Forum

Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Champione » man 12 jun 2017 11:14

Hej alle,

Da jeg ikke er et teknisk geni, søger jeg derfor hjælp om hvorvidt det vil give mening for mig at skifte fra en alm. PS4 til en PS4 Pro, med det fjernsyn jeg ejer.

Jeg påtænker ikke at udskifte tv'et, men hvis det giver mening kan det godt tænkes at jeg er interesseret i PS4 Pro.

Jeg har følgende fjernsyn:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1431343099

Gennem min almindelige PS4 har jeg erklæret at jeg ikke kan sætte HDR indstillingen til på min konsol.

Vil det give mening med et skifte? Håber et par af jer vil gøre mig klogere på emnet.
Champione
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Vreki » man 12 jun 2017 11:23

Både den gamle og den nye PS4 har HDR support, så der kommer det ikke til at gøre nogen forskel om du skifter.
Det du kan hente er framerates og/eller opløsning.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Champione » man 12 jun 2017 12:49

Vreki skrev:Både den gamle og den nye PS4 har HDR support, så der kommer det ikke til at gøre nogen forskel om du skifter.
Det du kan hente er framerates og/eller opløsning.


Og HDR kan mit fjernsyn som sagt ikke udnytte som det er nu. Det er i hvert fald det ''jeg får at vide'' når jeg forsøger at slå HDR til.
Champione
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Vreki » man 12 jun 2017 14:06

Ja netop.
Jeg er i samme situation, jeg har et 4K TV som kan modtage HDR signal, men ikke vise det.

I praksis har jeg aldrig set et HDR TV-billede, så jeg savner det egenligt ikke. Men man vil altid have den nagende følelse af at være gået glip af et eller andet :-)

Men altså: HDR får du ikke under nogen omstændigheder uden at skifte TV.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Champione » man 12 jun 2017 16:24

Og er der så nogen der ved hvor 'stor' en del af brugeroplevelsen HDR står for på PS4 Pro? For i så fald vil jeg jo være tættere på et svar, hvorvidt det giver mening at skifte.
Champione
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Vreki » tirs 13 jun 2017 08:10

Champione skrev:Og er der så nogen der ved hvor 'stor' en del af brugeroplevelsen HDR står for på PS4 Pro? For i så fald vil jeg jo være tættere på et svar, hvorvidt det giver mening at skifte.


Jeg kan ikke helt følge dig?

Da begge konsoller understøtter HDR er forskellen ved opgradering den samme uanset om dit fjernsyn understøtter HDR eller ej.
Hvis du ikke har HDR så har du forsat ikke HDR. Hvis du har HDR så har du stadigt HDR.
I begge tilfælde er det framerate og opløsning der forbedres.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Volpi » tirs 13 jun 2017 10:05

Hdr har intet med opløsning at gøre, men er "blot" et langt større dynamisk spektre i farver/lys.
I mine øjne er det kun oled der kan gøre sig her, hvor hver pixels skaber sit eget lys.
Mens High end Panasonic lcd kun har 512 lyszoner til alle de mange mio pixels.

Mange vil mene gevinsten ved hdr er større end 4k opløsning er.
Jeg er ikke uenig - ihvertfald på film. Der syntes jeg hdr og en større forskel end 1080p vs 2160p er det.
Jeg har haft cx725 og det er også et lækkert tv, men det har på ingen måde hardwaren til at håndtere hdr om så den bare skulle acceptere hdr materiale.
De tv der kan modtage hdr, men ikke har hardware opnår blot en helvedes masse lys der udvisker alle farver - ganske betragteligt endda.

Dit cx725 håndtere 4k med en ps4 Pro ganske flot, men den får aldrig hdr.
Så du skulle måske se med egne øjne om hdr gør større forskel end 4k gør.

I min situation ville jeg ikke skifte endnu, hvis hdr blot skulle være aktuel ved ps4 brug. Nu ser jeg temmelig meget film og bruger hdr langt mere her (og ved Netflix) og så havde jeg skiftet. Ellers ville jeg nok vente.
Cx725 er stadig et af markedet bedste lcd skærme
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Champione » tirs 13 jun 2017 15:39

Volpi skrev:Hdr har intet med opløsning at gøre, men er "blot" et langt større dynamisk spektre i farver/lys.
I mine øjne er det kun oled der kan gøre sig her, hvor hver pixels skaber sit eget lys.
Mens High end Panasonic lcd kun har 512 lyszoner til alle de mange mio pixels.

Mange vil mene gevinsten ved hdr er større end 4k opløsning er.
Jeg er ikke uenig - ihvertfald på film. Der syntes jeg hdr og en større forskel end 1080p vs 2160p er det.
Jeg har haft cx725 og det er også et lækkert tv, men det har på ingen måde hardwaren til at håndtere hdr om så den bare skulle acceptere hdr materiale.
De tv der kan modtage hdr, men ikke har hardware opnår blot en helvedes masse lys der udvisker alle farver - ganske betragteligt endda.

Dit cx725 håndtere 4k med en ps4 Pro ganske flot, men den får aldrig hdr.
Så du skulle måske se med egne øjne om hdr gør større forskel end 4k gør.

I min situation ville jeg ikke skifte endnu, hvis hdr blot skulle være aktuel ved ps4 brug. Nu ser jeg temmelig meget film og bruger hdr langt mere her (og ved Netflix) og så havde jeg skiftet. Ellers ville jeg nok vente.
Cx725 er stadig et af markedet bedste lcd skærme


Tak for et meget pædagogisk svar. Det er der brug for :)

Så PS4 Pro vil altså ikke på nuværende tidspunkt give mig en markant bedre oplevelse pga. at det ''kun'' er 4K delen der vil være en forskel hos mig?
Champione
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: Kan mit TV udnytte PS4 Pro?

Indlægaf Erroneus » tirs 13 jun 2017 15:56

Stort set ja.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster