Forum

Morpheus nyt fra GDC 2015

Snak om Playstation relaterede nyheder.

Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 15:58

Der er kommet lidt nyheder om Morpheus VR headsettet

* Planlagt udgivelse første halvdel af 2016
* 5.7 inch 1920 X RGB X 1080 resolution OLED display
* 120hz refresh rate
* 18 ms latency

Stadigvæk ikke noget om prisen. Jeg er vildt fascineret af det her, men jeg ved ikke helt hvor smertegrænsen kommer til at gå for mig rent prismæssigt.

http://blog.eu.playstation.com/2015/03/ ... us-update/
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Stricker » tors 05 mar 2015 16:14

120hz ved 1080p opløsning... beklager min skepsis, men at vi endnu ser PS4 spil afviklet ved 30FPS skaber mistanke om, at denne teknologi ikke vil kunne realiseres uhindret med PS4erens ydeevne. I bedste fald må der da laves en del kompromiser med detaljegraden af grafikken i flere spil.
Stricker
Niveau 6
 
Indlæg: 1674
By: Sønderborg


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Erroneus » tors 05 mar 2015 16:25

Generelt kræver VR en del af maskinen, præcis som 3D, men det er Sony nok udmærket klar og over og det ville have været dumt ikke at smide et ordenligt display i. Der er stadigvæk et år til lancering, så der er plads til optimering endnu, både af drivers og selve Morpheus brillen.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 16:37

På Reddit var der en udvikler der arbejder med Morpeus devkits, der gav sin personlige mening omkring det.

Billede

(Højreklik og sig "Åben i ny fane" hvis teksten er lidt utydelig. PSlife krymper den)

Jeg spår ingen lys fremtid for Morpeus. Tror det bliver en stærkt usupporteret gimmick, med de forhold.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Erroneus » tors 05 mar 2015 16:57

Men omvendt kan det betyde at spil der bliver lavet til Morpheus, så faktisk også er spil der er lavet og tænkt til VR fra bunden af. Jeg har prøvet Ocolus Rift et par gange og det er super sjovt, men det er også tydeligt, at meget netop bare har fået smækket "VR support" på og så er der ikke tænkt mere over det.

Hardware bliver en udfordring for Morpheus, men generelt for VR, så er det hønen eller ægget, fordi der skal udvikles spil til et marked hvor der ikke er mange brugere endnu og der kommer ikke mange brugere, før der er interessante spil.

Jeg syntes det er interessant med VR, men jeg er ikke super begejstret over der skal være 7 forskellige VR platforme.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10986
By: Nyborg


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 17:16

Selvfølgelig får du ikke store, dyre VR titler til et produkt der stadig er under udvikling hvor det endelig specs ikke engang er fastlåst. Selvfølgelig vil udviklere skulle lære den at kende, folk der har købt udviklings versionen bruge eksisterende oplevelser til at skabe et fedt VR koncept. Har du prøvet nogen af de roste demoer, andet end den åndsvage Tivoli forlystelse de bruger konstant? Fordi hvis man ser på Half-Life 2 VR demoen, så det jo eminent ud og præcis sådan jeg ville forvente et spil bygget op fra bunden vil fungere.

Oculus får jo også titler med fuld support, fra bunden. Forskellen er bare at Oculus udkommer som et åbent stykke hardware, til en åben platform og der allerede er kæmpe branche interesse. Tror faktisk ikke jeg har set et produkt blive rost på den måde tidligere.

Morpeus kommer til at være lukket land, til én platform, med specs som hardwaren slet ikke kan nå uden det kommer til at ligne en indie titel. Det kommer til være afhængig af support på denne ene platform, som er en slange der bider sig selv I halen som nævnt i overstående billede.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 18:06

Oculust får jo så det modsatte problem, at de ikke kører mod en standardiseret platform og derfor kan få problemer med et hav af specialtilfælde hvor det ikke virker.

Men jeg tror det der bliver knald eller fald for Morpheus er om Sony lægger nogle muskler bag og sørger at der kommer nogle ordentlige titler.
Hvis de er kreative nok så kan der pludseligt være en niche der ikke nødvendigvis afhænger af hvem der har flest grafik-kræfterr, se f.eks. bare på Wii konsollen fra forrige generation.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 18:13

Vreki skrev:Oculust får jo så det modsatte problem, at de ikke kører mod en standardiseret platform og derfor kan få problemer med et hav af specialtilfælde hvor det ikke virker.


Er ikke med? Du kan ikke udvikle noget til Oculus uden dets SDK. Det er standardisering. PC er da også en standardiseret platform med primær udvikling under DirectX API'en. Kan ikke lige se hvilke specialtilfælde vi snakker om. Den eneste variable faktor der kommer til at spille ind, er dit hardware, som bestemmer hvor flydende og hvor flot oplevelsen bliver.

Et åbent SDK betyder ikke at koden ikke bliver standardiseret.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Rytteren » tors 05 mar 2015 18:14

tror VR i alle former som vi har set nu (samsung, valve/htc, oculust og morpheus) fejler hårdt.
skal siges at sony ikke på noget tidspunkt har udelukket at morpheus kommer til at køre på pc/bruges uden en ps4.
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar

Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 18:20

Det jeg mener er at PCéns helt fundamentale problem er at hver bruger har sin egen kombination af hardware, driver-versioner, installeret software og diverse malware.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 18:29

Vreki skrev:Det jeg mener er at PCéns helt fundamentale problem er at hver bruger har sin egen kombination af hardware, driver-versioner, installeret software og diverse malware.


Men det er jo lidt det gamle, ignorante spredhagls argument mod PC man høre hver gang argument posen bliver lidt tom. Tror ikke vi skal til at male PC som en platform hvor intet virker, fordi til trods for mange hardware kombinationer arbejder det stadig under én standard som alle skal rette sig ind efter. Alle relevante Windows versioner er understøttet, spil virker stadig selv om du køre med "outdated driver" (ved ikke lige hvad du hentyder til), dit installeret software burde have nul indflydelse på dit spil og at du samler malware op er vist bare mangel på sund fornuft.

Om du har AMD, Intel eller Nvidia, så virker dit spil stadig.

Alt hardware er designet til at virke med DirectX standarden, det er hele standardiserings målstolpen for PC. Variationen i hardware skaber ulighed mellem det visuelle og ydelse, ikke andet.

Ja, PC platformen er ikke perfekt og fejl kan ske, men tror ikke vi skal male det op til alverden. Det er en lille pris at betale for en åben platform. Men det skal slet ikke males op som om det er en stopklods for nogen som helst udvikling.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Vreki » tors 05 mar 2015 18:32

Nej, men det er jo en tradeoff mellem konsol og PC.
En 100% kendt platform, eller en platform der er potentielt kraftigere men også meget uforudsigelig.

Jeg har haft begge dele i mange år, og selv om PC kan noget ekstra, så har den også givet mig mange grå hår.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Slimjay DK » tors 05 mar 2015 18:41

Det ligner lækkert hardware ..

Prisen og Softwaren er altafgørende for om det bliver en success eller ej ...

Jeg tror dog jeg ville skide pænt meget i bukserne, hvis jeg skulle spille Outlast i en Morpheus udgave :lol:

Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Sethos » tors 05 mar 2015 18:56

Vreki skrev:Nej, men det er jo en tradeoff mellem konsol og PC.
En 100% kendt platform, eller en platform der er potentielt kraftigere men også meget uforudsigelig.

Jeg har haft begge dele i mange år, og selv om PC kan noget ekstra, så har den også givet mig mange grå hår.


Tror du ligger alt, alt for meget vægt i dine tanker om hvordan udvikling på PC forgår. Det lyder jo nærmest som en beskrivelse af et lovløst vilde vest. Du ligger også for meget vægt på den variable hardware, fordi som udvikler, er det plus. Når du arbejder med et lukket økosystem som en konsol, arbejder du også med skarpe restriktioner. Hvor vidt det handler om polygon count på diverse modeller, teksturer der skal arbejdes ned i størrelse men stadig bevarer deres kvalitet, rendering latency og selv integrerering til konsollens online tjeneste.

PC, som også er 100% "kendt" fordi du arbejder med én API som har været tilgængelig siden før Playstation 1 udkom, hvor alle vendors skal understøtte denne API. Du har mere rum til at udvikle spillet, fordi du ikke er pålagt de samme restriktioner, integrationskrav eller kontrol interface restriktioner. Alt optimering sker typisk i QA fasen, hvor de fleste spiludvikler har et bred udsnit af PC setups hvor der bliver testet, diverse grafikoptions bliver implementeret post-alpha produktion.

Det er jo ikke fordi hver ENESTE grafikkort eller CPU, kræver en variation i spillets kode, eller kræver nogen særlig krav fra udviklingsholdet. Det kommer typisk i QA fasen.

Det svarer jo til at sige at vores veje ikke rigtig dur, fordi der er så mange forskellige mærker biler.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Morpheus nyt fra GDC 2015

Indlægaf Stricker » tors 05 mar 2015 19:41

Vreki skrev:Det jeg mener er at PCéns helt fundamentale problem er at hver bruger har sin egen kombination af hardware, driver-versioner, installeret software og diverse malware.


What! Hvordan er det relevant?! :lol:

Amen, undskyld min tone, men du er da ikke til at tage seriøs når du lister malware som en hindring for udbredelsen af VR! Hvad er det næste? Strømforbrug og fysisk størrelse af PC tårne kontra konsolenheder?!

Og hvad er det for noget vrøvl med at angribe drivere og "installereret software"? Hvordan tror du en PS4 fungere? -- Jaja, nogen gange skal man som bruger orientere sig lidt omkring hvilken software der skal bruges, men at du lader dig forvirre over sådan en detalje som de fleste nemt kan gennemføre med hjælp fra guides eller fora siger intet om hvorfor PC platformen skulle være ringere end PS4eren.

Nu har Sethos allerede skilt dine fordomme og fantasier fra virkeligheden, så der er sgu ikke meget tilbage for mig at skrive.
Stricker
Niveau 6
 
Indlæg: 1674
By: Sønderborg


Næste

Tilbage til Nyheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster