morfar skrev:
Moral? Er det moralsk forkert at købe en vare og sælge den dyrere? Det er sådan de fleste forretninger tjener deres penge.
Vreki skrev:morfar skrev:
Moral? Er det moralsk forkert at købe en vare og sælge den dyrere? Det er sådan de fleste forretninger tjener deres penge.
Butikken levere en service ud over hvad du kan forvente af leverandøren som ofte ikke gider have besværet med detailsalg.
Distribution, showroom, reklame, lokalt lager, håndtering af reklamationer, vejledning osv.
Ikke for at hakke på shadowflame, men hvis han vil vidresælge den over butiksprisen så udnytter han bare at der er en mangelsituation. Han tilfører ikke nogen værdi til processen på samme måde som en butik gør.
Hvis han ikke var involveret så ville konsolen ende ved en anden køber til standardpris.
ShadowFlame skrev:Tak for jeres indput.
Når jeg skriver her, så er det netop for ikke at gøre som alle andre scalper man ser på DBA hvor de sælges for 2.000 kr. over købspriser.
Omvendt så kunne jeg da godt tænke mig at høre, om de samme som skriver samme pris ville have den samme holdning hvis det var med omvendt fortegn. Dvs. at jeg lå inde med en konsol som var faldet i pris pga. udbud/efterspørgsel.
Ville i så have sagt til jeg skulle holdes skadesløs og køberne skulle betale min pris jeg havde givet for den.
Blot en lille eftertanke. Når det er sagt så er jeg nok mest til Erroneus tilgang.
Maethiel skrev:Lille tillæg.
Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?
De UDNYTTER jo markedet og den mangel der er.
Maethiel skrev:Lille tillæg.
Er det også forkert af Shell, OK, Statoil og andre tankstationer, at hæve prisen på brændstof, bare fordi der er mangel på det?
Redman DK skrev:Maethiel skrev:Lille tillæg.
Det var da sjovt med alle de sammenligninger i den her tråd der på ingen måde holder![]()
Shell, OK osv sætter jo prisen op fordi den pris de betaler for det er sat op. ShadowFlame sætter jo ikke prisen op fordi han har betalt mere for den, han sætter den op fordi han vil have en endnu større avance.
Jeg er sgu egentlig ligeglad om trådstarter sælger den for mere, mindre eller smadrer den med et bat foran 20 grædende børn, men siden du har lavet en tråd om det må det jo være fordi du har skrupler om det, og det er måske værd at tænke over.
Rytteren skrev:Maethiel skrev:Lille tillæg.
Jamen det er korrekt. Men bare fordi man kan, er det ikke altid det rigtige at gøre jf. Martin Shkreli
Lige i det her eksempel, bør trådstarter sgu da bare lade 'den gå videre i køen' - han lider intet tab eller andet.
Havde han købt den, hentet den, åbnet den, brugt den. Jamen så er det noget andet.
Maethiel skrev:Redman DK skrev:Maethiel skrev:Lille tillæg.
Det var da sjovt med alle de sammenligninger i den her tråd der på ingen måde holder![]()
Shell, OK osv sætter jo prisen op fordi den pris de betaler for det er sat op. ShadowFlame sætter jo ikke prisen op fordi han har betalt mere for den, han sætter den op fordi han vil have en endnu større avance.
Jeg er sgu egentlig ligeglad om trådstarter sælger den for mere, mindre eller smadrer den med et bat foran 20 grædende børn, men siden du har lavet en tråd om det må det jo være fordi du har skrupler om det, og det er måske værd at tænke over.
Værdien på playstationen, er jo netop højere, pga der er for få, i forhold til hvor mange der ønsker at købe en. Udbud og efterspørgsel, er altså en ting. Det er ikke noget jeg har opfundet![]()
Uanset om varen er dyrere i indkøb eller ej.
Når Shell betaler mere pr liter, er det jo ikke fordi der er en MANGEL, men fordi nogle lande holder tilbage af deres reserver, eller spekulerer i det. Sådan er et frit marked.
Maethiel skrev:
Hvis du køber noget på et loppemarked til 200kr, som du VED kan sælges for 5000kr, er du så forpligtiget til at sige til sælgeren "hey, du tager for lidt for din vare", eller skal du bare købe den og sælge den videre?
Hvis du mener det er forkert at købe en vare, for derefter at sælge den med profit, så bør du boycutte din købmand, din tøjmand, og alle andre butikker. For den sags skyld alle second hand stores eller vintage stores, som lever af at sælge ting med profit.
Til sidst er der jo den helt vidunderlige mulighed, at folk bare STOPPER med at købe ps5, eller andre varer for den sags skyld, til overpriser...... VENT DOG BARE TIL DER KOMMER NOK PÅ MARKEDET!!
Hvis du som scalper sidder og kommer til at brænde inde med 200 ps5'ere, fordi folk pure nægter at købe dit varelager, så har du jævnt mange penge ude og svømme..... Så længe folk betaler og tager chancen (der scammes jo også i stor stil, det er snart hver eller hver anden dag man hører om en ny der er faldet i fælden på dba, market place, osv), så vil der være scalpers og scammers der tager røven på folk.
Rytteren skrev:Maethiel skrev:
Hvis du køber noget på et loppemarked til 200kr, som du VED kan sælges for 5000kr, er du så forpligtiget til at sige til sælgeren "hey, du tager for lidt for din vare", eller skal du bare købe den og sælge den videre?
Hvis du mener det er forkert at købe en vare, for derefter at sælge den med profit, så bør du boycutte din købmand, din tøjmand, og alle andre butikker. For den sags skyld alle second hand stores eller vintage stores, som lever af at sælge ting med profit.
Til sidst er der jo den helt vidunderlige mulighed, at folk bare STOPPER med at købe ps5, eller andre varer for den sags skyld, til overpriser...... VENT DOG BARE TIL DER KOMMER NOK PÅ MARKEDET!!
Hvis du som scalper sidder og kommer til at brænde inde med 200 ps5'ere, fordi folk pure nægter at købe dit varelager, så har du jævnt mange penge ude og svømme..... Så længe folk betaler og tager chancen (der scammes jo også i stor stil, det er snart hver eller hver anden dag man hører om en ny der er faldet i fælden på dba, market place, osv), så vil der være scalpers og scammers der tager røven på folk.
Rolig nu Mulle. Der ingen der anfægter at man kan sælge som man lyster. Det stilles dog spørgsmål ved om det er det etiske rigtige. Det bliver et moralsk spørgsmål, hvilket vel er derfor trådstarter overhovedet stiller spørgsmålet. Ellers solgte han den da bare for det han ville.
Men ligesom med Martin Shkreli, så er der bare nogle ting, hvor vi som samfund siger, at det kapitalistiske markedet bør have nogle regler for god skik - ligesom vi i kontrakt og aftalelov har 'god og ond tro' til at støtte os moralsk i juridisk forhold.
Jeg tænker personligt at han bare skal lade den gå videre, det er en i køen, som gerne vil have den ps5
Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 6 gæster