Forum

PlayStation 5 - Debattråd

Generelt snak om Playstation og services.

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » fre 12 mar 2021 10:44

Nu har jeg testet min PS5 i en dags tid. Og det samlede førstehåndsindtryk er ikke lutter positivt.

Den er stille, hvilket er et kæmpe plus sammenlignet med PS4 Pro. Men den er også gigantisk til sammenligning.

Et "øv" dukkede op, da jeg fandt ud af, at Sony har sløjfet optical udgangen, hvilket betetyder, at mit headset - Steelseries Arctis Pro Wireless - ikke kan forbindes på den tiltænkte måde. Men nu kun via USB. Optical Out (konsol) til Optical In (headset basestation) muligheden mangler altså. Hvilket også betyder, at surround sound er væk.

Der er dog et kæmpe problem, og det er lyden. Den er simpelthen så ringe i forhold til PS4. Det virker "muffled" til sammenligning - og den "ægte" surround er væk. Så slog det mig, at jeg kunne forsøge mig med Sonys Pulse 3D headset. Men det er simpelthen mere ringe end Steelseries. Så det ryger retur. Build quality er i øvrigt ikke specielt god på Pulse 3D. Det er dog let og behageligt at have på hovedet - i den tid jeg nåede at prøve det.

Jeg har prøvet at lege med de settings, der er på PS5, men lige lidt hjælper det.

Er der andre, der har bemærket dette, når der spilles på headset? Jeg tænker, at lyden er ok, når den kommer via HDMI til TV eller Surround Receiver. Men headset og surround, hvilket seriøse gamere benytter sig af, er ikke holdbart pt.

Jeg har primært testet lyden i Warzone, som stadig går under et PS4 spil. Og lyden på min PS4 Pro er så meget bedre end på PS5 i det spil.

Søger man på "PS5 muffled sound", så er der rigeligt at tage af. Og det er ikke positivt.

Jeg prøvede at køre signalet via optical out fra mit TV til Steelseries basestation, og det lød også bedre. Men desværre bliver man ramt af lyd-latency, hvilket ikke er holdbart.

En mulig løsning er en HDMI/Optical splitter, så man på den måde kan få et signal, der kan sendes videre til headsettets basestation, og på den måde få surround igen. Er der nogen, der har erfaringer med det ?
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Racermus » fre 12 mar 2021 10:56

Hej enfen

Jeg oplevede præcis det samme med warzone. Og var mega frustreret. Jeg fandt så ud af, hvis du slår 3D lyden fra i lydindstillinger i playstation indstillinger, så fungerer det som det plejer :)
Billede
Racermus
Niveau 4
 
Indlæg: 318
By: Rødovre


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » fre 12 mar 2021 11:04

Det gjorde det så ikke for mig, hvis jeg sammenligner med min PS4 Pro. Der er kæmpe forskel. Og surround er nærmest ikke eksisterende.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » fre 12 mar 2021 12:12

Jeg har ikke haft nogen problemer i den stil. Surround over headset fungere som det skal for mig og lyden er for mig langt foran hvad den var på ps4 pro.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » fre 12 mar 2021 12:27

Jeg oplever det fuldstændigt omvendt. Lyden i Warzone er langt bedre på PS4 Pro end på PS5.

Via HDMI virker det til at være som før.

Jeg har ikke testet PS5 spil - og derfor ikke 3D lyden. Men jeg regner med at forsøge mig med PS5 versionen af COD: Cold War senere i dag.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Racermus » fre 12 mar 2021 13:13

enfen skrev:Det gjorde det så ikke for mig, hvis jeg sammenligner med min PS4 Pro. Der er kæmpe forskel. Og surround er nærmest ikke eksisterende.


Jeg glemte at tilføje: i warzone havde jeg den på boost på min ps4 pro. Det ændrede jeg til home theater, og nu kører det, som det plejer.

Så:

PS5: slå 3D lyd fra

Warzone: Home theater
Billede
Racermus
Niveau 4
 
Indlæg: 318
By: Rødovre


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » fre 12 mar 2021 14:35

Hvilket headset har du ?

Jeg må prøve. Tvivler dog :)

Jeg har lige bestilt en HDMI splitter, så jeg kan trække optical direkte over til mit Steelseries headset.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Racermus » fre 12 mar 2021 15:06

enfen skrev:Hvilket headset har du ?

Jeg må prøve. Tvivler dog :)

Jeg har lige bestilt en HDMI splitter, så jeg kan trække optical direkte over til mit Steelseries headset.


Jeg kører med steel series arctis 3. Men uanset hvad, så minder det du siger med lyden, fuldstændig om det samme problem jeg havde. Så giv det et forsøg :)
Billede
Racermus
Niveau 4
 
Indlæg: 318
By: Rødovre


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » lør 13 mar 2021 08:20

Jeg har ikke tænkt over at der skulle være lydproblemer.
De spil jeg har kørt igennem på PS5 har været AC valhalla (PS5), origins og odysseus.
Og lige nu spiller jeg outrider demoen.

Det har været lidt en blanding af surroundanlæg, tv-højtaler og gold/pulse headset.
Men jeg har heller ikke den skarpeste hørelse, så jeg kan ikke afvise at andre kan hører forskel.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » lør 13 mar 2021 20:49

Jeg har forsøgt alle mulige tænkelige metoder.

Har testet Steelseries Arctis Pro Wireless forbundet via USB kabel fra basestation til PS5. Og jeg har testet Sonys Pulse 3D forbundet via USB dongle sat i PS5.

Begge er lige elendige; Eller måske er Steelseries lige en spids bedre.

Jeg testede mit Steelseries headset på min PS4 Pro i går, der er forbundet via Optical, og det er bare så meget bedre. Surround i spil er spot on, som det altid har været med mit headset.

Samme kvalitet får jeg også på PS5, hvis jeg eks. forbinder min Steelseries basestation via optical fra Optical Out på mit LG tv. Output på PS5 ændrer jeg fra headset til HDMI. Desværre ender jeg så med en forsinkelse på lyden. Men kvaliteten er, som den skal være. Har forsøgt at justere sync på TV, men da lyden er bagefter er det ikke muligt.

Nu ser jeg bare frem til at modtage den HDMI optical splitter, som gerne skulle løse problemet. Er dog i tvivl, om den fortsat sender lyd via HDMI signalet, eller om jeg skal bytte rundt på kabler, hvis jeg af en årsag vil have lyden ud på tv'et.

Steelseries nævner faktisk også i forbindelse med PS4 Slim - der også mangler optical out - manglen på Surround. De foreslår en HDMI Audio Extractor, hvis man vil have ægte surround:

If your TV does not have an optical audio output, you can use an HDMI Audio Extractor. With this device, you will connect HDMI from your PS4 Slim to the audio extractor, then connect an HDMI from the extractor to your TV for video. Next, connect an optical cable from the extractor to the Arctis Pro Wireless base station.

You can forego using optical audio and simply connect USB to the PS4 Slim, but you will not be able to use surround sound or ChatMix features. If using this setup, you will also need to set the Wireless transmitter to their PC modes. This setup will provide basic audio, but is not the recommended solution.


Jeg lagde også mærke til, at Steelseries har fjernet "Surround On/Off" muligheden, hvis man vælger PS5 som input - hvis man har nyeste firmware på sit headset.

Så med kun USB er det altså umuligt at få den surround man kender, hvis man forbinder via Optical/HDMI.

Måske Sony's 3D Tempest Audio levere noget ordentligt virtuel surround i supporterede spil. Det har jeg dog ikke testet - og listen er heller ikke særlig lang endnu.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » lør 13 mar 2021 22:28

Jeg har en HDMI til optisk splitter på min og der er stadigvæk lyd på tvet.
Desværre har jeg lidt svært ved at vurdere lydkvaliteten. Der er udfald, men mit surround er også ved at dø.

Måske skulle jeg ved lejlighed slæbe det ind i stuen hvor jeg kan teste på et andet surround. Men det lyder næsten som arbejde :lol:
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » man 15 mar 2021 12:08

:)

Hvilken splitter benytter du dig af?
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » man 15 mar 2021 18:16

enfen skrev::)

Hvilken splitter benytter du dig af?


Det er en DeLock 63276 4K/60 Hz

Men øh, da jeg var ved at pille ved mit TV så opdagede jeg at der faktisk er en optisk udgang, bare gemt godt af vejen. #-o
Så nu kører jeg direkte fra TVet, og det kan min gamle surround anlæg vist bedre lide end signalet fra splitteren.

Angående surround sound, så fandt jeg også ud af at Netflix har en decideret test kanal til at teste surround og forsinkelse af lyd med. Bare søg på "Test" så dukker den op.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf enfen » ons 17 mar 2021 01:14

Hvis du kører Bitstream (forhåbentligt), så kan du godt rende ind i forsinkelse af lyden, når du trækker det fra tv’et. Det gjorde jeg :(

Jeg har bestilt den samme. Har faktisk også bestilt en i et andet mærke. Så prøver jeg dem begge.
enfen
Niveau 3
 
Indlæg: 245


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » ons 17 mar 2021 08:05

enfen skrev:Hvis du kører Bitstream (forhåbentligt), så kan du godt rende ind i forsinkelse af lyden, når du trækker det fra tv’et. Det gjorde jeg :(

Jeg har bestilt den samme. Har faktisk også bestilt en i et andet mærke. Så prøver jeg dem begge.


Jeg kører Bitstream(Dolby) fra PS5 og "Komprimeret" fra selve TVet.
Der virker som om den er lidt ud af sync i film hvilket jeg kan leve med, det primære formål er spil hvor det er knap så væsentligt. På et andet TV jeg har kan man sætte delay op i forhold til lyden, men det virker som en dårlig ide i spil.

Og så et lille tip. Selv om der er HDMI stik i begge ender så er det ikke lige meget hvordan splitteren vender.
"Har jeg hørt". "Det skete for en ven". :oops:
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron