Forum

Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Generelt snak om Playstation og services.

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Vreki » tirs 07 dec 2021 22:19

morfar skrev:
Moral? Er det moralsk forkert at købe en vare og sælge den dyrere? Det er sådan de fleste forretninger tjener deres penge.


Butikken levere en service ud over hvad du kan forvente af leverandøren som ofte ikke gider have besværet med detailsalg.
Distribution, showroom, reklame, lokalt lager, håndtering af reklamationer, vejledning osv.

Ikke for at hakke på shadowflame, men hvis han vil vidresælge den over butiksprisen så udnytter han bare at der er en mangelsituation. Han tilfører ikke nogen værdi til processen på samme måde som en butik gør.

Hvis han ikke var involveret så ville konsolen ende ved en anden køber til standardpris.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307

+2

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf morfar » ons 08 dec 2021 08:48

Vreki skrev:
morfar skrev:
Moral? Er det moralsk forkert at købe en vare og sælge den dyrere? Det er sådan de fleste forretninger tjener deres penge.


Butikken levere en service ud over hvad du kan forvente af leverandøren som ofte ikke gider have besværet med detailsalg.
Distribution, showroom, reklame, lokalt lager, håndtering af reklamationer, vejledning osv.

Ikke for at hakke på shadowflame, men hvis han vil vidresælge den over butiksprisen så udnytter han bare at der er en mangelsituation. Han tilfører ikke nogen værdi til processen på samme måde som en butik gør.

Hvis han ikke var involveret så ville konsolen ende ved en anden køber til standardpris.


Men er det ikke bare helt almindeligt udbud og efterspørgsel? Er der knaphed på en var, stiger prisen.
Billede
morfar
Niveau 8
 
Indlæg: 7214
By: Hasselager, Århus

+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf klatzen » ons 08 dec 2021 09:53

For èn gangs skyld er jeg enig med Morfar. Det er OP's vare og OP kan sælge den til lige netop det han vil. Man bestemmer jo som køber selv om man vil give den pris eller vente til man kan få varen til den pris man føler den er værd at give.

Den eneste grund til vi som køber accepterer den pris butikken har sat og finder den ok er fordi det føles autoritært. Men hvem siger at den pris så er korrekt? Jeg ville da hellere foretrække at købe den til 2000 kr, men da jeg ikke gad at vente flere år på at få fat i èn til den pris har jeg accepteret at købe den til butikkens pris.

Den mulighed har en evt. privat handlende køber også, der er ingen tvang. Er prisen for høj ift. hvad de mener den skal koste, må de jo vente til varen falder til den pris de mener de vil give. Bum basta.

Det skal så lige siges at hvis man sidder som forbryder syndikat og opkøber hele forsendelser, ja så er man godt nok en flok klaphatte.
Billede
klatzen
Niveau 4
 
Indlæg: 438

+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Erroneus » ons 08 dec 2021 11:03

Folk bliver nok ikke super enige her, men det er god pointe klatzen kommer med, at der må siges at være noget forskel på en enkelt person som tjener lidt småpenge på at have en eftertragtet vare, end på grupper af personer som kører scripts der opkøber alt hvad de kan få fat i :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Michael Jensen » ons 08 dec 2021 13:59

Er fuldstændig enig med, morfar. Det er din Playstation 5, trådstarter, så er det vel også dig der bestemmer salgsprisen. Det er jo ikke fordi du har været ude med riven og hive en håndfuld PS5'ere i land, bare for at kunne tjene på det.
Michael Jensen
Niveau 3
 
Indlæg: 210
By: Kolding

+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Maethiel » ons 08 dec 2021 19:31

ShadowFlame skrev:Tak for jeres indput.

Når jeg skriver her, så er det netop for ikke at gøre som alle andre scalper man ser på DBA hvor de sælges for 2.000 kr. over købspriser.

Omvendt så kunne jeg da godt tænke mig at høre, om de samme som skriver samme pris ville have den samme holdning hvis det var med omvendt fortegn. Dvs. at jeg lå inde med en konsol som var faldet i pris pga. udbud/efterspørgsel.

Ville i så have sagt til jeg skulle holdes skadesløs og køberne skulle betale min pris jeg havde givet for den.
Blot en lille eftertanke. Når det er sagt så er jeg nok mest til Erroneus tilgang.


Kald mig bare et svin, men jeg er faktisk af den holdning at man altid har ret til at sælge til den pris man ønsker. Så er der jo altid spørgsmålet om man KAN sælge til den pris, alt efter udbud og efterspørgsel. Men i min optik, så sæt den til salg til den pris du vil have for den, og bliver den solgt, så havde du jo ret i at den var det beløb værd.
Bliver den ikke solgt, så har du jo sat prisen for højt.

Og jeg er helt enig med din pointe. Folk ville jo ALDRIG, hvis du satte den til salg 2000 billigere end nypris, skrive "hey, du skal altså ikke tabe penge, så jeg INSISTERER på at betale nyprisen".

Min pointe er, gør hvad du tænker. Det er dit valg.

Og så lad være med at høre på dem der kalder dig idiot eller scalper. En scalper er en idiot der køber en masse og sælger dem for profit. Du har købt en enkelt, og ønsker nu at sælge den. Det er helt normalt og ok.
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar
+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Maethiel » ons 08 dec 2021 19:33

Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Rytteren » ons 08 dec 2021 20:30

Maethiel skrev:Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.


Jamen det er korrekt. Men bare fordi man kan, er det ikke altid det rigtige at gøre jf. Martin Shkreli

Lige i det her eksempel, bør trådstarter sgu da bare lade 'den gå videre i køen' - han lider intet tab eller andet.
Havde han købt den, hentet den, åbnet den, brugt den. Jamen så er det noget andet.
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Megajohn » ons 08 dec 2021 21:12

Det er jo ren udbud og efterspørgsel. Hvis ingen købte varen til overpris, ville der ikke være en forretningsmodel i det.

Er det uetisk? Ikke rigtig i min verden. Folk kan bare lade være med at købe til overpris og få styr på deres trang. Stem med pengepungen.

Trådstarter er sin gode ret (om vedkommende så havde købt 200) til at sælge til højestbydende.

Jeg fik en ekstra PS5 hjem, men valgte at få den hjem og sælge den videre til prisen. Men det var ganske enkelt fordi jeg ville være sikker på den røg videre til en gamer til prisen og ikke en scalper. Nuvel jeg tjener relativt mange penge via jobbet, men havde jeg været på SU, som for 6 års tiden siden, havde jeg da nok lagt en smule oven i. Ja, jeg gjorde det faktisk med en Ps4 dengang. De 1000 kr. ekstra lunede fint i kassen dengang :)
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Redman DK » ons 08 dec 2021 21:22

Maethiel skrev:Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.


Det var da sjovt med alle de sammenligninger i den her tråd der på ingen måde holder :lol:
Shell, OK osv sætter jo prisen op fordi den pris de betaler for det er sat op. ShadowFlame sætter jo ikke prisen op fordi han har betalt mere for den, han sætter den op fordi han vil have en endnu større avance.

Jeg er sgu egentlig ligeglad om trådstarter sælger den for mere, mindre eller smadrer den med et bat foran 20 grædende børn, men siden du har lavet en tråd om det må det jo være fordi du har skrupler om det, og det er måske værd at tænke over.
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Maethiel » tors 09 dec 2021 05:41

Redman DK skrev:
Maethiel skrev:Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.


Det var da sjovt med alle de sammenligninger i den her tråd der på ingen måde holder :lol:
Shell, OK osv sætter jo prisen op fordi den pris de betaler for det er sat op. ShadowFlame sætter jo ikke prisen op fordi han har betalt mere for den, han sætter den op fordi han vil have en endnu større avance.

Jeg er sgu egentlig ligeglad om trådstarter sælger den for mere, mindre eller smadrer den med et bat foran 20 grædende børn, men siden du har lavet en tråd om det må det jo være fordi du har skrupler om det, og det er måske værd at tænke over.


Værdien på playstationen, er jo netop højere, pga der er for få, i forhold til hvor mange der ønsker at købe en. Udbud og efterspørgsel, er altså en ting. Det er ikke noget jeg har opfundet :D

Uanset om varen er dyrere i indkøb eller ej.

Når Shell betaler mere pr liter, er det jo ikke fordi der er en MANGEL, men fordi nogle lande holder tilbage af deres reserver, eller spekulerer i det. Sådan er et frit marked.
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Maethiel » tors 09 dec 2021 05:43

Rytteren skrev:
Maethiel skrev:Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.


Jamen det er korrekt. Men bare fordi man kan, er det ikke altid det rigtige at gøre jf. Martin Shkreli

Lige i det her eksempel, bør trådstarter sgu da bare lade 'den gå videre i køen' - han lider intet tab eller andet.
Havde han købt den, hentet den, åbnet den, brugt den. Jamen så er det noget andet.


Hvis du køber noget på et loppemarked til 200kr, som du VED kan sælges for 5000kr, er du så forpligtiget til at sige til sælgeren "hey, du tager for lidt for din vare", eller skal du bare købe den og sælge den videre?

Hvis du mener det er forkert at købe en vare, for derefter at sælge den med profit, så bør du boycutte din købmand, din tøjmand, og alle andre butikker. For den sags skyld alle second hand stores eller vintage stores, som lever af at sælge ting med profit.


Til sidst er der jo den helt vidunderlige mulighed, at folk bare STOPPER med at købe ps5, eller andre varer for den sags skyld, til overpriser...... VENT DOG BARE TIL DER KOMMER NOK PÅ MARKEDET!!

Hvis du som scalper sidder og kommer til at brænde inde med 200 ps5'ere, fordi folk pure nægter at købe dit varelager, så har du jævnt mange penge ude og svømme..... Så længe folk betaler og tager chancen (der scammes jo også i stor stil, det er snart hver eller hver anden dag man hører om en ny der er faldet i fælden på dba, market place, osv), så vil der være scalpers og scammers der tager røven på folk.
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Redman DK » tors 09 dec 2021 09:07

Maethiel skrev:
Redman DK skrev:
Maethiel skrev:Lille tillæg.

Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?

De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.


Det var da sjovt med alle de sammenligninger i den her tråd der på ingen måde holder :lol:
Shell, OK osv sætter jo prisen op fordi den pris de betaler for det er sat op. ShadowFlame sætter jo ikke prisen op fordi han har betalt mere for den, han sætter den op fordi han vil have en endnu større avance.

Jeg er sgu egentlig ligeglad om trådstarter sælger den for mere, mindre eller smadrer den med et bat foran 20 grædende børn, men siden du har lavet en tråd om det må det jo være fordi du har skrupler om det, og det er måske værd at tænke over.


Værdien på playstationen, er jo netop højere, pga der er for få, i forhold til hvor mange der ønsker at købe en. Udbud og efterspørgsel, er altså en ting. Det er ikke noget jeg har opfundet :D

Uanset om varen er dyrere i indkøb eller ej.

Når Shell betaler mere pr liter, er det jo ikke fordi der er en MANGEL, men fordi nogle lande holder tilbage af deres reserver, eller spekulerer i det. Sådan er et frit marked.


Ja, men hvis vi absolut skal påtvinge din sammenligning med den her situation så vil trådstarter jo netop ikke være Shell, men personen han sælger den til vil være Shell. Så jeg siger intet om at udbud og efterspørgsel ikke er en ting men derimod at den her sammenligning bare ikke passer ind til den her situation.
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Rytteren » tors 09 dec 2021 09:16

Maethiel skrev:
Hvis du køber noget på et loppemarked til 200kr, som du VED kan sælges for 5000kr, er du så forpligtiget til at sige til sælgeren "hey, du tager for lidt for din vare", eller skal du bare købe den og sælge den videre?

Hvis du mener det er forkert at købe en vare, for derefter at sælge den med profit, så bør du boycutte din købmand, din tøjmand, og alle andre butikker. For den sags skyld alle second hand stores eller vintage stores, som lever af at sælge ting med profit.


Til sidst er der jo den helt vidunderlige mulighed, at folk bare STOPPER med at købe ps5, eller andre varer for den sags skyld, til overpriser...... VENT DOG BARE TIL DER KOMMER NOK PÅ MARKEDET!!

Hvis du som scalper sidder og kommer til at brænde inde med 200 ps5'ere, fordi folk pure nægter at købe dit varelager, så har du jævnt mange penge ude og svømme..... Så længe folk betaler og tager chancen (der scammes jo også i stor stil, det er snart hver eller hver anden dag man hører om en ny der er faldet i fælden på dba, market place, osv), så vil der være scalpers og scammers der tager røven på folk.


Rolig nu Mulle. Der ingen der anfægter at man kan sælge som man lyster. Det stilles dog spørgsmål ved om det er det etiske rigtige. Det bliver et moralsk spørgsmål, hvilket vel er derfor trådstarter overhovedet stiller spørgsmålet. Ellers solgte han den da bare for det han ville.
Men ligesom med Martin Shkreli, så er der bare nogle ting, hvor vi som samfund siger, at det kapitalistiske markedet bør have nogle regler for god skik - ligesom vi i kontrakt og aftalelov har 'god og ond tro' til at støtte os moralsk i juridisk forhold.

Jeg tænker personligt at han bare skal lade den gå videre, det er en i køen, som gerne vil have den ps5
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar
+1

Re: Hvad er OK at sælge en ny PS5 for

Indlægaf Maethiel » fre 10 dec 2021 11:00

Rytteren skrev:
Maethiel skrev:
Hvis du køber noget på et loppemarked til 200kr, som du VED kan sælges for 5000kr, er du så forpligtiget til at sige til sælgeren "hey, du tager for lidt for din vare", eller skal du bare købe den og sælge den videre?

Hvis du mener det er forkert at købe en vare, for derefter at sælge den med profit, så bør du boycutte din købmand, din tøjmand, og alle andre butikker. For den sags skyld alle second hand stores eller vintage stores, som lever af at sælge ting med profit.


Til sidst er der jo den helt vidunderlige mulighed, at folk bare STOPPER med at købe ps5, eller andre varer for den sags skyld, til overpriser...... VENT DOG BARE TIL DER KOMMER NOK PÅ MARKEDET!!

Hvis du som scalper sidder og kommer til at brænde inde med 200 ps5'ere, fordi folk pure nægter at købe dit varelager, så har du jævnt mange penge ude og svømme..... Så længe folk betaler og tager chancen (der scammes jo også i stor stil, det er snart hver eller hver anden dag man hører om en ny der er faldet i fælden på dba, market place, osv), så vil der være scalpers og scammers der tager røven på folk.


Rolig nu Mulle. Der ingen der anfægter at man kan sælge som man lyster. Det stilles dog spørgsmål ved om det er det etiske rigtige. Det bliver et moralsk spørgsmål, hvilket vel er derfor trådstarter overhovedet stiller spørgsmålet. Ellers solgte han den da bare for det han ville.
Men ligesom med Martin Shkreli, så er der bare nogle ting, hvor vi som samfund siger, at det kapitalistiske markedet bør have nogle regler for god skik - ligesom vi i kontrakt og aftalelov har 'god og ond tro' til at støtte os moralsk i juridisk forhold.

Jeg tænker personligt at han bare skal lade den gå videre, det er en i køen, som gerne vil have den ps5


Okay Mulle.... Kæft en lad måde at snakke ned til folk. Tag dig sammen din klovn...

Eller det er måske et privilegie man får når man har skrevet indlæg nok, og været herinde længe nok, at man bare kan være nedladende over for andre?..
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron