Forum

PlayStation 5 - Debattråd

Generelt snak om Playstation og services.

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » tors 01 apr 2021 09:02

JanR skrev:
Vreki skrev:Jeg må indrømme at jeg også undrer mig når jeg ser at folk forventer bagud-kompabilitet og adgang til at købe spil længe efter at produktionen af konsollen er ophørt.
Det har da aldrig være normen for de dedikerede konsoller?
Var der nogen af klassikerne der tilbød det?


Folk forventer at kunne tilgå det indhold som de har købt og betalt for, og at blive varslet i god tid.
Er det for meget at forlange?
Da Nintendo lukkede Wiis butik, annoncerede de det næsten 2 år i forvejen, og alle ens køb kunne downloades og kan stadig downloades på Wii U som er bagudkompatibel.
Sony har givet 3 måneders varsel om deres nedlukning for PS3, og 5 måneder for Vitaen.
I forvejen mister du permanent adgang til cross-platformspil som du har købt, medmindre du downloader dem på modsatte konsol.
Held og lykke med at finde dine køb blandt tusindvis af titler, som du ikke kan sortere i.

Nu er jeg forvirret, lukker de ikke kun for køb af nye spil?

Vreki skrev:Tværtimod er det udsædvanligt at man har haft adgang til stort set hele spilbiblioteket selv om konsollen var død rent salgsmæssigt.
Jeg forventer da heller ikke at kunne købe spil til min gamle xbox som jeg af uransagelige årsager stadigt har stående. Den havde sin tid, og det var så det.
Det var en uventet bonus at PS5 kan spille mine gamle PS4 spil, men det var ikke noget jeg forventede.
Planen var at spille PS4 spil på PS4, og PS5 spil på PS5.


JanR skrev:Forestil dig at miste adgangen til dine gamle spil fra GOG og Steam, for at blive ved din analogi.
Og du kan sådan set stadig købe spil til din gamle Xbox. De spil som du har købt dengang, har du adgang til gennem bagudkompatibilitet på Xbox X.


Samme spørgsmål: Bliver der lukket for adgangen til allerede købte spil, eller adgangen til at købe nye spil?
Og jeg har ikke en XBOX X, så det gælder stadigt det samme: Ingen nye spil til mit gamle hardware.
"Nye" betyder selvfølgeligt spil jeg ikke har i forvejen, ikke deciderede ny-udgivelser :)

Jeg bliver sur hvis Steam fjerner adgangen til mine spil. Men hvis 10 år gamle spil som jeg aldrig fik taget mig sammen til at købe forsvinder fra butikken, så bliver det vist ikke til mere end et skuldertræk.

Så hvad er det egenligt vi taler om?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » tors 01 apr 2021 11:39

JanR skrev:De har ændret deres brugervilkår fra at man permanent ejede retten til sin software købt på Playstation Store, til at man nu kun får adgang til en licens til at bruge selvsamme software, som de kan annullere efter forgodtbefindende.

Præcis som alle andre digitale butikker, hvor man er afhængig af at platformen bag butikken kører, sådan er det også med Microsoft, Nintendo, Epic, Steam. osv. Man ejer ikke sine digitale titler, det er der intet nyt i, hvis man ikke kan lide det, køb fysiske spil.

JanR skrev:De har netop ikke fået noget som helst at vide, men er blevet holdt hen som idioter.
For under en uge siden modtog en udvikler et Vita developer kit, som han havde købt af Sony.
Der har været nul kommunikation. En del spil var planlagt til udgivelse på Vitaen i 2021 og 2022.

For en uge siden? Den jeg har set omtalt, er Colin Moriarty der modtog deres Vita dev kit for lidt over en måned nu. Samme person fik i øvrigt information om nedlukningen, inden det blev offentligt meldt ud, omend alt for sent. Anyways helt enig i at deres håndtering af nedlukning af Vita og PS3 butikken, ikke er gjort ordenligt over for udviklerne.

JanR skrev:Du kan ikke downloade spil på Vitaen uden butikken, som man kan på PS3.
Så skal du downloade Vitaspil på PS3, og derefter overføre dem fra PS3 til Vita.
Fedt - totalt pro-forbruger move igen.


Det er ikke korrekt. Du har adgang til din download liste direkte på enheden.

"You can download your owned content onto your PS3​, PS Vita, or PSP device by accessing the Download List on the respective device."

"Will I still be able to purchase cross-buy content following the closure of PlayStation™Store and purchase functionality on PS3, PS Vita, and PSP?:
Yes, you will still be able to purchase cross-buy content through PlayStation™Store on the web, PlayStation®App, or on PS4 and PS5 consoles and access both the PS4 version and the PS3/PS Vita/PSP versions."

JanR skrev:Dette er blot endnu et skridt i den forkerte retning, inden vi også mister adgangen til at downloade vores købte spil og synkronisere trofæer på PS3 og Vitaen.

Og så kan man kritisere dem for det og vælge at reagere over det, når det sker. Men at være sur over noget, som måske sker på et eller andet tidspunkt nu, det kan jeg ikke se nogle ide, men det er naturligvis op til dig.

JanR skrev:Det har ikke noget med konsolkrig at gøre, men hvordan virksomheder behandler deres trofaste kunder.
Phil Spencer har virkelig har vendt skuden for Microsoft efter Don Mattrick, mens Sony skider os i munden.

Ja det har de, og det er godt med god konkurrence fra Microsoft side af, det er kun sundt for markedet når de to store presser hinanden. Men hvis du føler dig dårligt behandlet af Sony, så må du skifte til Microsoft.

JanR skrev:+500 titler fra den originale Xbox og Xbox 360, samt +3000 spil fra Xbox One som man kan spille på den nye Xbox.
Selvfølgelig er alle spil der ikke, men det er alligevel en pæn sjat.

Men så skal man heller ikke glemme de 3000+ PS4 spil som PS5 kan afspille, hvis man skal sammenligne æbler med æbler.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf JanR » tors 01 apr 2021 15:53

Erroneus skrev:De har ændret deres brugervilkår fra at man permanent ejede retten til sin software købt på Playstation Store, til at man nu kun får adgang til en licens til at bruge selvsamme software, som de kan annullere efter forgodtbefindende.
Præcis som alle andre digitale butikker, hvor man er afhængig af at platformen bag butikken kører, sådan er det også med Microsoft, Nintendo, Epic, Steam. osv. Man ejer ikke sine digitale titler, det er der intet nyt i, hvis man ikke kan lide det, køb fysiske spil.


Så fordi at andre virksomheder også prøver at forværre vilkårene for deres kunder, skal man se gennem det?
Dit argument giver ingen logisk mening.

Erroneus skrev:For en uge siden? Den jeg har set omtalt, er Colin Moriarty der modtog deres Vita dev kit for lidt over en måned nu. Samme person fik i øvrigt information om nedlukningen, inden det blev offentligt meldt ud, omend alt for sent. Anyways helt enig i at deres håndtering af nedlukning af Vita og PS3 butikken, ikke er gjort ordenligt over for udviklerne.


Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at sige, at spiludviklere har fået informationer fra Sony.
De fik besked den 29. ligesom os andre.
Colin Moriarty skriver den 23. marts følgende:

Just to follow this up: Other devs we know that are actively making Vita games right now have also heard nothing from Sony.

We've obviously reached out to our dev liaison for more info.


Den 29. skriver han:

We've gotten confirmation: The PlayStation Store is closing down for PS3 and PSP in July and in August for Vita.

You will still be able to download what you've purchased before the stores close on all three systems.


Lillymo Games skriver den 29. marts:

With today's news of the Vita Store closing, we sadly have had to cancel the Vita version of our next game. The store will be closed before our next game is ready, so it seems Habroxia 2 will be our final Vita release.


Udvikleren Thomas Altenburger skriver den 29. marts:

This is now official.

ScourgeBringer on PS Vita, will be a limited release and will only be available for 128 days before vanishing (no developer pun intended in the number), from April 22 to August 27.

128 days to get the last PS Vita game to release digitally.


Flere udviklere her og deres mening om sagen.

Erroneus skrev:Det er ikke korrekt. Du har adgang til din download liste direkte på enheden.

"You can download your owned content onto your PS3​, PS Vita, or PSP device by accessing the Download List on the respective device."

"Will I still be able to purchase cross-buy content following the closure of PlayStation™Store and purchase functionality on PS3, PS Vita, and PSP?:
Yes, you will still be able to purchase cross-buy content through PlayStation™Store on the web, PlayStation®App, or on PS4 and PS5 consoles and access both the PS4 version and the PS3/PS Vita/PSP versions."


Læs hvad der reelt står.
Du kan stadig købe cross-platform indhold gennem hjemmesiden.
Den findes ikke længere til PS3/Vita, så det der menes er at man kan købe cross-platformspil PS4/Vita og PS5/Vita.
De spil som du mister adgang til, og som du har købt og betalt, er PS3/Vita crossbuy.

Det skriver Sony også i deres mail til os:

Hvad med indhold, du allerede ejer?
• Du kan fortsat downloade indhold, du ejer til PS3, PS Vita og PSP, inklusive spil og videoindhold.
• Du kan downloade det indhold, du ejer, til PS3, PS Vita eller PSP via Download-listen på de respektive enheder.
Hvis du har købt en cross-buy-samling til PS3/PS Vita og kun har downloadet spillet til enten PS3 eller PS Vita, skal du sørge for at downloade den anden version, inden PlayStation™Store lukker på den pågældende enhed.
• Videoindhold, som du ejer, kan streames på PS3, PS4 eller PS5 via My Videos-appen eller på mobile enheder via PlayStation™Video-appen.
• Du kan fortsat downloade og spille de titler, du har fået via PlayStation®Plus, så længe du er medlem af tjenesten.


Erroneus skrev:Og så kan man kritisere dem for det og vælge at reagere over det, når det sker. Men at være sur over noget, som måske sker på et eller andet tidspunkt nu, det kan jeg ikke se nogle ide, men det er naturligvis op til dig.


Yes, lad os vente til sidste øjeblik hver gang, mens de løbende forværrer vilkårene for deres brugere.
Det skal nok give Sony en lærestreg. 3-5 måneders varsel er jo super godt PR-move fra dem. Èt års varsel og tilladelse til udgiverne om at sætte prisen ned på deres PS3/Vita titler en sidste gang, er virkelig for meget at forlange fra en milliardvirksomhed.

Erroneus skrev:Ja det har de, og det er godt med god konkurrence fra Microsoft side af, det er kun sundt for markedet når de to store presser hinanden. Men hvis du føler dig dårligt behandlet af Sony, så må du skifte til Microsoft.


Der bliver købt flere spil på PC ihvertfald, og PS5 er røget ekstremt langt ned på listen.
Sådan tror jeg at mange har det.

Erroneus skrev:Men så skal man heller ikke glemme de 3000+ PS4 spil som PS5 kan afspille, hvis man skal sammenligne æbler med æbler.


Man skal så heller ikke glemme de 0 spil fra PS1/PS2/PS3 hvis du vil sammenligne 1:1.

Vreki skrev:Samme spørgsmål: Bliver der lukket for adgangen til allerede købte spil, eller adgangen til at købe nye spil?


Ja, du mister adgang til den ene købte udgave af PS3/Vita crossbuy, medmindre du når at købe/downloade den anden inden butikken lukker.
Det har du så henholdsvis 3 og 5 måneder til, alt afhængig af hvilken version af spillet du købte.
God programmering af crossbuy funktionen i deres butik.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » tors 01 apr 2021 18:55

JanR skrev:Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at sige, at spiludviklere har fået informationer fra Sony.

Jeg henviser til Colin Moriarty, som fik besked før det blev offentligt gjort kendt, ved at have fat i hans kontakt. Det er den eneste udvikler jeg henviser til. Men som sagt, jeg er skam enig med dig, at de ikke har håndteret ordenligt med Vita udviklerne. Naturligvis skulle de have haft det at vide langt tid før. Det kan bare ikke få mit pis i kog, men hvis jeg var Vita udvikler, jamen så kan jeg da godt forstå man reagerer negativt.

JanR skrev: Hvis du har købt en cross-buy-samling til PS3/PS Vita og kun har downloadet spillet til enten PS3 eller PS Vita, skal du sørge for at downloade den anden version, inden PlayStation™Store lukker på den pågældende enhed.

Okay fair nok, så der er en problematik med cross-buy titler, som ikke giver en alm kopi til ens download liste. De titler jeg har købt af PS3 og Vita har givet en fuld kopi til download listen, så jeg kan ikke se hvilken titler der har dette problem. Men lige for at slå fast, så ingen bliver forvirret, man kan godt hente sine købte spil igen, hvis de ikke falder under dette problem.

JanR skrev:Der bliver købt flere spil på PC ihvertfald, og PS5 er røget ekstremt langt ned på listen.
Sådan tror jeg at mange har det.

Set over de sidste 10 år, har der kun været et to år, tilbage i 2014 og 2015 hvor PC markedet har været størst. Ellers har det være konsollerne som har været en smule større igennem alle årene, dog er det domineret af mobilspil, som i dag sidder på næsten 60% alene.

PlayStation 5 har lige rundet 6 millioner og det på et marked, hvor den bliver udsolgt med det samme, så de kunne sandsynligvis have solgt en sjat mere.

JanR skrev:Man skal så heller ikke glemme de 0 spil fra PS1/PS2/PS3 hvis du vil sammenligne 1:1.

Præcis, så der har vi sammenligningen vi kan bruge til noget, det var Slimjay DK's pointe, at der også er begrænsninger på Microsoft's platform, med adgang til ældre titler.
Xbox 1 titler man kan spille: 42
Xbox 360 titler man kan spille: 577

Ingen nye tilføjet siden juni 2019.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf JanR » tors 01 apr 2021 19:15

Erroneus lyder til at vi er enige i det meste, udover at jeg også synes at de skal bevare muligheden for at tilgå ældre titler.
Det kan selvfølgelig ikke vare for evigt, men ét års varsel havde været mere acceptabelt.

Derudover er jeg bekymret for at de helt lukker ned for adgangen til PSN på PS3/Vita om 1-2 år, så man hverkan kan downloade sine gamle spil, patche spil eller synkronisere trofæer.
De vil jo tydeligvis hellere have at man abonnerer på Playstation Now, så de løbende kan få betaling for det samme indhold som man har købt.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » tors 01 apr 2021 19:38

Jamen det tror jeg faktisk også vi er, vi ligger nok bare forskellige variationer af vigtighed i det.

Jeg kan godt forstå din bekymring, og jeg tror ikke det usandsynligt det sker, specielt ikke med PS3. Men når det så er sagt, de tilbyder stadigvæk download for PSP, og det er efterhånden en ældre konsol.

Jeg håber de tilføjer support for ældre spil i PS5, fordi streaming i PS Now er ikke godt nok. Jeg er, som jeg har sagt før, lidt ligeglad med så gamle spil, fordi jeg syntes ikke de fungerer godt 10-15 år senere, men det er tydeligt at mange ønsker support for de gamle titler. Så det kunne være fint hvis de vil tilbyde det. Jeg tror bare ikke det er der de ønsker at ligge deres fokus, i hvert fald ikke med spil før PS4 generationen.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Rytteren » fre 02 apr 2021 00:35

JanR skrev:De vil jo tydeligvis hellere have at man abonnerer på Playstation Now, så de løbende kan få betaling for det samme indhold som man har købt.


Det tror jeg du har ret i. Jim har store planer med den service, og måden at holde folk fast der.
Jeg tror helt sikkert, ps1, ps2, ps3, ps4 og vita og psp spil finder et hjem der. Hvor hurtigt ps5spil bliver en del. Det må vi se.
Tror det er lidt vanskeligt. MS laver jo aftaler, hvor udviklerne ikke må smide spillene på andre af denne slags service (nogle dog kun med årlange perioder), så Stadia og PSnow ikke kan få disse spil. Herudover opkøber de jo spilstudier fremfor at skabe egne selv. Så om Jims kamparena er rigtigt, det ved jeg ikke. Men faktum må være, at de i deres tal hos Sony, nemt kan se hvor få der brugte gamle spil på ps3 (der kunne spille ps1 og ps2), hvor mange der købte ps2spil til ps4, hvor mange der downloader/streamer ps2 og ps3 spil på ps4/pc, samt hvor mange der køber spil på vita.

Det må være så ubetydeligt lidt, siden de bare hiver stikket. Kan huske de lod PS HOME være oppe længe, da det der bare kom masser af coins på microtransaktioner, trods der ikke blev lavet meget nyt osv.


Er i øvrigt ikke tilfreds med spilhubs på ps5 kontra ps4 - for lidt info om muligheder.
Det samme med deres ændringer af genveje via playstationknappen og deres trophysystem på ps5.

Men det kræver vel bare lidt tilpasning.
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar
+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » fre 02 apr 2021 01:42

60 FPS på vej til Watch Dogs: Legion
https://www.reddit.com/r/watch_dogs/com ... e/gt1xt4p/

Super det sker, lidt langsomt, men nu er det på vej.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Megajohn » fre 02 apr 2021 07:52

Erroneus skrev:60 FPS på vej til Watch Dogs: Legion
https://www.reddit.com/r/watch_dogs/com ... e/gt1xt4p/

Super det sker, lidt langsomt, men nu er det på vej.


Fedt. Dét har i hvert fald afholdt mig fra at spille det.

Kan simpelthen ikke gå tilbage til 30 fps mere.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf tue69 » fre 02 apr 2021 09:42

PS5? Eksisterer den overhovedet? Troede den var en myte. Jeg har endnu til gode at se en konsol fysisk, eller for den sags skyld til salg.

Det er en rimelig sløj start fra konsolproducenternes side denne gang, men omvendt set, med lidt held så kan det være, at man så kan holde sig i skindet, til den uundgåelige Pro-opdatering kommer om nogle år.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » fre 02 apr 2021 10:27

tue69 skrev:PS5? Eksisterer den overhovedet? Troede den var en myte. Jeg har endnu til gode at se en konsol fysisk, eller for den sags skyld til salg.

Det er en rimelig sløj start fra konsolproducenternes side denne gang, men omvendt set, med lidt held så kan det være, at man så kan holde sig i skindet, til den uundgåelige Pro-opdatering kommer om nogle år.

Ja det er super ærgerligt, begge konsoller har lanceret sådan, men hvis man skal være helt fair, så har de faktisk pumpet flere konsoller ud, end da PlayStation 4 lancerede, det er simpelthen bare den perfekte storm pt. Har ikke set noget tal fra Xbox, ud over de har haft deres bedste konsol lancering, så det lyder heller ikke helt dårligt.

Hele verden vil have elektroniske gadgets, så ikke nok med de nye konsoller er eftertragtet, det samme er grafikkort, cpu'er, andre konsoller, strømforsyninger (fordi det skal bruges), og så smækker vi lige et crypto boom oven i, hvor der er nogle mennesker som gerne betaler overpris, fordi de kan tjene det ind igen på ingen tid.

Det er et mareridt hele vejen rundt pt. at skaffe elektronik, jeg har set leverancer på standard laptops på et ½ år, og det er vel og mærke med bestillinger direkte fra Lenovo og HP af igennem kun en importør, dvs. med så få mellemled som muligt. Man oplevede noget lign. tilbage i 2018, hvor crypto også boomede, men det var intet i forhold til det man ser nu. Jeg har givet op og købe et nyt grafikkort til pc'en, jeg venter bare til næste generation i 2022, hvor det forhåbentligt er bedre.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf tue69 » fre 02 apr 2021 11:21

Det er helt vildt som der er mangel på komponenter. Jeg så, at Volvo i sidste uge også måtte slå bak i forhold til forventningerne, da de simpelthen ikke kan få halvledere nok. Det er det samme der rammer konsoller, grafikkort og paneler. Det må være fedt at være Applied Materials lige nu - der er gang i produktionen.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » fre 02 apr 2021 13:16

Yup, men det sætter også lys på et ret stort problem, hvor afhængig hele verden er af nogle få producenter, hvilket giver en massiv politisk magt. Jeg håber at USA og EU, får gang i ordenlig chipproduktion i USA og EU, som der har været snak om.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Megajohn » fre 02 apr 2021 18:04

Erroneus skrev:Yup, men det sætter også lys på et ret stort problem, hvor afhængig hele verden er af nogle få producenter, hvilket giver en massiv politisk magt. Jeg håber at USA og EU, får gang i ordenlig chipproduktion i USA og EU, som der har været snak om.


Ja, Intel har vidst lige annonceret 2 nye fabrikker i Arizona til 20 mia. dollars.

Det kommer vel på et perfekt tidspunkt for dem, nu at de ikke leverer de bedste chips, men kan udnytte for lille kapacitet i markedet alligevel. Når aftenen går på hæld, tager man vel det "der er tilbage" i baren :lol:

Crazy tider.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf tue69 » lør 03 apr 2021 11:36

Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus

+1

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster