Forum

Kan en switch stå i DMZ mode?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 12:19

Jeg står med et lidt teknisk spørgsmål, som jeg håber én af jer måske kan svare på, da jeg ikke helt selv kan gennemskue det.

Jeg har bredbånd fra Fibia. Mit modem tillader kun at jeg har én enhed tilsluttet via kabel direkte til modemmet. Det er på nuværende tidspunkt min PS4 der er sat til der.
For at undgå bøvl med hvilke porte jeg skal åbne (Jeg kan simpelthen ikke få port forwarding til at virke ordenlig på Fibia's modem så jeg kan få andet end NAT3) har jeg smidt konsollen på en fast IP og så smidt den IP i DMZ.

Kan jeg tildele en switch DMZ IP'en og så have alle enheder på NAT2 bagved den, eller er jeg nødt til at sætte mig og rode port forwardingen?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Vreki » fre 24 feb 2017 12:43

Cena skrev:Jeg står med et lidt teknisk spørgsmål, som jeg håber én af jer måske kan svare på, da jeg ikke helt selv kan gennemskue det.

Jeg har bredbånd fra Fibia. Mit modem tillader kun at jeg har én enhed tilsluttet via kabel direkte til modemmet. Det er på nuværende tidspunkt min PS4 der er sat til der.
For at undgå bøvl med hvilke porte jeg skal åbne (Jeg kan simpelthen ikke få port forwarding til at virke ordenlig på Fibia's modem så jeg kan få andet end NAT3) har jeg smidt konsollen på en fast IP og så smidt den IP i DMZ.

Kan jeg tildele en switch DMZ IP'en og så have alle enheder på NAT2 bagved den, eller er jeg nødt til at sætte mig og rode port forwardingen?


Mig bekendt har en switch ingen IP selv. Den sørger kun for at formidle trafikken mellem de forskellige tilsluttede enheder.
En switch der laver NAT hedder en Router :-)

Den logsike problemstilling (så vidt jeg ved )er det her:
Indafgående trafik kender kun din Fibia-IP. For at enhederne på dit lokalnet kan modtage trafik skal din Router vide hvem der servicere hvad.

Hvis du f.eks. har en webserver kørende på din PC, så bruger du en Port forward til at fortælle routeren at al trafik på port 80 skal sendes videre til din PC.

Med en DMZ så fortæller du Routeren at al trafik uanset hvad skal sendes til den enhed der er i DMZ
Derfor giver det ikke mening at have mere end een enhed i DMZ, fordi så vil routeren ikke længere vide hvor trafikken skal sendes hen.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Sethos » fre 24 feb 2017 12:45

Som nævnt er det ikke muligt. Men du har ikke mulighed for at slå UPnP til? Det plejer man typisk at kunne, selv på det meget lukkede stykker ISP tildelt hardware. Det plejer at være en god løsning på port forward problematikken, uden man skal bakse for meget med det.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 13:11

Tak for jeres svar :)

@Sethos
Hvad sker der helt konkret hvis jeg smider modem i UPnP? For det mener jeg godt jeg kan nemlig.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Sethos » fre 24 feb 2017 13:31

Cena skrev:Tak for jeres svar :)

@Sethos
Hvad sker der helt konkret hvis jeg smider modem i UPnP? For det mener jeg godt jeg kan nemlig.


UPnP er en funktion der automatisk åbner de porte der bliver efterspurgt af enheden, så lukker dem igen når de ikke bruges længere. Så slipper man for manuelt port forward, samt opsætning af statiske IP'er. Selvfølgelig kan det også slække lidt på sikkerheden, da den i realiteten ikke kan se om den port request er malicious eller harmløs, men det er typisk ikke en stor bekymring på et hjemme netværk.

Jeg bruger selv funktionen og den er guld værd.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 13:34

Sethos skrev:
Cena skrev:Tak for jeres svar :)

@Sethos
Hvad sker der helt konkret hvis jeg smider modem i UPnP? For det mener jeg godt jeg kan nemlig.


UPnP er en funktion der automatisk åbner de porte der bliver efterspurgt af enheden, så lukker dem igen når de ikke bruges længere. Så slipper man for manuelt port forward, samt opsætning af statiske IP'er. Selvfølgelig kan det også slække lidt på sikkerheden, da den i realiteten ikke kan se om den port request er malicious eller harmløs, men det er typisk ikke en stor bekymring på et hjemme netværk.

Jeg bruger selv funktionen og den er guld værd.


Tak. Det prøver jeg sku lige i første omgang! Jeg tænker ikke det giver nogen problemer når det kun drejer sig om PS4 maskiner der skal på.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Vreki » fre 24 feb 2017 13:36

Jeg bruger også UPnP derhjemme, og det fungere fint selv om vi har to PS4, en Router og to Switches.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Sethos » fre 24 feb 2017 13:43

Cena skrev:Tak. Det prøver jeg sku lige i første omgang! Jeg tænker ikke det giver nogen problemer når det kun drejer sig om PS4 maskiner der skal på.


Når du har sat indstillingen, kan det typisk være en god idé at slukke udstyret i et par minutter. Syntes på en del netværksudstyr, især det firmware-lukkede man får fra sin udbyder, der er de indstillinger lidt sløje til at slå igennem hvis man ikke får det slukket helt.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Cena » fre 24 feb 2017 13:48

Sethos skrev:
Cena skrev:Tak. Det prøver jeg sku lige i første omgang! Jeg tænker ikke det giver nogen problemer når det kun drejer sig om PS4 maskiner der skal på.


Når du har sat indstillingen, kan det typisk være en god idé at slukke udstyret i et par minutter. Syntes på en del netværksudstyr, især det firmware-lukkede man får fra sin udbyder, der er de indstillinger lidt sløje til at slå igennem hvis man ikke får det slukket helt.


Det var ikke nødvendigt og virkede perfekt! Kan jeg smide en switch på og så have alle på kabel?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Re: Kan en switch stå i DMZ mode?

Indlægaf Vreki » fre 24 feb 2017 13:52

Cena skrev:
Sethos skrev:
Cena skrev:Tak. Det prøver jeg sku lige i første omgang! Jeg tænker ikke det giver nogen problemer når det kun drejer sig om PS4 maskiner der skal på.


Når du har sat indstillingen, kan det typisk være en god idé at slukke udstyret i et par minutter. Syntes på en del netværksudstyr, især det firmware-lukkede man får fra sin udbyder, der er de indstillinger lidt sløje til at slå igennem hvis man ikke får det slukket helt.


Det var ikke nødvendigt og virkede perfekt! Kan jeg smide en switch på og så have alle på kabel?


Hvis modemet har en indbygget Router.
Og det lyder det til, siden du har været inde og rode med portforwarding.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster