Forum

Spærring på Ps network

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Vreki » man 22 jan 2018 22:55

Krede1972 skrev:Jeg tror ikke der er noget at komme efter, da det er dig der har handlet uagtsomt eller begået "fejlen".
Det er nemlig muligt at sætte et kode på som skal indtastes hver gang man vil købe noget på PlayStation Store.
Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så godkender man en masse betingelser og alt muligt skrevet med småt som man ikke orker at læse igennem når man opretter en konto - og der fanger bordet.


For resten, så kan den slags EULAs ikke tilsidesætte dansk lov.
Om det så er ulovligt det de har gjort ved jeg ikke, men de kan ikke skrive sig ud af det på den måde.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Kehaan » tirs 23 jan 2018 00:49

Hej

Jeg syntes det er helt fair at konsollen bliver banned/kontoen lukket.
Køber vælger at købe en digital varer uden fortrydelsesret, som køber får besked på bortfalder. Køberen får x produkt, og vælger så uden om sælger blot at trække pengene tilbage. Køberen "beholder" den digitale varer. Sælger ser så at pengene er blevet taget igen, og ergo er det da helt fair at konsollen bliver banned, og kontoen lukket ind til det skyldende beløb bliver betalt igen?

Jeg tror der ikke er noget du kan gøre. Du kan vælge at betale det skyldende beløb som sælger ønsker hvis du ønsker konsollen/kontoen igen, eller købe en ny konsol og lave en ny konto. Jeg tror ikke du kan vinde en sag, da du ved konto oprettelsen har accepteret en handelsaftale hvor du også accepterer at der ingen fortrydelse er ved digitale produkter. Også selvom du blot trækker pengene retur tilbage selv. Så set med Sony øjne syntes jeg de handler fair.
Det er lidt det samme som at få barnet til at handle ind alene i Netto med hendes kreditkort. Så opdage et par måneder efter der blev købt meget mere ind end lovet og så trække pengene retur, det heller ikke ok :P

Man kan så diskuterer om denne sag burde behandles anderledes da der var EA som anbefalede dig at trække pengene retur. Der skal du være heldig at snakke med en at højere rang ved supporten. Og havde held der. Men tror ikke der er noget du kan gøre.
Billede
PS5 / PSVita / PS3 Super Slim
Kehaan
Niveau 5
 
Indlæg: 1087


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Ubertracker77 » tirs 23 jan 2018 11:53

Kehaan skrev:Hej

Jeg syntes det er helt fair at konsollen bliver banned/kontoen lukket.
Køber vælger at købe en digital varer uden fortrydelsesret, som køber får besked på bortfalder. Køberen får x produkt, og vælger så uden om sælger blot at trække pengene tilbage. Køberen "beholder" den digitale varer. Sælger ser så at pengene er blevet taget igen, og ergo er det da helt fair at konsollen bliver banned, og kontoen lukket ind til det skyldende beløb bliver betalt igen?

Jeg tror der ikke er noget du kan gøre. Du kan vælge at betale det skyldende beløb som sælger ønsker hvis du ønsker konsollen/kontoen igen, eller købe en ny konsol og lave en ny konto. Jeg tror ikke du kan vinde en sag, da du ved konto oprettelsen har accepteret en handelsaftale hvor du også accepterer at der ingen fortrydelse er ved digitale produkter. Også selvom du blot trækker pengene retur tilbage selv. Så set med Sony øjne syntes jeg de handler fair.
Det er lidt det samme som at få barnet til at handle ind alene i Netto med hendes kreditkort. Så opdage et par måneder efter der blev købt meget mere ind end lovet og så trække pengene retur, det heller ikke ok :P

Man kan så diskuterer om denne sag burde behandles anderledes da der var EA som anbefalede dig at trække pengene retur. Der skal du være heldig at snakke med en at højere rang ved supporten. Og havde held der. Men tror ikke der er noget du kan gøre.


Jeg er enige i, at man nok næppe vinder en sag imod Sony som lille dansk forbruger.

Men jeg er overhovedet ikke enig i, at det er sammenligneligt med et barn handler ind i Netto med forældrenes dankort. Netto ville i dette tilfælde have mistet nogle varer og stå med et tab.
Sony/EA har jo ikke mistet noget som helst. Det er jo som skrevet i tråden, historien med smølfebær om igen. Hvis de lukker kontoen, så har knægten vel ikke mulighed for at bruge kort, bær, stjerner whatever som et lille barn har købt i uvidenhed til en konto (stadig meget naivt og dumt af kortholder, ikke at beskytte muligheden med koden).

Hvis man skal tale fairness, så havde det jo været en mellemvej at lukke konten. Synes det er lige i overkanten, at de spærre PS4. Det er ude af probationer. De blander tingene sammen. Man kan jo sagtens dele en playstation, hvor folk har hver sin konto. På den har måde kan man jo straffe uskyldig, ved at "ødelægge" et andet produkt.

Men når man er så stort et internationalt firma, behøves man jo ikke længere at være fair. Eller for den sags skyld overholde lovene i de enkelt lande. Jeg er ikke inde i alt lovgivning omkring emnet her, men jeg tænker da de er ligeglade med hvilke lokale love der er i Danmark :^o

Hvis jeg var i moderens sko, ville jeg nok købe en ny PS4 . Den er jo heldigvis væsentlig billigere end for 4000 kr. smølfebær.
Ubertracker77
Niveau 3
 
Indlæg: 235
By: Skanderborg


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Vreki » tirs 23 jan 2018 13:05

Ubertracker77 skrev:Hvis jeg var i moderens sko, ville jeg nok købe en ny PS4 . Den er jo heldigvis væsentlig billigere end for 4000 kr. smølfebær.


Efter sådan en oplevelse med Sony ville jeg nok nærmere købe en Xbox eller Nintendo :D
Men det er jo ikke sikkert man lige har penge til at anskaffe en ny konsol.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Vreki » tirs 23 jan 2018 14:33

BizzyVaping skrev:
Tumsemor skrev:Jeg har kontaktet dem et utal af gange... og prøvet at tale med dem...
der er ingen risiko for det ender i RKI... Da nets har været inde over og ifølge paragraf 61-62 om betaling er det ulovligt ...



Jeg kan ikke lige finde noget om de paragraffer du nævner, men jeg tvivler altså stærkt på at der er love til din fordel i en situation som denne.

I har modtaget en digitalvare (som nævnt lidt oppe er den slags uden fortrydelsesret) og i har så valgt at få trukket pengene tilbage i banken udenom sælgeren.

Du skylder altså i lovens forstand de penge og kan dermed også ende i RKI, hvis det når så langt


Det må være denne her lov, bl.a. om hvordan man hæfter ved misbrug af betalingsmidler.
Jeg skal ikke gøre mig klog på den præcise tolkning, det er en sag for jurister.

Men der er et afsnit om at udbyder af betalingsmiddel også skal sikre passende mod misbrug.
Er det opfyldt når der ikke som standard kræves adgangskode for at købe noget i PS store? Det kunne en advokat måske godt få noget ud af.

https://www.themis.dk/synopsis/docs/Lov ... apitel%206

Jeg håber på at der engang i den nærmeste fremtid kommer en EU lov der regulere alle de her microtransactions , lootboxes, inapp køb osv.
Som det allermindste må det kræves at default opsætning at der kræves adgangskode til alt, så er det op til folk selv at slække på sikkerheden hvis de ønsker det.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Erroneus » tirs 23 jan 2018 16:55

Vreki skrev:
Ubertracker77 skrev:Hvis jeg var i moderens sko, ville jeg nok købe en ny PS4 . Den er jo heldigvis væsentlig billigere end for 4000 kr. smølfebær.


Efter sådan en oplevelse med Sony ville jeg nok nærmere købe en Xbox eller Nintendo :D
Men det er jo ikke sikkert man lige har penge til at anskaffe en ny konsol.

Man vil opleve samme problemstilling og behandling med Microsoft og Nintendo, de er ikke et hak bedre :) Og hvis man allerede har spil osv. til PlayStation, er set skift ikke let.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Spærring på Ps network

Indlægaf Vreki » tirs 23 jan 2018 17:14

Erroneus skrev:Man vil opleve samme problemstilling og behandling med Microsoft og Nintendo, de er ikke et hak bedre :) Og hvis man allerede har spil osv. til PlayStation, er set skift ikke let.


Jeg ved godt at de andre kan være lige så slemme, men jeg ville nok alligevel nære mig for at gå tilbage til et firma som jeg lige havde haft dårlige oplevelser med :D
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Foregående

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster