Forum

Ps5 forudbestilling hvor ?

Generelt snak om Playstation og services.

Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Jake242 » tirs 13 okt 2020 10:46

Hvorfor laver man en lanceringsdato, tager imod forudbestillinger og så holder det ikke? Hvor svært er det at lave 10-25% mere end de forudbestillinger man har taget, så man med sikkerhed kan holde det. De har selv fuld kontrol over hvor de ligger deres release...

Man forledes til at tænke at det er en marketings-gimmick som de rider for hårdt... det er absolut intet der er negativt for dem ved ikke at være klar på release, omvendt så får det hypet konsollen for vildt da det ser ud til at der er SÅ mange købere.
Jake242
Niveau 3
 
Indlæg: 236


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Erroneus » tirs 13 okt 2020 10:54

Jake242 skrev:Hvorfor laver man en lanceringsdato, tager imod forudbestillinger og så holder det ikke? Hvor svært er det at lave 10-25% mere end de forudbestillinger man har taget, så man med sikkerhed kan holde det. De har selv fuld kontrol over hvor de ligger deres release...

Man forledes til at tænke at det er en marketings-gimmick som de rider for hårdt... det er absolut intet der er negativt for dem ved ikke at være klar på release, omvendt så får det hypet konsollen for vildt da det ser ud til at der er SÅ mange købere.

Velkommen til lancering af konsoller og hardware igennem de sidste mange år. Og jo det er svært, der er begrænset pladser på de fabrikker som skal lave de nødvendige chips, så når der samtidigt bliver lanceret 2 nye konsoller, nye grafikkort serier fra AMD og Nvidia, 2 nye cpu serier fra Intel og AMD, samt den sædvanlige hav af mobiltelefoner som der altid lander hvert efterår, så er der bare ikke plads.

Oven i det så er det svært at få produkter shippet fra Kina pt., pga. færre flyruter er i drift pga. covid-19, så derfor bliver meget sejlet. Det påvirker ikke bare lanceringen af de her nye produkter, nej det påvirker alt lige fra tv's til laptops og motionscykler.

I samme dur, her er Proshops tal fra lanceringen af Nvidia's nye grafikkort: https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview - Flere modeller har over 1k bestilt, med under 100 modtaget. Det er et generelt problem pt.

Hvis "alle" skulle være sikret en konsol, så skulle både Microsoft og Sony have rykket deres lancering til næste forår, men de vil jo begge to gerne ud til julesalget, ikke kun pga. dem selv, men også fordi de har partnere i form af spil firmaer som har lavet spil, de meget gerne vil sælge nogle kopier af, firmaer som Ubisoft, EA, Square Enix osv.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+2

Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Megajohn » tirs 13 okt 2020 12:11

Jake242 skrev:Hvorfor laver man en lanceringsdato, tager imod forudbestillinger og så holder det ikke? Hvor svært er det at lave 10-25% mere end de forudbestillinger man har taget, så man med sikkerhed kan holde det. De har selv fuld kontrol over hvor de ligger deres release...

Man forledes til at tænke at det er en marketings-gimmick som de rider for hårdt... det er absolut intet der er negativt for dem ved ikke at være klar på release, omvendt så får det hypet konsollen for vildt da det ser ud til at der er SÅ mange købere.


Chip-produktion er en uhyre kompleks proces. Det er meget få fabrikker, der kan håndtere det med de nødvendige yields (hvor mange chips der % rent faktisk kan anvendes), transistordensitet og produktionskapacitet. Egentlig er der mange globale brands (Apple, Microsoft, Sony, Huawei etc.), der kæmper om de samme produktionskapaciteter. Sony kunne måske godt vælge at forhandle sig frem til en større kapacitet, men mod at konsollens produktionspris forøges. Det er kunderne jo heller ikke tilfredse med.

Så det er ikke bare at smadre noget plastik sammen og så afsted. Chip-produktion kræver nogle af verdens bedste ingeniører, der designer produktionsapparat og forsyningskæder til dette. Kompleksiteten bliver man nødt til at have respekt for.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve

+1

Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf BizzyVaping » tirs 13 okt 2020 16:20

Sony kan jo ikke rigtigt bebrejdes for at Proshop bare tager imod et ubegrænset antal pre-orders.

Hvis alle forhandlere gjorde det, så kunne Sony jo oppe deres produktion med umenneskelige niveauer og stadig ikke have nok
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Jake242 » ons 14 okt 2020 00:46

Det er alt sammen meget godt... hvorfor kan man så altid få en iPhone på release? Skulle man ikke mene at der bliver produceret og solgt flere iphones?

Heres the catch... kan man ikke få en iPhone så kunne det jo være man blev fristet af en samsung/huawei istedet? det problem har ms/sony ikke med deres konsoller. De har 3 målgrupper - dem der vil have ps5, dem der vil have xbox series og dem der vil have begge. Der er sgu ikke nogen der skifter mellem de to konsoller eller gud forbyde det, købe en nintendo switch istedet. Folk har klare præferencer... som for lidt konsoller klar til release, ikke kommer til at have indflydelse på... eftersom det ikke er et problem, gør de ikke NOK ved det. Nå NOK gylle herfra klokken lort på en hverdags aften:-)
Jake242
Niveau 3
 
Indlæg: 236


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf BizzyVaping » ons 14 okt 2020 05:00

Spider Man Miles Morales har en fået bekræftet at have både en:

Performance mode: Dynamisk 4k/60fps
Fidelity mode: 4K/30fps med raytracing og andet.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf BizzyVaping » ons 14 okt 2020 05:05

Jake242 skrev:Det er alt sammen meget godt... hvorfor kan man så altid få en iPhone på release? Skulle man ikke mene at der bliver produceret og solgt flere iphones?

Heres the catch... kan man ikke få en iPhone så kunne det jo være man blev fristet af en samsung/huawei istedet? det problem har ms/sony ikke med deres konsoller. De har 3 målgrupper - dem der vil have ps5, dem der vil have xbox series og dem der vil have begge. Der er sgu ikke nogen der skifter mellem de to konsoller eller gud forbyde det, købe en nintendo switch istedet. Folk har klare præferencer... som for lidt konsoller klar til release, ikke kommer til at have indflydelse på... eftersom det ikke er et problem, gør de ikke NOK ved det. Nå NOK gylle herfra klokken lort på en hverdags aften:-)


Ja man kan da godt undre sig. Jeg ved ikke om de bare først sætter produktionen i gang i sidste øjeblik af den ene eller den anden grund (De må jo have vist i rigtigt lang tid hvad den endelige hardware skulle være).

Eller om de ligefrem går efter at lave for lidt for at få konsollerne til at virke ekstra eftertragtede/skabe hype.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Vreki » ons 14 okt 2020 07:13

Jeg tror i forsimpler situation lidt mht. produktion.
Man kan ikke bare starte og stoppe nye fabrikker efter behov, det er en betydelig investering der også skal være behov for efter den første interesse har lagt sig.
Alternativet er så at opbygge et lager lang tid i forvejen, men hvis man gør det låser man sig fast på design og teknologi på et tidligt tidspunkt, og kan måske tabe kapløbet i forhold til en mere fleksibel konkurrent der lige har er halvt år mere til at finpudse tingene og overbyde en med features.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Slimjay DK » ons 14 okt 2020 09:53

Jake242 skrev:Det er alt sammen meget godt... hvorfor kan man så altid få en iPhone på release? Skulle man ikke mene at der bliver produceret og solgt flere iphones?

Heres the catch... kan man ikke få en iPhone så kunne det jo være man blev fristet af en samsung/huawei istedet? det problem har ms/sony ikke med deres konsoller. De har 3 målgrupper - dem der vil have ps5, dem der vil have xbox series og dem der vil have begge. Der er sgu ikke nogen der skifter mellem de to konsoller eller gud forbyde det, købe en nintendo switch istedet. Folk har klare præferencer... som for lidt konsoller klar til release, ikke kommer til at have indflydelse på... eftersom det ikke er et problem, gør de ikke NOK ved det. Nå NOK gylle herfra klokken lort på en hverdags aften:-)


Man har så heller ikke altid kunne få en iPhone på release. Apple har været mester i "udsolgt på kort tid" bare søg på iPhone 4,5,6,7,8 samt X og sold out ;)
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Dasiima » ons 14 okt 2020 10:14

Jake242 skrev:Det er alt sammen meget godt... hvorfor kan man så altid få en iPhone på release? Skulle man ikke mene at der bliver produceret og solgt flere iphones?

Heres the catch... kan man ikke få en iPhone så kunne det jo være man blev fristet af en samsung/huawei istedet? det problem har ms/sony ikke med deres konsoller. De har 3 målgrupper - dem der vil have ps5, dem der vil have xbox series og dem der vil have begge. Der er sgu ikke nogen der skifter mellem de to konsoller eller gud forbyde det, købe en nintendo switch istedet. Folk har klare præferencer... som for lidt konsoller klar til release, ikke kommer til at have indflydelse på... eftersom det ikke er et problem, gør de ikke NOK ved det. Nå NOK gylle herfra klokken lort på en hverdags aften:-)


Jeg har været på Xbox i mange år. Nu er jeg skiftet til PlayStation fordi jeg begyndte at kede mig alt for voldsomt. Og så overvejer jeg at supplere med en Switch - den ser enorm spændende ud. Der var i hvert fald ingen tvivl om, at Series X ville være et kæmpe fejlkøb af mig.

Såå husk lige en disclaimer næste gang du konstatere konsol-præferencer :wink:
Billede
Dasiima
Niveau 2
 
Indlæg: 174
By: København

Brugeravatar

Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Jake242 » ons 14 okt 2020 12:25

Dasiima skrev:
Jeg har været på Xbox i mange år. Nu er jeg skiftet til PlayStation fordi jeg begyndte at kede mig alt for voldsomt. Og så overvejer jeg at supplere med en Switch - den ser enorm spændende ud. Der var i hvert fald ingen tvivl om, at Series X ville være et kæmpe fejlkøb af mig.

Såå husk lige en disclaimer næste gang du konstatere konsol-præferencer :wink:


Hvad har kedet dig på xbox? Som ikke keder på PS4? Snakker du udelukkende exclusiv titler? Grunden til præference er selvfølgelig afhængig af ens spille omgangkreds(da det er sjældent folk med begge konsoller også har begge online ydelser)

Så man vil så afgjort vælge den som dem man spiller online med har.
Jake242
Niveau 3
 
Indlæg: 236


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Erroneus » tors 15 okt 2020 15:06

Et kig på PS5 UI
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+5

Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Megajohn » tors 15 okt 2020 16:11

Det ser overraskende fedt ud.

Familiært ift ps4, men virkelig sprødt design.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf darkandel » tors 15 okt 2020 16:15

Ser rigtig fedt ud :)
darkandel
Niveau 5
 
Indlæg: 806
By: 9400 Nørresundby


Re: Ps5 forudbestilling hvor ?

Indlægaf Vreki » tors 15 okt 2020 17:40

Joh, det ser da pænt ud. Men jeg syntes det meste ligner bling-bling som folk ikke gider bruge tid på i længden,
Jeg så heller at de adresserede de to store problemer jeg har med PS4 UI.

Den umenneskeligt langsomme Store. Godt nok siger de at det ikke længere er en selvstændig app, men jeg er ikke sikker på at det ænder noget.

Og så et bedre måde at organisere spil på. Efter en del år med Psplus og mine egne impulskøb så har jeg flere hundrede digital titler. Library er slet ikke gearet til at håndtere sådanne mængder.
Det kunne f.eks. være automatisk at dele dem op i kategorier, og så gøre det noget hurtigere at browse igennem dem.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster