Forum

Lagerplads ved køb af ps4

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Lagerplads ved køb af ps4

Indlægaf Anneler » tors 26 mar 2020 10:33

Hej, håber nogen kan være behjælpelig med at afklare hvad jeg har brug for.
Jeg er ved at købe en PS4 til min 13 årige søn. Men er kommet i tvivl om der er behov for at købe den stor model med 1tb lagerplads.

1. Kommer man hurtigt i pladsproblemer med 500gb?
2. Hvor meget fylder spil typisk?
3. Jeg har hørt at det er billigere at købe spillene online via PS store, er det korrekt?
4. og at de fylder mindre, fordi de ligger online i PS Store og derfor ikke optager en masse plads på harddisken, er det også korrekt?
5. Jeg overvejer at købe brugt, hvis man køber en fx. Halvt år gammel brugt model med den originale købskvittering. Falder garantien så væk, fordi der er en anden bruger tilknyttet PS kontoen?

Er nogen kan hjælpe mig med at afklare valget.
Mvh Anneler
Anneler
Niveau 0
 
Indlæg: 2
By: Haderslev


Re: Lagerplads ved køb af ps4

Indlægaf Maethiel » tors 26 mar 2020 10:49

1. Jeg har ikke haft problemer med plads, men kommer jo an på hvor varieret du spiller
2. Et spil fylder omkring 50gb typisk, er min erfaring
3. Nej det er ikke billigere, i nogle tilfælde er det latterligt meget dyrere end at købe fysiske spil
4. Det kan jeg ikke forestille mig, men ved det ikke
5. Hvis du har kvitteringen, gælder de 2 års reklamation altid, uanset hvilken bruger der er af konsollen

Jeg vil gætte på du kan købe en brugt relativt billigt, nu her når ps5 har release i år :)
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Lagerplads ved køb af ps4

Indlægaf cph_game_master » tors 26 mar 2020 13:28

1. Kommer man hurtigt i pladsproblemer med 500gb?
2. Hvor meget fylder spil typisk?
3. Jeg har hørt at det er billigere at købe spillene online via PS store, er det korrekt?
4. og at de fylder mindre, fordi de ligger online i PS Store og derfor ikke optager en masse plads på harddisken, er det også korrekt?
5. Jeg overvejer at købe brugt, hvis man køber en fx. Halvt år gammel brugt model med den originale købskvittering. Falder garantien så væk, fordi der er en anden bruger tilknyttet PS kontoen?

1. Det kommer an på hvilke spil i installerer. Nogle spil fylder 5-10gb (Og nogle endnu mindre) Mens andre fylder 90-100+ gb. Hvilke spil tænker i at han vil spille? :) Det nyeste Call of duty fylder fx omkring 120 gb (!) når alt er downloadet og installeret og Red dead Redemption 2 fylder ca 110 gb. På den måde er harddisken fyldt op allerede efter 4-5 spil. 1000gb versionen er en hel del mere fremtidssikret.

2. Der er et kæmpe spænd, som nævnt i nr. 1. Kæmpe forskel alt efter hvad i spiller. På PS store kan i se hvor meget hver enkelt spil fylder. Tag dog dette med et stort gran salt, da det 9 ud af 10 gange kræver mere plads, end det der står det kræver. Dette er pga. opdateringer til spillet, f.eks med nyt indhold mm.

3. Det kan det være, der er nye tilbud hver uge, typisk er det en del billigere end at købe fysisk disk. Og noget nemmere da man ikke behøver skifte disks hver gang man vil spille et andet spil :) Tjek evt web versionen af Playstation Store, der kan i se priser og tilbud og sammenligne med hvad de koster i de andre butikker.

4. Nej, de fylder mere eller mindre præcist det samme som et disk-spil gør. Både digital og disk version skal installeres på harddisken.

5. Nej :)
Billede
cph_game_master
Niveau 5
 
Indlæg: 803
By: Kastrup


Re: Lagerplads ved køb af ps4

Indlægaf Vreki » tors 26 mar 2020 18:10

Der er som du nok har opdaget lidt forskellige meninger alt efter hvordan man typisk bruger sin PS4 :-)

1. Kommer man hurtigt i pladsproblemer med 500gb?
Jeg har en 500 GB ( SSD) og en 2Tb USB hardisk.
Min oplevelse er at jeg tit bliver nødt til at flytter rundt på spillene når jeg køber et nyt.
Fra de 500 GB skal man vel trække en 100GB til selve PS4 softwaren, og alle savegames ligger også på den samme plads. Så jeg vel sige at medmindre man er godt til at rydde op og/eller kun spiller små spil så kommer 500GB til at føles lidt trangt når man hen af vejen er ved at have en pæn spilsamling.
Der er dog så muligheden for at tilslutte en USB harddisk, det virker fint.

2. Hvor meget fylder spil typisk?
Som andre siger så er det meget forskelligt, men 80+ GB er ikke umuligt for større spil. Især ikke hvis der kommer udvidelser til.

3. Jeg har hørt at det er billigere at købe spillene online via PS store, er det korrekt?
Min egne erfaringer på det område er:
Nye spil kan bedst betale sig at købe fysisk. Det plejer altid at være en af Bilka/Power/Elgiganten der har dem på tilbud omkring release til en 400-450, hvor PSN Storepriserne kan være på 5-600.
Men så snart spillene bliver lidt ældre skal man holde øje med tilbuddene på PS Store, der er tit nogle rigtigt gode tilbud.
Ulempen er at spillene bliver låst til din konto i stil med itunes så du kan ikke sælge dem eller låne dem ud.
Andre spillere på din PS4 kan dog godt spille dine spil.

4. og at de fylder mindre, fordi de ligger online i PS Store og derfor ikke optager en masse plads på harddisken, er det også korrekt?
Mig bekendt bliver alle spil installeret på harddisken, efter installationen bliver disken kun brugt til at tjekke at du ejer spillet.

5. Jeg overvejer at købe brugt, hvis man køber en fx. Halvt år gammel brugt model med den originale købskvittering. Falder garantien så væk, fordi der er en anden bruger tilknyttet PS kontoen?
Købeloven er ikke mit speciale, men vær opmærksom på at kontoen ikke er noget du køber sammen med en PS4.
De er gratis at oprette og du kan sagtens lave en for hver medlem af hustanden.
Hvis nogen forsøger at sælge dig en konto så er det for at du kan bruge de spil de har købt til den, men det er så vidt jeg ved imod Sony´s betingelser.
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster