Forum

PlayStation 5 - Afsløring af tech

Snak om Playstation relaterede nyheder.

Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Erroneus » lør 31 okt 2020 17:40

Redman DK skrev:Der er nu noget specielt ved månederne op til en ny konsolgeneration. Det er altid sjovt at se folk joine forum for konsol a bare for at snakke om konsol b.

Hvis man følger PC hardware, så er det lidt det samme op til lancering af nye generationer af cpu'er og grafikkort. Så det her efterår har været sjovt inden for PC verden med Ryzen 5xxx serien og nye grafikkort både fra AMD og Nvidia :lol:
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf BizzyVaping » fre 06 nov 2020 16:32

Digital foundry tester backwards compatibility på Ps5:

https://www.youtube.com/watch?v=bKQ6NeT ... talFoundry
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922

+2

Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Megajohn » fre 06 nov 2020 20:02

BizzyVaping skrev:Digital foundry tester backwards compatibility på Ps5:

https://www.youtube.com/watch?v=bKQ6NeT ... talFoundry


Bravo. Opløftende.

Ingen tvivl om der er godt med power i kassen.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Erroneus » lør 07 nov 2020 11:02

Ja det ser godt ud, og ser ud til at boost mode virkelig smider fuld power efter spillene, så de låser framerate perfekt på 30 og 60, alt efter hvad spillet tilbyder. Det betyder også at udviklere, let kan smide en simpel patch ud, som sætter framerate target til 60, og bum så klarer PS5 resten. Man må naturligvis håbe på at mange udviklere vælger at lave en "ordenlig" ps5 patch, som også kigger ind på højere opløsning/dynamisk opløsning og måske endda tapper ind i SSD'en, men tid koster penge og her er så en mulighed for en hurtig løsning, der tilføjer en masse.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf ShadowFlame » tirs 16 feb 2021 15:16

Tjaa - nu har man så lavet et die shot af PS5 APU'en - måske nogen skulle tage et L for deres kommentarer på mit opslag på at PS5 ikke var RDNA2 eller 3 for den sags skyld som flere tåber var løbet med.

ShadowFlame
Niveau 0
 
Indlæg: 26
By: Silkeborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Megajohn » tirs 16 feb 2021 15:59

Ja, der kommer nok til at være en forskel på power imellem de to over tid her.

Nu synes jeg heller ikke man skal gøre det værre end det er. Jeg har en Switch med spil jeg elsker (på hardware der er 10 x langsommere end PS5), så mon ikke der er power nok i PS5 til at lave nogle fede titler :)
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf ShadowFlame » tirs 16 feb 2021 21:16

Helt sikkert. Det vil komme mange fede titler til ps5. Derfor har jeg den selv.

Men nu snakker jeg jo hardware, og det undrer mig hver gang, at så mange inknerede Sony fans ikke kan acceptere at MS skulle have lavet den beste konsol set alene ud fra hardwaren.

Alle ved jo at det er spillerne der tæller i sidste ende, som du også siger omkring switch. Men jeg synes bare det er latterlig, at så mange holder krampagtigt fast i at PS5 skulle være noget den ikke er.

Igen vi kommer til at få fantastiske Sony spil, men lad os for en gang skyld prøve at holde det ude af en tråd som den her.

Min personlige holdning er at xbox SX vil ældes dom god vin, mens PS5 længere hen i generationen vil vise dens begrænsninger hw mæssigt.
ShadowFlame
Niveau 0
 
Indlæg: 26
By: Silkeborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Erroneus » ons 17 feb 2021 00:14

Bortset fra ingen herinde har påstået den var RDNA 3, så vidt jeg husker. Du linkede til at PS5 var RDNA 1.5, hvorefter folk oplyste om at det ikke rigtig var nyt i at nogle RDNA2 funktioner var skåret væk, så jeg ved sq ikke rigtigt hvem der skal tage et L her makker.

Og generelt herinde har der været fuld accept af at XSX har lanceret med stærkere hardware set i forhold til GPU og CPU, men nu er der så meget uden om, som er vigtigere. F.eks. det faktum at PS5 kører så hurtig en SSD at de kan komprimere spil så de fylder ca. halvt så meget som på Xbox (Control Ultimate Edition), den noget mere avanceret controller, og det kan godt være du vil holde spil snakken ud af en konsol, men det giver ingen mening, fordi det er trods alt det hele drejer sig om.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf ShadowFlame » ons 17 feb 2021 16:02

@makker erroneus - nu har jeg heller ikke sagt at der var nogen herinde der snakkede om RDNA3, men det har været bragt hos mange kendte youtube'ere.

Det er korrekt at der herinde b.la. er blevet skrevet at SONY kørte custom RDNA2, men det sjove er så bare at de ikke har fortalt noget som helst om hvad de så er. Og det har åbenbart fravalgt alle de gennerelle features som der kommer fremover med både AMD og Nvidia. VRS, Mesh shaders, sampler feedback, osv.. og så var der lige infinity cash som er super vigtig.

Jeg bliver bare træt af at Sony bevidst lader tingene stå i det uvisse, og så løber mange folk med tåbeligheder som fx den med RDNA3, og Sony gør intet. Men nu ved vi det da baseret på RDNA1 med tilføjelser og ikke RDNA2.

Mht. SSD og kompression, så er der faktisk mange eksempler på at XBOX loader hurtigere end PS5 på trods af deres MAX hastighed er hurtigere. BCpack har en højere kompressionsrate - så tror bare det skyldes at der ikke er udviklet ressoucer på xbox versionen. Implementeringen i Control så lægger også mærke til at xbox spillet åbenbart er blevet gimpet for at sikre samme performance - læs photo mode med uncapped framerate.

Og mht. din kommentar om at spil ikke kan tages ud af ligningen - enig - det er jo også det jeg siger.
Jeg tænker bare om vi kunne have bare en tråd hvor vi holder os til at snakke teknik - den her tråd taler om TECH.
ShadowFlame
Niveau 0
 
Indlæg: 26
By: Silkeborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Erroneus » ons 17 feb 2021 16:21

ShadowFlame skrev:@makker erroneus - nu har jeg heller ikke sagt at der var nogen herinde der snakkede om RDNA3, men det har været bragt hos mange kendte youtube'ere.

Nååå så det var youtubere du snakkede om, så er det mærkeligt du lige skulle herind og bede de youtubere om at tage et L herinde. Okay dude.

ShadowFlame skrev:Men nu ved vi det da baseret på RDNA1 med tilføjelser og ikke RDNA2..

Æh nej, den er baseret på RDNA 2. Ja der er funktioner skåret væk og der er valg i opbygningen som minder om RDNA 1, f.eks. hvordan WGP'erne er sat op (btw. sådan er det også på XSX), som der har været sagt lige siden annonceringen af maskinen, men den er stadigvæk baseret på RDNA 2.

I øvrigt så er der heller ingen Infinity Cache på Xbox Series X, såå den var så alligevel ikke FULL RDNA 2, og i følge din logik, så er Xbox Series X så også baseret på RDNA1, nu hvor den ikke har Infinity Cache og bruger en WGP opsætning i stil med RDNA1?
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf BizzyVaping » ons 17 feb 2021 17:20

ShadowFlame skrev:
Jeg bliver bare træt af at Sony bevidst lader tingene stå i det uvisse, og så løber mange folk med tåbeligheder som fx den med RDNA3, og Sony gør intet. Men nu ved vi det da baseret på RDNA1 med tilføjelser og ikke RDNA2.

Mht. SSD og kompression, så er der faktisk mange eksempler på at XBOX loader hurtigere end PS5 på trods af deres MAX hastighed er hurtigere. BCpack har en højere kompressionsrate - så tror bare det skyldes at der ikke er udviklet ressoucer på xbox versionen. Implementeringen i Control så lægger også mærke til at xbox spillet åbenbart er blevet gimpet for at sikre samme performance - læs photo mode med uncapped framerate.

Og mht. din kommentar om at spil ikke kan tages ud af ligningen - enig - det er jo også det jeg siger.
Jeg tænker bare om vi kunne have bare en tråd hvor vi holder os til at snakke teknik - den her tråd taler om TECH.


Ja det er da irriterende at de ikke bare melder rent ud.

Angående control og photomode, så glemte DigitalFoundry lige at nævne at raytracing tilsyneladende er af lavere kvalitet på Xbox Series X end på Ps5. Flere ting som kan ses i reflektionerne på Ps5 reflekteres slet ikke på Xbox Series X. Alene det er mere end rigeligt til at forklare forskellen på frameraten i Photomode (Hvilket iøvrigt er en helt åndsvag ting at teste :) )
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf ShadowFlame » tors 18 feb 2021 21:42

Erroneus skrev:
ShadowFlame skrev:@makker erroneus - nu har jeg heller ikke sagt at der var nogen herinde der snakkede om RDNA3, men det har været bragt hos mange kendte youtube'ere.

Nååå så det var youtubere du snakkede om, så er det mærkeligt du lige skulle herind og bede de youtubere om at tage et L herinde. Okay dude.

ShadowFlame skrev:Men nu ved vi det da baseret på RDNA1 med tilføjelser og ikke RDNA2..

Æh nej, den er baseret på RDNA 2. Ja der er funktioner skåret væk og der er valg i opbygningen som minder om RDNA 1, f.eks. hvordan WGP'erne er sat op (btw. sådan er det også på XSX), som der har været sagt lige siden annonceringen af maskinen, men den er stadigvæk baseret på RDNA 2.

I øvrigt så er der heller ingen Infinity Cache på Xbox Series X, såå den var så alligevel ikke FULL RDNA 2, og i følge din logik, så er Xbox Series X så også baseret på RDNA1, nu hvor den ikke har Infinity Cache og bruger en WGP opsætning i stil med RDNA1?


Infinity Cache er ikke i nogen af de to men xbox har shared memory pool og højere båndbredde.

Mht. Rdna så ser evt den her de siger 1.1.
https://www.hardwaretimes.com/ps5-soc-die-shots-reveal-rdna-1-1-gpu-and-zen-2-cpu-cores-w-cut-down-fp-units/amp/?__twitter_impression=true
ShadowFlame
Niveau 0
 
Indlæg: 26
By: Silkeborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Erroneus » fre 19 feb 2021 00:03

Det bliver vi vist ikke enig om. Som jeg ser det, er den RDNA2 baseret, med visse funktioner skåret ud som ikke er nødvendigt, f.eks. AVX2 som ikke er vigtig for spil: https://twitter.com/RedGamingTech/statu ... 8398074881

Yderligere har vi nu haft et hav af 3rd party spil, hvor de 2 konsoller yder meget ens.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf ShadowFlame » fre 19 feb 2021 23:20

Ja spil som ikke er udviklet med fokus på rdna2 features, da spil udvikling starter 3-5 år før udgivelse. Så lad os se hvad der sker fremadrettet, det bliver interessant.

Min spådom vil være at ps5 vil få problemer med at følge med. Deres overclocking vil også blive problematisk med tiden, da vi historisk altid set at spil med tiden bliver mere og mere krævende og udnytte mere og mere af arkitekturen, og dermed genererer mere varme.
ShadowFlame
Niveau 0
 
Indlæg: 26
By: Silkeborg


Re: PlayStation 5 - Afsløring af tech

Indlægaf Megajohn » lør 20 feb 2021 10:28

Tror generelt ikke at nogen af konsollerne får decideret problemer. (ikke engang Series S)

Sidste generation var den gamle kartoffel-cpu det store problem ift. at opretholde bare nogenlunde performance i spil med mere end 2 NPC'er og bare lidt fysikberegning.

I mellemtiden har man fine teknikker med f.eks. checkerboarding til at skalere op, når det er nødvendigt, og en cpu, der rent faktisk kan følge med nu.

PS5 får måske reduceret grafikken en smule ift. Series X over tid, men jeg tror ærligt ikke det er noget, som vil have afgørende betydning, når endelig spillet er igang. Jeg kunne ikke rigtig se forskel "in motion" på min One X og 4 Pro i hvert fald, selvom One X havde lidt bedre grafik.

Ift. Ray Tracing er det stadig på et rimeligt begynder-stadie (og imo en del overhyped med de nuværende teknologiske muligheder). Vi får nok først noget rigtig fedt RT i næste generation.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve

+1

ForegåendeNæste

Tilbage til Nyheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron