Forum

OLED og burn in ved gaming?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf tue69 » søn 25 mar 2018 10:37

Hej folkens.

Mit trofaste og efterhånden gamle Samsung-TV er efterhånden ved at have overlevet sig selv og jeg overvejer derfor et nyt.

Enten ryger jeg på Samsungs MU8005 serie, men jeg er dog noget lokket af LG's B7 OLED-tv også.

Eneste minus er risikoen for burn in og her er jeg noget i tvivl om, hvor stor den reelle risiko er.

Vi bruger TV'et til lige dele streaming, flow-TV og gaming herhjemme, så der kommer da til at være stillestående logoer, HUD's osv til tider. Og så er det at jeg begynder at blive lidt nervøs over risikoen for burn in, specielt da LG ikke just får ros for at være samarbejdsvillige ift. returnering.

Lad det være sagt med det samme, jeg gider ikke at skulle tænke over brugen af mit TV i hverdagen, da det netop er TV/gaming-tiden jeg bruger til at slå hovedet fra. At skulle sidde og holde øje med tid og stillestående logoer på mit TV er meget langt fra den anvendelse jeg gør på det.

Er der nogle erfaringer? Gerne specifikt med LG's OLED-TV.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Volpi » søn 25 mar 2018 11:19

Jeg har et b6 og det er simpelthen et fantastisk tv på alle måder. Hdr Gaming er outstanding.
Jeg forstår godt bekymringen ved burn in da det virkelig er talt bredt snart. Faktum er at det faktisk ikke er mange der har det, men at det er en reel risiko.
Umiddelbart er der dog også noget hardware fejl involveret - mere end det er oled teknikken der giver problemer.
Der er folk der ud af det blå og efter få timer får burn in. Alt det vil jeg dog mene vil ske inden for de første 2 år uanset og er en fejl på panelet mere end oled der er svagt.
Jeg tager absolut ingen hensyn til mit brug.
I weekenden kan den nemt stå på kanal 6 fra morgen til midnat - uafbrudt.

Gaming gør jeg dog sjældent mere end 4 timer, men heller ingen problemer.
Ramasjang kører andre dage fra 7 morgen til 19 aften.

Det jeg prøver st sige er at du kan da være uheldig, men du kan ogsp “risikere” at få et tv du ikke har set lige;).
Seriøst - hdr er i sin egen liga på oled.

Jeg ville ikke betænke mig 2 sekunder om hvad mit næste tv sku være.
Jeg prioriterede endda 55” oled fremfor 65” highend Sony. (Oled kostede noget mere da jeg købte det).
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294

+1

Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf tue69 » søn 25 mar 2018 11:32

Mange tak for et godt og brugbagt svar. Det lyder sgu lovende med TV'et og er noget af det jeg søger. Har hørt at billedet er uden modstykke!

Hvor længe har du haft dit?
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Erroneus » søn 25 mar 2018 12:39

Jeg har et Samsung KS7005, som var den eneste løsning der var god til 4K og HDR, samt gaming og til at betale sig fra, da jeg købte det tilbage i efteråret 2016. Afløseren til det er MU8005, men desværre har Samsung fucket op og HDR delen er faktisk dårligere end på KS7005. Hvis jeg skulle have et nyt tv, vil jeg også gå efter et OLED :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf tue69 » søn 25 mar 2018 13:09

Erroneus skrev:Jeg har et Samsung KS7005, som var den eneste løsning der var god til 4K og HDR, samt gaming og til at betale sig fra, da jeg købte det tilbage i efteråret 2016. Afløseren til det er MU8005, men desværre har Samsung fucket op og HDR delen er faktisk dårligere end på KS7005. Hvis jeg skulle have et nyt tv, vil jeg også gå efter et OLED :)


Jeg læste godt dit indlæg på Xboxlife - det er sgu da en skam!

Jeg synes det tegner mere og mere til at blive OLED.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus

+1

Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Cena » søn 25 mar 2018 13:18

Jeg står også og overvejer B7 og har researchet meget. Det er få der oplever problemet. Nogle nævner at der kan komme lidt hvis det står på samme billede i 4+ timer. Men der er en indbygget cleaning teknisk som “renser” når tv’et er slukket med strøm til. Jeg er 100% sikker på det er det tv jeg skal have. Jeg ved bare ikke om jeg skal købe nu eller vente på 2018 modellerne snart kommer i handlen så prisen måske falder yderligere. Det har de sidste par uger været muligt at få til 10k flere steder.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599

+1

Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Volpi » søn 25 mar 2018 15:42

tue69 skrev:Mange tak for et godt og brugbagt svar. Det lyder sgu lovende med TV'et og er noget af det jeg søger. Har hørt at billedet er uden modstykke!

Hvor længe har du haft dit?



Jeg har haft mit i godt 2 år.

Intet lcd kan måle sig med oled ift hdr. De absolut High end lcd er gansske hæderlige, men langt fra oled.

Har købt en ks7000 på jobbet og dens hdr evne er mildest talt håbløs. Retteligt sagt, så bør man ikke slå det til.
Jegbhusker ikke hvor mange lyszoner det tv har, men det er kant belyst og har på ingen måde evner til at håndtere hdr.
De bedste lcd skærme har vel knap 500 lyszoner, mens oled har 8.8 mio lyskilder;).
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294

+1

Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf tue69 » søn 25 mar 2018 16:08

Jeg har besluttet mig, det bliver et B7 :) Jeg kan se at rtings burn-in test er også nogenlunde lovende. Jo hvis du spiller 20 timers FIFA om dagen giver det et burn-in allerede efter 8 uger, men så er man saftsuseme også hardcore.
Billede
tue69
Niveau 7
 
Indlæg: 2200
By: Aarhus


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Volpi » søn 25 mar 2018 16:10

tue69 skrev:Jeg har besluttet mig, det bliver et B7 :) Jeg kan se at rtings burn-in test er også nogenlunde lovende. Jo hvis du spiller 20 timers FIFA om dagen giver det et burn-in allerede efter 8 uger, men så er man saftsuseme også hardcore.


Ja du skrev jo også du vil have andet brug på tv’et - så bekymre dig ej;)
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Erroneus » søn 25 mar 2018 22:47

Volpi skrev:Har købt en ks7000 på jobbet og dens hdr evne er mildest talt håbløs. Retteligt sagt, så bør man ikke slå det til.
Jegbhusker ikke hvor mange lyszoner det tv har, men det er kant belyst og har på ingen måde evner til at håndtere hdr.
De bedste lcd skærme har vel knap 500 lyszoner, mens oled har 8.8 mio lyskilder;).

SÅ har du ikke indstillet det rigtigt :) Man kan sagtens indstille et KS7000 til at levere et godt HDR billede. OLED er naturligvis betydeligt bedre, men at anbefale at man ikke bruger HDR på et KS7000, det er lige over grænsen :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf BizzyVaping » søn 25 mar 2018 23:10

Har et LG C7.

Jeg har haft det kørende virkeligt længe af gangen i f.eks Battlefield og har ikke oplevet nogen problemer med burn in af HUD eller andet.

Retention ser jeg dog ind imellem men det er kun i menuer. Især på Amazon video app'en, da app'en har en grå baggrund med en masse boxe i gule farver. Når man skifter fra en menu til en anden kan man på den grå baggrund ind imellem godt se lidt retention (Det forsvinder dog af sig selv på sekunder)

Jeg kunne ikke gå tilbage til noget andet igen. Qled som jeg ellers var ret imponeret over før, synes jeg ser lidt "meh" ud når jeg kigger på det nu.

Mit eneste rigtige minus ved Oled er, at jeg står og mangler nyt tv til soveværelset nu og ender nok med at måtte punge ud for endnu et Oled, for alt andet ville bare blive en skuffelse.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Cena » man 26 mar 2018 14:06

Så har jeg købt mig et B7. Har kun lige prøvet FIFA og Rachet and Clank. Fantastisk billede med 4K og HDR.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599

+1

Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Volpi » man 26 mar 2018 21:14

Erroneus skrev:
Volpi skrev:Har købt en ks7000 på jobbet og dens hdr evne er mildest talt håbløs. Retteligt sagt, så bør man ikke slå det til.
Jegbhusker ikke hvor mange lyszoner det tv har, men det er kant belyst og har på ingen måde evner til at håndtere hdr.
De bedste lcd skærme har vel knap 500 lyszoner, mens oled har 8.8 mio lyskilder;).

SÅ har du ikke indstillet det rigtigt :) Man kan sagtens indstille et KS7000 til at levere et godt HDR billede. OLED er naturligvis betydeligt bedre, men at anbefale at man ikke bruger HDR på et KS7000, det er lige over grænsen :)


Det må være fåtal af spil så og ihvertfald film. Der er simpelthen ingen lyszoner i det tv. Flere reviews vil da også påpege det:)
Men jo jeg har ikke fiflet meget med det så det er meget muligt jeg har gjort noget galt.:)
Volpi
Niveau 5
 
Indlæg: 1294


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Erroneus » man 26 mar 2018 21:37

Volpi skrev:Det må være fåtal af spil så og ihvertfald film. Der er simpelthen ingen lyszoner i det tv. Flere reviews vil da også påpege det:)
Men jo jeg har ikke fiflet meget med det så det er meget muligt jeg har gjort noget galt.:)

Dens zoner kan naturligvis ikke måle sig med OLED's præcision, men hvis man sætter SMARTLED til high, smider dynamisk kontrast til low/medium (alt efter smag(, sikrer sig at backlight (lysstyke) er gået op til 20 (skal den gøre automatisk når den ser HDR, undtaget i GAME mode pga. en bug som måske bliver fixet en dag ... ) og holder nallerne fra HDR+ mode, så er det bestemt brugbart.

Igen, jeg siger ikke det er bedre end LG's OLED, et godt stykke fra, men det kan godt vise udmærket HDR, specielt for hvad det kostede.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: OLED og burn in ved gaming?

Indlægaf Cena » tirs 27 mar 2018 10:30

Så har jeg fået siddet og rodet en masse med indstillingerne på B7. Det har sku et flot billede til både PS4, HD tv signal og film fra harddisk.

Har prøvet indstillinger alle mulige steder fra og tror nu jeg selv har fået sjusset mig frem til hvordan det skal være. Men der er fandme mange muligheder og mange af dem ændre ikke ret meget. ISF Dark og lys er gode at indstille id fra.
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 2599


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron