at prøve en xbox igen, hvis man kunne låne eller leje en. Her ville det give god mening for mig, hvis jeg havde mulighed for at leje den een måned f.eks, og så bare give de der 3-400kr for det.
Hvis jeg skal smide 1250kr, og derefter 125kr pr måned, så bliver det en dyr omgang, for at prøve den en enkelt måned eller 2 måske.

Jeg tænker også det ville give mest mening, hvis man havde fysiske drop points, hvor folk kan hente/aflevere. At send den slags med posten er dyrt og besværligt. Så alt i alt, så skal der (i min optik), helt klart gøres noget ved det store engangsbeløb og SKAL det være online butik, så skal i som minimum give fragten og garantere for den (begge veje), ellers bliver det en dum udgift og en stopklods for mange (f.eks en som mig).

Jeg kan dog godt lide ideen.
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » tirs 10 mar 2020 20:05

Tusind tak for feedback!!

Vi er en focus gruppe som er ved at undersøge om det kan blive en realitet. Vi har investorer som vil pumpe penge ind i det her.

Ordningen med spil har vi godt undersøgt, og hvorfor det gik galt. Der var bla. flere faktore, "pris, forsendelses omkostninger, opsigelse var noget bøvl, begrænset antal spil til rådighed. De må have gået konkurs efterfølgende, siden det ikke eksisterer længere.

med hensyn til transport - GLS giver 4500kr i forsikringspenge. Og jo det er gratis forsendelse begge veje.

@dasiime, Der vil ikke være noget "kø, eller vente tid. hvis vi ikke har en til rådighed, vil vi samarbejde med el giganten og power og få en sendt ud til kunden eller bede kunden hente hos en af disse selskaber.

@maethiel, engangs beløbet er højt, det har du ret i. Men vi vil HELT væk fra ideen om Udlejning, leasing, bundet abonnements ordning. Vi prøver at opbygge et ny eco-system . Hvor Platformen fundamentalt handler om:

reducering af E-waste
Swop ordning så man kan prøve de nyeste hardware på markedet.
Ingen bekymring om defekt udstyr.
Game sharing (Her har vi ikke en plan endnu, da vi endnu ikke ved hvad PS5 og xbox tilbyder af spille features).
Accesories man kan leje ved siden af til udstyret.


Det her platform er ikke for dem som vil leje en PS5 eller xbox i en uge. (Jo der vil være en mulighed på platformen, men det bliver dyrt og det er ikke hvad hensigten er). Det handler om fundamentalt at ændre brugerens perspektiv til køb af hardware. At gå fra fysisk køb af hardware til digital køb af hardware. Brugeren vil have en app hvor brugeren kan se hardware som de ejer digitalt, og med et klik kan bestille hjem næste dag.

Derfor er prisen høj. Mange vil HURTIGT relatere dette platform til "udlejning, og leasing, bundet abonnement". og det er ret normalt at man hurtig trækker stikket når man hører disse ord. for det er som regl ALTID dyrt.

Men det er ikke hvad firmaet skal stå for. Her handler det om en ny digital era, hvor man overgår fra fysisk til digital køb af ejerskab til produkter. Sharing is caring princip! og det skal være billigt, men firmaet skal tjene lidt penge.


Med det nuværende plan kommer firmaet ikke til at tjene en krone de første 3-4 år. Det er en meget kapital intensive forretning.
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf klatzen » tirs 10 mar 2020 20:16

Er det ikke bare Leasy om igen?
Billede
klatzen
Niveau 4
 
Indlæg: 438


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Maethiel » tirs 10 mar 2020 20:32

Okay, men det bliver stadig dyrt.

Lad os bare for tankens skyld, sige at jeg er interesseret i at prøve den nye Xbox, ps5 og en switch. Så har jeg i udsigt at skulle af med ca 3000kr, og hvis jeg skal have en maskine i huset altid (uanset hvilken af de 3), i lad os bare sige 5 år (mine konsoller har ca 5 års levetid, inden jeg køber en ny), så har jeg de 3000 jeg ikke får igen + en udgift på 125kr x 60 = 7500kr.

Det bliver 10500kr for at have en konsol i huset i de 5 år (i know, jeg kan skifte mellem de 3).

Hvis jeg køber de 3 og dermed ejer dem, og har dem alle 3 i 5 år, altså alle 3 på samme tid og uden besværet med at bytte, vil det ikke blive ret meget dyrere. vi snakker måske et par tusinde.

OG, så har jeg endda mulighed for, efter de 5 år, at sælge mine 3 konsoller, og smide de penge efter nye konsoller.

Jeg har meget svært ved at se jeres model fungere i praksis.

Der er også problematikken med spil. Skal jeg så købe en masse spil, og så har jeg kun mulighed for at spille de spil som hører til den konsol jeg har hjemme lige nu? så står spillene til de 2 andre konsoller bare og glor på hylden.

Ej jeg har ikke fantasi til at tro det kan fungere i praksis. Men hey, det kunne være fedt hvis det lykkes, og det bliver godt. Måske er jeg bare gammeldags :)
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar
+1

Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » tirs 10 mar 2020 21:24

@Maethiel, Du har ret 10500kr for leje VS 12000kr for køb.
Du spare kun 1500kr ved at leje hos os. men Hvis du har dine 3 konsoler i 5 år. Så tror jeg ikke gensalg er ret meget værd slet ikke hvis nye spil ikke kan spilles på dem. også ved man jo heller ikke om de holder 5år hvad hvis det gå istykker? Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være billigere for dig at købe fremfor at leje. Hvis man elsker at prøve nye konsoller, med det udgangspunkt du fremlagde.

Men hvem har også 12000kr at smide i 3 konsoler? Det vil de fleste nok ikke, tænker jeg.
Men med denne nye ordning, er chancen for at prøve 3 konsoller større, da man ikke smider store beløber på engang, og dermed ens økonomi ikke bliver ramt hårdt. Jo det er måske lidt dyre (Hvis man har en god gensalg efter 5 år).


Mht til spil, Ja du har ret men ideen er at når du lejer PS5 så lejer du også spil til en fordelagtig pris. Det hele kommer samlet. (Men igen vi ved endnu ikke om PS5 tillader game sharing eller om de overhovedet laver CD'er fremadrettet. Der er snak om kun digital udgave a games også kan man sælge dem digital til andre med en omkostning til ps5. det er en grey zone pt.

Vi brainstormede også PS5 og XBOX til leje med 1års abonnement til plus eller ultimate, men problemet er bare så bliver vi nødsaget til at låse brugeren til 1 års abonnement. Det er noget vi helst gerne vil undgå.

Brugeren skal have mulighed for at opsige med det samme, swop når de har lyst. sikre sig udstyret som de lejer er på lager ALTID! og hvis muligt så leje spil.

Vi har også overvejet stærkt at købe Brugerens gamle console/hardware. også får de kredit til deres nye konsole (ingen udbetaling, men kredit).

Vi genudlejer så brugerens ps4 pro til en anden bruger som gerne vil leje sådan en. Hans engangsbetaling for digital ejerskab af en ps4 vil jo kun blive 3-400kr. Da vi justere engangsbeløbet løbende med markets prisen.
(be green).
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf Erroneus » tirs 10 mar 2020 23:40

nils12 skrev:@Maethiel,
Mht til spil, Ja du har ret men ideen er at når du lejer PS5 så lejer du også spil til en fordelagtig pris. Det hele kommer samlet. (Men igen vi ved endnu ikke om PS5 tillader game sharing eller om de overhovedet laver CD'er fremadrettet. Der er snak om kun digital udgave a games også kan man sælge dem digital til andre med en omkostning til ps5. det er en grey zone pt..

Game sharing er ikke tilladt på PS3 og PS4. Ja man kan, men det er brud på betingelserne. Fysiske spil er bekræftet til PS5 og det vil overraske mig hvis de ændrede på hvordan game sharing fungerer. Så jeg har svært ved at se hvordan man som udlejningsfirma vil begynde at gå ud i et område, hvor man anbefaler ens kunder at bryde Sony's betingelser.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf JanR » ons 11 mar 2020 01:27

Jeg ser ærlig talt intet interessant i dette, og mere som en gimmick ala L'Easy.

Mainstream gamere vil være på den platform hvor deres venner er, og ikke skifte rundt for 1200kr per gang.
Vi lever i et af verdens rigeste lande, så folk køber den konsol som de vil have. Jeg kunne forestille mig at jeres målgruppe primært ville blive kviklånstyperne som gerne vil have det nyeste først uden at have pengene.
Men mon ikke de alligevel blot ville købe på afbetaling i stedet? En konsol som man fortryder har jo ikke en værdiforringelse på 1200kr hvis man sælger den videre kort efter. Det ville den have hos jer, hvis man ikke gad game mere.

Jeres idé om gamesharing kan i med 99,9% sikkerhed glemme alt om, og så skifter man fra konsol A til konsol B og har igen ingen spil. Hvis i vil tilbyde et par spil med, vil det blive endnu mindre rentabelt for jer.

Derudover skal i have en enorm mængde af konsoller og elektronik, hvis folk ikke skal vente på at få udstyr. Det er da om noget spild af ressourcer, i forhold til blot selv at købe hvad man har behov for. Jeres "grønne" argument virker rimelig hult, og kun som en kliché for at appellere bredt.

Hvis vi laver et hypotetisk eksempel på at PS5 kommer til at koste 4000kr, og engangsydelsen er på 1200kr med en månedlig betaling på 125kr - vil det tage jer 22(!) måneder at få det beløb ind igen. Folk kan endda skride midt i det hele, da i ikke har nogen bindingsperiode.
I mellemtiden har i lønninger, fragtomkostninger, husleje og andre driftsomkostninger som gør at idéen ikke er realistisk.
Så skal i også løbende afskrive jeres aktiver, da slitagen vil formindske værdien af hardwaren som virksomheden ejer. Jeres hardware vil blive slidt hurtigere end normalt, da folk har en mere laissez faire holdning til ting som de ikke selv ejer, ligesom fragtfirmaerne også ofte kommer til at smide rundt med pakkerne.
Forvent en masse ødelagt hardware, ansvarsfralæggelse fra kunderne og tid brugt på bureaukrati.

Jeres return on investment giver ingen mening, og det lyder ikke til at i har tænkt særlig meget over jeres forretningsidé.
Og af den grund er jeg ude.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København

+3

Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf klatzen » ons 11 mar 2020 07:56

Ideen er som udgangspunkt fin nok. Men jeg mangler noget markedsanalyse; vil folk hellere leje end eje når det kommer til "billig" elektronik?

Man starter ikke bare en virksomhed op fordi man "tror" der er kunder til ideen. Man bruger nogle penge på at undersøge markedet og derudfra danner sig et indtryk af om ideen er holdbar.

Jeg ved godt at det i har gang i her netop er for at sondere det potientielle marked. Men som Jan skriver så er vi bare ikke målgruppen. I skal ud og høre folk der ikke har så mange penge at gøre med. For folk med styr på økonomien nægter jeg at tro på ville benytte jeres service.

Gaming markedet og bare elektronik er super svært at komme ind på fordi der sidder så mastodonter med kæmpe markedsandele.

Hvem går man til hvis ikke man har råd til en konsol og ikke fatter at spare op? Leasy.

Hvor går man hen hvis ikke man har råd til spil eller gerne vil prøve dem gratis? Biblioteket.

Mit mål med mit indlæg er ikke at skyde jeres idé fuldstændigt til jorden, men evt. Blot provokere jer lidt til at få endnu mere blod på tanden til at gennemtænke setuppet og være sikre på det faktisk kan blive til noget før i smider jere lommepenge i det.

Jeg er selv iværksætter typen og får hele tiden nye ideer, 90% af dem skrottes efter en hurtig google søgning. Men resten bruger jeg så noget mere energi på. Så lad jer ikke slå ud. Har i reelt set nogle professionelle investore i ryggen, så må i jo kunne et eller andet, så det er bare at tænke videre.

Men i denne specifikke case er jeg desværre også ude.

Held og lykke.
Billede
klatzen
Niveau 4
 
Indlæg: 438

+1

Re: Spørgsmål til Leje af en PS5

Indlægaf nils12 » ons 11 mar 2020 14:29

Hej,
Tusind tak for feedback, jeg vil tage det videre.


@Erroneus,
Bare for info:
Game sharing via konto er ulovligt, men ikke ved CD.
nils12
Niveau 0
 
Indlæg: 6
By: Sjælland


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster