Forum

PlayStation 5 - Debattråd

Generelt snak om Playstation og services.

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Kimosabe » ons 17 mar 2021 12:14

Jeg har samme udfordring med mit headset (også Arctis pro wireless). Jeg har flere gange overvejet en splitter så jeg kan få optisk lyd ud.

Men jeg synes det er svært at få et overblik over:

1. Om den introducerer mærkbar forsinkelse på signalet
2. Om der er spil til PS5 som har 4k/120Hz som man så mister fuld oplevelse af ? Min projektor understøtter op til 120Hz.

Har I input til dette ?

#edit - fandt ud af at det ikke var 4K den understøtter i 120Hz, kun 1080p, så det ligner ikke det er et problem.
Kimosabe
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » ons 17 mar 2021 18:40

Kimosabe skrev:Jeg har samme udfordring med mit headset (også Arctis pro wireless). Jeg har flere gange overvejet en splitter så jeg kan få optisk lyd ud.

Men jeg synes det er svært at få et overblik over:

1. Om den introducerer mærkbar forsinkelse på signalet
2. Om der er spil til PS5 som har 4k/120Hz som man så mister fuld oplevelse af ? Min projektor understøtter op til 120Hz.

Har I input til dette ?

#edit - fandt ud af at det ikke var 4K den understøtter i 120Hz, kun 1080p, så det ligner ikke det er et problem.


Det var i hvert fald svært at finde splitter og surround som understøttede 4K / 60 Hz sidst jeg kiggede, så jeg tror 4K / 120 Hz vil være endnu mere vanskelig.
Der sker også så meget med HDMI standarden at jeg nok vil satse på et anlæg med optisk input og/eller HDMI -ARC når jeg skal have et nyt til Playstation. Så kan det med lidt held holde en konsol generation eller to, mit nuværende er en Creative Inspire 5500 som blev købt til den første generation af Xbox.

Det er selvfølgeligt en anden problemstilling hvis man vil bruge headset uden at have en forstærker ind over.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Kimosabe » tors 18 mar 2021 10:27

Ja jeg har selv ledt en del efter en 4k 120 Hz. Men som sagt fandt jeg så ud af at det kun er i 1080p at projektor kan køre 120Hz.

Så nu valgte jeg også at ordre denne Delock HDMI Lyd Extractor - 4K - 60Hz. Er spændt på at høre forskellen. Må indrømme jeg var gevaldig skuffet da jeg hørte hvad headset kunne få ud af PS5 USB audio.
Kimosabe
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » tors 18 mar 2021 12:32

Vreki skrev:Jeg kører Bitstream(Dolby) fra PS5 og "Komprimeret" fra selve TVet.
Der virker som om den er lidt ud af sync i film hvilket jeg kan leve med, det primære formål er spil hvor det er knap så væsentligt. På et andet TV jeg har kan man sætte delay op i forhold til lyden, men det virker som en dårlig ide i spil.

Og så et lille tip. Selv om der er HDMI stik i begge ender så er det ikke lige meget hvordan splitteren vender.
"Har jeg hørt". "Det skete for en ven". :oops:

På mit LG TV kan man ikke justere nok i forhold til, hvis lyden kommer efter billedet. I mit tilfælde er det - selv med "Passthrough" sat til ON på tv - stadig lidt forsinket.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » tors 18 mar 2021 12:39

Jeg modtog i øvrigt min audio extractor i går, og det fungerer som ønsket.

Nu har jeg den den helt rigtige surround lyd i mit Steelseries headset i Warzone. Og der er ingen forsinkelse på lyden [-o<

Lyden går også videre til tv'et, hvilket var en positiv overraskelse. Men her er der en lille forsinkelse på lyden. Men det er ok. For det var også tilfældet før - også på PS4 Pro - når jeg kørte via HDMI med "Bitstream Dolby".

Den eneste ulempe, jeg kan se lige nu, er manglende understøttelse af 120 Hz. Men det er et tradeoff, jeg er villig til for at få den rigtige lyd i mit headset :)
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » tirs 30 mar 2021 15:46

Det ser ud til at Ratchet & Clank til Ps4 får en 4K/60fps Ps5 patch i April
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » tirs 30 mar 2021 21:03

BizzyVaping skrev:Det ser ud til at Ratchet & Clank til Ps4 får en 4K/60fps Ps5 patch i April

Yup, er dog allerede klar nu, så det er super support fra Imsomniac's side.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf JanR » ons 31 mar 2021 06:52

Lidt overrasket over at der stadig ikke er nogle indlæg herinde, om Sonys antiforbrugeradfærd det seneste lange stykke tid, og med kulminationen om at PlayStation Store til PS3 og Vita permanent lukker om få måneder.

Tusindvis af spil i butikken, hvor mange af dem kun er udkommet digitalt. Det hele ryger i skraldespanden, da spaderne ikke har ville lave en emulator til PS5 så man stadig kunne tilgå sit bibliotek, som Microsoft har gjort.

Beskedsystemet på Vitaen bliver også fjernet, så de spil med multiplayerfunktion som bruger beskedsystemet til invitationer bliver også påvirket.

Der bliver stadig udviklet spil til Vitaen og jævnligt udgivet.
De udviklere fik intet at vide på forhånd om beslutningen, og Sony har til sidste øjeblik solgt developer kits.
Rigtig god stil.

Bliver spændende hvor længe der går, inden at vi også mister muligheden for at downloade de spil som vi har købt på de to konsoller.
I forvejen skal man hente sine spil på Vitaen gennem butikken, hvorimod man kan hente spil på PS3 gennem transaction history.
Om vi overhovedet kan downloade vores spil på Vitaen efter august bliver spændende at se, eller om det hele skal overføres fra PS3 til Vitaen.

Viser hvor store floskler Sony kommer med, med deres "For The Players" og "Play Has No Limit" sloganer.
De fjerner adgang til hele bagkataloget for PS3 og Vitaen, mens de sælger en PS5 digital udgave.
Sony har været til grin siden Jim Ryan blev CEO, og de flyttede fra Japan og til Californien.
Microsoft fører på point hos mig for første gang i mange år.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » ons 31 mar 2021 08:49

Hvilken antiforbrugeradfærd? Ja Microsoft gør det godt med gamepass, men Sony gør det godt med PS Plus og har lige givet 11 spil totalt gratis væk via Play from Home.

Nedlukningen af PS Vita's butik er håndteret dårligt, hvor udviklere har fået det at vide alt for sent, ingen tvivl om det. Men det hele ryger jo netop ikke i skraldespanden, det er bekræftet at man stadigvæk kan hente sine spil. Hvis det viser sig at man ikke kan hente sine spil en dag, ja så er det skidt, men der er vi jo ikke pt., så derfor har jeg personligt ikke de store problemer, men jeg er så heller ikke typen der gider spille gamle spil.

Det hele behøves ikke at gøres til en konsolkrig, man kan godt vælge enten PlayStation eller Xbox, uden at skulle være efter dem der vælger modsat.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Slimjay DK » ons 31 mar 2021 09:12

Ja, det er jo desværre ulempen med digitalt, og vurderingen er helt sikkert lavet på ganske alm. trafik på de 2 platforme, hvis udgiften ved at holde det kørende er højere end indtjeningen, så lukker man det jo ned. Dog kan du glæde dig over at du stadig kan hente de ting du har købt, og størstedelen af spillene kan fås på fysisk disk.

Men ja, der er en masse spil der ikke er udgivet fysisk som går tabt, hvilket er en skam. Men dem du er interesseret i har du vel købt, og så er det pt. ikke et issue.

Men jeg kan godt lide du får det til at lyde som om at hele Microsoft's bagkatalog af spil er tilgængelig, hvilket er langt fra tilfældet, faktisk stoppede de med at tilføje titler i 2019. Og selvom de har tilføjet mange X360 spil, så er det langt under halvdelen af kataloget, og hvad angår OG Xbox, så snakker vi under 5% af kataloget.

Jeg har både PS3 og Vita, og så længe jeg har adgang til det jeg allerede har købt eller har fået via PS+ så er det fint med mig. Jeg har ikke købt noget på de 2 platforme siden PS4 blev released, og kommer heller ikke til det.

The show must go on 8)
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Megajohn » ons 31 mar 2021 13:51

Det er vel værre for udgiverne, at de nu ikke kan sælge deres spil til forbrugere med de gamle platforme. Der er vel fortsat en del med en PS3 eller Vita, som fortsat ville have interesse i at købe de spil.

Det er dog stadig lidt mærkeligt, man ikke bare kan gøre som Steam. Lad spillene være i samme unified store, men sæt lige et lille skilt op, hvilke platforme (i Steams tilfælde krav til specifikationer) de kan spilles på eller frasorter automatisk alt efter, hvilken platform man er på.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » ons 31 mar 2021 14:52

Jeg kan ikke se problemet overhovedet. Man kommer stadig til at kunne hente de spil man allerede har købt, men man kan ikke købe nye på PS3 og Vita.

Der må jo være et forsvindende lille salg i de gamle titler, siden Sony ikke mener at udgiften til at administrere det, er besværet værd.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf glyr » ons 31 mar 2021 17:36

Min Vita har de sidste mange år ligget i skuffe og der kommer den nok også til at "dø" sammen med min Iphone 1.
Glæder mig allerede til den dag hvor jeg skal vise mine børnebørn min samling :)
Billede
glyr
Niveau 5
 
Indlæg: 896
By: South Harbor


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » ons 31 mar 2021 21:01

Jeg må indrømme at jeg også undrer mig når jeg ser at folk forventer bagud-kompabilitet og adgang til at købe spil længe efter at produktionen af konsollen er ophørt.
Det har da aldrig være normen for de dedikerede konsoller?
Var der nogen af klassikerne der tilbød det?

Tværtimod er det udsædvanligt at man har haft adgang til stort set hele spilbiblioteket selv om konsollen var død rent salgsmæssigt.
Jeg forventer da heller ikke at kunne købe spil til min gamle xbox som jeg af uransagelige årsager stadigt har stående. Den havde sin tid, og det var så det.
Det var en uventet bonus at PS5 kan spille mine gamle PS4 spil, men det var ikke noget jeg forventede.
Planen var at spille PS4 spil på PS4, og PS5 spil på PS5.

Det kan ikke sammenlignes med PCen hvor man har forsøgt at holde det "Windows-kompatibelt" på tværs af generationer og producenter.

Man kan måske godt påstå at der sker en slags "kultur-tab" når den gamle hardware engang dør og spillene ikke længere kan afspilles. Men det er nok en meget lille del af konsol-spillerne der oplever det som et reelt problem.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf JanR » tors 01 apr 2021 07:10

Erroneus skrev:Hvilken antiforbrugeradfærd?


De har ændret deres brugervilkår fra at man permanent ejede retten til sin software købt på Playstation Store, til at man nu kun får adgang til en licens til at bruge selvsamme software, som de kan annullere efter forgodtbefindende.
Det kommer ikke til at holde en skid i retten for dem med EUs forbrugerbeskyttelse, men viser generelt deres holdning om at alt skal være digitalt, og at man fremover kun midlertidigt skal leje adgangen til software.
Det er ingen tilfældighed at man kan få en prøveperiode til Playstation Now for €1, mens de lukker ned for PS3 + Vitaen.
De vil have folk til at betale for ting, som man i forvejen har købt.

Derudover udtalte deres CEO Jim Ryan i 2017 følgende "I was at a Gran Turismo event recently where they had PS1, PS2, PS3 and PS4 games, and the PS1 and the PS2 games, they looked ancient, like why would anybody play this?”.
Forestil dig hvor hurtigt den administrerende direktør for Warner Brothers, Universal Pictures, Disney osv. ville blive fyret, hvis han udtalte det samme om gamle film.
Viser meget godt mentaliteten hos Sony, efter at de er flyttet fra Japan og til USA. $250 millioners aftale med Activision omkring CoD, og så skal der ellers satses på FIFA og Fortnite, i mens Japan Studio og andre udviklere bliver lukket.

Erroneus skrev:Nedlukningen af PS Vita's butik er håndteret dårligt, hvor udviklere har fået det at vide alt for sent, ingen tvivl om det.


De har netop ikke fået noget som helst at vide, men er blevet holdt hen som idioter.
For under en uge siden modtog en udvikler et Vita developer kit, som han havde købt af Sony.
Der har været nul kommunikation. En del spil var planlagt til udgivelse på Vitaen i 2021 og 2022.

Erroneus skrev:Men det hele ryger jo netop ikke i skraldespanden, det er bekræftet at man stadigvæk kan hente sine spil. Hvis det viser sig at man ikke kan hente sine spil en dag, ja så er det skidt, men der er vi jo ikke pt., så derfor har jeg personligt ikke de store problemer, men jeg er så heller ikke typen der gider spille gamle spil.


Du kan ikke downloade spil på Vitaen uden butikken, som man kan på PS3.
Så skal du downloade Vitaspil på PS3, og derefter overføre dem fra PS3 til Vita.
Fedt - totalt pro-forbruger move igen.

Dette er blot endnu et skridt i den forkerte retning, inden vi også mister adgangen til at downloade vores købte spil og synkronisere trofæer på PS3 og Vitaen.
I forvejen mister vi nu permanent adgang til vores købte cross-platform spil, som man ikke får downloadet på modsatte konsol af hvad spillet oprindelig blev købt til.
Men fedt at intet af det her er noget problem for dig, fordi du ikke er typen som gider at spille gamle spil.
Det bliver godt når PS6 kommer, og man mister adgang til sit PS4 bibliotek. Fremtiden er digital =D>

Erroneus skrev:Det hele behøves ikke at gøres til en konsolkrig, man kan godt vælge enten PlayStation eller Xbox, uden at skulle være efter dem der vælger modsat.


Det har ikke noget med konsolkrig at gøre, men hvordan virksomheder behandler deres trofaste kunder.
Phil Spencer har virkelig har vendt skuden for Microsoft efter Don Mattrick, mens Sony skider os i munden.

Slimjay DK skrev:Men jeg kan godt lide du får det til at lyde som om at hele Microsoft's bagkatalog af spil er tilgængelig, hvilket er langt fra tilfældet, faktisk stoppede de med at tilføje titler i 2019. Og selvom de har tilføjet mange X360 spil, så er det langt under halvdelen af kataloget, og hvad angår OG Xbox, så snakker vi under 5% af kataloget.


+500 titler fra den originale Xbox og Xbox 360, samt +3000 spil fra Xbox One som man kan spille på den nye Xbox.
Selvfølgelig er alle spil der ikke, men det er alligevel en pæn sjat.

BizzyVaping skrev:Jeg kan ikke se problemet overhovedet. Man kommer stadig til at kunne hente de spil man allerede har købt, men man kan ikke købe nye på PS3 og Vita.

Der må jo være et forsvindende lille salg i de gamle titler, siden Sony ikke mener at udgiften til at administrere det, er besværet værd.


Som skrevet tidligere, mister man permanent adgang til sine cross-platformspil hvis man ikke får downloadet dem på modsatte konsol.
Mon ikke vi også mister muligheden for at downloade vores spil om et par år?

Udgiften til deres butik er minimal, men har noget at gøre med at de vil strømline deres forretning og skille sig af med de gamle konsoller.
Salget kunne have været meget større, men Sony har blokeret for udsalg til PS3/Vita i flere år.
Udviklerne vil gerne sætte prisen ned på deres spil og tjene ekstra penge, men må ikke.
Ikke mange mennesker gider betale 300-400kr for +10 år gamle spil. Igen et pro-forbruger træk fra Sony.

Vreki skrev:Jeg må indrømme at jeg også undrer mig når jeg ser at folk forventer bagud-kompabilitet og adgang til at købe spil længe efter at produktionen af konsollen er ophørt.
Det har da aldrig være normen for de dedikerede konsoller?
Var der nogen af klassikerne der tilbød det?


Folk forventer at kunne tilgå det indhold som de har købt og betalt for, og at blive varslet i god tid.
Er det for meget at forlange?
Da Nintendo lukkede Wiis butik, annoncerede de det næsten 2 år i forvejen, og alle ens køb kunne downloades og kan stadig downloades på Wii U som er bagudkompatibel.
Sony har givet 3 måneders varsel om deres nedlukning for PS3, og 5 måneder for Vitaen.
I forvejen mister du permanent adgang til cross-platformspil som du har købt, medmindre du downloader dem på modsatte konsol.
Held og lykke med at finde dine køb blandt tusindvis af titler, som du ikke kan sortere i.

Vreki skrev:Tværtimod er det udsædvanligt at man har haft adgang til stort set hele spilbiblioteket selv om konsollen var død rent salgsmæssigt.
Jeg forventer da heller ikke at kunne købe spil til min gamle xbox som jeg af uransagelige årsager stadigt har stående. Den havde sin tid, og det var så det.
Det var en uventet bonus at PS5 kan spille mine gamle PS4 spil, men det var ikke noget jeg forventede.
Planen var at spille PS4 spil på PS4, og PS5 spil på PS5.


Forestil dig at miste adgangen til dine gamle spil fra GOG og Steam, for at blive ved din analogi.
Og du kan sådan set stadig købe spil til din gamle Xbox. De spil som du har købt dengang, har du adgang til gennem bagudkompatibilitet på Xbox X.
JanR
Niveau 6
 
Indlæg: 1989
By: København


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster