Forum

Morpheus nyt fra GDC 2015

Snak om Playstation relaterede nyheder.

Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Erroneus » tors 05 mar 2015 19:56

Stricker skrev:Og hvad er det for noget vrøvl med at angribe drivere og "installereret software"? Hvordan tror du en PS4 fungere? -- Jaja, nogen gange skal man som bruger orientere sig lidt omkring hvilken software der skal bruges, men at du lader dig forvirre over sådan en detalje som de fleste nemt kan gennemføre med hjælp fra guides eller fora siger intet om hvorfor PC platformen skulle være ringere end PS4eren..

Det er relevant, fordi det er en reel udfordring med PC'en, men også en del af PC'ens charme. Ingen tvivl om PC er mere åbent, kan være mere kraftfuldt, men der er altså også ulemper, som f.eks. at det ikke er lige så plug and play som på i en konsol.

Det er ikke alle som syntes det er fedt, at skulle ind et fora eller læse en guide, for at finde ud af hvilken driver der nu lige kører godt med det spil de nu gerne vil spille VR i.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 20:07

Erroneus skrev:Det er relevant, fordi det er en reel udfordring med PC'en, men også en del af PC'ens charme. Ingen tvivl om PC er mere åbent, kan være mere kraftfuldt, men der er altså også ulemper, som f.eks. at det ikke er lige så plug and play som på i en konsol.

Det er ikke alle som syntes det er fedt, at skulle ind et fora eller læse en guide, for at finde ud af hvilken driver der nu lige kører godt med det spil de nu gerne vil spille VR i.


Nu bliver folk nød til at komme med eksempler. Folk siger hele tiden "drivers", som om man skal installere en ny driver for hver gang du vil starte et spil. Hvad er det for en "driver" der konstant bliver hentydet til, der kræver så mange opdateringer og installationer? Hvad er det for en driver der sætter fuld stop for din spillemaskine hvis den ikke bliver opdateret hvert 10. minut?

Hvad er det præcis du ønsker skal være plug'n'play som ikke er det? Windows har gennemgået en stor forandring siden 2001 hvor folk sidder fast åbenbart, det samme har alt tilbehør til computeren. Der findes snart ikke det du bare sætter i USB porten hvor Windows har sin egen driver til det. Keyboard, mus, direct input controllers, Xbox controlleren, mange USB headsets og USB lydkort. Så skal man engang imellem installere et stykke software hvis man vil finjustere visse ting og i få tilfælde snakke vi påkrævet software.

Men sidstenævnte ser jeg ikke som noget jeg ville bruge i et argument mod PC'en, med mindre man er fuldstændig handlingslammet på den tekniske bane.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Krede1972 » tors 05 mar 2015 20:58

Det er egentligt ikke noget jeg ser frem til eller haft i tankerne, men da jeg læste tråden her kom jeg lige i tanke om hvordan jeg for første gang i lang tid har taget mig selv i paranoidt at spjætte voldsomt, når konen har åbnet en dør indtil mig i et mørkelagt soveværelse i selvskab med Alien: Isolation.

Og som der også nævnes af andre så vil et spil som Outlast blive oplevet på en helt anden og mere intenst måde end når man blot kigger på en skærm. En skærm kan man også "forsvinde ind i" en sjældent gang i mellem, men hvis man iføres et par briller uden anden input fra omgivelserne til at distrahere, så bliver de dæleme hurtigt en intens oplevelse tænker jeg.
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Erroneus » tors 05 mar 2015 21:10

Men folk er handlingslammet på den tekniske bane, der er mange ting som ikke er indlysende eller for mange, så gider de bare ikke bruge kræfter på det, det skal virke med det samme, når man sætter tingene til. Nu arbejder jeg selv med IT, så har jeg ikke problemer med det, men det er utallige gange jeg rådgiver venner og bekendte i hvordan pc problemer løses og specielt spil og wifi (ikke relevant for denne snak) giver problemer.
Vi kan godt hive et eksempel op hvis det skal være og endda et helt nyt. Jeg har en ven som havde købt Dying Light og hans pc laggede efter lidt tid i spillet, så han troede den blev for varm og ved at undersøge ny CPU køler til den, indtil jeg henviste ham til der var kommet en ny Nvidia gfx driver og så var problemet løst. Det var indlysende for mig, men overhovedet ikke for ham.

Ja PC har "plug n play", men både du og jeg, ved at hvis man går ud køber noget hardware som er udkommet efter ens operativsystem er frigivet, så bliver driver ikke fundet til det automatisk og software bliver endnu sjældnere installeret. Og "plug n play" er ikke plug and play på den måde som nogle forventer, når der skal installeres software og drivers.

PC har mange styrker, men lige meget hvordan man vender og drejer det, er en mere kompliceret platform, som ja er med til at give PC'en fordele, men også ulemper. Der er ikke noget galt i, at anerkende svagheder ved ens fortrukne spille platform. Der er ikke nogle herinde, som påstår at f.eks. PS4 ikke sætter begrænsninger i form af dens hardware, fordi det er der uden tvivl . Personligt havde jeg håbet på af den nye konsolgeneration var 100$ dyrere, så der sad mere power i fra starten af, fordi jeg tror denne generation rammer muren for hvor meget der kan presses ud, noget hurtigere end sidste generation og kløften til PC bliver hurtigere, fordi startpunktet er sat for lavt.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 22:36

Jeg vil stille mig enig i at folk, generelt, er utroligt teknisk dårligt stillet. Hvilket overrasker mig når vi lever i 2015, en næsten ren digital tidsalder. Men det er selvfølgelig ikke hvad det handler om. Dog syntes jeg folk ikke er sky for at stille de nødvendige spørgsmål, selv at være opsøgende eller bare have en generel nysgerrighed hvis man vælger at bruge sin tid på PC.

Dit eksempel, som er et fint eksempel, viser en af de små faldgruber hvor man skal til tider har et oprigtigt grundlag for at hente en opdateret driver. Med det sagt, burde man næsten selv kunne søge sig frem til den løsning ekstremt hurtigt. Det var et kendt problem, fordi det nu var endnu en uduelig Techland kreation til PC, så første hit var næsten en driver-opdatering. Der sidestiller jeg det med folk på konsol, der intet problem har med at finde guides til at installere en ny harddisk eller oprette en Amerikansk konto. Men hvis man pludselig skal spørge på et forum eller Google en guide til noget relateret til en platform, de ikke bruger, så bliver det blæst op til et kæmpe problem og som værende et kæmpe minus.

Jeg vil være en af de sidste til ikke at anerkende, at PC'en ikke kan følge med konsollen hvad angår non-tech savvy mennesker. Der vinder konsollen selvfølgelig. Som du også nævner, det er prisen for at have en så åben platform hvilket også gør den til en mere kompliceret platform. Frihed har sin pris. Jeg ville selvfølgelig ikke være ejer af samtlige Sony og Microsoft konsoller hvis jeg ikke fandt en vis kvalitet i dem.

Lige for at runde det med din ven, det er også et af de få konkrete eksempler på egentlige drivers der muligvis skal opdateres. De udkommer engang hver anden måned, eller hver måned, det variere, så hvis man vælger at opdatere hver eneste gang er det jo ikke værre end hvis man skulle opdatere sin konsol. Det er jo vitterlig en next-next-next process. Samtidig har begge GPU vendors jo valgt at bundle deres respektive software (Geforce Expeirence / AMD Gaming Evolved) som værende en del af default-installationen, som automatisk dukker op med en fed boks i hjørnet når en opdatering er klar. Så det kan snart ikke blive meget nemmere.

Når jeg siger muligvis, så er det fordi grafikkort drivers er ikke altid anbefalet at opgradere hvis man ingen problemer har. Tommelfinger rådet er typisk; opdater kun hvis du har problemer.

Mht. til Plug'n'Play aspektet, så er Microsofts udlægning af Plug'n'Play netop at du bare kan stikke tingen i en USB port og det vil virke, uden nogen form for bruger interaktion. Hvilket også virker i rigtig mange tilfælde, samtidig med Windows kan hente relevante eller opdateret drivers til enheden, under installationen hvis det ikke fulgte med som standard. Ting der typisk ikke falder under denne kategori kan være ting, der kræver ekstra software som f.eks. et eksternt lydkort eller et stykke avanceret tilbehør, typisk noget niche præget vil også kræve separat installation.

Under alle omstændigheder, så vil de fleste ting blive sendt med en DVD eller indholde et link til producentens hjemmeside, hvor en relevant driver kan hentes. Hvor efter du ender i en next-next-next proces. Nu er jeg selv IT mand og det kan være jeg udlægger det simpelt, men jeg kan simpelthen ikke se hvor det reelle problem ligger, som den tunge sky der skulle ligge over PC mange vil udlægge det som. Under alle omstændigheder opdatere jeg hyppigere firmware på min PS4, end jeg opdatere drivers på min PC.

Nu blev indlægget meget langt og mistet måske lidt pusten. Tror de fleste kender PC platformens styrker og svagheder, jeg har selv stået i situationer hvor PC'en har givet frustrationer og søvnløse nætter. Men som enhver anden ting, så blive alle disse ting opvejet at stærkt positive sider, som der heldigvis er flere af. Åbenheden, valgene, mulighederne og friheden ved at spille på PC ville jeg aldrig nogensinde opgive.

Hele min oprindelige debat var egentlig bare et modsvar på Vrekis indlæg, som jeg syntes manglede relevans for VR debatten og samtidig var bare et ligegyldigt spredhagls argument uden substans, det læste som en ekstremt maplaceret og over-simplificeret fortolkning af PC generelt.

Men i bund og grund; der er noget for alle, i alle erfaringsgrupper.

Til sidste bid af dit indlæg kan jeg kun se mig fuldstændig enig.

Puha det blev langt. Beklager.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 23:13

Sethos skrev:Hele min oprindelige debat var egentlig bare et modsvar på Vrekis indlæg, som jeg syntes manglede relevans for VR debatten og samtidig var bare et ligegyldigt spredhagls argument uden substans, det læste som en ekstremt maplaceret og over-simplificeret fortolkning af PC generelt. .


Ja jeg beklager, men jeg har altså ikke tiden til at lave lige så lange og detaljerede indlæg som du har. Jeg mestre også kun to-finger systemet. :D

Hvad der irriterede mig var at vi endnu engang kun nåede få posts ind i en Morpheus tråd før det igen blev drejet hen mod hvordan Oculust og PC er så meget bedre. og så går det ned ad bakke derfra. PCen er heller ikke perfekt, og Oculust er ikke ude i butikkerne endnu.

Kan vi ikke for en gangs skyld fokusere på det produkt der har relevans for vores platform?
Det betyder ikke at vi ikke kan kritisere det, det er f.eks. rigtigt at et spil der kun lige kan klare 30FPs ikke pludseligt kan genere 2 synsvinkler i 120 FPS.
Til gengæld så håber jeg at de måske tager det som et hint til at skabe noget nyt der ikke kun er defineret af hvor fotorealistisk det ser ud. Virtual Reality behøves nødvendigvis at være en kopi af den eksisterende virkelighed.

Et VR Mario, Minecraft, Ravin Rabbids, Garden Warfare osv. kunne da stadigt være fedt, selv om vi måske ikke kan få Skyrim?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Redman DK » tors 05 mar 2015 23:23

Det her minder mig om Driveclub tråden der blev oversvømmet med Forza indlæg.

Jeg har stadig ikke helt fundet ud af om Morpheus er noget jeg ser frem til eller ej. Jeg vil helt sikkert gerne prøve det, men jeg kan bare ikke forestille mig at skulle stå op med en mursten på hovedet hver gang jeg skal spille.

Men de previews der har været af den fra GDC har været meget positive, og de fleste nævner at Move er som lavet til VR. I spillet London Heist skal man åbenbart lave bevægelsen for at lade et våben, i stedet for bare at trykke på en knap, hvilket lyder som en god måde til at give endnu mere indlevelse på.
Redman DK
Niveau 4
 
Indlæg: 646


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 23:31

Jeg må indrømme at jeg er skeptisk over for motion capture, baseret på mine erfaringer med Just Dance og Rabbids.
Kameraet er bare ikke godt nok så snart man er uden for et tv-studie med optimal belysning og et minimum af clutter.

Men bare det at kunne opleve verdenen i "rigtig" 3D ville være en oplevelse. Jeg kunne f.eks. godt forestille mig at War Thunder kunne laves til VR uden at det blev for krævende. Project Cars skulle også komme med understøttelse, selv om jeg næsten vil tro at de må skalere ned på en eller anden måde.
For den sags skyld burde alle spil der understøtter stereoskopisk 3D vel relativt nemt kunne fungere samme med Morpehus, selv om det ikke bliver fuld VR.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Foregående

Tilbage til Nyheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster